На сьогодні ми досі не знаємо повного переліку повноважень такого нового правоохоронного органу, як Бюро економічної безпеки України (БЕБУ)1. Адже відповідні зміни до КУпАП та КПКУ досі перебувають на розгляді ВРУ2. Проте деякі повноваження вже встановлені Законом про БЕБУ.
Що нам відомо про повноваження нового контролюючого органу — Бюро економічної безпеки України (далі — БЕБУ)? Ми можемо визначитися з тим, які саме кримінальні порушення у сфері господарської діяльності належатимуть до сфери розслідувань БЕБУ, зокрема:
— незаконна діяльність з організації або проведення азартних ігор, лотерей (ст. 203-2 ККУ);
1 Ми вже знайомилися з БЕБУ в «ДК» №6/2021, але на той момент ще не було офіційного тексту Закону про БЕБУ.
2 Iдеться про законопроєкт від 25.08.2020 р. №3959-1 «Про внесення змін до адміністративного та кримінального законодавства щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України».
— незаконна діяльність з алкогольними напоями, пивом, тютюном, промисловими замінниками тютюну, пальним або іншими підакцизними товарами (ст. 204 ККУ);
— злочин, який прийшов на заміну фіктивності підприємництва (реєстрація юросіб на «підставних» осіб), — це внесення до документів, які подаються державному реєстратору для реєстраційних дій в ЄДР, завідомо неправдивих відомостей, а також умисне подання для проведення такої реєстрації документів, які містять завідомо неправдиві відомості (ст. 205-1 ККУ);
— така складова рейдерства, як протиправна вимога припинити займатися господарською діяльністю чи обмежити її, укласти угоду або не виконувати укладеної угоди, виконання (невиконання) якої може заподіяти матеріальної шкоди або обмежити права того, хто займається господарською діяльністю. I це поєднано з погрозами насильства, пошкодження чи знищення майна або захоплення цілісного майнового комплексу, його частини, будівель, споруд, земельної ділянки, об'єктів будівництва, а також припинення або обмеження діяльності на цих об'єктах та обмеження доступу до них (ст. 206 ККУ);
— умисне ухилення від сплати податків, зборів (обов'язкових платежів) та ЄСВ (ст. 212, 212-1 ККУ);
— доведення до банкрутства громадянином — засновником (учасником) або службовою особою суб'єкта господарської діяльності — вчинення дій, що призвели до стійкої фінансової неспроможності суб'єкта господарювання (ст. 219 ККУ);
— надання завідомо неправдивої інформації для одержання субсидій, субвенцій, дотацій, кредитів чи пільг щодо податків (ст. 222 ККУ);
— незаконне використання знака для товарів і послуг, фірмового найменування, кваліфікованого зазначення походження товару або інше порушення права на ці об'єкти (ст. 229 ККУ);
— незаконне збирання або використання відомостей, що становлять комерційну або банківську таємницю, з метою їх розголошення чи іншого використання, а також незаконне використання таких відомостей, якщо це спричинило істотну шкоду суб'єкту господарської діяльності, злочини, пов'язані з використанням інсайдерської інформації, злочини з ЦП;
— підкуп працівника підприємства, установи чи організації (щодо працівників ЮО публічного права — йдеться про державні підприємства, органи освіти, інші підприємства, що створюються органами державної влади та місцевого самоврядування тощо, але не приватні ЮО), пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди (хабар) (ст. 369 ККУ).
Запити та отримання інформації
Для розслідування злочинів, наведених вище, БЕБУ має право на витребування інформації та/або документів від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, службових і фізичних осіб, але тільки в порядку, визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України.
Отримання від банків інформації, що містить банківську таємницю, також має здійснюватися в порядку й обсязі, що визначені Кримінальним процесуальним кодексом України, Законом про банки (ст. 7 Закону про БЕБУ).
Водночас для здійснення службової діяльності працівники БЕБУ використовують, зокрема, дані всіх наявних на сьогодні реєстрів — відкритих та закритих. Проте, якщо певної інформації немає в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах та банках (базах) даних,
Бюро може витребувати її від державних органів, органів місцевого самоврядування на письмовий запит.
Це важливо!
Запитувати будь-яку інформацію на письмовий запит у громадян та юросіб БЕБУ може лише за правилами КПКУ. А ось у держорганів та місцевої влади — достатньо простого письмового запиту. Вочевидь тут ідеться лише про інформацію, яка є публічною та наявною в розпорядженні таких органів, у т. ч. яка стосується відомостей в реєстрах, проте якої немає в них. Iнша інформація — в порядку КПКУ.
Цікаво, що в КУпАП запроваджується адміністративна відповідальність за невиконання законних вимог посадових осіб БЕБУ. Йдеться про ненадання інформації на запит, надання недостовірних даних чи у неповному обсязі, а також повідомлення третіх осіб про збирання про них інформації, зазначеної у запиті. I відповідальність за це чимала — штраф від 4250 до 6800 грн (ст. 185-13 КУпАП).
Проте, на нашу думку, це стосується лише тих запитів БЕБУ, які надсилатимуться органам державної влади та місцевого самоврядування.
А в разі витребування інформації від громадян та юросіб за правилами КПКУ адміністративна відповідальність за ст. 185-13 КУпАП не застосовується.
Увага, ФОПи!
Зверніть увагу: коли йдеться про витребування інформації та/або документів БЕБУ в порядку КПКУ, про ФОПів не згадують. Але, звісно, про них не забудуть. Найімовірніше, адресатами звернень у такому разі будуть звичайні фізособи (щодо їх діяльності як ФОПів).
Фінмоніторинг від БЕБУ
Державна служба фінансового моніторингу України з метою запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, передає Бюро економічної безпеки України інформацію, у тому числі узагальнені матеріали (додаткові узагальнені матеріали), в порядку, визначеному законом (ч. 4 ст. 7 Закону про БЕБУ).
Таким чином, інформація, яку подають ФОПи-бухгалтери та податкові консультанти, юрособи на виконання вимог Закону про фінмоніторинг, тобто всі, хто є суб'єктом первинного фінмоніторингу, потраплятиме і до БЕБУ через Держфінмоніторинг.
А саме БЕБУ вестиме власні бази даних та застосовуватиме ризикорієнтований підхід за критеріями, пов'язаними з правопорушником, характером та видом протиправної дії, галузевими особливостями системних кримінальних явищ, фінансовими втратами держави від оптимізації сплати податків тощо. Такі критерії ризиків Бюро економічної безпеки України визначатиме самостійно.
Нормативна база
- ККУ — Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. №2341-III.
- КПКУ — Кримінальний процесуальний кодекс України від 13.04.2012 р. №4651-VI.
- КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 р. №8073-X.
- Закон про банки — Закон України від 07.12.2000 р. №2121-III «Про банки і банківську діяльність».
- Закон про БЕБУ — Закон від 28.01.2021 р. №1150-IX «Про Бюро економічної безпеки України».
- Закон про фінмоніторинг — Закон України від 06.12.2019 р. №361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»