• Посилання скопійовано

Організація перевезень орендованими авто

Виробниче підприємство у госпдіяльності використовує орендовані вантажні та легкові авто як для власних потреб, так і для перевезень ТМЦ стороннім організаціям. Які реквізити є обов’язковими для подорожнього листа? Чи обов’язково мають бути підпис та печатка контрагента на ТТН та подорожньому листі? Хто може проводити медичний і технічний контроль? Які штрафні санкції за відсутність посади механіка та медсестри?

ТТН та подорожній лист

ТТН

Товарно-транспортна накладна — єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу й обліку виконаної роботи (абз. 27 гл. 1 Правил перевезень вантажів автотранспортом).

Його форму затверджено в додатку 7 до Правил перевезень вантажів автотранспортом. Суб’єкт господарювання може оформлювати цей документ без дотримання цієї форми, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім’я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики й ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора (п. 11.1 Правил перевезень вантажів автотранспортом).

Правилами перевезень не передбачено скріплення ТТН печаткою. Особистий підпис може бути скріплений печаткою, тобто це право, а не обов’язок (пп. 2.4 Положення №88).

Таким чином, ТТН складається замовником (вантажовідправником або вантажоодержувачем, який уклав із перевізником договір про перевезення вантажів) для оформлення перевезень вантажів у межах укладеного договору і на його основі проводяться остаточні розрахунки за надані послуги з перевезення вантажів.

Подорожній лист

Типові форми первинного обліку роботи службових транспортних засобів — подорожні листи легкового автомобіля, затверджені наказом Держкомстату від 17.02.1998 №74, та вантажного автомобіля, затверджені наказом Мінтрансу від 29.12.1995 №488/346, скасовані.

Тому для оформлення роботи автомобіля та підтвердження фактичних витрат пального при експлуатації транспортних засобів підприємства можуть самостійно затвердити відповідні форми документів, за допомогою яких здійснюватимуть облік та списання ПММ. Основна вимога — вони мають містити всі обов’язкові реквізити, передбачені п. 2 ст. 9 Закону про бухоблік та п. 2.4 Положення №88. 

Обов’язкові реквізити первинного документа

Первинні документи можуть бути складені у паперовій або електронній формі та повинні мати такі обов’язкові реквізити:

— назву документа (форми);

— дату складання;

— назву підприємства, від імені якого складено документ;

— зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;

— посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються Національним банком України) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

— особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Залежно від характеру господарської операції та технології обробки облікової інформації до первинних документів можуть включатися додаткові реквізити (печатка, номер документа, підстава для здійснення операції тощо).

Частини 2, 3 ст. 9 Закону про бухоблік

Цей первинний документ використовується підприємством для підтвердження роботи автомобіля включаючи витрати на списання ПММ і не передбачає внесення інформації чи додаткових правок сторонніми організаціями.

Увага: скасованою формою подорожнього листа було передбачено підпис механіка та відмітку про допущення водія до керування автомобілем за станом здоров’я. Відсутність цих реквізитів ніяк не «компрометує» списання ПММ.

Проте медичний огляд проводять з метою визначення здатності кандидатів у водії і водіїв до безпечного керування транспортними засобами, а технічний — з метою перевірки справності транспортного засобу. Тому вони мають бути відповідно до вимог Закону про дорожній рух. У разі відсутності окремої посади механіка є допустимим суміщення посад. Відповідно до п. 12 Ліцензійних умов №1001 персонал, що перевіряє технічний стан та виконує роботи з технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів, повинен мати:

— професійно-технічну освіту за спеціальністю «слюсар з ремонту автомобілів» або вищу освіту за спеціальністю «автомобілі та автомобільне господарство»;

— стаж роботи за фахом не менше ніж один рік.

Перевірку технічного стану транспортних засобів може проводити керівник, водій, інший персонал, який відповідає зазначеним у цьому пункті вимогам.

Зауважимо!

ТТН є основним документом для підтвердження витрат на перевезення.

Медичний огляд

Для медичного контролю обслуговування водіїв та їх оздоровлення підприємства, установи, організації незалежно від форм власності та господарювання при чисельності водіїв 100 і більше осіб створюють відомчі спеціалізовані медичні, фельдшерські та оздоровчі пункти, медико-санітарні частини, поліклінічні відділення та заклади охорони здоров’я, а при чисельності водіїв менше ніж 100 осіб — із територіальними медичними закладами укладають договори на їх медичне обслуговування (ст. 46 Закону про дорожній рух).

Медичний огляд включає: попередні, періодичні, щозмінні передрейсові і післярейсові огляди, а також позачергові огляди, зумовлені необхідністю.

Тобто незалежно від того, скільки автомобілів на підприємстві, медичний огляд водіїв є обов’язковим.

Вимоги до медичного працівника, який проводить медичні огляди

Щозмінні передрейсові та післярейсові медичні огляди водіїв транспортних засобів здійснюють лікарі лікувального профілю та/або молодші медичні працівники з медичною освітою за спеціальністю «сестринська справа», «лікувальна справа». (п. 1.8 Положення про медогляд водіїв).

Професійна діяльність таких медичних працівників потребує ліцензії на медичну практику (п. 15 ч. 1 ст. 7 Закону про ліцензування). Про це зазначається у листі Міністерства охорони здоров’я України від 14.07.2016 №3.23-Г-5457/7765-зв.

За відсутності ліцензії на медичну практику у підприємства, установи, організації, що проводить таку діяльність, потрібно укласти договір із суб’єктом господарювання, який має таку ліцензію на надання його персоналом послуг зі щозмінних медичних оглядів водіїв (пп. 10 п. 16 Ліцензійних умов №1011).

Пунктом 18 Ліцензійних умов №285 передбачено, що передрейсові медичні огляди водіїв можуть проводитися:

— за договором з фізособами-підприємцями, які провадять медичну практику на підставі ліцензії та відкривають на території підприємства медичний кабінет;

— відокремленим структурним підрозділом амбулаторно-поліклінічного закладу, що має ліцензію, за договором з цим закладом;

— медичними працівниками, що перебувають у трудових відносинах з підприємством. Для цього підприємство має отримати ліцензію та відкрити на підставі розпорядчого документа медичний кабінет без утворення закладу охорони здоров’я (далі — ЗОЗ), що діятиме відповідно до положення про такий кабінет. Проте слід ураховувати, що такий медичний кабінет без утворення ЗОЗ є закритого типу, тобто має право надавати медичну допомогу та проводити передрейсові (післярейсові) медичні огляди лише працівників цього підприємства.

Отже, якщо відбувається перевезення вантажів, незалежно від форми власності підприємства та умов наявності автомобіля (власний чи орендований) водії зобов’язані проходити медичні огляди. І для цього не обов’язково мати в штаті медичного працівника, хоча й не заборонено. Як варіант, можна укласти договір із ФОПом, який провадить медичну практику на підставі ліцензії, або укласти договір із відокремленим структурним підрозділом амбулаторно-поліклінічного закладу, що має ліцензію.

Відповідальність

Відповідно до ст. 128, 129, ч. 9 ст. 133-1 КУпАП:

— випуск на лінію транспортних засобів, технічний стан, обладнання або комплектність яких не відповідає вимогам правил і стандартів, що стосуються убезпечення дорожнього руху, технічної експлуатації, переобладнаних без відповідного погодження, не зареєстрованих у встановленому порядку, таких, що не пройшли обов’язкового технічного контролю або без поліса обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката «Зелена картка»), без проходження щозмінного медичного огляду та контролю технічного стану, а також скерування в рейс одного водія при здійсненні пасажирських перевезень на автобусному маршруті протяжністю понад п’ятсот кілометрів — тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, громадян — суб’єктів господарської діяльності в розмірі 40 н. м. д. г. (680 грн);

— допуск до керування транспортними засобами водіїв, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, або у хворобливому стані, або під впливом лікарських препаратів, що знижують їхню увагу та швидкість реакції, або таких, що не пройшли у встановлений строк медичного огляду, тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, громадян — суб’єктів господарської діяльності в розмірі 25 н. м. д. г. (425 грн);

— перевезення пасажирів чи вантажів водієм, який не пройшов щозмінного передрейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів, або перевезення без проведення передрейсового контролю технічного стану транспортних засобів, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 30 н. м. д. г. (510 грн).

Нормативна база

  • КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 №8073-X.
  • Закон про автотранспорт — Закон України від 05.04.2001 №2344-III «Про автомобільний транспорт».
  • Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.1999 №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • Закон про дорожній рух — Закон України від 30.06.1993 №3353-XII «Про дорожній рух».
  • Закон про ліцензування — Закон України від 02.03.2016 №222-VIII «Про ліцензування видів господарської діяльності».
  • Ліцензійні умови №285 — Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджені постановою КМУ від 02.03.2016 №285.
  • Ліцензійні умови №1001 — Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, затверджені постановою КМУ від 02.12.2015 №1001.
  • Положення про медогляд водіїв — Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затверджене наказом МОЗ України та МВС України від 31.01.2013 №65/80.
  • Положення №88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.1995 №88.
  • Правила перевезень вантажів автотранспортом — Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.1997 №363.

Автор: Пантюхова Анна

До змісту номеру