• Посилання скопійовано

Найкраща машина — це нова машина1

Найкраща машина — це нова машина1

Автомобіль — наш незамінний помічник в бізнесі та приватному житті. Як казав незабутній Генрі Форд, найкращий автомобіль — це новий автомобіль. Тож попри всі життєві негаразди краще все ж таки знайти можливості для придбання нового автомобіля. У статті піде мова про деякі аспекти придбання нового автомобіля або ж не нового, але такого, який ще не реєструвався в Україні.

Реєстрація авто в ДАІ

Після того як підприємство отримало автомобіль у власність (унаслідок купівлі, обміну, безоплатного отримання), воно мусить протягом 10 діб зареєструвати його в ДАІ (п. 7 Порядку реєстрації). Зареєструвати авто можна в будь-якому Центрі надання послуг згідно з п. 1.4 Інструкції №379. Перелік документів, які потрібно подавати для цього, перелічено у п. 8 Порядку реєстрації. У цьому самому пункті сказано, що реєстрація авто проводиться за умови сплати збору за першу реєстрацію та пенсійного збору, платежів за проведення огляду транспортних засобів, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків. Якщо вищезазначені платежі здійснює працівник — підзвітна особа в готівковій формі, то він повинен зберігати оригінали платіжних документів (на сплату збору за першу реєстрацію, пенсійного збору, оплату послуг ДАІ тощо), для того щоб відзвітувати перед роботодавцем за понесені витрати.

1 Генрі Форд, засновник «Ford Motor Company».

Збір за першу реєстрацію авто

Якщо підприємство купує новий автомобіль або ввозить на територію України такий, що ніколи не реєструвався в ДАІ, слід готувати кошти на сплату збору за першу реєстрацію такого авто в Україні (далі — збір). Автомобіль як колісний транспортний засіб є об'єктом оподаткування збором згідно з пп. 232.1.1 ПКУ. Є кілька винятків, які перелічені в тому самому підпункті, в т. ч. причепи та напівпричепи. Збір нараховується на об'єм двигуна авто в кубічних сантиметрах або на потужність електродвигуна в кіловатах, якщо реєструється електромобіль (ст. 233 ПКУ).

Щодо гібридних авто ПКУ не містить спеціальних норм, податківці наразі теж не говорять нічого. Але, аналізуючи те, що є, можна зробити такий висновок: у разі першої реєстрації гібридного авто, яке використовує енергію внутрішнього згоряння палива й електричну енергію, слід обчислювати збір виходячи з потужності електродвигуна, тому що гібридне авто цілком підпадає під визначення пп. «б» пп. 233.1.1 ПКУ — легковий автомобіль, обладнаний електродвигуном, незважаючи на те що він обладнаний також і двигуном внутрішнього згоряння. Сподіваємося, згодом це питання буде врегульоване конкретніше.

Ставки збору для автомобілів визначені окремо для легкових авто з двигуном внутрішнього згоряння та електродвигуном — відповідно в пп. 234.1.2 та пп. 234.1.3 ПКУ. Ставки для вантажних та вантажо-пасажирських авто наведено в пп. 234.1.6 ПКУ, причому збір для вантажо-пасажирських сплачують за ставками, встановленими для вантажних автомобілів. Решту ставок збору для певних ТЗ наведено в пп. 234.1.7 — 234.1.9 ПКУ.

Від оподаткування збором звільняються автомобілі з об'ємом циліндрів двигуна до 1500 куб. см, придбані для інвалідів, будинків-інтернатів, пансіонатів та деяких інших установ за рахунок коштів державного чи місцевих бюджетів (ст. 235 ПКУ). Внаслідок цього сплата збору перекладається на першу особу, яка набуває такий автомобіль у власність від інвалідів або вищезгаданих установ.

Згідно з п. 237.1 ПКУ збір сплачують перед першою реєстрацією авто в Україні, за місцем його реєстрації за ставками, що діють на день такої реєстрації. Протягом 10 днів після реєстрації авто слід подати податкову звітність зі збору за першу реєстрацію автомобілів — за своїм місцезнаходженням та за місцем реєстрації авто (ст. 239 ПКУ). Наразі актуальна форма розрахунку суми збору за першу реєстрацію транспортних засобів затверджена наказом Міндоходів від 05.12.2013 р. №767. Органи ДАІ повідомляють податківців про факт реєстрації авто, тож зволікання з поданням звітності призведе до штрафних санкцій згідно зі ст. 120 ПКУ.

Пенсійний збір

Збір на обов'язкове державне пенсійне страхування сплачується відповідно до Закону №400. Його сплачують підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, фізособи, які набувають права власності на легкові автомобілі, що підлягають першій державній реєстрації в Україні в ДАІ, крім випадків забезпечення легковими автомобілями інвалідів згідно із законодавством та успадкування легкових автомобілів відповідно до закону (п. 7 ст. 1 Закону №400). Об'єктом оподаткування є вартість авто (п. 6 ст. 2 Закону №400). Ставки збору визначено п. 8 ст. 4 Закону №400 у розмірі від 3 до 5 відсотків від вартості, причому розмір ставки залежить від самої вартості — чим дорожчим є ТЗ, тим більша ставка збору. Вартість авто визначається згідно з п. 13 Порядку №1740 — відповідно до договору купівлі-продажу, довідки-рахунка торговельних організацій, договору міни, довідки органів митної служби, акта експертної оцінки вартості автомобіля, інших документів, що підтверджують цю вартість.

Первісна вартість авто

Згідно з п. 8 П(С)БО 7, при придбанні авто його первісна вартість, як правило, формується з таких витрат: сума, що сплачується продавцю (без урахування ПДВ та акцизу), реєстраційні збори в ДАІ, державне мито, збір за першу реєстрацію та пенсійний збір, сума ввізного мита, сума ПДВ (у разі якщо немає права на ПК з ПДВ), сума акцизу, витрати на страхування ризиків доставки авто на підприємство (зверніть увагу: витрати на страхування КАСКО та «автоцивілку»1 не включаються до первісної вартості), витрати на транспортування авто до підприємства (наприклад, витрати пального на переміщення авто від точки його продажу до місця його використання), інші витрати, які безпосередньо пов'язані з доведенням ТЗ до його робочого стану (наприклад, встановлення сигналізації, GPS, вантажного боксу тощо). Якщо авто придбавається в кредит або на умовах фінлізингу, то фінансові витрати (проценти) не включаються до його первісної вартості, тому що воно не є кваліфікаційним активом2 для підприємства-покупця. Такий самий порядок формування первісної вартості передбачено і в податковому обліку — п. 146.5 ПКУ.

1 Про ці види страхування читайте «ДК» №41/2014.

2 Кваліфікаційний актив — актив, який обов'язково потребує суттєвого часу для його створення (п. 3 П(С)БО 31 «Фінансові витрати», затвердженого наказом Мінфіну від 28.04.2006 р. №415).

Первісна вартість авто збільшується на суму витрат, пов'язаних із його поліпшенням — модернізацією, модифікацією, дообладнанням, реконструкцією тощо, що спричинюється до збільшення майбутніх економічних вигід, первісно очікуваних від використання такого авто (п. 14 П(С)БО 7). У податковому обліку частина або вся вартість поліпшень (ремонтів) може потрапити до витрат звітного періоду внаслідок використання 10-відсоткового ремонтного ліміту згідно з п. 146.11 та п. 146.12 ПКУ, тимчасом як у бухобліку прийнято рішення щодо збільшення первісної вартості авто.

Амортизація автомобіля

Правила нарахування амортизації авто в бухгалтерському та податковому обліку майже однакові. Згідно з п. 28 П(С)БО 7 та пп. 145.1.9 ПКУ, метод амортизації вартості автомобіля обирається підприємством самостійно з урахуванням очікуваного способу отримання економічних вигід від його використання.

Вартість, що амортизується, — це первісна або переоцінена вартість авто за мінусом його ліквідаційної вартості (п. 4 П(С)БО 7, пп. 14.1.19 ПКУ). П'ять методів амортизації визначено в п. 26 П(С)БО 7 та в пп. 145.1.5 ПКУ. Якщо авто використовується з рівномірним завантаженням протягом кількох звітних періодів (років), доцільніше обирати прямолінійний метод. Якщо ж завантаження є нерівномірним (унаслідок нерегулярної діяльності або сезонності тощо), доцільним може бути виробничий метод, коли амортизація нараховується залежно від пробігу або обсягу вантажоперевезень у тонно-кілометрах.

Звісно, можна обирати й інші методи. Нараховувати амортизацію авто можна з урахуванням мінімального строку його використання, встановленого ПКУ. Згідно з п. 145.1 ПКУ, автомобілі належать до 5-ї групи основних засобів, для якої встановлено мінімальний строк корисного використання 5 років.

У бухгалтерському обліку суми нарахованої амортизації списують на витратні рахунки залежно від сфери використання автомобіля — на дебет рахунків 23, 91 (який потім закривається на рахунок 23 або 90), 92, 93, 94 з кредиту субрахунка 131 «Знос основних засобів». Можливе також списання амортизації на рахунок 15 «Капітальні інвестиції», якщо авто використовується у виготовленні основних засобів, інших необоротних або нематеріальних активів, у вирощуванні довгострокових біологічних активів тощо. Таким самим чином ведеться й облік амортизації з метою оподаткування — згідно з пп. «б» пп. 138.8.5; п. 138.9; пп. «в» пп. 138.10.2; пп. «д» пп. 138.10.3; пп. «б» пп. 138.10.4; пп. 138.12.2; п. 146.6 ПКУ.

При нарахуванні амортизації авто в бухгалтерському та податковому обліку можуть виникнути тимчасові податкові різниці. Вони виникають, коли підприємство обирає різні методи та строки амортизації авто в бухгалтерському та податковому обліку (на нашу думку, це не заборонено ані П(С)БО, ані ПКУ), а також коли в податковому обліку вичерпано 10-відсотковий ремонтний ліміт та витрати на ремонт відносять на збільшення первісної вартості авто, а в бухобліку прийнято рішення віднести їх до складу витрат поточного періоду.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон №400 — Закон України від 26.06.97 р. №400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування».
  • Порядок №1740 — Порядок сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затверджений постановою КМУ від 03.11.98 р. №1740.
  • Порядок реєстрації — Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений постановою КМУ №1388.
  • П(С)БО 7 — Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. №92.
  • Інструкція №379 — Інструкція про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затверджена наказом МВС від 11.08.2010 р. №379.

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру