Законом про Держбюджет-2018 був продовжений мораторій на перевірки, що плануються у 2018 році. Та от на які саме органи цей мораторій не поширюється, госпсуб'єкти дізналися від Кабміну щойно наприкінці лютого 2018 року.
Поширення дії мораторію на 2018 рік
Законом про Держбюджет на 2018 рік внесено зміни до Закону №1728, якими фактично й на 2018 рік продовжено мораторій на проведення планових перевірок органами державного нагляду у сфері господарської діяльності1.
1 Ми писали про це на веб-порталі «ДК»: https://news.dtkt.ua/law/liability/46619.
Але незрозуміло, яких же таких органів державного нагляду стосується цей мораторій? Зі слів голови Кабміну, мораторій має бути розумним та виваженим: запровадження мораторію спрямовано на неприпустимість блокування роботи підприємств з формальних ознак.
I такі слова мають під собою законне підґрунтя: адже згідно із зазначеними вище змінами з 1 січня 2018 року перелік органів, на які мораторій не поширюється, визначається саме Кабінетом Міністрів.
Так, справді, Закон про КМУ (абзац сьомий п. 1 ч.1 ст. 20) встановлює повноваження Кабміну щодо забезпечення здійснення державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності. Проте, на нашу думку, таке тлумачення повноважень є дещо ширшим, ніж передбачено законодавцем, — навряд чи варто говорити про втручання в роботу органів державного нагляду щодо надання права на проведення перевірок чи обмеження у його реалізації. Повноваження на проведення перевірок передбачаються законом (ст. 6, 19 Конституції України) та не можуть бути обмежені чи розширені КМУ.
Та хай там як, маємо Закон, який до 23.02.2018 р. фактично не міг виконуватися через відсутність переліку держорганів, на які він не поширюється.
Зверніть увагу!
У разі якщо такі держоргани, як, зокрема, НКЦПФР, АМКУ, Держархбудінспекція, Держпродспоживслужба, Держаудитслужба, Держекоінспекція, проводили планові заходи протягом січня-лютого 2018 року, то при оскарженні результатів таких перевірок, у т. ч. в суді, суб'єкти господарювання мають повне право використати позицію ДРСУ та вимагати скасування рішень/приписів цих державних органів через відсутність у них права на проведення планових перевірок.
КМУ визначив держоргани поза мораторієм, але не оприлюднив їх
Отже, як ми сказали вище, мораторій на планові перевірки держорганів діє з 01.01.2018 р., але КМУ не виконав вимоги ст. 6 Закону №1728 та не визначив перелік держорганів, які можуть здійснювати планові заходи протягом 2018 року.
При цьому нагадаємо, що перелік суб'єктів господарювання, щодо яких мають бути здійснені планові заходи, має бути оприлюднений станом на 1 грудня року, що передує плановому (ч. 1 ст. 5 Закону про держнагляд).
I, до речі, більшість держорганів дотрималися цієї вимоги та оприлюднили на своїх офіційних веб-сайтах відповідні плани заходів на 2018 рік.
Хоча, на думку ДРСУ1, здійснювати їх вони не мали права.
Уся проблема в тому, що Перелік органів держнагляду, на які не поширюється мораторій, затверджено Постановою №1104 (див. «ДК» №10-11/2018), яка була оприлюднена аж 22.02.2018 р. на сайті КМУ. А чинності набрала з дня опублікування, яке відбулося 23.02.2018 р. у газеті «Урядовий кур'єр».
На своєму сайті ДРСУ оприлюднила графік2 проведення комплексних заходів (наказ ДРСУ від 15.11.2017 р. №139). При цьому на сайті не зазначено, що такі заходи не можуть бути проведені до оприлюднення переліку державних органів, на які не поширюється мораторій на проведення перевірок. Не зроблено це й на інших офіційних сайтах державними органами, які беруть участь у таких комплексних заходах чи проводять перевірки за своїми графіками, затвердженими на 1 грудня 2017 року.
1 Перелік таких держорганів та позиція ДРСУ наведені на порталі «ДК»: https://news.dtkt.ua/law/inspections/47284.
I лише на дату неофіційного оприлюднення Переліку №1104 на веб-сайті КМУ ДРСУ у своєму роз'ясненні3 вказала на те, що протягом січня — лютого діяла заборона на проведення планових заходів державного нагляду, яка поширювалася на всі (без винятків!) планові заходи всіх (без винятків!) органів державного нагляду.
Щодо перевірок держорганів, які були заплановані на січень — лютий 2018 р. та тепер уже включені до Переліку №1104, ДРСУ має чітку позицію: такі органи державного нагляду набули права на проведення планових заходів тільки після опублікування Переліку №1104. Відповідно, планові заходи, які мали відбутися протягом січня і до 23 лютого цього року, проведені бути не могли. Перенесення строків планових заходів чинне законодавство не передбачає.
Нормативна база
- Закон про Держбюджет-2018 — Закон України від 07.12.2017 р. №2246-VIII «Про Державний бюджет України на 2018 рік».
- Закон про КМУ — Закон України від 27.02.2014 р. №794-VII «Про Кабінет Міністрів України».
- Закон №1728 — Закон України від 03.11.2016 р. №1728-VIII «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
- Постанова №1104 — Постанова КМУ від 18.12.2017 р. №1104 «Про затвердження переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
- Перелік №1104 — Перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», затверджений постановою КМУ від 18.12.2017 р. №1104.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»