• Посилання скопійовано

Отримання ліцензії на торгівлю пальним

ВС зазначив1, що Закон про охорону праці та Закон №481 суперечать один одному в частині документів, які потрібні для отримання ліцензії на торгівлю пальним. I замість дозволу на експлуатацію машин тощо підвищеної небезпеки може подаватися декларація відповідності.

В IПК від 23.12.2020 р. №5271/IПК/99-00-09-03-03-06 ДПСУ нагадала, що для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним чи на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються засвідчені заявником копії документів, зокрема дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (абз. 4 ч. 38 ст. 15 Закону №481).

1 Постанова ВС від 06.04.2021 р. у справі №240/8544/20.

Процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання дозволів встановлено Порядком видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженим постановою КМУ від 26.10.2011 р. №1107 (далі — Порядок №1107).

Таким чином, для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії документів, зокрема дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Таку саму позицію ДФСУ займала й у 2019 році.

Чому органи ДПС відмовляють у видачі ліцензії

Фактично йдеться про неузгодженість норм Закону №481 із Законом про охорону праці та Порядком №1107.

У коментованій справі суд з'ясував, що ДП звернулося до органу ДПС із заявою щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним. Відповідно підприємство додало до заяви декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.

ДПС відмовила у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, бо замість декларації ДП мало подати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Справді, за приписами статті 21 Закону про охорону праці роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Положеннями п. 6 Порядку №1107, затвердженого на виконання вимог ст. 21 Закону про охорону праці, встановлено, що дозвіл видається роботодавцеві на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку до Порядку №1107.

Крім того, ст. 21 Закону про охорону праці, нормами п. 21 Порядку №1107 закріплено, що виконання робіт підвищеної небезпеки, експлуатація (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки здійснюються роботодавцем, виробником або постачальником на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.

Тобто на момент звернення ДП до податкових органів із заявою щодо ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці, подана ДП, була чинною та відповідно підтверджувала право підприємства експлуатувати машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки.

Тим часом листом Держпраці підтверджено чинність зазначеної декларації та наголошено, що ДП на підставі цієї декларації може експлуатувати машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, наведені у ній.

Суди вважають, що Закон про охорону праці допускає можливість виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. При цьому перелік таких робіт й устаткування визначений КМУ та наведений у дод. 2 до Порядку №1107.

I позаяк ДП у господарській діяльності здійснює експлуатацію автомобільних газових заправних пунктів, що на момент виникнення спірних правовідносин охоплювалась Переліком, наведеним у дод. 2 до Порядку №1107, то для отримання ліцензії ДП мало подати саме декларацію про відповідність матеріально-технічної бази, а не дозвіл.

ВС погодився з висновками судів попередніх інстанцій та зауважив, що правова колізія виникла не з вини ДП, за відсутності умислу останнього, що виключає протиправність дій госпсуб'єкта. Він діяв у межах вимог Закону №481, Закону про охорону праці та Порядку №1107.

У коментованій справі суди визнали протиправним та скасували рішення ГУ ДПС про відмову у видачі ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а також зобов'язали повторно розглянути заяву ДП на підставі поданих документів.

Закон №481 потребує змін — ДРСУ

У 2020 році на сайті Державної регуляторної служби України за зверненнями госпсуб'єктів жваво обговорювалася проблема відмови територіальних органів ДПСУ у видачі ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального через відсутність у них дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

За результатами опрацювання таких звернень Державна регуляторна служба звернулася до Міністерства фінансів України щодо внесення відповідних змін до Закону №481 шляхом встановлення переліку документів, що подаються разом із заявою для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального, враховуючи зміни в законодавстві у сфері охорони праці.

Крім того, Державна регуляторна служба надіслала пропозиції Секретаріату КМУ стосовно надання доручення Мінфіну розробити проєкт закону щодо внесення відповідних змін до Закону №481.

Пропоновані зміни

Запропоновано внести зміни до абз. 4 ч. 38 ст. 15 Закону №481, а саме: після слів «дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки» додати «або зареєстровану декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці».

До речі, постановою КМУ від 03.02.2021 р. №77 внесено зміни до Порядку №1107, зокрема до п. 6 Порядку, а також викладено в новій редакції Перелік видів робіт підвищеної небезпеки (додаток 2 до Порядку №1107).

Отже, на виконання робіт підвищеної небезпеки або на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А додатка 2, роботодавцеві чи виробникові/постачальникові машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки видається дозвіл за формою згідно з додатком 1.

А виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі Б додатка 2, експлуатація (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки здійснюються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці за формою згідно з додатком 8.

Тож, незважаючи на відсутність змін до Закону №481, при поданні заяви на отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального слід керуватися змінами, внесеними до Порядку №1107, та подавати або дозвіл, або декларацію відповідності матеріально-технічної бази. I варто заручитися коментованим нами судовим рішенням та оскаржувати рішення органу ДПС про відмову у видачі ліцензії в порядку адміноскарження до ДПСУ.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру