Бухоблік витрат у торгівлі ведеться за правилами, встановленими НП(С)БО 16.
У торгівлі покупними товарами, як правило, операційні витрати (витрати основної діяльності) включають:
- собівартість реалізованих товарів (Д-т 902 К-т 281);
- витрати на збут товарів (Д-т 93 К-т 13, 20, 22, 63, 65, 66 тощо);
- адміністративні витрати (Д-т 92 К-т 13, 20, 22, 63, 65, 66 тощо);
- інші операційні витрати (Д-т 94 К-т 13, 20, 22, 63, 65, 66 тощо).
Після зменшення операційного доходу від продажу товарів (оборот за кредитом рахунку 702 за мінусом суми ПДВ) на суму всіх операційних витрат (обороти за дебетом рахунків 902, 93, 92, 94) отримаємо операційний прибуток, якщо сума операційного доходу більша за суму операційних витрат. І навпаки, якщо сума витрат більша за суму доходу від продажу товарів, маємо операційний збиток. Фінрезультат від операційної діяльності відображають у рядку 2190 (прибуток) або у рядку 2195 (збиток) Звіту про фінрезультати.
Склад операційних витрат торговельної діяльності регламентовано п. 10, 17, 18, 19, 20 НП(С)БО 16.
До речі, ця схема відображає формування прибутку лише від одного виду діяльності — торгівлі купованими товарами.
Зокрема, до складу витрат на збут входять витрати, пов’язані з реалізацією (збутом) продукції (товарів, робіт, послуг) і перелічені у п. 19 НП(С)БО 16.
До складу витрат на збут у торговельних організаціях включаються витрати обігу, за винятком витрат, наведених у пунктах 18 (адмінвитрати), 20 (інші операційні витрати) і 27 (фінансові витрати) НП(С)БО 16.
Згідно з п. 41-12 Постанови №1236, на період дії карантину, але не довше ніж до 30 квітня 2022 р., на продовольчі товари, визначені абз. 3 — 8, 16 і 17 Переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість, затвердженого постановою КМУ від 22.04.2020 р. №341, встановлено граничний рівень торговельної надбавки (націнки) в розмірі не більш ніж 10% з урахуванням рекламних, маркетингових послуг, послуг з підготовки, обробки, пакування, інших послуг, пов’язаних з реалізацією відповідних товарів кінцевому споживачу.
Це такі товари:
- борошно пшеничне вищого сорту;
- молоко пастеризоване жирністю 2,5 відсотка (у плівці);
- хліб житньо-пшеничний;
- яйця курячі категорії С1;
- птиця (тушка куряча, четвертина тушки курячої);
- батон;
- олія соняшникова рафінована.
Звертаємо увагу, що граничний розмір торговельної надбавки встановлено лише на яйця курячі категорії С1. На яйця інших категорій граничної надбавки не встановлено.
Торговельна надбавка (націнка)
Торговельна надбавка (націнка) — це сума витрат суб’єкта господарювання, що пов’язані з обігом товару та здійснюються в процесі його продажу (реалізації) у роздрібній торгівлі, та прибутку. Гранична торговельна надбавка (націнка) є її максимально допустимим рівнем, який повинен враховуватися суб’єктом господарювання під час реалізації товару в роздрібній торгівлі.
Відповідно до ст. 13 Закону про ціни і ціноутворення, державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень шляхом, зокрема, встановлення обов’язкових для застосування суб’єктами господарювання граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової надбавки (постачальницької винагороди).
Як бачимо з визначення торговельної надбавки, вона включає витрати на збут і має давати операційний прибуток, тобто покривати ще й адміністративні та інші операційні витрати суб’єкта господарювання. Те саме написано у п. 41-12 Постанови №1236: «…з урахуванням рекламних, маркетингових послуг, послуг з підготовки, обробки, пакування, інших послуг, пов’язаних з реалізацією відповідних товарів кінцевому споживачу».
Торговельна надбавка не включає ПДВ — відповідно до пп. 194.1.1 ПКУ податок становить 20 відсотків, 7 і 14 відсотків бази оподаткування та додається до ціни товарів/послуг.
На нашу думку, в цьому разі продажну ціну слід формувати так:
- до ціни постачальника без ПДВ спочатку додається 10% торговельної надбавки — це буде продажна ціна без ПДВ;
- на продажну ціну без ПДВ нараховується ПДВ за ставкою 20%, і сума ПДВ додається до продажної ціни.
Такий самий підхід застосовується і коли постачальник — платник ПДВ. Позаяк вхідний ПДВ буде включено до складу податкового кредиту з ПДВ, то ціна постачальника в цьому разі також береться без урахування вхідного ПДВ.
Для отримання операційного прибутку торговельна надбавка 10% має покривати витрати на збут, адміністративні витрати й інші операційні витрати з розрахунку на одиницю товару. Інакше суб’єкт господарювання матиме операційний збиток від продажу такого товару.
Наприклад, постачальник постачає товар за ціною 3 грн/шт. без ПДВ. Торговельна надбавка 10% — це 0,30 грн/шт. Продажна ціна з надбавкою 10% становить 3,30 грн без ПДВ. На цю ціну слід нарахувати ПДВ 20%: 3,30 грн × 20% = 0,66 грн. Таким чином, продажна ціна з надбавкою 10% та з ПДВ становить 3,30 + 0,66 = 3,96 грн з ПДВ.
Позаяк торговельна надбавка 10% є граничною, то СГ може встановлювати й меншу надбавку, ніж 10%.
Чи вигідно продавати соціально значущі товари з націнкою до 10%, СГ має вирішити самостійно. Також можливим є рішення, коли збитки від продажу регульованої категорії товару (в цьому разі — яєць категорії С1) покриваються за рахунок прибутку від продажу інших категорій цього самого товару (яєць інших категорій) або інших товарів.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон про ціни і ціноутворення — Закон України від 21.06.2012 р. №5007-VI «Про ціни і ціноутворення».
- Перелік №341 — Перелік товарів, що мають істотну соціальну значущість, затверджений постановою КМУ від 22.04.2020 р. №341.
- Постанова №1236 — Постанова КМУ від 09.12.2020 р. №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2».
- НП(С)БО 16 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затверджене наказом Мінфіну від 31.12.1999 р. №318.