• Посилання скопійовано

Документальне оформлення введення ОЗ в експлуатацію

Підприємство придбало актив, який за вартістю згідно з обліковою політикою віднесено до основних засобів. Який документ слід використовувати під час його введення в експлуатацію?

Насамперед зазначимо, що Методрекомендації №561 можуть застосовуватися підприємствами, організаціями та іншими юрособами, їхніми філіями та іншими виділеними на окремий баланс незалежно від форм власності й організаційно-правових форм підрозділами (крім банків і бюджетних установ та підприємств, які відповідно до законодавства складають фінзвітність за МСФЗ). Тобто фактично, як і випливає з назви, Методрекомендації №561 мають рекомендаційний, а не обов’язковий характер.

Відповідно до п. 10 Методрекомендацій №561 підставою для зарахування на баланс основних засобів є акт приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів. Складають його на підставі наказу керівника підприємства.

Донедавна застосовувалися форми первинного обліку, затверджені Наказом №352. Так, відповідно до Наказу №352, форму №ОЗ-1 застосовують, зокрема, щоб оформити зарахування до складу основних засобів окремих об’єктів, та для обліку введення їх в експлуатацію.

На основі форми №ОЗ-1, технічної та іншої документації заповнюють в одному примірнику Інвентарну картку обліку основних засобів (форма №ОЗ-6). Документ застосовують для обліку всіх видів ОЗ, а також для групового обліку однотипних об’єктів ОЗ (що надійшли в експлуатацію в одному календарному місяці, і таких, що мають одне і те саме виробничо-господарське призначення, технічну характеристику та вартість).

Проте з 22.10.2021 р. Наказ №352 втратив чинність. Але затверджені ним форми первинного обліку ОЗ підприємство може використовувати як основу для розроблення власних форм.

І ще важливо: п. 2.7 Положення №88 встановлено, що первинні документи складають на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документувати господарські операції можна з використанням виготовлених самостійно бланків, які мають містити обов’язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм.

Перелік обов’язкових реквізитів наведено у п. 2 ст. 9 Закону про бухоблік. Обов’язковими реквізитами первинного документа є:

— назва документа (форми);

— дата складання;

— назва підприємства, від імені якого складено документ;

— зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції;

— посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

— особистий підпис або інші дані, що уможливлюють ідентифікацію особи, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Отже, підприємство має право самостійно розробити бланк акта введення в експлуатацію, беручи при цьому за основу форму №ОЗ-1 та доповнивши власними реквізитами, які вважає за потрібне зазначити.

У разі використання форми №ОЗ-1 під час введення в експлуатацію, заповнюючи реквізити «що приймається (передається) в експлуатацію від», слід зазначати підрозділ або склад, на який було оприбутковано об’єкт основних засобів, який вводиться в експлуатацію. Тобто передання об’єкта ОЗ здійснюється зі складу, на який він був оприбуткований внаслідок придбання (Д-т 15 К-т 63), на місце його експлуатації (Д-т 10 К-т 15). Відповідно, на цих місцях зберігання можуть бути різні матеріально відповідальні особи, які й підпишуть акт у реквізитах «Здав» та «Прийняв».

Поряд з цим наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. №818 затверджена форма Акта введення в експлуатацію ОЗ.

Відповідно до п. 1 розділу І Порядку №818, цей Порядок застосовується при складанні типових форм з обліку та списання ОЗ:

  • розпорядниками бюджетних коштів;
  • Державною казначейською службою України;
  • фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування.

А відповідно до п. 6 розділу І Порядку №818 типові форми з обліку та списання основних засобів можуть застосовуватися юридичними особами, створеними відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності, а також представництвами іноземних суб’єктів господарської діяльності.

Таким чином, форму зазначеного акта можуть застосовувати і підприємства приватного сектору економіки.

Нормативна база

  • Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.1999 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • Методрекомендації №561 — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. №561.
  • Наказ №352 — Наказ Мінстату від 29.12.1995 р. №352 «Про затвердження типових форм первинного обліку» (втратив чинність з 22.10.2021 р.).
  • Положення №88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.1995 р. №88.

Автор: Станіслав Горбовцов

До змісту номеру