У листі від 24.02.2025 №162/2/99-00-24-01-03-02 ДПСУ (див. «ДК» №10/2025) надала відповіді на багато запитань платників податків. Одне з них стосується визначення дати чека в разі онлайн-оплати за послуги.
Запитання до ДПСУ
ТОВ на загальній системі, платник ПДВ, надає послуги з відвідування спортзалу, під’єднавши онлайн-оплату на сайті. Клієнт оплатив 7 січня 1 000 грн, гроші на рахунок надійшли 8 січня, обробка банківської виписки відбувається 9 січня або пізніше. Коли включати ці кошти до доходу? Коли сформувати чек про оплату і чи формувати його взагалі? Коли виникають податкові зобов’язання з ПДВ?
Що сказала ДПСУ
Податківці у відповіді посилаються на лист НБУ від 28.09.2020 №57-0009/53844, у якому надано роз’яснення, зокрема, щодо здійснення суб’єктами господарювання безготівкових розрахунків. При цьому зауважено, що для суб’єкта господарювання безготівковим розрахунком є оплата товарів та послуг, здійснена за допомогою переказу коштів на його рахунок незалежно від способу ініціювання такого переказу покупцем (зокрема, за допомогою сервісів переказу коштів — LiqPay, Portmone, iPay, тощо, банківських систем дистанційного обслуговування — Приват24, MONOBANK, Ощад 24/7 тощо (у тому числі з використанням платіжної картки), через внесення покупцем готівки до каси банку або небанківської установи (у тому числі за допомогою програмно-технічного комплексу самообслуговування).
Отже, в описаній ситуації датою виникнення податкових зобов’язань з ПДВ та, отже, датою складання ПН у разі постачання товарів/послуг з оплатою за допомогою платіжних систем LiqPay, Portmone, iPay тощо, буде дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку — ТОВ у банку/небанківському надавачі платіжних послуг як оплата товарів/послуг, тобто 8 січня. Це означає, що податкову накладну треба скласти на дату 8 січня.
На запитання, коли відображати у бухобліку доходи від надання послуг, податківці не відповіли, а порадили звернутися до Мінфіну, бо це питання належить до його компетенції.
Наш коментар
Про те, коли формувати чек РРО, податківці нічого не сказали, тож шукаємо відповідь самостійно. Суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) під час продажу товарів (надання послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, зобов’язані (ст. 3 Закону про РРО):
— проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок;
— надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням Інтернету, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ установленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений у паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлено програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Отже, якщо платник оплачує послуги за допомогою платіжної картки і ця операція є розрахунковою, то згідно з вимогами ст. 3 Закону про РРО отримувач повинен зареєструвати її через РРО і надати чек платникові саме у момент такої оплати, тобто 7 січня. А в п. 5 III розділу Наказу №547 від 14.06.2016 сказано: «Реєстрація продажу, надання послуг, отримання коштів через РРО проводяться одночасно з розрахунковою операцією».
Але норми цієї статті не завжди можливо виконати у разі приймання онлайн-оплат, які можуть відбуватися у неробочий час отримувача. У випадку з інтернет-еквайрингом провести одночасно продаж та розрахункову операцію неможливо, бо гроші на розрахунковий рахунок можуть зарахуватися наступного дня або навіть через кілька днів, у тому числі у вихідний чи святковий день.
Податківці у роз’ясненнях (наприклад, ІПК від 13.03.2024 №1300/ІПК/99-00-07-04-01 ІПК, від 13.03.2024 №1306/ІПК/99-00-07-04-01 ІПК тощо) рекомендують проводити через РРО оплати у момент зарахування грошей на розрахунковий рахунок не пізніше наступного робочого дня й одночасно з цим не пізніше отримання клієнтом послуги.
На нашу думку, якщо гроші надійшли на рахунок у вихідний день (а послуги клієнт отримає вже після оплати), тоді в обліку цю оплату треба проводити найближчого робочого дня. І тоді провести цю оплату через РРО. Для підтвердження графіка роботи ФОПа чи підприємства достатньо видати наказ.