15 квітня Президент В. Зеленський зареєстрував у ВРУ два законопроєкти:
— №13172 «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»;
— №13173 «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку проведення загальної мобілізації».
Ними передбачено продовження воєнного стану та загальної мобілізації з 05:30 9 травня 2025 року ще на 90 діб (тобто до 05:30 6 серпня 2025 року).
16 квітня ВРУ проголосувала за ці законопроєкти. Їх прийнято загалом.
Вже 18 квітня Президент підписав відповідні закони від 16.04.2025 №4356-IX та від 16.04.2025 №4357-IX. А 19 квітня вони були опубліковані в «Голосі України».
Продовження воєнного стану безпосередньо впливає на ведення бізнесу та трудові відносини з працівниками.
Тож ми вирішили нагадати, які тимчасові пільги та спеціальні правила діють для платників різних податків. А також разом згадаємо нюанси оплати праці працівників під час війни.
Вимкнення світла за графіком та поза його межами — це вже буденність.
Якщо у вас часто вимикають електроенергію, причому роблять це без зрозумілого графіка, справді, важко побудувати робочий день і якісно надавати послуги або торгувати у магазині.
Ті, хто бажає працювати, вже давно придбали і генератори, і повербанки тощо.
Тим, хто ще думає про це і планує замовити таке обладнання за кордоном, нагадуємо.
Законами №3853-IX та №3854-IX передбачено пільги з митних платежів та ПДВ у разі ввезення в Україну енергетичного обладнання, інших відповідних товарів, необхідних для відновлення процесу безперебійного постачання електроенергії в Україні. Це стосується:
— електрогенераторного обладнання;
— обладнання для вітро- та сонячної генерації;
— акумуляторів (крім акумуляторів малої потужності).
У період дії воєнного стану в Україні та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:
— усі платники податків, у тому числі всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2 000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково;
— усі платники податків, в тому числі всі платники акцизу, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2 000 літрів одночасно зі зберіганням або реалізацією пального у споживчій тарі. Не потрібно вести окремого обліку пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково, тобто ці платники можуть придбавати пальне для генератора на АЗС;
— платники податків, у тому числі акцизу і в тому числі ті, хто зберігає пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, розташовані або перебувають на територіях, включених до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю до 2 000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які провадять діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.
У період дії воєнного стану в Україні до вилучення території підприємства з Переліку територій:
— платники податків, у тому числі акцизу і в тому числі ті, хто зберігає пальне для потреб власного споживання та/або промислової переробки, розташовані або перебувають на територіях, включених до Переліку територій, можуть зберігати пальне для генераторів у ємностях загальною місткістю від 2 000 літрів до 5 000 літрів. Потрібно вести окремий облік пального для генераторів і розраховуватися за нього виключно безготівково. Ця умова не поширюється на платників акцизу, які провадять діяльність з виробництва, оптової та роздрібної торгівлі пальним, його зберігання з метою реалізації.
Важливо! Для експлуатації генератора під час дії воєнного стану та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:
— дозвіл на експлуатацію генератора як устаткування підвищеної небезпеки не потрібен;
— для експлуатації генератора потрібна декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці;
— дозволяється надання на ринку та/або введення в експлуатацію генераторів, на які поширюється дія Технічних регламентів 1077, 1186 та 62, без наявності декларації про відповідність та без маркування знаком відповідності технічним регламентам;
— дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря отримувати не потрібно під час дії воєнного стану та трьох місяців після його припинення або скасування;
— замість дозволу на викиди забруднюючих речовин потрібно подати декларацію про провадження видів господарської діяльності;
— екологічний податок у разі використання генератора сплачувати не потрібно.
Генератор і форма №20-ОПП
Подавати до ДПС за основним місцем ф. №20-ОПП про газовий котел та/або паливний генератор, які експлуатуються за адресами розташування власних або орендованих приміщень юрособи, щодо яких було подано ф. №20-ОПП, не потрібно.
А тепер декілька правил роботи торговців під час вимкнення світла.
Якщо у вас РРО
У разі тимчасового (не більше ніж 7 робочих днів) вимикання електроенергії розрахункові операції здійснюють із використанням книги обліку розрахункових операцій та розрахункової книжки.
Не забувайте! Застосування штрафів за порушення вимог Закону про РРО з 01.08.2023 відновлено стосовно суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сферах купівлі/продажу іноземної валюти, організації та проведення азартних ігор за порушення, вчинені до та під час воєнного стану.
З 01.10.2023 застосування штрафних (фінансових) санкцій відновлено стосовно всіх суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, із повним скасуванням відповідальності за порушення, вчинені з 01.01.2022 до 30.09.2023 включно.
