Податковим кодексом не передбачено можливості платникам податків повторно отримувати ППР (їх копії). Проте це не означає, що таке зовсім неможливо. ВС каже1, що орган ДПС зобов'язаний видавати копії рішень на запит платника про доступ до публічної інформації. Але це може змінити строки їх оскарження до суду.
Позаяк у коментованому рішенні йдеться про вимогу копії ППР у зв'язку з неотриманням поштового відправлення, варто нагадати окремі нюанси такого відправлення:
1) ППР надсилається платникові податків через Електронний кабінет або поштою;
2) у разі надсилання ППР поштою листування здійснюється за юридичною адресою рекомендованим листом із повідомленням про вручення або ППР вручається платникові податків (його представникові) особисто;
3) якщо пошта не може вручити ППР платникові податків, документ вважається врученим платникові податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.
1 Коментар до Постанови ВС від 29.01.2020 р. у справі №818/1221/17.
Причиною невручення може бути:
— відсутність за місцезнаходженням посадових осіб платника податків;
— відмова посадових осіб платника податків прийняти документ;
— незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків;
— інші причини.
Що робити, якщо акт є, а ППР не отримали?
У випадку, який ми розглядаємо, орган ДПС заявив про відмову платника податків (ТОВ) отримати ППР, яке податківці намагалися вручити аж тричі.
Чи навмисно платник не отримав ППР, чи з якихось причин не зміг отримати кореспонденцію, немає значення. Головне, що акт перевірки було складено 23.05.2017 р., а вже 07.08.2017 р. ТОВ звернулося до податкового органу із запитом про надання публічної інформації, а саме: надання органом ДПС копій податкових повідомлень-рішень.
Проте обласне ГУ ДПС відмовило у наданні інформації за принципом «сам винен». Мовляв, сам платник податків відмовлявся вчасно отримати податкові повідомлення-рішення, адже листи поверталися з позначкою «закінчено термін зберігання». Жодних копій податківці надавати не стали.
Чому податківці відмовляються надавати копії? Тому що платник, посилаючись на те, що не отримував оригіналів ППР, у разі отримання копії може спробувати оскаржити такі ППР. На чий бік стане в такій ситуації суд, передбачити важко. Тому, не надаючи копій, податківці ускладнюють таке оскарження.
До речі, незважаючи на численні зміни до ПКУ, право отримання копій за зверненнями платників податків так і не було внесено до ст. 86 ПКУ.
То хто ж у цій ситуації має рацію — платник чи контролери? Крапку в цій історії поставив ВС.
Неотримані ППР податкова має надавати на запит
Аналізуючи норми Закону від 13.01.2011 р. №2939-VI «Про доступ до публічної інформації», ВС дійшов висновку, що визначальною ознакою для публічної інформації є те, що вона заздалегідь зафіксована будь-якими засобами та на будь-яких носіях і перебувала у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації.
ВС вважає, що податковий орган, створюючи у процесі виконання ним своїх обов'язків інформацію у вигляді податкових повідомлень-рішень, зобов'язаний надавати доступ до неї, включно і шляхом надання даних документів на запит позивача.
Відсутність у нормах ПКУ повторної видачі платникам податкових повідомлень-рішень не спростовує обов'язку ГУ ДПС області у наданні їх на запит платника податків відповідно до приписів Закону №2939.
Отже, висновок: за ПКУ надавати копії ППР податківці, справді, не зобов'язані. Але їх можна змусити надати такі копії за Законом №2939.
Тому на сьогодні отримати ППР у порядку надання доступу до публічної інформації — фактично єдиний спосіб отримати бажані документи та додати їх копії до позовної заяви при зверненні до суду.
ППР не вручено: як визначити строк оскарження?
Припустімо, що копії ППР отримано. Але дата їх складання може бути досить давня. Наскільки реально оскаржити такі ППР, посилаючись на те, що їх не було вручено?
Між іншим, на сьогодні і наявність копій ППР для оскарження ППР не є обов'язковою. Тому за законом не обов'язково звертатися зі схожими запитами до органів ДПС з метою звернення до суду з оскарженням таких ППР.
Чому? При оформленні позовної заяви позивач (платник податків) може як надати документи та інші докази, що додаються до заяви, так і навести докази, які не можуть бути подані разом із позовною заявою та зазначити, що, зокрема, ППР наявні в органі ДПС та не були надіслані чи надані платнику податків на запит тощо (п. 8 ч. 5 ст. 160 КАСУ).
Для чого ж тоді потрібні копії? Є інша важлива причина вимоги копій ППР — для встановлення факту, чи справді такі ППР було надіслано поштою платнику за його місцезнаходженням. Адже випадки бувають різні.
Ось і у коментованому нами рішенні суди всіх інстанцій звернули увагу, що податковий орган не надав доказів надсилання ППР платнику податків на виконання приписів ст. 42 ПКУ, що й спростовує аргументи податківців про належне вручення платникові податків цих документів.
I ще треба враховувати два моменти:
1) важливе значення має факт складення ППР, а не факт його надсилання — ППР складається протягом 15 р. д. з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представникові, акта перевірки;
2) право на оскарження ППР, якщо воно не було вручено, платник податків має. Але з якої дати воно виникає: з дати на поштовому відправленні з причинами невручення чи з дати отримання копії ППР на запит про надання доступу до публічної інформації?
Якщо орган ДПС не надсилав ППР...
Якщо податковий орган не може довести факту належного вручення платнику податків ППР, то строк для оскарження має відлічуватися саме з дати отримання платником податків повторного (чи копії) ППР на запит про надання доступу до публічної інформації.
А наслідки такі:
1) всі штрафи, пеня, нараховані починаючи з 11 робочого дня (п. 56.3 ПКУ) з дати отримання податковим органом листа з позначкою «закінчено термін зберігання» до 11 робочого дня з дати отримання копії ППР на запит, — підлягають скасуванню;
2) внесення відомостей про наявність податкового боргу на суму, зазначену у ППР, є протиправним, адже на момент отримання ППР на запит такого боргу ще не було — відлік для сплати ПЗ за ППР ще не почався.
Якщо ППР надіслано, але платник не отримав рішення (незалежно від причин)...
Якщо податковий орган все ж таки підтвердить надсилання платникові податків ППР та факт його невручення з причин відмови в отриманні чи відсутності за місцезнаходженням, то:
— такий платник має право отримати копію ППР на запит;
— має право оскаржити ППР у строки, встановлені у ст. 102.1 ПКУ;
— всі нараховані пеня та штрафи підлягають скасуванню лише у разі отримання рішення суду про скасування ППР;
— такий платник податків весь час до набрання чинності судовим рішенням перебуватиме у статусі платника податків з наявним податковим боргом, що може створити певні перешкоди у веденні госпдіяльності. Наявність податкового боргу: загрожує ускладненням відносин із контрагентами, які можуть враховувати це на момент укладення договору, у разі подання документів на публічні закупівлі, втратою статусу платника єдиного податку тощо.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»