• Посилання скопійовано

Якщо є лише ТТН

Чи є ТТН первинним документом з погляду Закону про бухоблік? І що робити, якщо ТТН немає, а накладна на товар є? Або навпаки, ТТН є, а накладної немає?

Якщо ТТН немає — дії бухгалтера

Про цю проблему ми пишемо регулярно, адже є досить суперечлива судова практика.

Звісно, податківці наполягають на «повному пакеті» документів, які мають бути у покупця під час оприбуткування товарів. До цього «пакета», на їхню думку, має входити і ТТН. Адже і досі це документ, що його повинен мати водій, який перевозить вантажі.

Єдиний аргумент, що можуть пред’явити суб’єкту господарювання у разі відсутності ТТН (зокрема, під час самостійного перевезення товарів), — це наявність у нього інших первинних документів щодо придбання товарів.

Але і в цьому разі справу в суді можна як виграти, так і програти.

Утім, іноді СГ щастить, і податківці ставлять під сумнів лише витрати на саме перевезення, а не факт придбання товарів.

Якщо ТТН є, а накладної немає

У такому разі перше запитання, що виникає у суб’єктів господарювання та у податківців, — чи є сама ТТН первинним документом.

ДПСУ не має готової відповіді на це запитання. Як зазначається у листі ДПСУ від 29.03.2023  №525/ЗПІ/99-00-21-03-02-10 (див. «ДК» №16/2023) щодо віднесення товарно-транспортної накладної до первинних документів, Державна податкова служба України, керуючись ч. 3 ст. 22 Закону про доступ до публічної інформації, надіслала запит до Міністерства фінансів України як до головного органу у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухгалтерського обліку та аудиту, а також здійснює нормативно-правове регулювання у такій сфері.

Доки обговорення триває, бухгалтер СГ може зробити аналіз самостійно. Ми знаємо про обов’язкові реквізити первинного документа — їх затверджено ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік. Тож якщо всі вони є у ТТН, то це, безумовно, первинний документ для бухобліку.

Те саме стосується і податкових наслідків. Адже і щодо податку на прибуток для ПДВ основою обліку є первинні документи.

Є лише одне «але». ТТН складають на перевезення товарів. Тож вона за певних умов може замінити акт надання послуг з перевезення (якщо ТТН містить усі обов’язкові реквізити такого акта). А от чи може ТТН замінити накладну на товар, вже не так очевидно. Тут потрібна допомога Мінфіну.

У чому ДПСУ впевнена і навіть наполягає, то це те, що товарно-транспортна накладна не є документом, що містить інформацію для визначення об’єкта оподаткування ПДВ.

Проте аргументує це неоднозначно. Як наголошено у коментованому листі, єдиною підставою для визначення об’єкта оподаткування ПДВ є здійснена платником ПДВ господарська операція з постачання товарів/послуг, факт здійснення якої має бути підтверджений первинними документами, що складаються згідно з правилами бухгалтерського обліку. За результатами здійснення такої операції платник ПДВ — постачальник товарів/послуг зобов’язаний скласти податкову накладну і зареєструвати її в ЄРПН у терміни, встановлені ПКУ.

Тобто все впирається у відповідь на запитання, чи є ТТН первинним документом, і якщо так, то щодо якої господарської операції: перевезення, придбання товарів чи їх обох.

Якщо і ТТН, і накладна є, — чому можуть виникнути проблеми?

Мати документи недостатньо. Адже вони мусять бути ще й правильно оформлені, зазначені в них дані мають збігатися між собою та фактично здійсненою господарською операцією.

Інакше податківці не визнають їх під час перевірки, а суд стане на бік податківців.

Як приклад можна навести постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 21.02.2023 у справі №340/745/20, який визнав висновки податкового органу обґрунтованими, а оскаржувані податкові повідомлення-рішення, — правомірними.

Автор: Бикова Ганна

До змісту номеру