• Посилання скопійовано

Ліцензії на підакцизні товари з 1 січня 2025 року: у відповідях від ДПС

Видані з 01.01.2025 ліцензії на операції з підакцизними товарами стали безстроковими. Проте запитань щодо їх отримання побільшало. Наведемо останні роз’яснення податківців щодо цього.

Нагадаємо, що з 1 січня 2025 року повністю набрав чинності розділ VII Закону України від 18.06.2024 р. №3817 «Про державне регулювання виробництва й обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі — Закон №3817).

Ним установлено, зокрема:

— перелік органів ліцензування та види ліцензій, де на кожен вид госпдіяльності надається окрема ліцензія:

на право виробництва спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального;

на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, пальним;

на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах;

на право роздрібної торгівлі пальним та на право зберігання пального, на право зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.

Зверніть увагу: вперше запроваджується ліцензування діяльності з вирощування тютюну та ферментації тютюнової сировини!

— ухвалення рішень про надання ліцензії та/або рішень про відмову у наданні ліцензії на право провадження відповідного виду госпдіяльності;

— встановлено підстави для ухвалення органом ліцензування рішення про припинення дії ліцензії на право провадження відповідного виду госпдіяльності та істотно розширено їх перелік порівняно із переліком підстав для анулювання ліцензій, що діяв до 1 січня 2025 року;

— встановлено безстрокову дію всіх ліцензій, що видаються з 1 січня 2025 року;

— вартість ліцензій установлено з урахуванням розміру мінімальної зарплати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року.

Як і раніше, для отримання ліцензії суб’єкт господарювання (ФОП або юрособа) подає до територіального органу ДПС заяву та копії документів, які підтверджують наявність у неї матеріально-технічної бази для провадження відповідного виду діяльності (їх перелік на різні види ліцензії зазначено в ст. 43 Закону №3817).

Подають заяву та документи у паперовій або електронній формі.

Але з січня 2025 року змінився підхід до визначення вартості ліцензій — тепер вона визначається у розмірах мінімальної заробітної плати (МЗП), встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, в якому здійснюється платіж.

Сьогодні розглянемо відповіді ДПС на найактуальніші запитання платників податків стосовно нових умов ліцензування.

Які документи треба надати для отримання ліцензії на виробництво спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів чи рідин, що використовуються в електронних сигаретах?

Податківці у консультації в «ЗІР», підкатегорія 113.01, відповіли: для отримання такої ліцензії треба надати ДПС заяву у паперовій або електронній формі разом із документами, перелік яких визначено ч. 4 ст. 43 Закону №3817:

— копії документів на право власності (користування) приміщенням, де здійснюватиметься виробництво, а також на обладнання, на якому здійснюватиметься таке виробництво; якщо йдеться про вирощування тютюнової сировини, — то аналогічні документи щодо земельної ділянки;

— копія договору з лабораторією (за відсутності власної);

— атестат виробництва.

В які терміни та в якому розмірі з 01.01.2025 сплачується черговий платіж за ліцензію на право виробництва алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах?

Податківці у консультації в «ЗІР», підкатегорія 113.01, поінформували: така сплата здійснюється щорічно, до початку кожного наступного річного періоду у сумі 0,15 розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, в якому здійснюється платіж (у т. ч. за ліцензії, отримані до 1 січня 2025 року).

Тобто за 2025 рік вартість ліцензії становить: 8000 х 0,15 = 1200 грн.

Чи потрібно СГ, здійснюючи оптову торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, на підставі відповідної ліцензії, перевіряти наявність ліцензії на право здійснення торгівлі у покупців?

Податківці у консультації в «ЗІР», підкатегорія 113.02, надали відповідь: так, потрібно!

При цьому оптовий продаж алкогольних напоїв суб’єктам господарювання, які не мають ліцензії на право торгівлі алкогольними напоями, можливий лише у разі використання ними таких алкогольних напоїв для виробничих потреб.

Яку ліцензію потрібно придбати СГ для роздрібної торгівлі виключно пивом?

Податківці у консультації в «ЗІР», підкатегорія 113.03, надали пояснення, що в такому разі потрібна ліцензія на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями!

До якого контролюючого органу треба подавати заяву для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах: за місцем реєстрації суб’єкта господарювання чи за місцем провадження діяльності?

Податківці у консультації в «ЗІР», підкатегорія 113.03, пояснили: заяву подають до територіального органу ДПС за місцем роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, а в разі отримання ліцензії в автоматичному режимі — до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (тобто до ДПСУ).

До якого бюджету справляється плата за ліцензію на право виробництва або оптової торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, чи пальним у разі зміни місцезнаходження ЮО (місця проживання ФОП), пов’язаного зі зміною адміністративного району у періоді дії ліцензії?

Податківці у консультації в «ЗІР», підкатегорія 113.02, зазначили, що така плата здійснюється до місцевого бюджету за новим місцезнаходженням ЮО (місцем проживання ФОП).

Які документи та до якого контролюючого органу треба подати для отримання ліцензії на право оптової торгівлі пальним?

Податківці у консультації в «ЗІР», підкатегорія 113.02, нагадали, що для отримання такої ліцензії СГ має подати до органу ліцензування (ДПС) заяву про отримання ліцензії, до якої долучити копії документів, визначені ч. 5 ст. 43 Закону №3817. Утім, ці копії документів (про наявність відповідної матеріально-технічної бази) потрібні лише тим, хто має місця оптової торгівлі пальним.

Ці заява та документи надаються:

— до територіального органу ДПС за місцем оптової торгівлі пальним — за наявності місць оптової торгівлі;

— до територіального органу ДПС за місцезнаходженням заявника — за відсутності місць оптової торгівлі.

До якого бюджету зараховується плата за ліцензію на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним: за місцезнаходженням ЮО (місцем проживання ФОП) чи за місцем провадження діяльності?

Податківці у консультації в «ЗІР», підкатегорія 113.04, роз’яснили: сплачуємо за таку ліцензію до місцевого бюджету за місцем провадження діяльності — виробництва, оптової торгівлі пальним за наявності місць оптової торгівлі пальним, зберігання пального виключно для потреб власного споживання та/або промислової переробки.

Проте до місцевого бюджету за місцезнаходженням ліцензіата сплачується плата за ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності у ліцензіата місць такої оптової торгівлі.

Автор: Брік Світлана

До змісту номеру