Ситуація, що виникла у платника
ТОВ орендує виробничо-складське приміщення. Внаслідок пожежі були знищені обладнання, готова продукція та сировина. ГУ ДСНС факт пожежі підтвердило актом про пожежу. Тепер запитання:
— чи нараховувати ПДВ при списанні знищеного обладнання, ТМЦ?
— які документи потрібні, щоб підтвердити факт знищення?
— чи коригувати фінансовий результат до оподаткування за результатом списання ОЗ та ТМЦ?
Відповідь ДПС
Якщо товари придбавали з ПДВ для використання у госпдіяльності і вони були знищені внаслідок обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану, то нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ не потрібно. Такі товари не вважаються використаними в операціях, що не є госпдіяльністю.
Підтвердними документами факту знищення є:
— сертифікат ТПП України;
— акт, який засвідчує факт пожежі;
— витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення;
— інші документи.
Коригують фінансовий результат у разі знищення або руйнування виробничих та невиробничих ОЗ відповідно до п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ.
Також ДПС у коментованій ІПК зазначила, що ПКУ не містить додаткових вимог щодо коригування фінансового результату у зв’язку зі списанням за результатами інвентаризації запасів. Їх облік здійснюють у загальному порядку.
Коментар редакції
ПДВ. Наразі є пряма норма ПКУ — п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ. Тому, за наявності документального підтвердженні факту знищення майна внаслідок обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, можемо скористатися нею та не нараховувати податкових зобов’язань з ПДВ відповідно до п. 198.5 ПКУ.
Проте є один нюанс: ця норма — тимчасова і діє протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану. Так само і коментована ІПК може бути застосована тільки до подій, які мали місце у період воєнного стану.
ДПС чітко ідентифікувала перелік документів, що підтверджують факт знищення майна. Окремо додамо, що після отримання акта про пожежу підприємство також має оформити результати інвентаризації та ліквідації ОЗ і ТМЦ. Цього буде достатньо.
І звертаємо увагу, що ТПП України з метою спрощення процедури засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) на сайті ТПП України (www.ucci.org.ua) розмістила загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажору у зв’язку із запровадженням військового стану. Проте цей лист є справді загальним і не може бути використаний та не є достатнім підтвердженням настання конкретної події (пожежі).
Порядок подання документів до ДПС про знищення ОЗ та ТМЦ ПКУ наразі не визначено. На практиці платники податків подають їх уже під час документальної перевірки (адже надання таких документів не вимагається і при поданні декларацій з ПДВ або з податку на прибуток). Але у податківців, як завжди, своя точка зору щодо цього (щоправда, вони кажуть лише про право, і це тільки порада).
У «ЗІР» підкатегорія консультації 101.27) податківці наголошують, що платник податку може подати такі документи (копії документів) контролюючому органу у загальновстановленому порядку з власної ініціативи або на запит контролюючого органу (або особисто, або уповноваженою на це особою, або поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення, або засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису).
Податок на прибуток. У зв’язку з ліквідацією ОЗ ТОВ потрібно буде застосувати різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів відповідно до ст. 138 ПКУ. Інші коригування не потрібні, як і зазначили податківці в коментованій ІПК.