Почнімо з ситуацій, коли місцеві ради не працюють. Для цього у ст. 12 ПКУ додано норму, що місцеві податкові питання тимчасово можуть вирішувати військові.
Увага!
На період дії воєнного чи надзвичайного стану в Україні на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради, рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів та/або надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів мають право приймати відповідні військові адміністрації та військово-цивільні адміністрації у порядку, передбаченому цим Кодексом для сільських, селищних, міських рад.
І на таких нових встановлювачів пільг тощо поширюватиметься й обов’язок поінформувати про них податківців.
Але це правило матиме обмеження — і не тільки в часі.
Нова норма не поширюється на прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами (з обов’язковим зазначенням кадастрових номерів таких земельних ділянок), а також про внесення змін до таких рішень.
Рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.
Мінімальне податкове зобов’язання
Його, як відомо, сплачують землевласники на підставі ст. 38-1 ПКУ.
Нові винятки зі сплати МПЗ
До винятків додано земельні ділянки, земельні частки (паї), за які не нараховувалися та не сплачувалися плата за землю або єдиний податок IV групи, що перебувають у консервації, або забруднені вибухонебезпечними предметами, або щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок непридатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
Мінімальне податкове зобов’язання для земельних ділянок, земельних часток (паїв) не визначається за період, за який не визначається плата за землю або єдиний податок IV групи.
Законом №3050 оновлено пп. 69.15 підр. 10 розд. ХХ ПКУ.
Не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов’язання за земельні ділянки, земельні частки (паї), розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих РФ територіях України:
— за 2022 рік — у частині земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності чи користуванні фізосіб;
— з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року — у частині земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності чи користуванні юросіб.
Сума МПЗ за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені цим підпунктом, визначається пропорційно до кількості місяців, коли такі земельні ділянки (земельні частки (паї) підлягали оподаткуванню платою за землю або єдиним податком четвертої групи.
Платники податків, які до дати набрання чинності Законом №3050 визначили та задекларували в податковій звітності МПЗ за 2022 — 2023 роки за земельні ділянки, розташовані на вищезазначених територіях, мають право відкоригувати нараховані за 2022 — 2023 роки суми загального МПЗ шляхом подання в порядку, визначеному ПКУ, уточнюючих податкових декларацій.
Останні правила застосовуються до податкових (звітних) періодів починаючи з 1 січня 2023 року.
Період, коли ділянки визнаються забрудненими
Період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Земельний податок
За які землі можна не сплачувати податок? Їх базовий перелік наведено у п. 288.1 ПКУ.
І новим законом цей перелік розширили — до неоподатковуваних додали земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами.
Отже, сплачувати за заміновані поля, принаймні до закінчення процедури розмінування, не потрібно.
Аналогічна норма міститься у новому п. 283.2 ПКУ: не сплачується податок за земельні ділянки, непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, у разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими адміністраціями та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку, визначеному ПКУ.
Як діятимуть ці норми разом на практиці, з якої дати і як подати уточнення до декларації, — почекаймо роз’яснення від ДПС.
А тим часом у ПКУ з’явиться нова спеціальна стаття 283-1, яка має назву «Особливості визначення земельного податку за земельні ділянки, що перебувають у консервації, або забруднені вибухонебезпечними предметами, або непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами».
Вона каже, що, з одного боку, підставою для ненарахування земельного податку відповідно до підпункту 283.1.9 у частині земельних ділянок, забруднених вибухонебезпечними предметами, є дані Державного земельного кадастру.
З іншого боку, очевидно, що перш ніж користуватися пільгою, треба буде обстежити земельні ділянки й отримати відповідні експертні висновки. Які, напевно, вноситимуться до Земельного кадастру (відповідні зміни внесено і до Закону про Земельний кадастр) й уточнюватимуться в міру розмінування зазначених ділянок.
А якщо до ділянки немає доступу? Тоді слід подавати заяву про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами.
Але є одне велике «але». Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. А коли такий перелік буде створено і визнано всіма учасниками відносин щодо оподаткування, треба питати у ДПСУ. Адже нині існуючий перелік, створений Мінреінтеграції, податківці не визнають. Закон №3050 має вирішити це питання, але чи буде так на практиці, побачимо.
