• Посилання скопійовано

Бронювання працівників за Законом №3633

Закон №3633 виклав у новій редакції статтю 25 Закону про мобілізацію щодо бронювання працівників. Що нового буде для роботодавців з 18 травня?

Для наочності наведемо у таблиці наразі чинну і нову редакції ст. 25 Закону про мобілізацію.

Отже, які зміни ми бачимо з цієї таблиці?

1. Уточнили коло держслужбовців, яких можна забронювати. По суті, цю категорію військовозобов’язаних привели у відповідність до норм Порядку №76.

2. Підприємства, які працюють на замовлення для армії. Ось тут зверніть увагу: нині таких зазначено дві категорії — ті, хто виконує мобілізаційні завдання (замовлення), і ті, хто виробляє товари, виконує роботи, надає послуги для ЗСУ та інших військових формувань. То от другої категорії вже у ст. 25 не буде. При цьому нині мобілізаційні завдання (замовлення) передбачають постачання продукції згідно з укладеним договором (контрактом) з органами виконавчої влади, іншими державними органами чи органами місцевого самоврядування, які є замовниками.

Чи підпадатимуть під цю категорію підприємства, які співпрацюють із ЗСУ та іншими військовими формуваннями напряму, — це питання до КМУ. І, як і раніше, максимальний відсоток працівників таких підприємств, яких можна забронювати, встановлюватиме Порядок №76.

3. Критично важливі підприємства. Ось тут маємо розширення кола. По-перше, важливість підприємства розглядатиметься не лише з погляду економіки, а й з погляду забезпечення ЗСУ та інших військових формувань. Можливо, саме в цій категорії тепер «ховатимуться» ті, хто постачає товари, роботи та послуги ЗСУ та іншим військовим формуванням (яких скоротили у попередній категорії). По-друге, у таких підприємств з’явилася можливість бронювати не лише працівників, а й кінцевих бенефіціарних власників! Сподіваємося, Міноборони терміново пояснить, як це зробити. У будь-якому разі — чекаємо на зміни до Порядку №76!

4. Порядок бронювання й надалі визначатиметься лише Законом про мобілізаційну підготовку та постановами КМУ. Решта нормативних документів, зокрема й акти Президента, цей порядок уже не змінять.

5. Крім бронювання, має бути оформлена й відстрочка від призову. І це остання новація — зазначено, що підприємства мають оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язаних, які заброньовані у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, на території відповідальності якого вони розташовані.

В оновленій редакції ст. 24 Закону про мобілізацію сказано, що порядок отримання відстрочки має затвердити КМУ. На сьогодні все, що стосується військового обліку, регулюється Порядком №1487. Сподіваємося, КМУ швидко внесе відповідні зміни (щодо оформлення підприємствами відстрочки на своїх працівників!) і до цієї постанови також. У будь-якому разі можна звернутися з цим питанням до ТЦК і діяти за його порадами.

Таблиця

Стаття 25 Закону про мобілізацію: редакції до 18 травня 2024 і після

Було Стало
1. Бронюванню підлягають військовозобов’язані, які працюють:
1) в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, у разі якщо це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів;
1. Бронюванню підлягають військовозобов’язані, які працюють або проходять службу:
1) в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування на посадах:
державної служби категорії «А», голів обласних, районних, районних у місті (у разі створення) рад, сільських, селищних, міських голів — усі військовозобов’язані;
державної служби категорій «Б», «В», в органах місцевого самоврядування — не більше ніж 50 відсотків кількості військовозобов’язаних цих категорій у зазначених органах;
2) в органах державної влади, інших державних органах, Національній поліції України, Національному антикорупційному бюро України, Державному бюро розслідувань, органах прокуратури, Бюро економічної безпеки України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Державній кримінально-виконавчій службі України, Службі судової охорони, в судах, установах системи правосуддя та органах досудового розслідування (крім військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цієї частини), а також на штатних посадах патронатних служб державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
2) на підприємствах, в установах і організаціях, яким установлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі якщо це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень); 3) на підприємствах, в установах і організаціях, яким установлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі якщо це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень);
3) на підприємствах, в установах і організаціях, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань;
4) на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.
Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
4) на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань або функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники таких підприємств, які не є їхніми працівниками.
Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
2. Військовозобов’язані, зазначені у частині першій цієї статті, не підлягають прийняттю на службу у військовому резерві.
3. Порядок та організація бронювання, переліки посад і професій військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на воєнний час, визначаються цим Законом, актами Президента України та Кабінету Міністрів України.
Під час дії воєнного стану бронювання військовозобов’язаних може також здійснюватися за списком військовозобов’язаних, поданим у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку відповідним органом державної влади, іншим державним органом, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією, зазначеними в частині першій цієї статті.
2. Порядок та організація бронювання, критерії, перелік посад і професій, а також обсяги бронювання військовозобов’язаних визначаються цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України, прийнятими на його виконання.
  3. Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, що здійснюють бронювання військовозобов’язаних, зобов’язані оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язаних, які заброньовані у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, на території відповідальності якого вони розміщуються.

Автор: Бикова Ганна

До змісту номеру