• Посилання скопійовано

Облік акумуляторів та шин

Замінити зношені шини та відпрацьовані акумулятори — справа механіка, але й бухгалтер тут не залишиться без роботи.

Облік акумуляторів

Бухгалтерський облік

Облік придбаних акумуляторних батарей (далі — АБ) ведеться на субрахунку 207 «Запасні частини». Передання АБ в експлуатацію (тобто заміну старої АБ на нову) слід оформити первинним документом — Накладною-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів (типова форма №М-11)1. Крім цього, на нову АБ треба оформити Картку обліку наробітку та відстежування обігу АБ (додаток 12 до Правил №795, див. п. 8.2 Правил №795) — не є винятком і випадок, коли АБ придбана разом з автомобілем як його невід'ємна частина.

1 Затверджена наказом Мінстату України від 21.06.96 р. №193.

Операція із заміни АБ не належить до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшення транспортного засобу (див. п. 3.19 Положення №102). Не варто відносити її й до поточного чи капітального ремонту авто. На таку думку нас наштовхує визначення цих понять, наведене у п. 1.3 Положення №102. Фактично операція із заміни АБ пов'язана з підтриманням автомобіля в робочому стані, тобто належить до техобслуговування. Це підтверджують і податківці в ЗІР, підкатегорія 102.07.20.

Згідно з п. 15 П(С)БО 7, всі витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта ОЗ у робочому стані (проведення техогляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат звітного періоду. А отже, такі витрати слід показувати в тому періоді, в якому АБ передано в експлуатацію (тобто при заміні старої на нову).

До речі, деякі спеціалісти вважають, що вартість нової АБ треба відображати не в тому періоді, коли її встановлено на авто, а в періоді, коли її виведено з експлуатації у зв'язку з вичерпанням ресурсу або з інших причин відповідно до вимог Норм №489. Проведення в бухобліку тут будуть аналогічні, але вони здійснюються вже в момент списання АБ. Між іншим, це більш фіскальний підхід.

Як контраргумент наведемо типову для техогляду ситуацію — заміна повітряного фільтра. Витрати на заміну фільтра і сам фільтр відносять до витрат у періоді понесення, а не в періоді, коли його потім міняють на новий. То чому ж витрати на заміну АБ слід показувати в періоді її зняття з експлуатації? Крім того, варто врахувати, що операції із заміни АБ та шин податківці прирівняли до ТО автомобіля (див. 102.07.20 ЗІР). А як ми знаємо з практики, витрати на ТО показують у періоді їх понесення.

У бухобліку витрати на заміну АБ потраплять до витрат залежно від того, з якою метою використовують авто: адмінвитрати, витрати на збут, собівартість, інші витрати. Тут буде типове проведення Д-т 23 «Виробництво» (91 «Загальновиробничі витрати», 92 «Адміністративні витрати», 93 «Витрати на збут», 949 «Інші витрати операційної діяльності») — К-т 207 «Запасні частини».

Податковий облік

Податок на прибуток. Як ми з'ясували, витрати на заміну акумулятора слід відносити до витрат з підтримання ТЗ у робочому стані. У податковому обліку такі витрати потраплять до податкових відповідно до норм абз. «г» пп. 138.8.5, абз. «в» пп. 138.10.2 та абз. «д» пп. 138.10.3 ПКУ. Залежно від того, для чого застосовують автомобіль, на який встановлено нову АБ, витрати на її придбання потраплять до:

— собівартості виготовленої та реалізованої продукції (виконаних робіт, наданих послуг), згідно з п. 138.8 та абз. «г» пп. 138.8.5 ПКУ. Їх показують у податковому обліку за датою визнання доходу від реалізації таких товарів (робіт, послуг) — п. 138.4 ПКУ;

— адмінвитрат (абз. «в» пп. 138.10.2 ПКУ);

— витрат на збут (абз. «д» пп. 138.10.3 ПКУ);

— інших податкових витрат (пп. 138.12.2 ПКУ).

У трьох останніх випадках затрати на нову АБ показують у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені, згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку, а саме в періоді встановлення акумулятора на авто (п. 138.5 ПКУ). Не забувайте, що будь-які витрати можуть потрапити до податкових лише за наявності підтвердних документів (п. 138.2 ПКУ).

Вважаємо, що такі витрати слід показувати в періоді встановлення нового акумулятора, хоча ви можете обрати і фіскальний підхід.

Податок на додану вартість. Суми ПДВ, сплаченого при придбанні АБ, у загальному випадку потраплять до ПК з ПДВ. Звісно, за умови що авто, на яке її встановлено, використовують в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності підприємства — платника ПДВ (п. 198.3 ПКУ). Ще однією умовою визнання ПК з ПДВ є наявність правильно оформленої податкової накладної (пункти 201.11, 198.6 ПКУ).

Датою виникнення права на податковий кредит з ПДВ буде дата тієї події, що відбулася раніше (п. 198.2 ПКУ):

— або дата списання коштів з банківського рахунка на оплату акумулятора;

— або дата отримання акумулятора від постачальника, що підтверджено податковою накладною.

Облік заміни шин

Підстави заміни шин

Згідно з п. 3.2 Норм №488, підставою для списання пневматичних шин є досягнення фактичного пробігу шини за установленими нормами. Крім того, якщо виявлено експлуатаційні чи виробничі дефекти, з якими шини не допускають до експлуатації з огляду на небезпечність їхнього технічного стану, або вони вже не підлягають ремонту, ви маєте право списати їх (пункти 3.2 та 7.5 Норм №488).

Коли міняти шини

Забороняється експлуатація транспортних засобів, якщо:

  • шини легкових автомобілів та вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою до 3,5 т мають залишкову висоту малюнка протектора менше 1,6 мм, вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т — 1,0 мм, автобусів — 2,0 мм;
  • шини мають місцеві пошкодження (порізи, розриви тощо), що оголюють корд, а також розшарування каркаса, відшарування протектора і боковини.

Пункт 31.4.5 Правил дорожнього руху

Нормативний експлуатаційний пробіг автошин наведено в Нормах №420 та №488, а ще можна використати норми, встановлені самими виробниками шин. Шини списують за рішенням комісії (п. 7.1 Норм №488). У разі досягнення фактичного пробігу шин у картці обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини (додаток 5 до Норм №488) зазначають сумарний пробіг до списання та інформацію про подальше використання шини. У такому разі ця картка має статус акта списання шин. Картку підписують члени комісії з питань втрати пневматичними шинами споживчих властивостей. У разі дострокового списання шин їх списання слід оформити окремим актом списання за вимогами правил експлуатації пневматичних шин (п. 7.5 Норм №488). До такого акта додають картки обліку пробігу (наробітку) пневматичних шин.

Документування та бухоблік

Роботи щодо заміни шин, як і саму вартість нових шин, не відносять до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшення автомобіля. Це випливає з п. 3.19 Положення №102. Тож заміна старих шин на нові — це роботи з підтримання ТЗ у робочому стані. А податківці і взагалі вважають, що ці витрати пов'язані з техоглядом авто — див. ЗІР, підкатегорія 102.07.20. Придбані шини обліковують на дебеті субрахунка 207 «Запасні частини».

Відповідно до п. 7.1 Норм №488, на кожну шину слід завести картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини за формою, наведеною в додатку 5 до Норм №488. Для фіксування факту зносу шин та необхідності їх заміни на нові варто, щоб механік або водій авто подав керівнику підприємства або ж начальнику транспортного відділення доповідну записку в довільній формі та картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини. Для передання шин в експлуатацію (заміни старих шин на нові), як і у випадку АБ, можна використовувати Накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів форми №М-11. До речі, при придбанні авто шини вже встановлені (ще є й одна запасна), тож окремо їх обліковувати не треба: їхня вартість уже потрапила до первісної вартості об'єкта ОЗ.

Витрати, які здійснюються для підтримання об'єкта ОЗ у робочому стані (техогляд, нагляд, обслуговування, ремонт тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включаються до складу витрат звітного періоду (п. 15 П(С)БО 7). Тож витрати на заміну шин (вартість самих шин та затрати на їх встановлення та балансування коліс), на нашу думку, відображають у періоді передання шин в експлуатацію (заміни старих на нові).

Деякі фахівці вважають, що витрати на нові встановлені шини слід відображати в періоді їх фактичного списання з експлуатації. Звісно, такий підхід теж має право на існування, а наші контраргументи аналогічні до тих, які наведені в попередньому розділі щодо АБ. Витрати на нові шини, як і витрати на АБ, потраплять до витрат звітного періоду залежно від того, з якою метою використовують авто, — проведення Д-т 23 (91, 92, 93, 949) — К-т 207. Списання старих шин в обліку не відображають: адже відповідні витрати вже було визнано при введенні їх в експлуатацію (згідно з підходом, який пропонує автор).

Періодичну заміну літніх шин на зимові та навпаки відображають лише в картках пробігу шин. Навесні бухгалтер просто припинить фіксувати пробіг у картці для зимових коліс та поновить його в картці для літніх, а восени — навпаки. Витрати на купівлю сезонного комплекту шин фіксують так, як описано вище.

Податковий облік

Податок на прибуток. Заміна шин — це не ремонт автомобіля, а роботи з підтримання ТЗ у робочому стані (див. п. 3.19 Положення №102). Завдяки абз. «г» пп. 138.8.5, абз. «в» пп. 138.10.2, абз. «д» пп. 138.10.3 ПКУ витрати на заміну шин та витрати на нові шини, як затрати на підтримання ТЗ у робочому стані, потраплять до податкових. Головне — щоб такі затрати були документального підтверджені (п. 138.2 ПКУ).

Як і у випадку з АБ, податковий облік витрат на заміну шин залежатиме від мети використання автомобіля. Витрати, які потраплять до податкової собівартості реалізованих товарів (виконаних робіт, наданих послуг), слід показати в обліку з податку на прибуток за датою визнання доходу від реалізації таких товарів (робіт, послуг) — п. 138.4 ПКУ. У решті випадків, — коли авто використовується з адміністративною, збутовою чи іншою метою, — такі витрати показують у звітному періоді, в якому вони були здійснені, згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку (п. 138.5 ПКУ). На наш погляд, їх відображають у періоді, коли шини було передано в експлуатацію. Хоча ви маєте право дослухатися до фіскальної позиції та відображати витрати на нові шини в періоді їх списання (зняття з експлуатації).

Податок на додану вартість. Право на ПК з ПДВ буде в тих випадках, коли шини (а саме авто, на яке їх поставили) використовують в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку (п. 198.3 ПКУ). Правила ПДВ-обліку тут такі самі, як описані в частині про акумулятори.

Нормативна база

  • ПКУ— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Правила №795 — Правила експлуатування акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансу від 02.07.2008 р. №795.
  • Положення №102 — Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. №102.
  • П(С)БО 7 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. №92.
  • Норми №420 — Норми експлуатаційного пробігу автомобільних шин, затверджене наказом Мінтрансу від 08.12.97 р. №420.
  • Норми №488 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансу від 20.05.2006 р. №488.
  • Норми №489 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансу від 20.05.2006 р. №489.
  • Правила дорожнього руху — Правила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від 10.10.2001 р. №1306.

Василь РОРАТ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру