• Посилання скопійовано

Утилізація автошин: облік та оподаткування

Шиномонтажна майстерня хоче приймати автошини на утилізацію. Коли підприємство має право надавати такі послуги? Як правильно вести облік? Які документи видаються контрагентові, що здає автошини?

Насамперед наголосимо, що утилізація автошин передбачає їх використання як вторинних матеріальних чи енергетичних ресурсів (ст. 1 Закону про відходи). Отже, якщо підприємство планує приймати автошини на утилізацію, це означає, що воно планує збирати та заготовлювати вторсировину і використовувати її (переробляти).

I слід розуміти, що заготівля вторсировини (тобто її приймання за гроші від населення та суб'єктів господарювання) та переробка — це різні види діяльності.

Адже за тим самим Законом, збирання і заготівля відходів як вторсировини — вид економічної діяльності, пов'язаної зі збиранням, купівлею, прийманням, зберіганням, обробленням (переробленням), перевезенням, реалізацією і постачанням таких відходів переробним підприємствам на утилізацію, а також надання послуг у цій сфері.

Отже, переробка вторсировини — це інший вид діяльності, хоча, звісно, підприємство може здійснювати їх обидва.

Правила заготівлі вторсировини

Заготівля вторсировини, яка не є небезпечними відходами (а гумові відходи до небезпечних не належать), нині не потребує ліцензії. А ось операції з небезпечними відходами потребують такої ліцензії відповідно до Ліцензійних умов №446. Питання лише в тому, чи належать вживані автошини до небезпечних відходів.

Єдиним документом, за яким можливо було визначити клас небезпеки відходу, був ДСанПіН 2.2.7.029-99 «Гігієнічні вимоги поводження з промисловими відходами та визначення їх класу небезпеки для здоров'я населення» (розділ 5), проте дія зазначеного документа зупинена (згідно з рішенням Держпідприємництва від 15.07.2014 р. №33). Чинний ДК 005-96 «Класифікатор відходів» встановлює лише кодифікацію відходу.

Визначення складу і властивостей відходів, що утворюються, а також ступеня небезпеки відходів для довкілля та здоров'я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони довкілля, повністю покладено на суб'єктів господарської діяльності (згідно з пп. «в» ст. 17 Закону про відходи).

Водночас Ліцензійні умови №446 кажуть, що небезпечні відходи визначені розділом «А» Жовтого переліку відходів, затвердженого постановою КМУ від 13.07.2000 р. №1120. Автошин у цьому розділі немає, тож можна зробити висновок, що ліцензія на їх заготівлю та утилізацію нині не потрібна. Проте, щоб поставити крапку в цьому питанні, краще звернутися до територіального органу, який надає такі ліцензії. Нині це Мінекономіки.

Стаття 35 Закону про відходи каже, що загальні вимоги до матеріально-технічної бази для збирання і заготівлі відходів як вторсировини, забезпечення протипожежної та екологічної безпеки встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони довкілля.

Наразі вимоги для такої матеріально-технічної бази встановлено лише Ліцензійними умовами №466. Отже, якщо підприємству все ж таки (за роз'ясненням Мінекономіки) буде потрібна ліцензія, то ці вимоги треба буде виконувати.

А ще для провадження такого виду діяльності слід зареєструватися в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, у якому має бути зазначено відповідний код згідно з ДК 009:2010 (клас 38.11 «Збирання безпечних відходів» або клас 38.12 «Збирання небезпечних відходів»).

Операції поводження з окремими видами відходів як вторсировини в частині приймання і закупівлі їх у населення спеціалізовані підприємства здійснюють через свої приймальні пункти (стаціонарні або пересувні).

Переробка вторсировини потребує іншого коду КВЕД. Так, наприклад, відновлення шин — це клас 22.11 «Виробництво гумових шин, покришок і камер; відновлення протектора гумових шин і покришок». А перероблення (чищення, плавлення, подрібнювання) гумових відходів на гранули — це клас 38.32 «Відновлення відсортованих відходів».

Чи потрібен РРО?

Є один давній і дивний момент. Річ у тім, що згідно з п. 19 Переліку №1336 розрахункові операції за прийняту від населення вторсировину (крім металобрухту) дозволено проводити без застосування РРО з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій. I податківці досить часто про це нагадують.

Але навіщо взагалі в цій ситуації потрібен РРО? Адже підприємство не отримуватиме коштів від покупців (і не повертатиме їх), а навпаки, сплачуватиме їх продавцям! I як провести через РРО або розрахункову книжку таку операцію? Відповіді на це запитання досі немає (хоча йому вже майже 20 років). Податківці надають щодо цього консультації, що складаються з набору цитат, без жодних прикладів.

На нашу думку, РРО або розрахункова книжка в цій ситуації взагалі не потрібні (застосування зазначеного вище п. 19 є правом, а не обов'язком СГ). Проте податківці вважають інакше, тож, аби з цим не виникло подальших проблем, радимо звернутися до ДПС із запитом на індивідуальну податкову консультацію. Яку можна оскаржити в суді, якщо підприємство не погодиться з нею.

Документальне оформлення заготівлі автошин

Якихось спеціальних вимог щодо документального оформлення операцій із вторсировиною законодавством не встановлено. Тобто підприємству треба буде оформити операцію із закупівлі автошин первинними документами довільної форми. Це може бути накладна, акт закупівлі тощо. Головне — щоб у цих документах були всі обов'язкові реквізити первинного документа, зазначені у ст. 9 Закону про бухоблік.

Якщо розрахунок за придбані автошини здійснюватиметься за готівку, слід буде мати касову книгу й оформляти видаткові касові ордери відповідно до вимог Положення №148. I треба пам'ятати про обмеження в сумі готівкових розрахунків протягом одного дня з одним контрагентом. Між юрособою та юрособою (чи ФОПом) таке обмеження становить 10 тис. грн, а от зі звичайною фізособою підприємство зможе розрахуватися на суму не більше ніж 50 тис. грн на день (п. 6 розділу II Положення №148).

Документальне оформлення утилізації (переробки) автошин

Тут також типових первинних форм обліку немає.

Але позаяк це процес виробничий, то треба буде складати звичайний набір документів, які складаються на виробництві. Тобто калькуляцію (тобто розрахунок понесених витрат, яка не є первинним документом, тож може складатися в будь-якій формі) і первинні документи на списання оприбуткованих шин у виробництво (акт на списання) та на оприбуткування готової продукції (накладна, прибуткова накладна тощо).

Бухгалтерський облік утилізації (переробки) автошин

Позаяк закупівля автошин передбачає подальший процес їх утилізації самим підприємством (використання як вторсировини), то оприбутковують таку сировину за дебетом субрахунку 201 «Сировина й матеріали». Джерелом надходження, звісно, є постачальники, тож оприбуткування відображають проведенням Д-т 201 К-т 631.

Списання сировини у виробництво відображають проведенням Д-т 23 К-т 201. На той самий рахунок 23 списують і решту витрат, які становлять виробничу собівартість нової продукції (див. п. 11 НП(С)БО 16). Оприбуткування нової готової продукції відображають проведенням Д-т 26 К-т 23.

А якщо вона надалі буде реалізована (продана), потрібні звичайні проведення з реалізації готової продукції: Д-т 901 К-т 26 на її собівартість та Д-т 361 К-т 701 на ціну її реалізації.

Податковий облік утилізації (переробки) автошин

Податковий облік зазначених ситуацій залежатиме від того, платником яких податків є підприємство.

Якщо воно є платником податку на прибуток, то жодних податкових різниць за зазначеними операціями не виникає. Отже, об'єкт оподаткування за такими операціями формується за даними бухобліку.

Щодо ПДВ слід пам'ятати: згідно з п. 23 підрозділу 2 розділу XX ПКУ тимчасово до 1 січня 2022 року від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД. А от решта вторсировини такої пільги не має. Тож якщо постачальником автошин буде ФОП або юрособа — платник ПДВ, то така операція для нього оподатковується ПДВ за ставкою 20%. А підприємство, яке заготовляє ці автошини, якщо воно теж є платником ПДВ, матиме податковий кредит за зареєстрованою на нього податковою накладною.

Подальше оподаткування ПДВ залежатиме від того, якою буде готова продукція і чи використовуватиметься вона в оподатковуваних ПДВ операціях у господарській діяльності підприємства (якщо ні, то в частині вартості сировини треба буде визнати податкове зобов'язання з ПДВ за п. 198.5 ПКУ).

А ще треба пам'ятати: якщо постачальниками автошин будуть фізособи, то підприємство, яке сплачує їм за поставлену вторсировину, є в цій ситуації податковим агентом.

Саме тому податківці вимагають: приймання вторсировини від фізосіб дозволяється лише при пред'явленні ними документа, який посвідчує особу, та обов'язково оформляється актом приймання. В акті приймання від фізосіб зазначають дані документа, який посвідчує особу, та опис сировини.

Зверніть увагу!

В акті приймання слід зазначити номер облікової картки платника податків — фізособи-продавця (а в разі наявності в паспорті позначки про відмову від такого номера — серію та номер паспорта). Адже ці дані дозволять персоніфікувати такого продавця для складання додатка 4ДФ «єдиної» звітності з ПДФО, ВЗ та ЄСВ, яку податковий агент має подавати за кожен квартал, у якому нараховує або виплачує доходи фізособам. Такий дохід відображають за ознакою доходу 149.

Підпунктом 165.1.25 ПКУ встановлено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізособи не включається сума доходу, отримана за здану (продану) ним вторсировину. Отже, дохід у додатку 4ДФ показати треба (це обов'язково), а от податок на доходи фізосіб та військовий збір з такого доходу не утримуються.

А якщо ця фізична особа — підприємець, то варто отримати копію документа, який підтверджує підприємницький статус (копію витягу з ЄДР і копію витягу з Реєстру платників єдиного податку, якщо це ФОП-«єдинник»). Тоді в 4ДФ цей дохід теж треба буде показати, але за ознакою доходу 157.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.1999 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • Закон про відходи — Закон України від 05.03.1998 р. №187/98-ВР «Про відходи».
  • Положення №148 — Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою НБУ від 29.12.2017 р. №148.
  • Перелік №1336 — Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затверджений постановою КМУ від 23.08.2000 р. №1336.
  • Ліцензійні умови №446 — Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами, затверджені постановою КМУ від 13.07.2016 р. №446.

Ганна БИКОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру