Щодо передачі авто учасникові бойових дій
Відповідно до ст. 6 Закону про гумдопомогу, не належать до гуманітарної допомоги підакцизні товари, крім транспортних засобів, що надходять у період проведення антитерористичної операції, здійснення заходів, необхідних для забезпечення оборони України, безпеки населення та захисту інтересів держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, для отримання і використання Збройними Силами України, Міністерством внутрішніх справ України, Державною спеціальною службою транспорту, Національною поліцією України, Національною гвардією України, Державною прикордонною службою України, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Державною міграційною службою України, Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншими державними органами, які входять до складу сектору безпеки й оборони України, а також для використання військовослужбовцями з метою забезпечення проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. У такому разі державні органи, які входять до складу сектору безпеки й оборони України, мають статус отримувача гуманітарної допомоги, а з моменту використання таких транспортних засобів — статус набувача гуманітарної допомоги.
Тобто за загальним правилом імпортувати автомобіль як гумдопомогу не можна. Крім випадків, наведених у ст. 6 Закону, серед яких і передача авто військовослужбовцям для здійснення заходів із забезпечення безпеки й оборони тощо.
Опис ситуації
Громадська організація створена з метою надання допомоги ЗСУ. У лютому 2024 року ввезла на митну територію України та задекларувала в автоматизованій системі (оформила МД на ввезення) таку гуманітарну допомогу:
1) легковий автомобіль для передачі ЗСУ;
2) кабель коаксіальний, який використовується для ремонту військових дронів.
Легковий автомобіль, згідно з МД, був ввезений як гуманітарна допомога (без сплати ввізних платежів), відтак оформлений у МРЕО за тимчасовим техпаспортом, де власником зазначено ГО. Згідно із Законом №3448, який набрав чинності 23.01.2024 і який вніс зміни до Закону про гумдопомогу, дозволено передавати ТЗ як гумдопомогу безпосередньо військовослужбовцям.
У зв’язку з цим питання:
— як документально оформити таку передачу?
— чи належить до категорії «військовослужбовці» військовий у статусі «учасник бойових дій», який на цей момент працює волонтером у цій ГО?
Кабель коаксіальний ввезений як гуманітарна допомога, але фактично використовується як матеріал для ремонту дронів, які постачаються з передової, тобто кінцевим бенефіціаром є ГО. Втім, Законом №3448 встановлено, що гумдопомога має бути передана кінцевому бенефіціару протягом 90 к. д.
Які ризики можливі у цій ситуації?
Яка передбачена відповідальність та правові (податкові) наслідки для ГО у разі невиконання вимог Закону №3448, а саме:
— за передачу авто не ЗСУ або військовослужбовцю, а, наприклад, учасникові бойових дій, який працює волонтером у цій ГО;
— за недотримання встановленого строку передачі ввезеної гуманітарної допомоги кінцевому бенефіціару протягом 90 к. д.?
Хто такі військовослужбовці?
Відповідно до ч. 9 ст. 1 Закону про військовий обов’язок, військовослужбовці — це особи, які проходять військову службу.
Статус військовослужбовця підтверджується такими документами, що посвідчують особу (див. п. 1.3 Інструкції №170):
— посвідченнями офіцерів і генералів — особи офіцерського складу ЗСУ, Державної спеціальної служби транспорту;
— військовими квитками рядового, сержантського і старшинського складу — особи рядового, сержантського і старшинського складу та курсанти закладів фахової передвищої військової освіти, вищих військових навчальних закладів і військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти.
Але учасник бойових дій, який працює волонтером в ГО, не є військовослужбовцем, адже він не проходить військову службу.
Таким чином, на наш погляд, у цій ситуації авто ввезено помилково як гуманітарна допомога. Ввозити таке авто потрібно було в загальному порядку. Або ж треба було передати для ЗСУ, тобто виконати умови такої гуманітарної допомоги. Передачу авто конкретній організації ЗСУ чи військовослужбовцю оформляють актом приймання-передачі. В акті має зазначатися, що авто передано для «здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації» (ст. 6 Закону про гумдопомогу).
Щодо передачі кабелю
У п. 3-7 ст. 15 Закону про гумдопомогу зазначено, що гуманітарну допомогу потрібно передати набувачам протягом 90 днів з моменту перетину кордону.
Позаяк кінцевим бенефіціаром (набувачем) кабелю згідно з умовами гуманітарної допомоги є ГО, то умова щодо 90 днів виконана. Адже ГО, як набувач, отримала цей кабель відразу після перетину цим кабелем кордону. Причому така ГО не має передавати цей кабель іншим особам.
Але ГО має подати звіт про наявність і розподіл гуманітарної допомоги. Звіт подають згідно з п. 12 Порядку №953 за формою, наведеною в додатку 3 до цього Порядку.
Звіт формують та подають в електронному кабінеті автоматизованої системи.
Звіт подають до 15 числа місяця, наступного за місяцем, в якому зазначено дату внесення інформації про митне оформлення гуманітарної допомоги за декларацією.
Задекларована гуманітарна допомога, щодо якої не подано звіт протягом 90 календарних днів з дати внесення інформації про митне оформлення гуманітарної допомоги за декларацією, вважається такою, стосовно якої немає обліку щодо отримання та цільового використання, та використаною не за цільовим призначенням (п. 13 Порядку №953). Отримувач такої допомоги автоматично блокується (див. п. 14 Порядку №953). Такий отримувач втрачає статус отримувача гуманітарної допомоги на три місяці.
Відповідальність
Передбачено кримінальну відповідальність за незаконне використання з метою отримання прибутку гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги (див. ст. 201-2 ККУ).
Але в описаній ситуації ГО не отримувала прибутку від незаконного використання гуманітарної допомоги. Тому, на наш погляд, кримінальна відповідальність у цій ситуації не загрожує.
Водночас митні органи можуть донарахувати митні платежі на гуманітарну допомогу, яка використана не за призначенням, а отже, втратила статус гуманітарної допомоги. Крім того, гуманітарна допомога, використана не за призначенням, може бути повернена донору.
Нормативна база
- Закон про військовий обов’язок — Закон України від 25.03.1992 №2232-XII «Про військовий обов’язок і військову службу».
- Закон про гумдопомогу — Закон України від 22.10.1999 №1192-XIV «Про гуманітарну допомогу».
- Закон №3448 — Закон України від 08.11.2023 №3448-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо ввезення, обліку, розподілу гуманітарної допомоги, особливостей оподаткування відповідних операцій та подання звітності».
- Інструкція №170 — Інструкція про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затверджена наказом Міноборони від 10.04.2009 №170.
- Порядок №953 — Порядок пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 05.09.2023 №953.