• Посилання скопійовано

Облік витрат на підготовку до холодів

Напередодні холодної пори року підприємства можуть здійснювати заходи з утеплення приміщення, встановлення обігрівачів тощо. Розгляньмо, яким чином ці витрати відображати в обліку.

Утеплення вікон, дверей приміщень тощо

Який характер таких витрат?

За орієнтир, як довідник, можемо взяти Перелік №150, у якому наводяться витрати на утеплення. Чому як довідник? Річ у тім, що цей Перелік видано на виконання Закону від 24.06.2004 р. №1875-IV «Про житлово-комунальні послуги», який втратив чинність з 01.05.2019 р. Тому на сьогодні Перелік №150 не є нормативним документом. Тепер діє Перелік №190, виданий на виконання нового Закону про ЖКП. Але в Переліку №190 про утеплення — жодного слова.

Отже, повторимося, Перелік №150 можемо використовувати як довідник.

Витрати з утримання будинків і споруд (утеплення)

— 1.1.13.14. Утеплення зовнішніх водозабірних кранів та колонок;

— 1.2.2.9. Утеплення дерев'яних старих стін під підвіконнями з підшиванням дощок по повсті та толем або обшиванням дошками із засипкою;

— 1.2.2.13. Додавання утеплювальної засипки в стіни дерев'яних каркасів обшивних будівель;

— 1.2.2.14. Утеплення кутів будівель, що промерзають, з внутрішнього боку приміщення;

— 1.2.5.5. Додаткове утеплення металевих балок на горищі з улаштуванням дощатих коробів та засипанням їх утеплювачем.

— 1.2.6.18. Ремонт дверей та люків горищ, утеплення їх, улаштування запорів тощо;

— 1.2.8.8. Обконопачування віконних та дверних коробок (колод) у дерев'яних зовнішніх рублених стінах із забиванням та утепленням простору над вершником, обконопачування та промазування зазорів між коробкою та стіною в кам'яних будівлях;

— 1.2.11.8. Ремонт утеплення розширювальних баків на горищі, зливних та повітряних труб, вантузів тощо;

— 1.2.12.3. Ремонт та утеплення водонапірних баків на горищах будівель, обладнання їх кришками, що запираються, ремонт арматури;

— 1.2.12.6. Утеплення трубопроводу обмоткою, улаштування коробів із засипкою тощо, а також утеплення пожежних гідрантів у дворових колодязях;

— 1.2.13.2. Утеплення стиків на сходових клітках та трубопроводів у підвалах.

Пункт 1 Переліку №150

Наведений у п. 1 Переліку №150 перелік витрат на утеплення дає уявлення про те, що подібні витрати є витратами з утримання відповідних будівель і споруд, тобто це витрати, що здійснені для підтримання об'єкта ОЗ у робочому стані.

А отже, згідно з п. 15 НП(С)БО 7 такі витрати включають до складу витрат, списуючи на той рахунок витрат, де відображають й інші витрати на обслуговування відповідного об'єкта.

Наприклад, якщо це виробничий цех, витрати списують на рахунок 91. Якщо адміністративне приміщення, — на рахунок 92, торговельні приміщення — на рахунок 93, невиробничі приміщення — на субрах. 949.

Але в будь-якому разі рішення про характер здійснених витрат підприємство приймає самостійно. Але зрозуміло, що там, де ще досі застосовують тимчасове зимове утеплення, це поточні витрати. Особливості бухгалтерського обліку капітального варіанту утеплення розглянемо нижче, обговорюючи заміну вікон, дверей, утеплення стін.

Списання матеріалів, використаних для тимчасового утеплення, можна оформити актом довільної форми. Складає акт відповідальна за утеплення особа.

Фактично акт повинен мати обов'язкові реквізити первинного документа, наведені в ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.

Тобто в акті записують, що проведено утеплення вікон, дверей в таких-то приміщеннях, для чого використано відповідні матеріали в такій-то кількості. Наприкінці акта відповідальна особа ставить підпис, зазначає посаду та власні П. I. Б.