Згадується в цій статті і випадок, коли неоподаткування небезпечних земель запроваджується і самими місцевими радами. Для цього випадку діятиме окремий порядок.
Ненарахування земельного податку за земельні ділянки, непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, здійснюється протягом періоду, що починається з першого числа місяця, на який припадає дата прийняття сільською, селищною, міською радою, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про надання податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів на підставі заяви платника податків, та завершується останнім числом місяця, на який припадає дата, що настає раніше:
— або останній день строку, на який надано пільгу зі сплати місцевих податків та/або зборів відповідно до прийнятого рішення (у тому числі з урахуванням змін, внесених до такого рішення);
— або дата скасування відповідного рішення;
— або дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності чи визнання земельної ділянки придатною для використання.
Тобто землевласникм матимуть дві підстави не сплачувати земельного податку: або загальнодержавна пільга (на підставі обстеження земель), або місцева.
Орендна плата
Аналогічну до вищезазначеної пільгу встановили і для орендарів земельних ділянок, які належать державі або територіальним громадам.
По-перше, небезпечні ділянки вивели з числа тих, плата за які регулюється договором оренди (нова редакція п. 288.4 ПКУ).
По-друге, в ст. 288 з’явився новий п. 288.8. Згідно з ним:
— не нараховується орендна плата за договорами оренди земельних ділянок державної і комунальної власності, щодо яких відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що здійснюють розпоряджання земельними ділянками державної та комунальної власності відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗКУ, прийняв рішення про затвердження робочого проєкту землеустрою щодо консервації земельної ділянки на строк, визначений цим робочим проєктом;
— не нараховується орендна плата за договорами оренди земельних ділянок державної і комунальної власності, забруднених вибухонебезпечними предметами, за період, який починається з першого числа місяця, на який припадає дата початку обстеження земельної ділянки операторами протимінної діяльності, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Якщо до ділянки немає доступу, слід подавати заяву про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами.
Якщо до ділянки немає доступу
Для земельних ділянок, розташованих на територіях, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або які тимчасово окуповані РФ, період, коли земельні ділянки визнаються забрудненими вибухонебезпечними предметами, визначається як період, що починається з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території (у тому числі коли дата початку обстеження небезпечної території операторами протимінної діяльності настає після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території), за умови подання платником до органу місцевого самоврядування, військової адміністрації або військово-цивільної адміністрації заяви про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами та прийняття таким органом місцевого самоврядування, військовою адміністрацією або військово-цивільною адміністрацією рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів щодо земельної ділянки, зазначеної у такій заяві, та завершується останнім числом місяця, в якому такі земельні ділянки визнані придатними для використання.
Період, за який не нараховується орендна плата за договорами оренди таких потенційно небезпечних земельних ділянок, визначається так само, як зазначено вище для земельного податку.
Тобто й орендарі матимуть два варіанти зазначеної пільги: загальнодержавну і місцеву.
Тимчасові правила щодо плати за землю
Ці тимчасові правила встановлює оновлений пп. 69.19 підр. 10 розд. ХХ ПКУ.
За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року — в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Якщо ПЗ вже задекларовано
Платники плати за землю/орендної плати, які до дати набрання чинності Законом №3050 відповідно до п. 286.2 або ст. 288 ПКУ задекларували за 2022 та/або 2023 роки ПЗ з плати за землю/орендної плати за забруднені земельні ділянки, мають право відкоригувати нараховані ПЗ шляхом подання уточнюючих податкових декларацій.
Для платників податку — фізосіб контролюючий орган самостійно обчислює податкове зобов’язання та надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення за 2022 рік у строк до 31 грудня 2023 року. При цьому річна сума платежу за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені пп. 69.19 підр. 10 розд. ХХ ПКУ, визначається пропорційно до кількості місяців, коли такі земельні ділянки (земельні частки (паї) підлягали оподаткуванню платою за землю. Складені, надіслані (вручені) у 2022 та 2023 роках ППР про сплату плати за землю, за земельні ділянки, що не підлягають оподаткуванню у порядку, визначеному цим підпунктом, підлягають скасуванню (відкликанню), а грошові зобов’язання та податковий борг, визначені контролюючим органом щодо плати за землю, — анулюванню.
Якщо ППР скасовано, а плату вже сплачено
Надміру сплачені суми плати за землю, що виникли внаслідок скасування (відкликання) ППР, підлягають зарахуванню виключно в рахунок майбутніх платежів з цього податку, крім випадків: якщо такий платник має податковий борг з плати за землю — надміру сплачені суми зараховуються в рахунок погашення такого боргу; а якщо обов’язок внесення плати перейшов до іншого суб’єкта з підстав, передбачених статтею 120 ЗКУ щодо зміни власника об’єкта нерухомого майна, — сума внесеної плати за зверненням попереднього користувача зараховується в рахунок майбутніх платежів з плати за землю нового користувача такої земельної ділянки, за умови відшкодування новим користувачем земельної ділянки, який придбав нерухоме майно, попередньому користувачу суми внесеної ним до бюджетів плати за висновком контролюючого органу про таку суму.
Податок на нерухомість
У новій редакції викладено абз. перший пп. 266.7.4 ПКУ.
Згідно з ним органи державної реєстрації прав на нерухоме майно зобов’язані у 15-денний строк після закінчення податкового (звітного) кварталу подавати ДПСУ, відомості, необхідні для розрахунку та справляння податку фізичними та юридичними особами, станом на перше число відповідного кварталу в порядку, визначеному КМУ.
Таке правило діяло і раніше, але тепер взялися і за міграцію населення: Державна міграційна служба зобов’язана надавати відомості у строки та в порядку, встановлені підпунктом 70.16.7-1 ПКУ.
Крім цього, оновили і пп. 69.22 підр. 10 розд. ХХ ПКУ, яким звільняється від сплати податку нерухомість під час війни. Тож зацікавленим особам радимо перечитати цей підпункт знову.
Екологічний податок
Щодо цього податку оновили тимчасові норми в п. 69.16 підр. 10 розд. ХХ ПКУ.
За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується екологічний податок платниками цього податку, зареєстрованими (взятими на облік) за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих РФ територіях України.
Починаючи з 1 січня 2023 року в частині територій, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, екологічний податок не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому визначено щодо відповідних територій дату початку бойових дій або тимчасової окупації, до першого числа місяця, наступного після дати завершення бойових дій або тимчасової окупації на відповідній території.
Екологічний податок не нараховується та не сплачується платниками цього податку, зареєстрованими (взятими на облік) за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів на земельних ділянках, забруднених вибухонебезпечними предметами, за період, коли такі земельні ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами, та/або на період, коли земельні ділянки були визнані потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами.
Так само, як для земельного податку й орендної плати, якщо до ділянки немає доступу, слід подавати заяву про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами.
Платники екоподатку, визначені в пп. 69.16 підр. 10 розд. ХХ ПКУ, які до дати набрання чинності Законом №3050 визначили та задекларували за 2022 та/або 2023 роки ПЗ з цього податку, мають право відкоригувати нараховані за ці періоди суми екоподатку шляхом подання уточнюючих податкових декларацій.
А що ще?
Єдиний податок
Платники податку 4-ї групи теж не платитимуть за небезпечні земельні ділянки. Для цього оновили ст. 292-1 ПКУ.
Площі земельних ділянок, що перебувають на консервації, забруднені вибухонебезпечними предметами або непридатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, не є об’єктом оподаткування єдиним податком для платників єдиного податку четвертої групи на період консервації або на період, коли земельні ділянки були забруднені вибухонебезпечними предметами, або на період, коли земельні ділянки були визнані потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами.
Період консервації
Період, коли земельні ділянки перебували на консервації, визначається як період, що починається:
а) у частині земель державної та комунальної власності — з першого числа місяця, в якому відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, що здійснює розпоряджання земельними ділянками державної та комунальної власності відповідно до повноважень, визначених статтею 122 ЗКУ, прийняв рішення про затвердження робочого проєкту землеустрою щодо консервації земельної ділянки, до останнього числа місяця, в якому завершуються заходи щодо охорони земель і ґрунтів згідно з відомостями Державного земельного кадастру;
б) у частині земель приватної власності — з дати внесення відомостей до Державного земельного кадастру про заходи щодо охорони земель і ґрунтів на підставі затвердженого робочого проєкту землеустрою щодо консервації земель до останнього числа місяця, в якому завершуються заходи щодо охорони земель і ґрунтів згідно з відомостями Державного земельного кадастру.
Якщо до ділянки немає доступу, слід подавати заяву про потенційне забруднення земельної ділянки вибухонебезпечними предметами так само, як це зазначено вище для земельного податку й орендної плати. І так само визначається період, коли земельні ділянки визнаються потенційно забрудненими вибухонебезпечними предметами.
Про це внесено новий пп. 10.1 до підр. 8 розд. ХХ ПКУ.
Для цілей, визначених підпунктом «а» підпункту 4 пункту 291.4 статті 291, підпунктом 298.8.4 пункту 298.8 статті 298 та підпунктом 4 пункту 299.10 статті 299 цього Кодексу, частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік платників єдиного податку четвертої групи, в яких не менше ніж 30 відсотків загальної площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду, що перебуває у їхній власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, у попередньому податковому (звітному) році розташовувалися не менше ніж шість місяців на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, має дорівнювати або перевищувати 50 відсотків.
А ще аналогічна, але тимчасова пільга зазначена в новому пп. 69.33 підр. 10 розд. ХХ ПКУ. Тож радимо перечитати її всім «єдинникам» 4-ї групи.
Благодійна допомога
Окремо скажемо про декларування благодійної допомоги під час війни.
Так, п. 27 підр. 1 розд. ХХ ПКУ доповнили такими правилами.
Якщо платник податку отримував благодійну допомогу, то його обов’язок щодо подання декларації про майновий стан і доходи вважається виконаним і податкова декларація не подається.
Якщо платник податку зобов’язаний подавати декларацію про майновий стан і доходи відповідно до інших положень ПКУ, то в ній поряд з іншими доходами зазначається і благодійна допомога.
Податкові повідомлення-рішення, які були винесені платникам податків за неподання або несвоєчасне подання податкової декларації у випадках, передбачених цим пунктом, вважаються скасованими (відкликаними) з дня набрання чинності Законом №3050. Нові правила застосовуються до податкових (звітних) періодів 2022 та 2023 років.
ПДФО та ВЗ
Маленьке уточнення зробили у пп. 49.18.3 ПКУ: з нього забрали посилання на пп. 49.18.5, який було вилучено раніше, і додали посилання на пп. 49.18.4.
Але, по суті, це косметична правка, і граничний строк подання річної декларації про майновий стан та доходи не змінюється. Цю декларацію подаватимуть, як і раніше, до 1 травня року, наступного за звітним.
Не зміниться і граничний строк звітування для ФОПів та інших самозайнятих осіб на загальній системі оподаткування. Вони, як і раніше, подаватимуть декларацію до 1 травня (включно) після закінчення звітного року.
Але п. 179.2 ПКУ виклали у новій редакції. А саме цей пункт визначає випадки, коли декларація про майновий стан та доходи не подається.
Із новацій: зауваження, що декларація не подається у зазначених винятках, якщо тільки іншими нормами ПКУ прямо не зазначено, що вона обов’язково має подаватися!
А винятки встановлено, якщо платник податку отримував:
— доходи, у тому числі іноземні доходи, які згідно з ПКУ не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;
— доходи виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу; доходи від операцій продажу (обміну) майна, дарування, дохід від яких відповідно до ПКУ не оподатковується, оподатковується за нульовою ставкою та/або з яких при нотаріальному посвідченні договорів, за якими був сплачений податок відповідно до цього розділу;
— доходи у вигляді об’єктів спадщини, які відповідно до цього розділу оподатковуються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок відповідно до п. 174.3 ПКУ.
Також податкова декларація не подається у випадках, прямо передбачених ПКУ.
Якщо платник податку зобов’язаний подавати податкову декларацію відповідно до інших положень ПКУ, то в ній поряд з іншими доходами зазначаються доходи, передбачені цим оновленим пунктом. Тобто, якщо треба декларувати щось одне, треба буде декларувати всі, в тому числі пільгові доходи або ті, з яких податки вже було сплачено.