Приводом для цієї статті стало свіже роз’яснення від ДПС. Але у 2022 році податківці консультували так само. Йдеться про те, як проводити оплату через РРО та що саме зазначати у фіскальному чеку в разі оплати за товар частинами.
Що сказали податківці
Головне управління ДПС у Львівській області інформує, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов’язані, зокрема, проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через РРО або програмні РРО та надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, в обов’язковому порядку розрахунковий документ установленої форми та змісту на повну суму проведеної операції.
Тому, в разі продажу товарів (послуг) на умовах внесення оплати частинами, кожна розрахункова операція, вчинена суб’єктом господарювання, має бути здійснена із дотримання вимог Закону про РРО, супроводжуватися видачею розрахункового документа встановленої форми, змісту та забезпечувати поєднання виданих розрахункових документів у ланцюг, який надаватиме можливість здійснювати ідентифікацію проданих товарів.
Роз’яснення Головного управління ДПС у Львівській області від 29.03.2023
Податківці кажуть, що у разі часткової оплати фіскальний чек треба друкувати лише на суму такої частки! Таким чином, розрахункова операція — це операція в межах тієї суми, що була фактично прийнята в оплату.
Тобто якщо покупець сплачує за товар чи послугу окремими сумами, то кожна така оплата вважається розрахунковою операцією і на кожну таку оплату потрібно надати окремий фіскальний чек.
Раніше таку саму позицію висловлював профільний Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики у листі від 30.12.2021 №04-32/10-2021/409504 (див. «ДК» №1-2/2022), відповідаючи на запитання 7:
«Як проводити розрахункові операції у разі продажу товарів з частковою оплатою, у тому числі при оплаті з розстроченням платежу?
При продажу товарів з оплатою декількома платежами (передоплата і післяплата; часткова оплата з подальшим розстроченням платежу тощо) продавець повинен оформити і видати окремий фіскальний чек на кожну розрахункову операцію за умови приймання готівки чи платіжних карток від покупця.
За умови сплати покупцем коштів на поточний рахунок продавця (за реквізитами у форматі IBAN) РРО/ПРРО може не застосовуватися.
У разі застосування різних способів оплати, наприклад один платіж на поточний рахунок продавця за реквізитами у форматі IBAN, а інший — готівкою, обов’язковою є видача фіскального чека саме на розрахункову операцію (в цьому випадку — на приймання готівки)».
На нашу думку, ця позиція відповідає визначенню розрахункової операції у ст. 2 Закону про РРО:
«Розрахункова операція — приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки — оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця».
З цього визначення випливає, що розрахункова операція виникає лише у фактичній сумі розрахунків, про що і говорять податківці у коментованому роз’ясненні.
Зверніть увагу!
Якщо покупець вносить передоплату чи оформлює розстрочення платежу, через РРО необхідно проводити лише ті оплати, що сплачені готівкою чи платіжними картками через POS-термінал або через платіжний застосунок на сайті. Ті оплати, що покупець сплачує безпосередньо на рахунок продавця, не є розрахунковими операціями і проводити їх через РРО не потрібно.
Приклад 1 Покупець обрав товар на сайті продавця з доставкою Новою Поштою. Він вніс передоплату 500 грн через платіжний застосунок на сайті і замовив доставку товару з післяплатою на Новій Пошті. Продавець має договір із Новою Поштою про переказ платежів від покупців на рахунок у банку. Покупець після отримання товару на пошті сплатив решту 2 100 грн. У такому разі через РРО необхідно провести тільки передоплату 500 грн, яку було здійснено на сайті, і вкласти фіскальний чек на ці 500 грн до посилки перед відправленням або надіслати покупцеві електронний чек. Покупець доплачує решту суми на пошті, пошта видає йому фіскальний чек на цю суму і переводить отримані кошти на рахунок продавця. Для продавця така операція не є розрахунковою, і йому не потрібно друкувати чек на всю вартість товару.
У бухобліку часткова оплата, здійснена готівкою або карткою (через POS-термінал або на сайті), обліковується як розрахункова операція, а часткова оплата, здійснена на рахунок продавця, — як розрахунки з покупцями — див. приклад 2.
Приклад 2 Підприємство продає домашній текстиль через Інтернет із поштовою доставкою. Покупець замовив товар на загальну суму 12 000 грн: набори постільної білизни — 4 шт. за ціною 3 000 грн/шт. Собівартість товару — 8 400 грн. Покупець зробив передоплату карткою через платіжний застосунок на сайті в розмірі 40% від суми замовлення — 4 800 грн, а решту 7 200 грн сплатив шляхом переказу коштів на рахунок підприємства після повідомлення про готовність товару до відправлення. Продавець повинен сформувати електронний або паперовий фіскальний чек на суму 4 800 грн та надіслати його покупцеві засобами електронного зв’язку або вкласти до поштового відправлення з товаром. У такому чеку буде зазначено: набір постільної білизни — 1,6 шт. за ціною 3 000 грн/шт. на суму 4 800 грн. У бухобліку ці операції обліковують таким чином:
— Д-т 311 К-т 702 — на суму 1,6 шт. х 3 000 грн/шт. = 4 800 грн, на підставі фіскального чека на суму часткової оплати 4 800 грн;
— Д-т 361 К-т 702 — на суму 2,4 шт. х 3 000 грн/шт. = 7 200 грн, на підставі видаткової накладної після того, як замовлення буде видано поштою покупцеві;
— Д-т 311 К-т 361 — на суму 7 200 грн, при отриманні другої частини оплати від покупця на рахунок;
— Д-т 902 К-т 281 — на собівартість всіх 4 наборів: 2 100 грн/шт. х 4 = 8 400 грн.
Консультують податківці
...розрахункові операції у разі проведення розрахунків за попередню (авансову) оплату за товар (послугу) проводяться через РРО із зазначенням у касовому чеку «передоплата товарів» або у разі проведення розрахунків за відстроченим платежем — проводяться через РРО з використанням режиму попереднього програмування «погашення кредиту».
Роз’яснення ГУ ДПС у Харківській області від 11.04.2023
Як формувати декілька чеків у разі оплаті частинами?
На нашу думку, це питання належить до таких, з якими слід звертатися до виробників РРО чи ПРРО або сервісних центрів.
Наприклад, для користувачів ПРРО Cashalot передбачено можливість поєднання виданих розрахункових документів у ланцюг, який надаватиме змогу здійснювати ідентифікацію проданих товарів. При виконанні коментованого роз’яснення у полі «Номер замовлення» є можливість зазначити номер документа, згідно з яким було укладено договір (домовленість) купівлі-продажу між продавцем та покупцем, і таким чином забезпечити поєднання у ланцюг виданих розрахункових документів за умови здійснення попередньої оплати (часткової або повної).
Натомість у програмних рішеннях «ПРРО Каса» та «пРРОсто», які надаються ДПС на безоплатній основі, на сьогодні не реалізовано можливість проведення через ПРРО попередньої (авансової) оплати за товар (послугу), реалізацію товару з відстроченням платежу.