Затверджений керівником акт є для бухгалтерії підставою для списання матеріалів, використаних для утеплення приміщень.

Зарплату працівників, які здійснювали відповідні роботи, списують на витрати згідно з первинними документами, якими оформляють використання робочого часу на конкретному підприємстві. Наприклад, це може бути наряд на виконання робіт (якщо заплата відрядна) чи звіт відповідального працівника про кількість часу, використаного певними працівниками на зазначені роботи (якщо форма оплати праці погодинна).

Якщо роботи виконувала стороння організація, витрати відображають на підставі акта приймання-передачі виконаних робіт.

Обов'язкові реквізити первинного документа

Назва документа (форми);

дата складання;

назва підприємства, від імені якого складено документ;

зміст та обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції;

посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік

Придбання обігрівачів

Обігрівачі належать до необоротних активів, тому що строк їх служби, очевидно, більший за рік.

Тому залежно від вартості їх обліковують у складі:

— ОЗ на субрахунку 106 «Iнструменти, прилади та інвентар» або

— МНМА на субрахунку 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи» (якщо підприємство обліковою політикою встановило вартісну ознаку предметів, що входять до МНМА, і вартість придбаних обігрівачів менша за таку ознаку).

Придбані обігрівачі спершу відображають у складі капітальних інвестицій, на субрахунку 152 (ОЗ) чи 153 (МНМА), а потім зараховують на баланс: Д-т 106 К-т 152 чи Д-т 112 К-т 153.

Введення в експлуатацію оформлюють, як правило, актом. Наприклад, Актом введення в експлуатацію основних засобів, форма якого затверджена Наказом №818, чи Актом приймання-передачі основних засобів за формою, затвердженою Наказом №701 (для сільгосппідприємств).

Надалі зараховані на баланс обігрівачі амортизують у загальному порядку:

— ОЗ за методом (як правило, прямолінійним), наведеним у п. 26 НП(С)БО 7;

— МНМА за прямолінійним чи виробничим методом. Або за методом 50% вартості у першому місяці використання об'єкта та решта 50% у місяці вилучення з активів (списання з балансу). Або за методом 100% вартості у першому місяці використання об'єкта.

Заміна вікон, дверей

Для з'ясування характеру таких витрат можемо також звернутися до Переліку №150, як до довідкового документа. Відповідно до п. 2.8 Переліку №150, заміна вікон і дверей належить до робіт з капітального ремонту.

Згідно з п. 15 НП(С)БО 7 витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, включають до складу витрат.

Відповідно до п. 30 Методрекомендацій №561 витрати на капітальний ремонт об'єктів основних засобів визнаються витратами звітного періоду.

Проте такі витрати можуть бути визнані капітальними інвестиціями, якщо витрати на значний огляд і капітальний ремонт можуть бути ідентифіковані з окремою замортизованою частиною (компонентом) основних засобів.

А в п. 29 Методрекомендацій №561 зазначено, що заміна окремих важливих компонентів (частин) основних засобів (двигунів тощо) може бути відображена як заміна об'єкта основних засобів, якщо термін корисного використання такої частини відрізняється від терміну корисного використання основних засобів, до яких належить цей компонент. Тоді заміну такого компонента відображають як капітальні інвестиції у придбання нового об'єкта основних засобів і списанням заміненого об'єкта.

Iз наведеного випливає, що за загальним правилом вартість заміни вікон і дверей списують на витрати звітного періоду як витрати на проведення ремонту. Тобто списують на той рахунок витрат, на якому обліковують витрати з обслуговування відповідного об'єкта: Д-т 91, 92, 93, 949 К-т 209, 631, 651, 661 тощо.

Але підприємство може відобразити встановлення нових вікон і дверей як заміну частини об'єкта ОЗ. Тобто на вартість старих вікон і дверей зменшують вартість відповідної будівлі (приміщення) (здійснюють так звану часткову ліквідацію), а на вартість нових вікон первісну вартість будівлі (приміщення) збільшують. Згідно з п. 29 Методрекомендацій №561 таке рішення (з урахуванням результатів аналізу наявної ситуації та істотності таких витрат) приймає керівник підприємства. На наш погляд, оформити таке рішення доречно наказом керівника.

Згідно з п. 35 НП(С)БО 7, у разі часткової ліквідації об'єкта основних засобів (будівлі, приміщення) його первісну (переоцінену) вартість та знос зменшують відповідно на суму первісної (переоціненої) вартості та зносу ліквідованої частини об'єкта:

— Д-т 131 К-т 10 — на суму зносу;

— Д-т 976 К-т 10 — на залишкову вартість.

Оформити часткову ліквідацію можна Актом списання основних засобів (часткової ліквідації) (форма, затверджена Наказом №818).

Якщо підприємство не може визначити вартість списаних вікон, дверей, її оцінюють за сумою витрат на заміну (див. п. 46 Методрекомендацій №561). Наприклад, якщо витрати на заміну становлять 60000 грн, то цю саму суму беруть для визначення первісної вартості знятих вікон і дверей. А суму зносу визначають пропорційно до зносу будівлі, приміщення. Приміром, якщо знос приміщення 60%, то знос знятих вікон, дверей — 36000 грн (60000 х 60%).

Якщо зняті старі вікна, двері планується надалі використовувати в господарській діяльності, наприклад продати на сторону, їх оприбутковують на балансі як актив (згідно з п. 2.12 Методрекомендацій №2 за чистою вартістю реалізації або в оцінці можливого їх використання, яка може бути визначена виходячи з вартості подібних запасів за наявності їх на балансі підприємства, з урахуванням ступеня їх придатності до експлуатації): Д-т 209 К-т 746.

Чиста вартість реалізації запасів

Чиста вартість реалізації запасів — очікувана ціна реалізації запасів в умовах звичайної діяльності за вирахуванням очікуваних витрат на завершення їх виробництва та реалізацію.

Пункт 4 НП(С)БО 9

А на вартість встановлення нових вікон і дверей первісна вартість ОЗ (будівлі, приміщення) збільшується:

— Д-т 151 К-т 209, 631, 651, 661 тощо — понесені витрати на заміну вікон, дверей;

— Д-т 10 К-т 151 — збільшена первісна вартість ОЗ (будівлі, приміщення).

Оформити встановлення нових вікон, дверей можна Актом приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів (форма, затверджена Наказом №818).

При цьому використані матеріали списують і витрати на зарплату працівників, які виконували роботу із заміни, оформляють у такому самому порядку, як при утепленні вікон, дверей, про що ми сказали вище. Якщо роботи виконувала стороння організація, витрати відображають на підставі Акта приймання-передачі виконаних робіт.

Документи (чи їх копії), якими оформлено списання матеріалів та оплату праці працівників, акт приймання-передачі від сторонньої організації тощо доречно додавати до акта приймання відремонтованих, реконструйованих та модернізованих основних засобів. Проте наголосимо, що організації-виконавці не зобов'язані надавати такі документи.

Якщо підприємство оформило заміну вікон, дверей як заміну частини ОЗ, то амортизацію нараховує виходячи з нової залишкової вартості, з місяця, наступного за місяцем таких змін (п. 26 Методрекомендацій №561).

Також наголосимо, що заміна вікон, дверей може призвести до зміни очікуваних економічних вигід від використання будівлі, приміщення, а також зміни очікуваного способу отримання економічних вигід від будівлі, приміщення. Унаслідок зміни очікувань згідно з п. 25, п. 28 НП(С)БО 7 підприємство має переглянути строк служби об'єкта ОЗ та/або методу амортизації. I тоді амортизація нараховуватиметься виходячи з нового строку експлуатації та/або із застосуванням нового методу амортизації з місяця, наступного за місяцем таких змін (п. 26 Методрекомендацій №561).

Утеплення стін (фасадів) будівель

У п. 2.2, 2.3 Переліку №150, який ми можемо використовувати як довідник, а не обов'язковий для застосування нормативний документ, подібні роботи належать до капітального ремонту. А тому особливості бухгалтерського обліку зазначених витрат подібні до витрат із заміни вікон, дверей.

Але тут можуть бути такі особливості. Якщо стіни (фасади) утеплюють уперше, то не проводять часткової ліквідації старого утеплення, якого немає.

За загальним правилом, витрати з утеплення відносять до складу витрат поточного періоду (рахунки 91, 92, 93, 949). Проте підприємство може прийняти рішення, що такі витрати спрямовані на підвищення техніко-економічних можливостей відповідної будівлі, а тому вони відносяться до витрат з поліпшення об'єкта ОЗ (будівлі). У п. 29 Методрекомендацій №561 зазначено, що таке рішення приймається керівником підприємства з урахуванням результатів аналізу наявної ситуації та істотності таких витрат.

Якщо зазначене рішення буде прийнято, то вартість утеплення збільшить первісну вартість будівлі:

— Д-т 151 К-т 209, 631, 651, 661 тощо — понесені витрати на утеплення стін (фасадів);

— Д-т 10 К-т 151 — збільшена первісна вартість ОЗ (будівлі, приміщення).

Особливості документального оформлення, нарахування амортизації тут такі самі, як ми вище описали для ситуації із заміною вікон, дверей.

Встановлення в наявній будівлі, приміщенні системи опалення (котла, труб)

Виходячи з визначення поняття об'єкта ОЗ, наведеного в п. 4 НП(С)БО 7, зазначені витрати можна розглядати як поліпшення будівлі або як зарахування на баланс окремого об'єкта ОЗ.

Кожне підприємство самостійно вирішує, який із варіантів обліку є доречнішим.

Особливості обліку поліпшень ОЗ ми проаналізували вище.

Обравши варіант з окремим обліком системи опалення, підприємство спершу всі витрати обліковує у складі капітальних інвестицій на субрахунку 151, а потім зараховує на баланс: Д-т 104 «Машини та обладнання» К-т 151.

Зарахування на баланс оформляють Актом введення в експлуатацію основних засобів, форма якого затверджена Наказом №818, або Актом приймання-передачі основних засобів за формою, затвердженою Наказом №701 (для сільгосппідприємств).

Надалі зараховану на баланс систему опалення амортизують у загальному порядку.

Нормативна база

  • Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.1999 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • Закон про ЖКП — Закон України від 09.11.2017 р. №2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги».
  • Методрекомендації №2 — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. №2.
  • Методрекомендації №561 — Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджені наказом Мінфіну від 30.09.2003 р. №561.
  • Наказ №701 — Наказ Мінагрополітики від 27.09.2007 р. №701 «Про затвердження спеціалізованих форм первинних документів з обліку основних засобів і інших необоротних активів сільськогосподарських підприємств та Методичних рекомендацій щодо їх застосування».
  • Наказ №818 — Наказ Мінфіну від 13.09.2016 р. №818 «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів суб'єктами державного сектору та порядку їх складання».
  • Перелік №150 — Примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і послуг з ремонту приміщень, будинків, споруд, затверджений наказом Держкомунгоспу від 10.08.2004 р. №150.
  • Перелік №190 — Обов'язковий перелік робіт (послуг), витрати на які включаються до складу витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, затверджений наказом Мінбуду від 27.07.2018 р. №190.
  • НП(С)БО 7 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затверджене наказом Мінфіну від 27.04.2000 р. №92.
  • НП(С)БО 9 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 9 «Запаси», затверджене наказом Мінфіну від 20.10.1999 р. №246.

Олександр ЗОЛОТУХІН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру