• Посилання скопійовано

Створення ОСББ та звітність

Як зареєструвати ОСББ (неприбуткова організація, неплатник ПДВ) у ДПС? Які документи для цього потрібні? Які звіти має здавати ОСББ до органів податкової та статистики, якщо отримує лише внески мешканців будинку?

Відповідно до ст. 1 Закону про ОСББ, об'єднання співвласників багатоквартирного будинку — юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

ОСББ є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками. Така організація не провадить госпдіяльності і здійснює роботу виключно для задоволення інтересів власників квартир.

Керуючись Законом про ОСББ, для створення ОСББ потрібно:

— провести загальні збори власників та прийняти рішення про створення об'єднання, призначити правління, затвердити статут;

— отримати статус неприбутковості у ДПС;

— відкрити рахунок у банку;

— виготовити печатку (за бажанням);

— отримати на баланс від попереднього балансоутримувача сам багатоквартирний будинок, а також всю технічну, юридичну та бухгалтерську документацію на багатоквартирний будинок.

Для внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій ОСББ подає до органу державної податкової служби за його місцезнаходженням реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 до Реєстру неприбуткових установ та організацій, а також засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону про держреєстрацію). При внесенні неприбуткової організації (установи) до Реєстру неприбуткових установ та організацій їй має бути присвоєно ознаку неприбутковості. Код ознаки неприбутковості для ОСББ: 0043 — об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків (п. 4 Реєстру неприбуткових установ та організацій).

Для державної реєстрації уповноважена особа подає безпосередньо, надсилає поштою (рекомендованим листом) або в електронному вигляді до органу держреєстрації такі документи:

— заяву про держреєстрацію об'єднання;

— протокол установчих зборів, на яких було прийнято рішення про створення об'єднання та затвердження його статуту;

— квитанцію про сплату реєстраційного збору за проведення держреєстрації юрособи;

— список співвласників.

Згідно з ПКУ, ОСББ, що має статус неприбуткової організації, щокварталу подає до податкової такі звіти:

Податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) (за наявності);

Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (якщо є наймані працівники).

Та раз на рік протягом 60 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року, — Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації.

Щороку слід подавати до органу статистики такі звіти:

Звіт про фінансовий результат та баланс.

Якщо ОСББ не відповідатиме критеріям мікро-/малих підприємств і втратить неприбутковий статус, то, крім Балансу та Звіту про фінансовий результат, подаватиме:

Звіт про рух грошових коштів;

Звіт про власний капітал;

Примітки до фінансової звітності.

Світлана ЩЕРБИНА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру