• Посилання скопійовано

Надання послуг за талонами

Підприємство виконує роботи з вивезення твердих побутових та будівельних відходів на полігон, що утримується комунальним підприємством. За право вивезення відходів на полігон підприємство сплачує кошти комунальному підприємству, підтвердженням такої оплати є талон на вивезення відходів. Як оформлювати акти виконаних робіт з вивезення відходів та як вести облік талонів, придбаних у комунального підприємства?

Складання актів виконаних робіт

В Україні немає законодавчих вимог щодо форми та порядку складання актів виконаних робіт. Є певні настанови щодо складання актів на певні види робіт.

«ДК» писав

Надання послуг регулюється главою 63 (ст.  901 — 907) ЦКУ.

Але в цих нормах ЦКУ не зазначено про необхідність складання актів приймання-передачі послуг, тому що послуга споживається у процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності (ст. 901 ЦКУ).

Позаяк послуги надають за договором, то саме в договорі і прописують особливості оформлення виконаних послуг.

Оформляти можуть як рахунком-фактурою, так і актом.

Яку з цих двох форм оформлення обрати, сторони вирішують самостійно. На наш погляд, обирати слід залежно від особливостей кожної конкретної послуги й особливостей її надання (приймання). Тобто тут застосовують такий самий підхід, як і до оформлення приймання-передачі виконаних робіт. Якщо процес приймання-передачі відносно складний, тривалий, — доречно обирати акт. Якщо простий, — рахунок-фактуру.

«Рахунки-фактури замість актів», «ДК» №44/2022

Зокрема, форму та порядок складання акта на такі роботи, як вивезення сміття, законодавством не встановлено. Отже, сторони можуть самостійно узгодити у договорі на вивезення сміття:

— форму акта виконаних робіт;

— періодичність його складання — на кожну поїздку, сумарно за тиждень, 10 днів, півмісяця тощо;

— порядок підтвердження кількості виконаних робіт — на підставі шляхових листів або в інший спосіб на розсуд сторін;

— номенклатуру робіт тощо.

Тож і податкові накладні складатимуть на підставі таких актів. Позаяк звітний період для ПДВ — місяць, то й періодичність складання актів не має бути більша ніж один місяць. Це дозволить вчасно визначати податкові зобов’язання з ПДВ за звітний місяць.

Облік талонів на вивезення сміття

Мінфін свого часу повідомив, що талони на вивезення твердих побутових відходів, придбані у ВАТ «Київспецтранс» (або в іншого комунального підприємства), у бухгалтерському обліку відображають на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті». Аналітичний облік грошових документів ведуть за їх видами у кількісно-вартісних показниках.

Консультує Мінфін

Міністерство фінансів України на запит щодо відображення у бухгалтерському обліку талонів на вивезення твердих побутових відходів повідомляє.

Талони на вивезення твердих побутових відходів, придбані у ВАТ «Київспецтранс», у бухгалтерському обліку відображаються на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті». Відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 30 листопада 1999 року №291, за дебетом цього субрахунку відображається надходження талонів до каси, а за кредитом — вибуття (використання) при здійсненні господарських операцій. Аналітичний облік грошових документів ведеться за їх видами у кількісно-вартісних показниках.

Заступник міністра Т. І. Єфименко

Лист Міністерства фінансів України від 13.06.2007 №31-34000-30-10/12154

За користування послугами спеціалізованих підприємств, які утилізують тверді побутові відходи (зазвичай це комунальні підприємства), справляється плата як за послугу з утилізації визначеної договором кількості відходів.

На практиці послуги з утилізації твердих побутових відходів надаються спеціалізованими підприємствами лише після попередньої оплати обсягу відходів, що передбачається до утилізації, та пред’явлення певної кількості оплачених талонів на вивезення таких відходів (талонів на вивезення сміття). Для підприємств, які здійснюють самостійне вивезення твердих побутових відходів, ці талони є пропуском на полігон твердих побутових відходів, де такий талон відбирається. Кількість талонів відповідає кількості вивезених відходів.

Отже, талон — це свідчення того, що послуга з утилізації відходів наперед оплачена.

Мінфін пропонує вести облік талонів на вивезення сміття у складі грошових документів на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті».

Проте це лише рекомендації. На якому субрахунку вести облік передоплачених послуг з вивезення сміття, на 331, як рекомендує Мінфін, чи на 371, як решта сплачених авансів, підприємство вирішує самостійно.

Але при цьому підприємству потрібно організувати належний контроль за рухом талонів на вивезення сміття. Для ведення обліку талонів доцільно використовувати позабалансові рахунки, наприклад 08 «Бланки суворого обліку». За дебетом цього рахунку обліковують отримані талони, а за кредитом відображають їх використання (див. у таблиці).

Таблиця

Відображення у бухгалтерському обліку передоплачених послуг сторонніх осіб


з/п
Зміст господарської операції Кореспонденція рахунків
Д-т К-т
1. Сплачено за талони 371* 311
2. Отримано талони від постачальника** 08
3. Використано талони, списано їх вартість на собівартість робіт підприємства з вивезення відходів 23 (91) 631
4. Використано талони у кількості та в сумі вартості послуг 08
5. Зарахування отриманих послуг (погашених талонів) на зменшення передоплати постачальникові послуг з утилізації відходів 631 371
* Сальдо на рах. 371 показує вартість передоплачених послуг з утилізації відходів.
** У кількості та в сумі вартості послуг — для контролю за рухом талонів.

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру