ОСББ здає в оренду спільне майно (площі під рекламу чи земельну ділянку тощо). Такі дії дозволено статутом. Чи відкривати окремий рахунок для таких операцій? Як оподатковувати надходження, якщо ОСББ — неприбуткова організація і використовуватиме ці кошти для виконання статутних завдань? Що в бухобліку?
Загальне
Один зі шляхів отримання забезпечення ОСББ прописано у статті 16 Закону про ОСББ: ОСББ має право здавати в оренду допоміжні приміщення та інше спільне майно багатоквартирного будинку. А в ІПК від 12.07.2018 р. №3074/6/99-99-15-02-02-15/ІПК (див. «ДК» №35/2018) податківці надали відповідь щодо правомірності ОСББ укладати договори на утримання будинку з орендарями нежитлових приміщень, а не з власниками. Як зауважила у цій ІПК ДФСУ, всі договори щодо внесків на утримання будинків та прибудинкових територій повинні укладатися лише з власниками квартир та нежитлових приміщень.
Отже, отримувати плату за оренду нежитлових приміщень ОСББ може, а ось внески на утримання таких приміщень має отримувати лише від їхніх власників. Інакше під сумнівом буде не лише законність таких операцій, а й неприбутковий статус ОСББ.
Податок на прибуток
Неприбутковий статус за ОСББ залишиться, якщо, з огляду на пп. 133.4.2 ПКУ, статутом установлено можливість надання в оренду нежитлових приміщень та дохід від такої оренди буде використовуватися лише для фінансування видатків на утримання ОСББ, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Про це ми також писали у статті «Платні послуги ОСББ та ЖБК» у «ДК» №1-2/2019.
Тобто якщо кошти від оренди використовуються ОСББ для видатків на утримання ОСББ, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами, то статус неприбуткової організації зберігається, а отже, такі кошти не оподатковуються.
А ось у разі недотримання неприбутковою організацією цих вимог вона повинна зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток виходячи зі суми операції (операцій) нецільового використання активів. При цьому вона втратить статус неплатника податку на прибуток. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток з метою оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення.
Їй слід подати звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації із заповненим розділом ІІ (для місячного податкового періоду) за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) до останнього дня місяця, в якому вчинено таке порушення.
Податок на додану вартість
Якщо ОСББ є платником ПДВ, то операції з постачання ОСББ (платником ПДВ) послуг з оренди допоміжних приміщень та іншого спільного майна багатоквартирного будинку оподатковуються ПДВ у загальновстановленому порядку за ставкою 20%. Так роз'яснювали податківці в ІПК ДФСУ від 06.08.2018 р. №3430/6/99-99-15-03-02-15/ІПК. Якщо ОСББ не є платником податку, то треба стежити за граничною сумою. Адже згідно з п. 181.1 ПКУ, у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V ПКУ, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 млн грн (без урахування ПДВ), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (додатково див. ІПК ГУ ДПС у Запорізькій області від 17.03.2020 р. №1108/ІПК/08-01-04-01-10).
Бухгалтерський облік
Бухгалтерський облік неприбуткових організацій базується на чинних нормативних документах з бухобліку — Законі про бухоблік, П(С)БО й відповідних загальних методрекомендаціях із бухобліку. Особливостей для неприбуткових організацій та методичних рекомендацій щодо ведення їх обліку не передбачено, а вони були би не зайві. Адже загалом особливість неприбуткових організацій, у т. ч. й ОСББ, полягає в тому, що їхня діяльність не спрямована на отримання прибутку. А норми П(С)БО сформульовано виходячи з припущення, що підприємство отримує економічні вигоди, під якими розуміється потенційна можливість отримання ним коштів від використання активів (ст. 1 Закону про бухоблік). Тож немає однозначного розуміння щодо відображення доходів від здавання в оренду приміщень неприбутковими організаціями.
До цього є два підходи.
Підхід 1. Усі надходження неприбуткової організації — цільове фінансування
Саме такого підходу дотримуються податківці, зазначаючи у «Віснику ДПС» №4/2018 та №8/Д/2017, що з огляду на специфіку діяльності неприбуткових організацій доцільно визнавати ВСІ надходження таких організацій цільовим фінансуванням та цільовими надходженнями, включаючи орендні платежі, відсотки, отримані за депозитами, курсові різниці.
Для обліку «цільових» коштів від здавання в оренду вони рекомендують використовувати субрахунок 4843 «Цільове фінансування від орендної плати».
Надалі уточнюють, що методологічні основи формування доходів неприбуткових організацій визначено П(С)БО 15, відповідно до якого:
1) цільове фінансування не визнається доходом доти, доки немає підтвердження, що воно буде отримане та підприємство виконає умови щодо такого фінансування;
2) отримане цільове фінансування та інші цільові надходження визнаються доходом протягом тих періодів, в яких було понесено витрати, пов'язані з використанням умов цільового фінансування;
3) цільове фінансування капітальних інвестицій визнається доходом протягом періоду корисного використання відповідних об'єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно до суми нарахованої амортизації цих об'єктів (така позиція підтверджена листом Мінфіну від 01.07.2013 р. №31-08410-07-10/19733);
4) безоплатно отримані необоротні активи визнаються доходом протягом періоду їх корисного використання пропорційно до нарахованої амортизації.
А надалі роблять висновок, що доходи неприбуткових організацій визнаються щомісяця, на рівні понесених витрат, тож у бухобліку та фінзвітності неприбуткових організацій прибутку за такими операціями не може бути.
Неприбуткові надходження ОСББ
Мова про:
- внески (членські, вступні, одноразові);
- безповоротну фінансову допомогу;
- пасивні доходи (проценти, дивіденди, страхові виплати, відшкодування, курсові різниці);
- надходження від проведення основної або іншої статутної діяльності (благодійної допомоги, гуманітарної допомоги, міжнародної технічної допомоги, просвітницьких, культурних, наукових, освітніх та інших подібних послуг, видавництва);
- надходження від надання майна в оренду, від продажу основних засобів тощо.
Тобто податківці доходять висновку, що неприбуткові організації взагалі не мають прибутку в обліку, тобто рахунку 44. А по суті, все має проходити через рахунок 48 через так звану специфіку діяльності неприбуткової організації.
Водночас в ІПК від 20.02.2018 р. №691/6/99-99-15-02-02-15/ІПК вони зазначають, що Звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації передбачає й цільові кошти, і безповоротну фіндопомогу, і пасивні доходи, й інші доходи. А формуються доходи та видатки, що відображаються у рядках 1.1 — 1.5, 1.7 — 1.11 та 2.1 — 2.3, 2.5, 2.6 цього Звіту, за правилами бухгалтерського обліку, тобто у момент їх виникнення незалежно від дати надходження або сплати коштів.
Тобто за такого підходу податківці при оренді, найімовірніше, бачать виконання норми п. 17 П(С)БО 15. Відповідно до неї: отримане цільове фінансування та інші цільові надходження визнаються доходом протягом тих періодів, у яких було понесено витрати, пов'язані з використанням умов цільового фінансування, — цільове фінансування майбутніх витрат.
У такому разі будуть такі проведення: Д-т 377 К-т 484 — на дату акта наданих послуг; Д-т 311 К-т 377 — отримано орендну плату; Д-т 484 К-т 718 і Д-т 92 К-т 63, 66, 68 — визнано дохід у сумі понесених витрат.
Тобто клас 7 дорівнюватиме класу 9, і відповідно не буде рахунку 44. Саме це й пропонують податківці у «Віснику ДПС» №8/Д/2017 через особливість діяльності неприбуткових організацій.
На замітку!
Може скластися ситуація, коли виникне невикористаний залишок цільового фінансування на кінець звітного періоду, тобто буде сальдо за К-т 484. Він може бути зменшений (списаний) у наступних звітних періодах, коли буде використаний або повернутий надавачеві. Тобто немає необхідності обов'язково списувати залишок на рахунку 48, який утворився на кінець звітного періоду.
Підхід 2. Цільовим фінансуванням є лише ті надходження, які обумовлені надавачем на конкретні цілі
За такого підходу нецільове фінансування — це кошти, що їх ОСББ отримує без цільового призначення, тобто без конкретно встановлених цілей та умов їх витрачання. Але ж такі кошти все-таки підуть на цілі, обумовлені статутом ОСББ, просто, як їх саме витрачати, вирішує вже ОСББ.
Як випливає з даних форми Звіту використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, він справді окремо передбачає цільові кошти, безповоротну фіндопомогу, пасивні доходи, інші доходи. Тобто не все, що отримує організація, є цільовим апріорі.
Так, у будь-якому разі, якщо неприбуткова організація бажає залишитися неплатником податку на прибуток, то всі отримані доходи (прибутки), — а саме так дослівно й зазначається у пп. 133.4.2 ПКУ, — мають використовуватися лише для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Крім того, податківці та Мінфін не заперечують, що неприбуткова організація може займатися підприємницькою діяльністю (див. листи ГУ ДФС у м. Києві від 06.04.2016 р. №8196/10/26-15-12-05-11, ДФСУ від 18.12.2015 р. №19235/10/26-15-15-03-11, від 10.08.2015 р. №16782/6/99-99-19-02-02-15, від 08.10.2015 р. №21365/6/99-99-19-02-02-15, лист Мінфіну від 06.02.2019 р. №11210-09-5/3214), а якщо так, то як не крути, а прибуток (рахунок 44) від підприємницької діяльності може виникати.
На замітку!
Норма ст. 86 ЦКУ прямо говорить, що непідприємницькі товариства (кооперативи, крім виробничих, об'єднання громадян тощо) та установи можуть поряд зі своєю основною діяльністю провадити підприємницьку діяльність, якщо іншого не встановлено законом і якщо ця діяльність відповідає меті, для якої вони були створені, та сприяє її досягненню.
Та мало того: в обліку неприбуткова організація, як і будь-яка юридична особа, має керуватися принципами обліку щодо доходів та витрат виходячи з П(С)БО 15 та П(С)БО 16.
А отже, орендні платежі навряд чи можна вважати цільовим фінансуванням та взагалі фінансуванням. Вони, на думку автора, є звичайними доходами від провадження підприємницької діяльності (а вона дозволена для неприбутківців, головне — аби кошти від неї були витрачені на цілі та мету діяльності неприбуткової організації).
Тому, на думку автора, доходи від здавання в оренду приміщень варто відображати як доходи за загальними правилами, тобто коли виникають критерії їх визнання (п. 5 П(С)БО 15) — Д-т 377 К-т 713на дату акта наданих послуг з оренди. Також підприємство може нести витрати, пов'язані зі здаванням в оренду приміщення — Д-т 949 К-т 13, 63, 68.
Тоді в організації може виникнути рахунок 443, кошти на якому може бути витрачено лише на цілі ОСББ, тобто такий прибуток може бути списаний на формування резервів ОСББ (К-т 42) (ремонтного, резервного тощо).
Та навіть якщо говорити, що отримана орендна плата є фінансуванням, то в П(С)БО 15 є ще норма 19, про яку податківці мовчать: фінансування для надання підтримки підприємству без установлення умов його витрачання на виконання у майбутньому певних заходів визнаються дебіторською заборгованістю з одночасним визнанням доходу — Д-т 377 К-т 718 — на дату акта та Д-т 311 К-т 377 — на дату отримання коштів.
До речі!
Для профспілок, які також є неприбутковими організаціями, передбачено Методрекомендації з бухобліку. І в них якраз повністю й простежується описаний автором підхід 2.
Утім, тут є одне «АЛЕ». До Звіту використання доходів (прибутків) неприбуткової організації слід подати фінансову звітність, і якщо доходи не дорівнюватимуть витратам, то, найімовірніше, доведеться пояснювати податківцям норми П(С)БО, які вони у своїх публікаціях підлаштовують під діяльність неприбуткових організацій, головною причиною називаючи специфіку неприбуткової діяльності. Але водночас ніхто не забороняє таким організаціям займатися підприємництвом. Тож податківці самі заплуталися у своїх твердженнях.
Підсумок: якщо підприємство не готове обстоювати правильність ведення бухобліку, то може обрати підхід 1 — позиція податківців, у протилежному випадку — підхід 2 — позиція автора. Також радимо щодо питань обліку в ОСББ звернутися до Мінфіну, адже саме він встановлює та регулює правила бухобліку, а не податківці. Ми, своєю чергою, також надішлемо запит до Мінфіну.
Рахунок у банку
Відповідно до п. 14 р. І Інструкції №492, за поточними рахунками, що відкриваються банками клієнтам-резидентам у національній валюті, здійснюються всі види розрахунково-касових операцій відповідно до умов договору та вимог законодавства України.
Нормами Інструкції №492 не передбачено вимоги відкривати ще один рахунок для отримання орендних платежів ОСББ. Але, відповідно до п. 5 р. І Інструкції №492, клієнти мають право відкривати рахунки у будь-яких банках України відповідно до власного вибору для забезпечення своєї господарської діяльності, незалежної професійної діяльності і власних потреб.
Отже, ОСББ може відкривати будь-яку кількість рахунків у будь-яких банківських установах на власний вибір, тобто за власним бажанням можна відкрити ще один рахунок для отримання орендних платежів. Утім, робити це не обов'язково й це не випливає з норм Інструкції №492. Єдине — слід уважно прочитати договір про відкриття рахунку, чи немає в ньому особливостей щодо таких «підприємницьких» операцій.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
- Закон про ОСББ — Закон України від 29.11.2001 р. №2866-ІІІ «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку».
- Інструкція №492 — Інструкція про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджена постановою НБУ від 12.11.2003 р. №492.
- П(С)БО 15 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 15 «Дохід», затверджене наказом Мінфіну від 29.11.99 р. №290.
- П(С)БО 16 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.99 р. №318.
Катерина КАЛАШЯН, «Дебет-Кредит», ACCA DipIFR