ВС наголосив1: якщо ДПСУ не надсилає рішення на скаргу про блокування ПН, то вона є задоволеною на користь платника. Проте задоволення скарги, як виявилося, зовсім не гарантує реєстрації ПН! Зобов'язати зареєструвати такі ПН може лише суд, до якого треба звернутися протягом 6 місяців з дати звернення до ДПСУ.
Знову повертаючись до блокування податкових накладних, укотре судова практика показує недосконалість норм ПКУ в частині обстоювання прав платника ПДВ. Вони мають право на подання скарг, але отримати позитивний результат за такими скаргами досить важко.
1 Постанова ВС від 03.06.2021 р. у справі №2040/7098/18.
Щодо вимог для розгляду скарги, то нагадаємо про одне важливе правило. Якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків не надсилається платникові податків протягом 20-денного строку або протягом строку, продовженого за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначених строків. Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про продовження строків її розгляду не було надіслано платникові податків до закінчення 20-денного строку, зазначеного в абзаці першому п. 56.9 ПКУ.
Аналогічна ситуація і з розглядом скарг на відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а саме:
— скарга на рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН розглядається протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику. Термін розгляду скарги не може бути продовжений (пп. 56.23.3 ПКУ);
— якщо вмотивоване рішення за скаргою платника податків на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН не надсилається платникові податків протягом 10-денного строку, така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, наступного за останнім днем зазначеного строку (пп. 56.23.4 ПКУ).
Блокування 94 ПН: ДПСУ не надсилала жодних рішень
У коментованій справі на виконання вимог п. 201.1 ПКУ ТОВ склало і надіслало на реєстрацію до податкової 94 податкові накладні.
Згідно з отриманими квитанціями №1 зазначені податкові накладні прийняті, але їх реєстрація зупинена. А як підстава для зупинення реєстрації податкових накладних в усіх квитанціях зазначено одну й ту саму обставину, а саме: невідповідність обсягів постачання обсягам придбання за товарами згідно з УКТ ЗЕД за результатами опрацювання системи моніторингу критеріїв оцінки ризику.
ТОВ надіслало до податкового органу пояснення разом із необхідними документами (договір, акти надання послуг, виписки банку, акт звіряння розрахунків, штатний розпис, оборотно-сальдову відомість за рахунком 10 одиниць ОЗ тощо), які беззаперечно підтверджують реальність здійснення господарських операцій та є (на думку підприємства) достатніми для прийняття Комісією рішення про реєстрацію цих податкових накладних.
Але податківці вирішили, що це не так. Уже в суді вони наголосили, що ТОВ не подало жодного документа щодо придбання ТМЦ, витрат на їх зберігання чи на складські приміщення, де могли зберігатися ТМЦ, зазначені у спірних податкових накладних, жодного акта приймання-передачі ТЗ (чи свідоцтва права власності на ТЗ, дорожні листи тощо). Наданий договір оренди ТЗ не є належним доказом наявності ТЗ для виконання певного обсягу робіт. Окрім того, ТОВ не надало доказів, звідки отримано ТМЦ, де вони зберігалися, яким ТЗ перевозилися та як були передані зі складу на склад, довіреності на водіїв (на отримання ТМЦ) та постачальників тощо.
Отже, рішеннями Комісії ДПС відмовлено у реєстрації ПН.
А далі вийшла дуже цікава історія. Стежте уважно!
ТОВ надіслало скаргу до ДПСУ, проте рішення за наслідками розгляду скарги на адресу ТОВ не надсилалося, а отже, ці скарги вважаються повністю задоволеними на користь платника податків.
Факт задоволення скарги є підставою для реєстрації зазначених у скарзі податкових накладних / розрахунків коригування в ЄРПН з урахуванням вимог п. 200-1.3 ПКУ.
Але цього разу податкові накладні так і не були зареєстровані, тож ТОВ змушене було звернутися до суду.
Що вирішили у суді?
Суд зазначив, що законодавець визначив два етапи реєстрації податкових накладних:
— перший — це зупинення реєстрації податкової накладної, який є проміжним перед прийняттям рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної;
— другий — це сам етап прийняття рішення податковим органом.
Рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної приймається за результатами оцінки наданих підприємством документів.
Відповідно до п. 19 Порядку ведення ЄРПН, ПН, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день настання однієї з таких подій:
— прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
— набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
— неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Тому суд дійшов висновку: попри те що є пряма норма, яка говорить про задоволення скарги (пп. 56.23.4 ПКУ), для поновлення порушеного права платника ПДВ потрібно отримати судове рішення, яким податковий орган буде зобов'язано зареєструвати ПН!
Тобто сам факт задоволення скарги ще не може бути підставою для реєстрації зазначених у такій скарзі податкових накладних в ЄРПН. Відповідної норм немає у п. 19 Порядку ведення ЄРПН.
Без судового рішення тут не обійтися. Суд фактично має підтвердити не лише факт задоволення скарги, а й зобов'язати податковий орган зареєструвати такі заблоковані податкові накладні.
Достатній перелік документів для розблокування ПН
Ще один момент — перелік документів, яких вимагають податкові органи між прийняттям рішення про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН та рішення про відмову у реєстрації.
На думку Верховного Суду, вичерпний перелік документів, достатній для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначено Мінфіном у Порядку №520.
Документи для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
— договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
— договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
— первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
— розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
— документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Саме у межах цього переліку орган ДПС і має отримувати документи, що є достатніми для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної чи відмову у ній.
А загальне посилання контролюючим органом на вичерпний перелік документів не є достатнім, і перелік документів, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом, має бути конкретизований та чіткий.
Дотримання вимоги чіткості і недвозначності щодо інформації, зазначеної у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, є особливо важливим з огляду на специфіку податкового законодавства та наслідки недотримання платником податків вимог щодо подання неповного переліку документів.
Верховний Суд укотре нагадав, що суди, приймаючи рішення, виходили з того, що надані ТОВ первинні бухгалтерські документи підтверджують вчинення господарської операції та настання обставин, з якими закон пов'язує виникнення податкових зобов'язань та права виписування податкової накладної.
Верховний Суд зазначає, що можливість надання платником податків необхідних документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Тобто не платник податків повинен вирішувати, які саме документи слід надати на першому етапі зупинення реєстрації ПН, а податковий орган має визначати їх перелік з врахуванням особливості госпоперації та вимог Мінфіну.
Скільки часу має платник на звернення до суду за задоволеною скаргою?
Щодо строків звернення до суду з позовами про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН саме в ситуації, коли скарга до ДПСУ подавалася, а рішення за її розглядом платникові ПДВ не надсилалося, то тут працюють норми ч. 4 ст. 122 КАСУ1. А саме: якщо законом передбачено можливість досудового порядку вирішення спору і платник податків скористався цим порядком або законом визначено обов'язковість досудового порядку вирішення спору, то для звернення до адміністративного суду встановлюється тримісячний строк, який обчислюється з дня вручення платникові рішення за результатами розгляду його скарги на рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень.
1 Постанова ВС від 16.12.2020 р. у справі №520/3902/2020.
Якщо рішення за результатами розгляду скарги позивача на рішення, дії або бездіяльність суб'єкта владних повноважень не було прийнято та/або вручено суб'єктом владних повноважень платникові у строки, встановлені законом, то для звернення до адміністративного суду встановлюється шестимісячний строк.
Зверніть увагу!
У випадку, що розглядався у коментованій нами справі, такий шестимісячний строк має обчислюватися з дня звернення платника податку до ДФСУ з відповідною скаргою на рішення про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Нормативна база
- КАСУ — Кодекс адміністративного судочинства України від 06.07.2005 р. №2747-IV.
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Порядок ведення ЄРПН — Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. №1246.
- Порядок №520 — Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 р. №520.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»