Як свідчать різноманітні тематичні вебінари та навчання працівників, взяття на облік у Держфінмоніторингу ФОПів-бухгалтерів та податкових консультантів — доволі непроста справа. Розповімо про це докладніше.
Хто з бухгалтерів має бути на обліку в Держфінмоніторингу?
Спеціально визначені суб'єкти, що провадять діяльність одноособово, без утворення юрособи, зазначені у підпунктах «а» — «в» та «е» п. 7 ч. 2 ст. 6 Закону про фінмоніторинг, стають на облік у Держфінмоніторингу як суб'єкти не пізніше дня проведення першої фінансової операції (дати встановлення ділових відносин із клієнтом).
Це правило прописано у п. 5 Порядку №850.
I стосується воно таких спеціальних суб'єктів фінмоніторингу, як:
— суб'єкти аудиторської діяльності;
— бухгалтери, суб'єкти господарювання, що надають послуги з бухгалтерського обліку;
— суб'єкти господарювання, що здійснюють консультування з питань оподаткування;
— особи, які надають послуги щодо створення, забезпечення діяльності або управління юридичними особами.
Усе було нібито зрозуміло до певного моменту — доти, доки ми не дізналися від наших передплатників та працівників, які пройшли навчання з фінмоніторингу, про особливе тлумачення вимог щодо дати взяття на облік спеціальних суб'єктів первинного фінмоніторингу за п. 5 Порядку №850.
Як розуміти строк та обставини, пов'язані з поданням документів про взяття на облік, крізь призму Закону про фінмоніторинг?
Взяття на облік за Законом про фінмоніторинг
На вимогу п. 1 ч. 2 ст. 8 Закону про фінмоніторинг суб'єкт первинного фінмоніторингу, зокрема кожен із наведених вище спеціальних суб'єктів первинного фінмоніторингу, зобов'язаний стати на облік у спеціально уповноваженому органі як спеціальний суб'єкт первинного фінмоніторингу та повідомляти у порядку, встановленому КМУ, про:
— призначення чи звільнення відповідального працівника;
— призначення особи, яка тимчасово виконуватиме обов'язки відповідального працівника за його відсутності;
— зміну відомостей про суб'єкта первинного фінансового моніторингу та/або відповідального працівника чи особу, яка тимчасово виконує його обов'язки;
— припинення та/або поновлення діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
З наведеної норми незрозуміло, як має стати на облік ФОП, який надає бухгалтерські послуги та/або є податковим консультантом і не має працівників.
При цьому до обов'язків суб'єкта первинного фінмоніторингу належить і забезпечення належної організації та проведення первинного фінмоніторингу, що надасть можливість належним чином виявляти підозрілі фінансові операції (діяльність) незалежно від рівня ризику ділових відносин із клієнтом (проведення фінансових операцій без установлення ділових відносин) та повідомляти про них спеціально уповноважений орган (п. 2 ч. 2 ст. 8 Закону про фінмоніторинг).
Далі, якщо звернутися до ст. 16 Закону про фінмоніторинг, то порядок реєстрації та подання спеціально уповноваженому органу інформації про фінансові операції для спеціальних суб'єктів первинного фінмоніторингу встановлюється КМУ.
Крім того, спеціально уповноважений орган у порядку, встановленому КМУ, забезпечує, зокрема, зняття з обліку/поновлення на обліку суб'єктів первинного фінмоніторингу за їх зверненням у разі припинення/поновлення ними відповідної діяльності, чи на підставі інформації відповідних органів державної реєстрації про скасування державної реєстрації (для юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців), чи у разі державної реєстрації смерті (для фізосіб) (ч. 5 ст. 25 Закону про фінмоніторинг).
Отже, окремої реєстрації спеціальних суб'єктів первинного фінмоніторингу шляхом взяття на облік як окремої дії Закон про фінмоніторинг безпосередньо не передбачає. Він каже або про подання інформації про працівників та взяття на облік, або про подання інформації про фінансові операції з одночасним взяттям на облік.
I цей висновок підтверджується і визначеннями понять «ділові відносини» та «фінансова операція», наведеними у ст. 1 Закону про фінмоніторинг.
Визначення понять
Ділові відносини — відносини між клієнтом та суб'єктом первинного фінансового моніторингу, пов'язані з діловою, професійною чи комерційною діяльністю суб'єкта первинного фінансового моніторингу, що виникли на підставі договору, в тому числі публічного, про надання (використання) фінансових або інших послуг, здійснення суб'єктом первинного фінансового моніторингу іншої діяльності (далі — послуги) та передбачають тривалість існування після їх встановлення.
Пункт 19 ч. 1 ст. 1 Закону про фінмоніторинг
Фінансова операція — будь-які дії щодо активів клієнта, вчинені за допомогою суб'єкта первинного фінансового моніторингу або про які стало відомо суб'єктам первинного фінансового моніторингу, зазначеним у підпунктах «а» — «д» пункту 7 частини другої статті 6 цього Закону, у рамках ділових відносин з клієнтом, суб'єктам державного фінансового моніторингу, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, державним органам, що провадять діяльність у сфері запобігання та протидії, правоохоронним та розвідувальним органам України в рамках виконання цього Закону.
З цих визначень можемо вивести два важливі критерії, за умови дотримання яких виникає обов'язок подавати інформацію до Держфінмоніторингу та ставати на облік, а саме:
1) укладення договору — тобто встановлення ділових відносин, що передбачає тривалість існування таких відносин після їх установлення;
2) обізнаність про фінансові операції в межах ділових відносин із клієнтом — тобто вже після укладення договору.
Щоправда, стосовно останнього слід розуміти, що обов'язок спеціальних суб'єктів первинного фінмоніторингу виявляти підозрілі операції поширюється і на бездоговірні фінансові операції (п. 2 ч. 2 ст. 8 Закону про фінмоніторинг).
Отже, виходячи з положень Закону про фінмоніторинг, ані сам лише факт реєстрації бухгалтера чи податкового консультанта ФОПом, ані навіть укладення ними договору з потенційним клієнтом ще не зобов'язує їх ставати на облік як спеціальні суб'єкти первинного фінмоніторингу та надавати інформацію про фінансові операції, які плануються за цим договором. Це лише перший крок до вивчення своїх потенційних клієнтів із застосуванням ризик-орієнтованого підходу.
Як це розуміють у Держфінмоніторингу?
Ті бухгалтери та податкові консультанти, які пройшли навчання з фінмоніторингу, поділилися з нами несподіваною новиною та попросили пояснити, коли все ж таки треба ставати на облік — у день проведення першої фінансової операції чи все ж таки ще з дати укладення договору?
Питання небезпідставне, адже це дві зовсім різні операції, зазвичай розділені в часі.
I якщо звернутися до Порядку №850, то його пункт 5 диктує ставати на облік у Держфінмоніторингу як суб'єкт первинного фінмоніторингу не пізніше дня проведення першої фінансової операції (дати встановлення ділових відносин із клієнтом). Тобто йдеться про те, яка подія сталася першою — укладення договору чи фінансова операція (яка виникла на підставі договору чи взагалі без такого)?
Про це наразі жодних офіційних роз'яснень від Держфінмоніторингу ми не почули. А неофіційно на навчальних семінарах (вебінарах) чомусь пояснюють, що ставати на облік слід саме з дати укладення договору.
Чому це важливо?
Законом про фінмоніторинг передбачено штрафні санкції за такі порушення:
— за порушення вимог щодо відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин, проведення фінансової операції — у розмірі до 340 тис. грн (п. 2 ч. 5 ст. 32 Закону про фінмоніторинг);
— за порушення інших вимог законодавства у сфері запобігання та протидії — у розмірі до 51 тис. грн (п. 14 ч. 5 ст. 32 Закону про фінмоніторинг).
Як ставитися до цього, наразі сказати складно. На наш погляд, це все скидається на бажання Держфінмоніторингу, попри вимоги Закону про фінмоніторинг, взяти на облік усіх ФОПів, які надають бухгалтерські послуги та/або податкові консультації, створивши таким чином власний реєстр.
I все ж таки питання взяття на облік наразі відкрите. Так, якщо дотримуватися позиції, що первинним чинником у цьому питанні є договір, то фактично перший же після реєстрації ФОПом договір веде до обов'язку ставати на облік у Держфінмоніторингу.
Гаразд, а як бути тим, хто уже був зареєстрований ФОПом до 28.04.2021 р.? Чи вони мають ставати на облік з першого ж договору, укладеного з 29.04.2021 р.? Чи за точку відліку варто взяти вже 01.01.2021 р. — дату набрання чинності Порядком №850, який регулює взяття на облік спеціальних суб'єктів первинного фінмоніторингу?
На нашу думку, таке тлумачення вимог Закону про фінмоніторинг та п. 5 Порядку №850, яке пропонується слухачам семінарів, є нелогічним та не відповідає меті Закону про фінмоніторинг, адже цей закон покликаний контролювати та виявляти підозрілі фінансові операції, а вже потім тих, хто їх здійснює. А не навпаки.
Тож логічно було би спочатку укласти договір (встановити тривалі ділові відносини), а вже потім — під час його виконання — виявляти фінансові операції та повідомляти про них. I лише з першою підозрілою фінансовою операцією подати документи про взяття на облік як спеціального суб'єкта первинного фінмоніторингу.
Але наразі, як виявилося, це лише наше бачення вимог норм Закону про фінмоніторинг.
Нормативна база
- Закон про фінмоніторинг — Закон України від 06.12.2019 р. №361-IX «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
- Порядок №850 — Порядок подання інформації для взяття на облік (зняття з обліку/поновлення на обліку) суб'єктів первинного фінансового моніторингу, реєстрації та подання суб'єктами первинного фінансового моніторингу Державній службі фінансового моніторингу інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, іншої інформації, що може бути пов'язана з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванням тероризму та фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, затверджений постановою КМУ від 09.09.2020 р. №850.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»