• Посилання скопійовано

Як стати ФОПом під час війни: поради юриста

Війна триває, але й життя також. І якщо втратили роботу, одним зі шляхів вирішення фінансових проблем може стати власний бізнес. Проте зверніть увагу! Під час війни порядок та умови реєстрації ФОПів дещо змінилися.

Який алгоритм дій фізособи, яка вирішила стати підприємцем? На що звернути увагу, якщо таке рішення доводиться реалізовувати під час війни? Насамперед пам’ятайте: якщо знати, що і коли робити, стати ФОПом неважко. А з потрібною інформацією ми вам зараз допоможемо!

Процедура реєстрації в ЄДР

Під час війни частина звичних державних сервісів не працює або працює в обмеженому режимі.

Найпростіший варіант реєстрації ФОПа — зробити це через «Дію». Це державний сервіс, яким можна скористатися не лише на відповідному сайті, а й за допомогою мобільного застосунку. Проте для цього фізособі потрібен електронний підпис. Наразі йдеться про удосконалений підпис, який можна оформити за допомогою будь-якого банку, в якому фізособа вже має рахунок. А можна оформити підпис за допомогою того самого мобільного застосунку «Дія» у App Store для iPhone і iPad та на Google play для Android. Якщо скористатися послугою в меню застосунку за посиланням «Дія.Підпис».

Для підтвердження електронного підпису за допомогою послуги «Дія.Підпис» слід під час авторизації на портал «Дія» відсканувати з телефону код через сканер самого мобільного застосунку «Дія», що розташований у верхньому правому куті мобільного застосунку.

До речі, ця послуга «Дія.Підпис» надає можливість підписувати електронним підписом не лише заяву про реєстрацію ФОПом, а й інші електронні документи такої фізособи.

А далі треба отримати послугу реєстрації ФОПа в тій самій «Дії». Тут ви можете зареєструвати фізособу підприємцем, обрати загальну чи спрощену систему оподаткування тощо. Реєстрація відбувається в автоматичному режимі без участі державного реєстратора. Опис самої послуги, її покрокове виконання можна переглянути за посиланням.

Та перш ніж авторизуватися й почати автоматичну реєстрацію ФОПа, слід:

  • визначитися з тим, що ви як підприємець плануєте робити. І далі, на підставі обраних видів діяльності, визначити їх коди за КВЕД, бо ви маєте зазначити під час реєстрації види економічної діяльності за кодами;
  • обрати систему оподаткування, на якій плануєте працювати. Про те, які податки платить ФОП, розповімо окремо. Та знати це треба ще під час реєстрації, щоб не втрачати час та не наробити зайвих помилок, які доведеться виправляти, повертаючись на крок назад.

Чи потрібен для реєстрації в «Дії» біометричний паспорт?

За допомогою «Дії» зручно реєструватися тим, хто має ID-картку із зазначенням УНЗР. УНЗР можна знайти в ID-картці або в біометричному закордонному паспорті за допомогою «Дії». Йдеться про унікальний номер запису в реєстрі Державної міграційної служби, який одночасно фіксується в ID-картці та закордонному біометричному паспорті.

Отже, навіть ті, хто має паспорт-книжечку й одночасно закордонний біометричний паспорт, мають номер УНЗР.

Під час реєстрації ФОПа за допомогою «Дії» номер та серію паспорта можна не вводити взагалі, а зазначити саме УНЗР.

Проте на порталі «Дія» реалізовано можливість реєструватися ФОПами і тим, хто має паспорт-книжечку. А нині ті, хто не має ID-картки або закордонного біометричного паспорта, але має паспорт-книжечку, можуть зареєструватися ФОПом на порталі «Дія» без проблем, не наводячи жодних паспортних даних.

А що зі звичайним способом реєстрації?

Якщо ви не маєте можливості зареєструватися за допомогою «Дії», тоді доведеться самому завітати до управлінь Мін’юсту на місцях (ЦНАПи нині не приймають документів на держреєстрацію).

Зареєструвати ФОПа можна й поза місцем реєстрації фізособи (ми кажемо про прописку та всіх осіб, які вимушені були покинути свої домівки і перебувають на територіях, де не ведуться активні бойові дії) та без потреби взяття на облік як тимчасово переміщеної особи.

Проте таке живе спілкування може бути обмежене і мати власні правила в кожному регіоні.

Тож слід попередньо зателефонувати до управління юстиції у відповідному місті та запитати про порядок та години приймання документів для реєстрації ФОПа.

Обрання системи оподаткування

Загальна система оподаткування передбачає, що ФОП платить 18% податку з доходів та 1,5% військового збору з чистого доходу. Тобто з різниці між виручкою та понесеними витратами. Докладно процедуру визначення оподатковуваного доходу прописує ст. 177 ПКУ.

Головна особливість загальної системи оподаткування в тому, що вона діє автоматично. Тобто, якщо ФОП під час реєстрації не зазначить, на якій системі оподаткування бажає перебувати, з моменту реєстрації він потрапить до загальної системи оподаткування.

Альтернативний варіант — це спрощена система оподаткування. Яка передбачає, що ФОП платить з доходів єдиний податок. Його розмір залежить від обраної підприємцем групи платників єдиного податку. Але перебування на спрощеній системі оподаткування доступне не всім.

Докладніше про критерії, за якими можна обрати групу платників ЄП, читайте в розділі «Довідники» на нашому сайті.

А ще на час війни законодавці створили так звану спецгрупу. Про неї ми докладно писали у статті «Що змінилося для спецгрупи з єдиного податку з 5 квітня: аналіз редакції» в «ДК» №15/2022. У цій статті ви знайдете не лише актуальні зміни, які почали діяти з 5 квітня, а й посилання на попередні наші матеріали на цю тему.

Якщо подати під час реєстрації заяву про застосування спрощеної системи оподаткування, то ФОП стає «єдинником» з дати державної реєстрації.

Бути чи не бути платником ПДВ?

Як правило, одразу після реєстрації бути платником ПДВ підприємця змушують потенційні клієнти. Якщо вони є платниками ПДВ і їм дуже потрібен податковий кредит.

І це можливо, якщо одночасно із заявою про реєстрацію підприємця подати й заяву про реєстрацію платником ПДВ.

Проте пам’ятайте! Якщо ви оберете спрощену систему оподаткування, це може завадити реєстрації платником ПДВ. Адже перша та друга групи взагалі не можуть бути платниками ПДВ. А третя група — може, та лише за умов обрання ставки єдиного податку 3%.

А ось у разі прийняття рішення про обрання загальної системи оподаткування таких проблем немає.

Взяття на облік в органах ДПС

На сьогодні тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, для контролюючих органів припиняється перебіг строків, установлених для взяття на облік у контролюючих органах фізосіб-підприємців за податковою адресою (пп. 69.19 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ). Причому йдеться і про передачу даних про взяття на облік таких платників податків від контролюючих органів до ЄДР.

Що це означає для ФОПа? Що він може зареєструватися (тобто, аби отримати статус підприємця, подання заяви про реєстрацію достатньо). А от на облік до ДПС як платник податків потрапить не одразу. І не тому, що податківці затягують цей процес. Просто тому, що триває війна і ситуація у регіонах доволі різна.

Проте, як правило, органи ДПС беруть на облік ФОПів досить швидко, хоча й із запізненням. Тож, якщо реєстрація відбувається за місцезнаходженням у тих регіонах, де немає активних бойових дій, взяття на облік здійснюється протягом доби з моменту надходження повідомлення від держреєстратора про реєстрацію ФОПа. В інших регіонах взяття на облік може відбуватися від одного до кількох днів.

Щодо відкриття рахунків у банках

Відкрити рахунок у банку — не проблема (якщо у вашому регіоні банки нині працюють).

Під час війни це зробити також можна. Як банки перевіряють нових клієнтів тепер, читайте у статті «Як банки перевіряють нових клієнтів-СГ та зарплатні проєкти під час війни?» в цьому номері «ДК».

Проте пам’ятайте! Підприємець повинен відкрити саме підприємницький рахунок. І лише його використовувати для своїх підприємницьких операцій, як для отримання доходів, так і для понесення витрат, пов’язаних із підприємницькою діяльністю.

А ще такий рахунок має бути взято на облік у ДПС, але це вже має зробити не підприємець, а банк. Відповідно до пп. 69.17 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ рахунок вважається взятим на облік навіть у тому разі, якщо банк не отримав повідомлення про взяття рахунку на облік (за мовчазною згодою).

Пакет документів за наслідками реєстрації

Наприкінці статті підсумуємо, які документи повинен мати ФОП після реєстрації:

  • витяг з ЄДР. У разі якщо ви реєструєтеся за допомогою держреєстратора, відповідний витяг отримаєте в нього. Якщо реєструєтеся за допомогою «Дії», такий документ буде на порталі одразу (в застосунку) після реєстрації;
  • витяг із реєстру платників єдиного податку (якщо під час реєстрації подані документи на реєстрацію платника єдиного податку)1;
  • договір із банком про відкриття підприємницького рахунку.

1 Про те, як отримати такий витяг, дізнайтеся тут або тут.

А от отримувати витяг із реєстру платників ПДВ не обов’язково (це стосується ФОП, які подавали заяву про реєстрацію платником ПДВ)(3).

Звісно, це лише перелік елементарних реєстраційних документів. А знадобитися може набагато більше — і ліцензії, і РРО, і наймані працівники. Але про все це в одній статті розповісти досить важко. Тож читайте наші аналітичні матеріали та новини і спілкуйтеся з нами та своїми колегами!

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру