ФОП — платник єдиного податку групи ІІ продає книги та пластикові іграшки через Інтернет. Доставку товару покупцям здійснює експедитор. ФОП використовує різні форми оплати, в тому числі післяплату, коли покупець оплачує товар під час отримання від перевізника. У цього ФОПа виникло декілька запитань, на які ДПС відповіла в ІПК від 27.03.2025 №1684/ІПК/99-00-07-03-01.
Чи потрібно цьому ФОПу мати й зберігати первинні документи на товар, який він придбаває у постачальників?
На це запитання податківці не дали прямої відповіді — так чи ні, а навели перелік норм ПКУ, які стосуються складання звітності на підставі первинних документів та строків зберігання цих документів. Висновки нам доведеться робити самостійно.
Нещодавно ми коментували лист ДПС від 05.03.2025 №211/2/99-00-07-03-01-02, у якому ДПС каже, що ФОПи — платники єдиного податку та неплатники ПДВ не повинні вести товарний облік, але мають дотримуватися вимог ст. 44 ПКУ та іншого законодавства щодо зберігання первинних документів. Водночас штрафи, передбачені п. 121.1 ПКУ, не застосовуються до фізосіб-підприємців — платників єдиного податку першої і другої груп та платників єдиного податку третьої групи, які не є платниками ПДВ, за незберігання первинних документів, які підтверджують витрати на придбання товарів/послуг.
Коли формувати чек РРО у разі доставляння товарів з післяплатою?
Чи це правильно, коли ПРРО автоматично формує чеки через 1 — 5 хвилин після того, як покупець оплатив і забрав товар у перевізника?
У коментованій ІПК податківці відповідають, що при доставлянні товарів будь-яким експедитором (логістичною компанією) в Україні, який не має статусу ні кур’єра, ні перевізника, не є учасником відносин купівлі-продажу, не передає право власності на товар та не бере участі в розрахунку за нього відповідно до договору про надання послуг, фіскальний касовий чек має бути сформований до відправлення товару та вкладений продавцем у коробку з товаром при передачі його експедитору (логістичній компанії).
Стосовно того, що ПРРО формує чек за декілька хвилин після вручення товару покупцю, ДПС зазначає: ця практика помилкова. Чек покупцю потрібно надати не пізніше, ніж товар буде йому вручено. Видача фіскальних чеків покупцям після отримання ними товарів є порушенням вимог Закону про РРО, за що встановлено відповідальність у вигляді фінансових санкцій. Розв’язанням цієї проблеми може бути негайне надання електронного чека покупцю, щойно він здійснив оплату.
Як зареєструвати через РРО повернення товару, який покупець не забрав у перевізника?
Покупець не забрав у перевізника товар, який ФОП надсилав з післяплатою та вклав у відправлення чек ПРРО на таке замовлення. Коли формувати чек на повернення товару? Схожа ситуація виникає і в разі продажу товарів через маркетплейс із використанням системи «безпечної оплати», коли маркетплейс стягує оплату з покупця, але перераховує її продавцю тільки тоді, коли покупець отримає відправлення. За усталеною практикою, продавець формує фіскальний чек під час формування відправлення з товаром та вкладає його у посилку. Як правильно скасувати цей чек у ПРРО, якщо покупець не забрав відправлення у перевізника і маркетплейс повернув кошти покупцеві, а продавцеві ці кошти не зараховувалися?
Податківці відповідають: у разі неотримання або відмови від товару покупцем достатньо під час відправлення їх за допомогою служб доставки в режимі реєстрації провести операцію повернення товарів на підставі квитанції від служби доставки про повернення відправлення та чека РРО/ПРРО, в яких такі товари ідентифіковані.
Також вони звертають увагу на те, що обов’язком саме продавця товарів є організація отримання інформації щодо підтвердження повернення товарів без їх продажу від служби доставки. Тобто сам продавець повинен подбати про те, як вчасно отримувати цю інформацію від служби доставки.
Жодних актів на повернення коштів складати не потрібно, тому що такі акти складають лише у разі повернення коштів покупцю, а сума повернення перевищує 100 гривень. Тоді кошти до продавця просто не доходять, тому що маркетплейс повертає їх покупцю без перерахування коштом продавця.
Чи застосовувати РРО, якщо розрахунки між покупцем і продавцем здійснюються переказами через банк?
Покупець оплатив товар прямим переказом на поточний рахунок у банку, відтак він повертає цей товар протягом 14 днів. Продавець також повертає кошти покупцю перерахуванням на поточний рахунок покупця у банку. Чи формувати фіскальний чек на таке повернення?
ДПС відповідає так: якщо розрахунки під час продажу товарів та подальшого їх повернення здійснювалися з використанням поточних (банківських) рахунків підприємця та покупця відповідно, то проводити такі операції через РРО/ПРРО не обов’язково. Точніше, це не передбачено Законом про РРО, який вимагає видавати чеки тільки в разі здійснення розрахункових операцій. Перекази з рахунку платника на рахунок отримувача не є розрахунковими операціями.
Чи повинен ФОП зберігати заяву покупця на повернення товару, де він зазначає реквізити для повернення коштів за замовлення? Ця заява від покупця має бути лише у паперовому вигляді? Чи може покупець подавати таку заяву на повернення товару тільки в електронному вигляді через імейл чи месенджери? Як правильно повернути такі коштів і з яким призначенням, щоб ФОПа не вважали податковим агентом фізособи та не довелося платити податки з цього повернення коштів?
У відповідь на це запитання податківці цитують правила Порядку №547, які стосуються оформлення повернення коштів виключно під час здійснення розрахункових операцій. Але в цьому випадку йдеться про прямі перекази з рахунку на рахунок. Щодо цього податківці зазначають: «Питання вибору способу комунікації з покупцями належить виключно до компетенції підприємця». З чого можемо зробити висновок, що підприємець на власний розсуд може обирати спосіб, у який він доводитиме, що перерахування коштів було саме поверненням раніше сплаченої суми і не є доходом фізособи-отримувача. На нашу думку, достатньої підставою для цього буде призначення платежу в платіжній інструкції із уточненням дати й номера вхідного платежу від цієї самої фізособи. Наявність заяви від покупця ми не вважаємо за потрібне, але якщо вона є, її можна зберігати разом із випискою банку.
Як формувати фіскальні чеки у разі часткової оплати?
Покупець зробив переодплату за товар 10%, ФОП видав йому чек на таку переодплату, а потім за тиждень ФОП відправляє покупцю товар з накладним платежем у розмірі 90% вартості. Як правильно сформувати чек на другу частину оплати?
У разі продажу товарів на умовах внесення оплати частинами кожну частину оплати потрібно прийняти з дотримання вимог Закону про РРО та видати розрахункові документи встановленої форми, змісту.
Наприклад, у разі продажу товару з отриманням попередньої часткової оплати у чеку замість назви має бути зазначено, що це «аванс за ххх», де «ххх» — це назва або артикул товару та зазначено саме ту суму, яка була отримана від покупця.
Другий чек або останній чек, у межах якого відбувається остаточний розрахунок і вручення товару покупцю (в тому числі який не передбачає остаточної оплати у зв’язку з повним погашенням вартості товарів авансами) має містити повну номенклатуру, де зазначено назву товару (послуги), що реалізується, його повну ціну, кількість, відображено раніше отриманий аванс (аванси), на який вартість такого товару зменшуватиметься, та безпосередньо суму до сплати після врахування суми авансу (авансів), які були попередньо внесені покупцем.
Яка буде дата отримання доходу ФОПа — платника єдиного податку у разі приймання платіжних карток до оплати?
ДПС відповідає, що Законом про РРО ототожнюються правила застосування РРО/ПРРО як для готівкових так і безготівкових розрахунків, здійснених за допомогою ЕПЗ (зокрема, через POS-термінали), що проводяться суб’єктами господарювання всіх форм власності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Тобто операції, здійснені з використанням POS-термінала у безготівковій формі, потребують застосування РРО або ПPPO у порядку, встановленому Законом про РРО.
З норм Закону про РРО випливає, що у разі використання РРО/ПРРО підтвердженням факту продажу товарів та отримання коштів є розрахунковий документ, зокрема касовий чек.
Тож, якщо суб’єкти господарювання — фізособи-підприємці здійснюють розрахунки за допомогою POS-терміналів з видачею фіскального (касового) чека, датою отримання доходу з метою його оподаткування є дата, зазначена у фіскальному (касовому) чекові.
Увага: в консультації в «ЗІР» податківці відповідають, що датою отримання грошового доходу на умовах післяплати є дата зарахування коштів на рахунок ФОПа.
Раніше вони казали, що в такому разі дохід виникає на дату формування фіскального чека — ми писали про це у новині. У цій відповіді податківці не врахували того факту, що товар продається на умовах післяплати і на дату формування чека кошти ще не отримані. Тепер вони уважніше дослідили це питання і надали правильну відповідь.
Датою отримання доходу для платника єдиного податку є дата надходження коштів платникові єдиного податку в грошовій (готівковій або безготівковій) формі (п. 292.6 ПКУ). Звертаємо увагу, що в Кодексі написано саме про надходження коштів, тобто без уточнення, куди саме вони надходять: готівкою до каси, з картки покупця через еквайра, прямим переказом на рахунок продавця, при цьому в останньому випадку кошти можуть надходити як від самого покупця безпосередньо, так і від посередника — фінансової компанії, банку тощо.
Ось на ці обставини і потрібно звертати увагу, визначаючи дату виникнення грошового доходу у платника єдиного податку.
Як спосіб оплати впливає на дохід ФОПа?
У разі оплати готівкою з одночасним переданням товару покупцеві надається фіскальний чек і дохід єдинника визнається на дату формування чека, тому що грошова оплата була отримана одночасно з видачею чека.
У разі оплати карткою через POS-термінал або інтернет-еквайринг ситуація така сама, як і з готівковою оплатою. Оплата вважається отриманою, коли еквайр підтвердив списання коштів з картки покупця.
У разі надсиланні товару поштою на умовах післяплати ситуація кардинально змінюється. Оплату від покупця приймає фінансова компанія і за договором із продавцем перераховує йому отримані від покупців кошти. Коли продавець видав фіскальний чек на дату формування поштового відправлення, грошова оплата ще не отримана, тому в чеку зазначається форма оплати — післяплата. Тож дохід у такому разі визначається на дату отримання саме грошової оплати, а саме перерахування коштів фінансовою компанією на рахунок продавця. Наприклад, ФОП відправив посилку з товаром 31 березня на умовах післяплати, а кошти отримав 2 квітня, то це вже буде дохід ІІ кварталу.