• Посилання скопійовано

Як поновлюється реєстрація платником ПДВ

У разі поновлення реєстрації платником ПДВ через суд ДПС без звернення платника податку має зробити таке поновлення в Реєстрі платників ПДВ. Так само має бути відкрито новий рахунок у СЕА ПДВ із залишком на момент анулювання реєстрації.

Справа, судове рішення1 за якою ми коментуємо, стосується анулювання реєстрації платника ПДВ. Проте нас у цій справі зацікавили не підстави для анулювання, а наслідки для підприємства й органу ДПС, якщо судовим рішенням реєстрація платником ПДВ поновлюється.

1 Постанова Верховного Суду від 09.08.2022 у справі №820/537/16.

Зокрема, чи має платник податків звертатися до податкового органу? Яка сума підлягає поверненню на рахунок СЕА ПДВ?

Так, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли таких висновків:

1) скасувати рішення ДПІ про анулювання реєстрації платника ПДВ та зобов’язати поновити дію реєстрації ПДВ з моменту його анулювання зі збереженням податкових показників у розмірі 12 232 879,74 грн на рахунку СЕА ПДВ;

2) зобов’язати ДПІ надати необхідну інформацію щодо поновлення дії реєстрації платника ПДВ до Держказначейства, а також усі висновки та документи, необхідні для повернення на новостворений рахунок СЕА ПДВ помилково та/або надміру зарахованих до бюджету коштів (ст. 43 ПКУ).

Що сказав суд першої інстанції

Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу... складається у двох примірниках комісією, утвореною відповідно до розпорядження контролюючого органу, та підписується керівником контролюючого органу. У рішенні про анулювання реєстрації платника ПДВ обов’язково вказуються підстави (одна або декілька) для такого анулювання з посиланням на відповідні норми Кодексу. Дата підписання рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ вважається днем прийняття такого рішення.

У п. 184.10 ст. 184 Податкового кодексу України зазначається, що після прийняття рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість контролюючий орган зобов’язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації. Однак такого рішення ТОВ «С» не отримувало і зворотне при судовому розгляді не встановлено.

Відповідно до п. 184.5 ст. 184 ПКУ з моменту анулювання реєстрації особи як платника податку така особа позбавляється права на віднесення сум податку до податкового кредиту, виписку податкових накладних.

Оскільки позивач дізнався про анулювання його як платника податків з скриншота, а ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС м. Києва не було надіслано позивачу жодних повідомлень, що дає суду дійти висновку про недотримання в даному випадку процедури встановлення місцезнаходження, то слід вважати рішення про анулювання ТОВ «С» як платника податку на додану вартість за самостійним рішенням контролюючого органу від 22.07.2015 необґрунтованим та вчиненим із порушенням підстав та способу, передбачених законодавством.

Таким чином, підсумовуючи вищевикладене, суд зазначає, що висновки відповідачів про відсутність позивача за місцезнаходженням не відповідають дійсності, а рішення, щодо анулювання свідоцтва платника податку на додану вартість ТОВ «С» від 22.07.2015 є протиправним та незаконним.

Постанова Харківського окружного адміністративного суду
від 23.09.2016 у справі №820/537/16

Проте Верховний Суд не погодився з такими висновками та повернув справу на новий розгляд. Його висновки мають вкрай важливе значення для платників податків.

Наслідки прийняття рішення про анулювання платником ПДВ

Нагадаємо, що наслідком прийняття рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ є закриття рахунку в СЕА ПДВ, а залишок коштів на електронному рахунку платника перераховується до бюджету.

Підставою для внесення до Реєстру платників ПДВ змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулося з ініціативи контролюючого органу, є, зокрема, рішення суду, яке набрало законної сили (п. 5.10 Положення №1130). Рішення з копіями відповідних документів надсилається до ДПСУ для внесення відповідних змін до Реєстру.

Формує та веде Реєстр ДПСУ, за приписами п. 2.3, 2.4 Положення. І виключно ДПСУ належать повноваження щодо поновлення в Реєстрі платників ПДВ запису про реєстрацію платником цього податку.

Таким чином, Верховний Суд вважає, що вчинення дій як щодо поновлення реєстрації платника ПДВ, так і відновлення показників у СЕА ПДВ, належить до повноважень ДПСУ, а не ДПІ, яка й прийняла рішення про анулювання.

Відновлення СЕА ПДВ без звернення платника

Згідно з п. 7, 8 Порядку №569 у разі анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його електронному рахунку перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається.

У разі повторної реєстрації особи платником податку йому відкривають новий електронний рахунок.

Свого часу Порядок №569 було доповнено п. 7-1, який передбачає, що ДПС протягом трьох робочих днів, наступних за днем внесення контролюючим органом до реєстру платників податку змін щодо скасування (відміни) анулювання реєстрації платника податку, зокрема за рішенням суду, яке набрало законної сили, здійснює перерахунок суми (Σ Накл) такого платника за звітний (податковий) період, у якому відбулося анулювання реєстрації платника податку, яке скасоване (відмінене).

Такий перерахунок здійснюється ДПС шляхом перерахунку суми (Σ Накл) окремо за кожним її показником.

Отже, Верховний Суд зазначає, що у разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи немає наступної (повторної) реєстрації, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, а платник має право на поновлення реєстраційного ліміту в СЕА ПДВ. При цьому однозначно ефективним способом захисту прав ТОВ є поновлення стану розрахунків у СЕА ПДВ, що передувало анулюванню реєстрації платника ПДВ, яке згодом судовим рішенням було визнано протиправним.

Водночас, відповідно до п. 27 Порядку №569, у разі анулювання реєстрації платника податку ПЗ визначаються на підставі податкової звітності з ПДВ за підсумками останнього звітного (податкового) періоду, визначеного п. 184.6 ПКУ. Залишок коштів на електронному рахунку платника податку після розрахунків із бюджетом за результатами останнього звітного (податкового) періоду перераховується до бюджету.

Якщо залишок коштів на електронному рахунку, який після анулювання реєстрації платника податку було перераховано до бюджету, перевищує суми узгоджених ПЗ з ПДВ за результатами останнього звітного (податкового) періоду, такі суми повертаються з бюджету в порядку, передбаченому ст. 43 ПКУ, за заявою платника податку.

При цьому Верховний Суд вважає, що згідно з приписами п. 200-1.8 ПКУ та п. 7 Порядку №569 одним із наслідків анулювання свідоцтва платника ПДВ є закриття відповідного електронного рахунку такого платника податку в СЕА ПДВ. Така вимога є імперативною та підлягає виконанню саме контролюючим органом.

Важливо! Встановлення судом факту протиправності рішення ДПІ зумовлює зобов’язання цього податкового органу усунути всі спричинені його рішенням негативні юридичні наслідки та повернути платника податків у первинне правове становище, яке існувало до моменту прийняття цього рішення. Тому такий орган ДПС має вчинити дії з:

— поновлення реєстрації госпсуб’єкта як платника ПДВ;

— поновлення дії договору про визнання електронних документів;

— поновлення функціонування рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ;

— повернення коштів, перерахованих до бюджету з електронного рахунка;

— відновлення даних рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ.

Увага!

Усі наведені дії мають бути вчинені контролюючим органом самостійно за наслідками отримання судового рішення про скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ, без окремого звернення платника податків.

Тому Верховний Суд наголошує, що скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ у судовому порядку спричиняє виникнення у контролюючого органу обов’язку з повернення платника податків у первинне правове становище, що охоплює собою не тільки вчинення дій із поновлення реєстрації суб’єкта господарювання як платника ПДВ, а й, у тому числі, відновлення даних рахунку в СЕА ПДВ з поверненням на рахунок коштів.

Поновленню підлягає залишок, а не сума реєстраційного ліміту

Водночас слід мати на увазі, що, на думку Верховного Суду, немає правових підстав вважати, що вся сума податку, на яку платник мав право зареєструвати ПН та РК в ЄРПН до прийняття рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ, підлягала зарахуванню до бюджету в порядку, визначеному п. 200-1.8 ПКУ та п. 7, 27 Порядку №569.

Адже відповідно до наведених норм права такому перерахуванню підлягає саме залишок коштів на рахунку в СЕА ПДВ, що за своїм змістом відповідає складнику формули ΣПопРах (ідеться про загальну суму поповнення з поточного рахунку платника його електронного рахунку).

Щодо сум, які були зараховані до бюджету із закритого електронного рахунку, Верховний Суд зазначає, що такі суми, згідно з п. 43.4-1 ПКУ, підлягають поверненню на електронний рахунок платника в СЕА ПДВ шляхом вчинення саме контролюючим органом відповідних дій, спрямованих на їх повернення.

З огляду на наведене колегія суддів доходить висновку, що на виконання судового рішення про скасування рішення про анулювання свідоцтва платника ПДВ контролюючий орган зобов’язаний самостійно вчинити дії з повернення платника податків у становище, що існувало до винесення протиправного рішення про анулювання.

Тож у цій справі ДПСУ має вчинити дії з:

— поновлення реєстрації госпсуб’єкта як платника ПДВ;

— відкриття нового електронного рахунку в СЕА ПДВ;

— відображення на такому рахунку попереднього залишку. Щоправда, з урахуванням обставин використання наданого платникові податків права з повернення з бюджету коштів, що перевищують суму узгоджених податкових зобов’язань, та наявності підстав для сплати узгоджених податкових зобов’язань. Тобто, наприклад, якщо підприємство до прийняття рішення про поновлення реєстрації платником ПДВ скористалося правом на повернення цих коштів або відбулося зарахування їх у рахунок сплати інших податків, то, звісно, що такі кошти вже на рахунку не з’являться.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 №2755-VI.
  • Положення №1130 — Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Міністерства фінансів України від 14.11.2014 №1130.
  • Порядок №569 — Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569.

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру