• Посилання скопійовано

Чи може ТЦК обмежити водія у праві керування ТЗ?

Після 18.05.2024 ТЦК зможуть обмежувати громадян у праві керування ТЗ, проте професійні водії, для яких водіння є основним джерелом існування, мають право убезпечитися від такого обмеження.

Законом №3633 вносяться зміни до Закону №3543, які мають покарати громадян, що не виконують своїх мобілізаційних обов’язків. Насамперед це стосується пересічних громадян, але й тим, хто має в штаті водіїв, треба звернути увагу на нове обмеження.

Так, з 18 травня, у разі якщо громадянин протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги від ТЦК та СП не виконав зазначеного у ній обов’язку, ТЦК та СП звертається до суду щодо тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом — строком до виконання або відкликання зазначеної вимоги (ч. 4 ст. 27 Закону №3543).

Тобто, наприклад, не з’явився до ТЦК за викликом —  будеш позбавлений прав водія. Але як і як швидко це відбуватиметься? Чи застосовуватимуть це до тих, у кого водіння є фахом і джерелом існування? Скільки часу минатиме від порушення закону до покарання?

Хто і до якого суду подаватиме позов?

Завдяки змінам, унесеним Законом №3633 до КАСУ, орган військового управління, їхні посадові чи службові особи є суб’єктом владних повноважень (п. 7 ч. 1 ст. 4 КАСУ). Отже, посадові особи ТЦК та СП мають право звертатися до адміністративного суду у випадках, визначених Конституцією та законами України (п. 4 ст. 5 КАСУ).

Здатність мати процесуальні права й обов’язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається, зокрема, за органами державної влади, іншими державними органами, органами влади АР Крим, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими та службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами) (ч. 1 ст. 43 КАСУ).

Отже, звертатися з подібними позовами можуть ТЦК та СП АР Крим, областей, мм. Києва та Севастополя. Тим часом ТЦК та СП інших міст також внесені до ЄДР як відокремлені підрозділи і мають свої ЄДРПОУ, проте права на самостійне звернення до суду не мають (за них це можуть зробити обласні ТЦК).

Щодо обов’язку зареєструватись в ЄСІТС, то, на нашу думку, ТЦК та СП областей, м. Києва як юрособи мають зробити це в обов’язковому порядку, після чого подавати позови через свої електронні кабінети.

Адміністративні справи за позовними заявами ТЦК та СП щодо тимчасового обмеження громадян України у праві керування транспортним засобом під час мобілізації розглядатимуться місцевими загальними судами (п. 6 ч. 1 ст. 20 КАСУ), в порядку, визначеному КАСУ. Місцевими загальними судами є районні, міжрайонні, районні у містах, міські та міськрайонні суди.

Скільки триватиме розгляд справ?

Про подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє особу, яка не виконала протягом 10 календарних днів з дня вручення вимог ТЦК та СП, шляхом надсилання тексту повістки до електронного кабінету, а за його відсутності — кур’єром або за відомим суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв’язку.

Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає її розгляду. Така особа, щодо якої подано позовну заяву про обмеження права керування ТЗ, має право подати відзив на позовну заяву (відзив).

Питання про відкриття провадження в адміністративній справі суд вирішує протягом п’яти днів з дня надходження до суду позовної заяви.

Позов може бути подано до суду першої інстанції протягом 30 днів з дня виникнення підстав, що дають ТЦК та СП право на пред’явлення позовних вимог.

Суд розглядатиме позов у письмовому провадженні протягом 30 днів з дня відкриття провадження у справі, а з ініціативи суду чи за клопотанням сторони — з проведенням судового засідання.

Отже, маємо такий хронометраж: вручення вимог (виклику з’явитися до ТЦК, наприклад) — за 10 днів, якщо вимогу не виконано, починається період, протягом якого ТЦК має право звернутися до суду; на це дається ще 30 днів — суд вирішує, відкривати справу чи ні; на це дається ще 5 днів — розгляд справи протягом 30 днів.

Тобто максимум це 75 днів (трохи більше ніж 2 місяці), але реальний строк винесення такого рішення може бути і значно коротший.

Рішення суду про обмеження у праві керування ТЗ підлягає негайному виконанню, тобто відразу після його ухвалення, до набрання ним законної сили і не очікуючи, чи буде апеляція.

Цікаво, що перелік судових рішень, які виконуються негайно, наведено у ст. 371 КАСУ, яка не зазнала змін через Закон №3633.

Апеляційні скарги на такі судові рішення можуть бути подані протягом 15 днів з дня їх проголошення, проте, як ми зазначили вище, період апеляції не перешкоджатиме їх виконанню. А от рішення апеляції скасувати рішення суду першої інстанції — так. Далі, за бажанням, рішення суду апеляційної інстанції може бути оскаржено до Верховного Суду.

Увага! Тимчасове обмеження у праві керуванні ТЗ встановлюється виключно на строк до виконання або відкликання вимоги ТЦК та СП. Тобто, якщо фізособа виконає вимогу ТЦК, це згортає процедуру розгляду судової справи. Адже насправді цей захід не є покаранням — радше це захід впливу на тих, хто ухиляється від виконання військового обов’язку під час мобілізації.

Коли суд відмовляє у задоволенні позову ТЦК та СП?

Суд відмовляє у задоволенні заявлених ТЦК та СП вимог, якщо позивач не доведе наявності таких обставин:

1) невиконання фізособою під час мобілізації обов’язків, передбачених частиною третьою статті 22 Закону №3543, та вчинення нею адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 210-1 КУпАП щодо порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Йдеться, зокрема, про невиконання обов’язку з уточнення облікових даних, за відсутності поважної причини;

2) неможливість здійснити адміністративне затримання та доставити таку особу до ТЦК та СП органами й підрозділами, що входять до системи поліції;

3) вручення такій особі вимоги ТЦК та СП про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаним, резервістом відповідно;

4) невиконання такою особою зазначеного у вимозі обов’язку (обов’язків).

Суд також відмовляє у задоволенні вимоги щодо тимчасового обмеження особи у праві керування транспортним засобом під час мобілізації, якщо:

1) встановлення такого обмеження позбавляє особу основного законного джерела засобів для існування. Зрозуміло, що тут ідеться про фізосіб, які є водіями ТЗ за фахом/посадою або ФОПами, які самостійно здійснюють транспортні перевезення;

2) особа використовує ТЗ у зв’язку з інвалідністю чи перебуванням на її утриманні особи з інвалідністю I, II груп, встановлених в установленому порядку, або дитини з інвалідністю.

Отже, з огляду на наведені підстави для задоволення позовних вимог ТЦК та СП судом професійні водії можуть скористатися правом на подання відзиву на отриману від суду позовну заяву про обмеження права керування ТЗ. Але простіший спосіб зняти обмеження — це звернутися до ТЦК та виконати обов’язки, яких від водія вимагають.

Нормативна база

  • КАСУ — Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 №2747-IV.
  • КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 №8073-X.
  • Закон №3633 — Закон України від 11.04.2024 №3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку».
  • Закон №3543 — Закон України від 21.10.1993 №3543-XII «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

Автор: Канарьова Наталія

До змісту номеру