Зміни, які були внесені до ПКУ Законом №711, стосувалися і військового збору. Головним чином — продовження терміну утримання цього платежу до бюджету і зміни об'єкта оподаткування. А отже, він залишається актуальним і в 2015 році. Тож розгляньмо, що ми знаємо про військовий збір з урахуванням зазначених змін.
Сплата військового збору, як і раніше, регулюється п. 16-1 підр. 10 р. XX ПКУ. Згідно з ним платниками цього збору є особи, зазначені в п. 162.1 ПКУ. Нагадаємо, що п. 162.1 ПКУ відносить до платників ПДФО (а в цьому випадку і військового збору):
— фізосіб-резидентів, яка отримують доходи як із джерела їх походження в Україні, так і іноземні доходи;
— фізосіб-нерезидентів, які отримують доходи з джерела їх походження в Україні;
— податкових агентів.
Минулий рік засвідчив, що податківців не цікавить механізм сплати військового збору самими фізособами, й усі роз'яснення, що їх вони надавали в 2014 році, були пов'язані зі сплатою військового збору виключно податковими агентами. Сплата (перерахування) військового збору до бюджету і в 2015 р. здійснюється у порядку, встановленому ст. 168 ПКУ. Але, враховуючи зміни щодо розширення об'єкта оподаткування, це означає, що дохід не завжди може виплачуватися особою, яка є податковим агентом2, про що далі.
2 Визначення терміна «податковий агент» з метою утримання ПДФО наводиться у пп. 14.1.180 ПКУ.
Як і торік, ставка збору становить 1,5 відсотка від об'єкта оподаткування, без жодного зменшення оподатковуваного доходу на суми ЄСВ та податкову соціальну пільгу (навіть за наявності).
Щодо об'єкта оподаткування, то саме тут з 01.01.2015 р. відбулися найцікавіші зміни. Якщо раніше об'єкт оподаткування, зазначений у п. 1.2 п. 16-1 підр. 10 р. XX ПКУ, охоплював, за роз'ясненнями податківців, в основному доходи, які виникають у зв'язку з трудовими відносинами (зокрема, у формі заробітної плати, відпусткових та лікарняних тощо), та винагороду за деякими цивільно-правовими договорами, то з 01.01.2015 р. цей об'єкт визначається доходами, зазначеними у ст. 163 ПКУ. А саме:
для фізособи-резидента:
— загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід;
— доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання);
— іноземні доходи — доходи (прибуток), отримані з джерел за межами України;
для фізособи-нерезидента:
— загальний місячний (річний) оподатковуваний дохід з джерела його походження в Україні;
— доходи з джерела їх походження в Україні, які остаточно оподатковуються під час їх нарахування (виплати, надання).
Таким чином, об'єкт оподаткування ПДФО та військовим збором зрівнявся, і можна сказати, що військовим збором мають оподатковуватися лише ті доходи, які оподатковуються ПДФО (хоча на підтвердження цієї нашої думки хотілося б отримати чітке роз'яснення від податківців). І якщо так, то фактично види доходів, які оподатковуватимуться військовим збором, слід буде шукати в п. 164.2 ПКУ, а ті доходи, які військовим збором не оподатковуються, — в ст. 165 ПКУ (в повній аналогії до ПДФО).
За таким новим правилом не потрапляють до об'єкта оподаткування, зокрема, суми допомоги по вагітності та пологах і на поховання, виплачені з бюджету, вартість спецодягу та спецхарчування, виданих працівнику в межах заходів з охорони праці, кошти, отримані на відрядження, за якими працівник вчасно відзвітував та залишок яких вчасно повернув роботодавцю, тощо.
Натомість надміру витрачені на відрядження кошти, авторська винагорода, оподатковувані доходи від операцій з продажу фізособами рухомого і нерухомого майна, орендна плата, сума дивідендів, вартість дарунків тощо — потрапили з 01.01.2015 р. до об'єкта оподаткування військовим збором!
Серед інших незвичних для платників військового збору доходів, які підпадають під оподаткування, є і успадковане майно (у т. ч., на думку автора, оподатковуване ПДФО за ставкою 0%), і дохід від здавання брухту дорогоцінних металів (крім продажу такого брухту НБУ), і суми пенсій та щомісячного довічного грошового утримання, оподатковувані ПДФО (нагадаємо, що з 01.01.2015 р. це суми, що перевищують трикратний розмір мінімальної зарплати станом на 1 січня, тобто суми, що перевищують 3654 грн), і, нарешті, додаткове благо!
На думку автора, норми п. 164.5 ПКУ та п. 164.6 ПКУ, що стосуються особливостей визначення бази оподаткування доходів ПДФО, для визначення бази оподаткування військовим збором і в 2015 р. застосовуватися не повинні (оскільки ПКУ цього прямо не вимагає). Однак, враховуючи все більшу схожість між цими двома платежами, для того щоб бути в цьому впевненими, слід дочекатися свіжих роз'яснень від податківців.
Окрему категорію оподатковуваних доходів становитимуть, звісно, ті доходи, ПДФО з яких фізособа сплачувала самостійно, у т. ч. у разі коли особа, яка виплачувала дохід, не була податковим агентом (зокрема, щодо анульованої заборгованості, щодо заборгованості, за якою минув строк давності, щодо інвестиційного прибутку, у разі виплати доходу самозайнятій особі).
Щодо доходів, які виплачуються СПД-ФО, на нашу думку, буде збережено порядок сплати, який діяв у 2014 році, а саме: податкові агенти не утримували з таких доходів ані ПДФО, ані військовий збір. Проте винятку щодо сплати військового збору для фізосіб-підприємців ані в п. 16-1 підр. 10 р. XX ПКУ, ані в п. 162.1 ПКУ немає, а тому податківцям час визначитися з тим, чи будуть вони та в якому порядку вимагати сплати цього збору з платників, які є фізособами-підприємцями. При цьому є певний ризик, що, якщо податківці почнуть стягувати військовий збір з доходів підприємців, це стосуватиметься не лише загальносистемників, а й платників єдиного податку, незважаючи на те що вони ПДФО з власного підприємницького доходу не сплачують (якщо брати до уваги зазначену вище аналогію зі сплатою ПДФО). На жаль, у ст. 297 ПКУ, яка звільняє платників єдиного податку від сплати деяких податків та зборів, не згадується військовий збір. Тому слід чекати нових офіційних роз'яснень щодо сплати цього податку підприємцями.
Як, власне, і затвердження форми звітності з військового збору, яка теж потребує, як мінімум, двох форм — для податкових агентів та самих фізосіб — платників військового збору. Розроблений податківцями проект цього звіту (доповнення до форми №1ДФ) і досі залишається проектом, до того ж він охоплює потреби лише податкових агентів. Тим часом період, протягом якого справлятиметься військовий збір, збільшено, і навіть більше, ніж очікувалося із законопроектів — до набрання чинності рішенням Верховної Ради України про завершення реформи Збройних сил України. А оскільки реформи в нашій країні, як ремонт у класика гумору, неможливо закінчити, можна лише зупинити, то зрозуміло, що військовий збір увійшов у життя платників податків надовго.
Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»