Якщо у вас ПРРО
З 01.08.2023 відновлено заборону на роботу ПРРО в режимі офлайн, якщо стосовно такого ПРРО продавець не отримав діапазон фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером ДПС, які присвоюються розрахунковим документам ПРРО, що працює в режимі офлайн.
На період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером розрахункові операції суб’єкт господарювання проводить у режимі офлайн, що може тривати не більше ніж 36 годин та не більше ніж 168 годин протягом календарного місяця, зі створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери з діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером.
Якщо форс-мажор триває у проміжку часу, в якому господарський об’єкт припиняє роботу згідно з розкладом, Z-звіт має бути створений на РРО не пізніше наступного робочого дня, до початку проведення розрахункових операцій на такому РРО.
Сплата податків та звітування під час війни
Усі платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, вже не звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, незважаючи на війну та карантин.
А ті, хто не мав можливості сплачувати і звітувати з податків, мали подати відповідну заяву з переліком документів до ДПС до 30 вересня 2022 року включно.
Але не всі могли це зробити до граничного терміну через бойові дії. Тому законодавці подовжили строки.
На сьогодні подати заяву про те, що ви не мали можливості виконувати податкові обов’язки через війну, можна тоді, коли таку можливість буде відновлено.
Наприклад, якщо платник податків набув можливості виконувати один із податкових обов’язків (реєстрація податкової накладної, подання звітності, сплата невиконаного податкового зобов’язання тощо) 20 березня 2025 року, то заяву та відповідні документи він повинен подати до контролюючого органу до 30 травня 2025 року (включно).
Період подання заяви рахується таким чином: 11 календарних днів березня (кількість днів до закінчення місяця, в якому відновлено можливість виконувати податкові обов’язки) + 30 календарних днів квітня + 30 календарних днів травня (60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей).
«Воєнні» правила реєстрації ПН та РК
За Законом №2876 на період воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення:
1. Продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних — для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, — на 5 календарних днів, а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, — на 3 календарні дні.
2. Зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% залежно від строку такого порушення.
3. Збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів — з 8:00 до 20:00 (наразі до 18:00), а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації податкових накладних, триватиме з 0:00 до 24:00.
Валютні обмеження під час війни
За рішенням НБУ з 4 травня 2024 року скасовано всі валютні обмеження для імпорту робіт та послуг, надано можливість переказувати кошти за кордон за лізингом/орендою. Також з 4 травня пом’якшено обмеження щодо погашення «нових» зовнішніх кредитів та надано можливість погашати проценти за «старими» зовнішніми кредитами.
До того ж пом’якшуються обмеження щодо переказу іноземної валюти від представництв на користь своїх материнських компаній.
З 13 травня 2024 року забезпечено можливість бізнесу репатріювати «нові» дивіденди.
А з 11 липня року резиденти-позичальники можуть купувати валюту для її резервування за кредитним договором із МФО, а також сплачувати відсотки за зовнішнім корпоративним боргом. До того ж бізнес може сплачувати збори з охорони прав на об’єкти права інтелектуальної власності.
Ще з 11 липня 2024 року скасовано граничні строки розрахунків для товарів військового і подвійного використання та обладнання, що імпортуються за держконтрактами з оборонних закупівель. Для експорту окремої сільгосппродукції (які експортуються в режимі експортного забезпечення) діє строк розрахунків — 120 днів.
Також з 10 вересня 2024 року НБУ надав змогу суб’єктам е-комерції купувати й переказувати інвалюту за кордон для сплати ПДВ у ЄС, а також здійснювати виплати за договором перестрахування. Водночас було встановлено ліміт у 500 тис. грн щодо операцій фізосіб з оренди нерухомості за кордоном.
Військовий збір
Нагадаємо, що з 1 грудня 2024 року підвищено ставки військового збору з 1,5% до 5%.
Уже з 1 січня 2025 року встановлено ВЗ для ФОПів І, ІІ та ІV груп у розмірі 10% від 1 розміру МЗП від установленої законом на 1 січня поточного року. Тож у 2025 році ВЗ доведеться сплачувати у розмірі 800 грн щомісяця. Також ВЗ мають сплачувати у розмірі 1% від доходу ФОПи та юрособи ІІІ групи ЄП. Уперше вони це робитимуть за результатами звітування за І квартал 2025 року.
Увага: як підвищення ставки ВЗ, так і його сплата «єдинниками» обмежені податковим періодом, в якому буде скасовано воєнний стан. Після чого повернеться ставка ВЗ 1,5% та довоєнне коло його платників.
Воєнні пільги зі сплати ЄСВ для ФОПів у 2025 році вже не діють
Згідно з Держбюджетом-2025 дію п. 9-19 розд. VIII Закону про ЄСВ передбачено зупинити на 2025 рік щодо цієї пільги для ФОПів.
Отже, загальної пільги, яка б звільняла всіх ФОПів від сплати ЄСВ на час війни, у 2025 році вже немає. Проте деякі пільги залишаються.
Трудові відносини під час війни
Ще 2022 року з 24 березня набрав чинності «воєнний» Закон №2136, яким прописано, як застосовується трудове законодавство під час дії воєнного стану.
Потім, з 19 липня 2022 року, ці правила оновили. З метою посилення захисту прав працівників було ухвалено Закон №2253, яким унесено зміни до КЗпП та інших трудових законів. Йдеться про забезпечення рівності у сфері праці, правового регулювання масового звільнення працівників та колективного-договірного регулювання. Наголосимо, що ці правила діють протягом усього воєнного стану. Тобто до 9 травня 2025 року, а можливо, і довше, якщо воєнний стан в Україні продовжать.
Зокрема, до цієї дати і працівники, і роботодавці мають спеціальний інструмент — зупинення трудових відносин.
А Законом №3494 прописано нові правила встановлення вихідних днів та надання відпусток під час воєнного стану. Ці новації діють з 24 грудня 2023 року.
З 19 липня 2022 року мобілізованим працівникам середній заробіток можна не нараховувати. Хоча роботодавці можуть робити це добровільно.
Зверніть увагу: для бійців територіальної оборони середній заробіток зберігається!
Нарахування лікарняних під час війни
З 1 січня 2023 року лікарняні та декретні уже фінансує ПФУ, але процедура призначення не змінилася.
Водночас, якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), працівник може отримати лікарняні (починаючи з 6-го дня непрацездатності) або декретні самостійно, безпосередньо від ПФУ.
Проте ці моменти уточнили. Зокрема, з 4 квітня 2025 року нарахування та здійснення страхових виплат за страховими випадками, у зв’язку з відсутністю можливості встановлення місцезнаходження страхувальника та/або внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного чи надзвичайного стану, що підтверджується даними Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, страхові виплати призначаються за заявою застрахованої особи, поданою до уповноваженого органу управління у паперовій або електронній формі, та здійснюються управлінням ПФУ за місцем проживання/перебування застрахованої особи.
І ще. З 4 квітня 2025 року сумісники знову мають право на фінансування ПФУ.
Трійця, День Конституції та День Української Державності не будуть святковими
У травні, червні та липні ми мали б офіційні дні відпочинку через Трійцю, День Конституції та День Української Державності.
Проте воєнний стан продовжено, тому наразі діє ст. 6 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», якою встановлено інші правила на період воєнного стану, а саме: зупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів.
Тому 8 та 28 червня, 15 липня не будуть святковими. Хоча, звісно, кожен роботодавець самостійно визначає, працювати в ці дні чи відпочивати. Про будь-яке рішення і графік роботи в ці дні варто повідомити працівників!
Норми тривалості робочого часу без урахування святкових та вихідних на 2025 рік ви можете переглянути за посиланням.
Індексація зарплати у 2025 році
Згідно з Держбюджетом-2025 та роз’ясненням Мінсоцполітики:
— індекс споживчих цін для індексації грошових доходів населення обчислюють наростаючим підсумком починаючи з січня 2025 року;
— січень 2025 року беруть за 1 або 100 відсотків;
— базовим місяцем для обчислення індексації у 2025 році є січень 2025 року.
Але у травні виникне перша ситуація, коли роботодавцям доведеться ухвалювати рішення, індексувати зарплату чи ні.(3)
Що із бронюванням працівників?
Ми вже писали, що всі критично важливі підприємства, які забронювали працівників відповідно до Порядку №76, мали наново підтвердити свій статус і здійснити перебронювання. Це треба було зробити до 31 березня 2025 року.
Ті, хто цього не зробив, статус критично важливого підприємство з 1 квітня втратили. А отже, і їхні працівники втратили бронь від мобілізації.
Звісно, отримати статус критично важливого підприємства наново, як і забронювати працівників наново, за Порядком №76 можна і після 1 квітня. Проте у періоді оформлення документів є ризик, що потрібних працівників устигнуть мобілізувати ТЦК.
У роботодавців, які бронювали працівників за Постановою №45, перебронювання не проводили. Тож відстрочка, оформлена для таких підприємств 2024 року, діє до кінця терміну, на який вона була видана, або до її дострокового анулювання. До того ж Постанову №45 не скасували (хоч це питання і розглядалося). Тому підприємства, які виконують воєнні замовлення, і далі зможуть бронювати працівників за цією постановою.
З 16 квітня діють нові строки зберігання документів щодо військового обліку!
Мінʼюст наказом від 14.03.2025 №748/5 вніс зміни до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юросіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 №578/5.
Цими змінами затверджено конкретні строки зберігання документів з військового обліку.