З 01.01.2016 р. набрав чинності Закон України від 24.12.2015 р. №911-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі — Закон №911), яким, зокрема, збільшено поріг індексації доходів зі 101% до 103%. Що це означає для госпсуб'єктів та працівників?
Законом №911, зокрема, встановлено, що частина перша ст. 4 Закону України від 03.07.91 р. №1282-XII «Про індексацію грошових доходів населення» тепер виглядатиме так: «Індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотки». Це замість 101%, який застосовувався як поріг індексації ще з 2003 року. Як ця зміна вплине на індексацію доходів населення на практиці? Розгляньмо на прикладі зарплати.
Порядок проведення індексації грошових доходів населення затверджено постановою КМУ від 17.07.2003 р. №1078 (далі — Порядок №1078). У п. 1-1 цього Порядку повторюється зазначена норма (ще в застарілій редакції, бо відповідних змін до нього ще не було внесено, проте користуватися варто новим порогом індексації, бо ж Закон №911 має вищу юридичну силу).
Індекс споживчих цін наростаючим підсумком для визначення порогу індексації обчислюється шляхом множення місячних індексів споживчих цін. Заробітна плата працівника повинна індексуватися, якщо індекс споживчих цін наростаючим підсумком перевищив поріг індексації (103%).
Наведемо приклад розрахунку сум індексації заробітної плати у січні 2016 р. для найманого працівника, «базовим» місяцем (тобто місяцем, у якому в останній раз підвищувалася постійна складова зарплати) у якого є липень 2015 року. Оклад працівника становить 2000 грн.
Індекс споживчих цін наростаючим підсумком за період серпень — листопад 2015 року, за даними Держстату, становив: 102,17% (99,2% х 102,3% х 98,7% х 102,0%), тобто є нижчим за 103%. При цьому цей індекс споживчих цін наростаючим підсумком перевищував старий поріг (101%) ще за наслідками вересня 2015 р.
А це означало, що вже через два місяці — у листопаді 2015 року (див. приклад обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації у додатку 1 до Порядку №1078) такому працівникові зарплата мала індексуватися. Відсоток індексації, відповідно, 1,5% (розраховано як різниця між добутком індексів інфляції: 99,2 х 102,3 : 100 = 101,48 і 100, з округленням), а сума індексації в межах розміру прожиткового мінімуму: 1378 х 1,5% = 20,67 грн.
Але чи буде вона індексуватися в січні 2016 року, адже новий поріг інфляції не подолано? Наразі роз'яснень немає, але автор вважає: є ризик, що ні. Адже жодних перехідних положень Закон №911 щодо цього не містить. Якщо головна умова — перевищення порогу інфляції починаючи з «базового» місяця — не виконується, то у нашому прикладі:
— індекс споживчих цін наростаючим підсумком продовжує розраховуватися починаючи з серпня 2015 року;
— у 2016 році до перевищення таким індексом порогу в 103% індексувати зарплату працівника не треба. Навіть коли таке перевищення відбудеться, фактично індексація працівнику почне нараховуватися через два місяці після місяця, в якому відбудеться перевищення.
Судячи з мети прийняття Закону №911, яким передбачається знизити витрати держави на оплату праці та виплату державних пенсій/допомоги в частині їх індексації, збільшення порогу, після перевищення якого виникає обов'язок проводити індексацію доходів населення, є логічним кроком. Але це ще не все. Річ у тім, що перевищення порогу індексації автоматично має вести до перегляду у бік збільшення доходів населення, гарантованих державою (див. ст. 6 Закону №1282). І, звичайно, чим менше буде таких перевищень, тим меншими будуть суми пенсій, стипендій та допомоги, а отже, і витрат держбюджету. Тому, швидше за все, саме такий підхід, хоча він і погіршує становище працівників, запропонує Мінсоцполітики і недержавним роботодавцям.
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»