• Посилання скопійовано

Програмний РРО — консультують податківці

З 1 серпня 2020 року бізнес може застосовувати програмні РРО як альтернативу звичайним апаратним РРО, а забезпечити всіх охочих безкоштовним програмним рішенням мають податківці. Як це буде, читайте у запитаннях-відповідях, що розміщені уЗIР, підкатегорія 109.24.

Як зареєструвати ПРРО у ДПС?

Суб'єкт господарювання, який бажає зареєструвати ПРРО, повинен перебувати на обліку в контролюючому органі. Також на обліку має перебувати його господарська одиниця, де використовуватиметься ПРРО, про яку суб'єкт господарювання повідомляє контролюючий орган відповідно до вимог п. 63.3 ПКУ.

Реєстрація ПРРО здійснюється на підставі заяви про реєстрацію ПРРО за формою №1-ПРРО (J/F 1316602), що подається в електронній формі через Електронний кабінет (портальне рішення для користувачів або програмного інтерфейсу (АРI)) чи засобами телекомунікацій.

Після включення ПРРО до реєстру такий ПРРО може використовуватися суб'єктом господарювання.

Про сертифікати електронних підписів та/або печаток, що використовуватимуться для ПРРО, суб'єкт господарювання повідомляє згідно з Порядком №557.

Чи можна зареєструвати та застосовувати ПРРО одночасно з апаратним РРО?

Заборон та обмежень щодо застосування одним суб'єктом господарювання ПРРО одночасно з класичними РРО законодавчо не встановлено.

Суб'єкт господарювання самостійно, виходячи з власних потреб, обирає вид РРО (програмний та/або апаратний), засобами якого здійснюється реєстрація розрахункових операцій відповідно до вимог Закону про РРО.

Але якщо суб'єкт господарювання приймає рішення використовувати ПРРО замість апаратного РРО, реєстрацію апаратного РРО слід скасувати.

Які основні вимоги при підписанні електронного розрахункового документа у форматі XML в API?

Підписання електронних розрахункових документів у форматі XML в API можливе за умови дійсності відповідного сертифіката відкритого ключа.

До якого періоду можна використовувати тестові електронні ключі?

Тестові електронні ключі можна використовувати у період до 01.08.2020 р.

Чи можна під час тестування використовувати електронні ключі реальних платників?

Під час тестування за бажанням суб'єкта господарювання можна використовувати електронні ключі реальних платників.

Чи може СГ самостійно створити для себе ПРРО та використовувати його у своїй діяльності?

Основними законодавчо встановленими вимогами для будь-якого ПРРО є забезпечення виконання ним фіскальної функції через фіскальний сервер ДПС та обов'язкове включення ПРРО до Реєстру ПРРО.

Якщо фіскальні функції виконуються, то такий ПРРО може застосовуватися суб'єктом господарювання для проведення розрахункових операцій, незалежно від того, хто його виробник.

Як тестувалося ПЗ для ПРРО

З 15.07.2020 р. платники податку отримали можливість тестувати роботу безкоштовного програмного рішення «Програмний реєстратор розрахункових операцій (тестова версія)» та надсилати, за наявності, зауваження/пропозиції щодо його функціоналу на адресу: prro@tax.gov.ua.

Час тестування — щодня з 08:00 до 20:00 до 31.07.2020 р.

Безкоштовне програмне рішення ПРРО розміщене на сайті ДПСУ та пропонується для тестування всім суб'єктам господарювання, на яких поширюється дія Закону про РРО.

Програмне рішення може використовуватися для РРО (формування розрахункових документів, фіскальних звітних чеків, їх надсилання для фіскалізації на фіскальний сервер, надання фіскального чека покупцеві) та бути встановлене на будь-якому пристрої, що підтримує операційну систему Windows Vista SP2 і вище або Android 4.1 і вище.

Програмне рішення може використовуватись у період відсутності зв'язку з фіскальним сервером (режим офлайн).

Як пов'язуються між собою ПРРО, господарські одиниці та касири?

ПРРО реєструється на окрему господарську одиницю, реквізити якої зазначаються у розрахунковому документі (чеку).

Касир, що здійснює розрахункові операції засобами такого ПРРО, має засвідчити відкриття зміни, проведення розрахункової операції шляхом накладання на повідомлення про відкриття зміни, розрахунковий документ/Z-звіт свого електронного підпису або електронної печатки суб'єкта господарювання, на якого зареєстровано ПРРО.

У який момент формується діапазон номерів для ПРРО і яким чином він поповнюється?

Перша порція діапазону номерів (2000) видається під час реєстрації ПРРО.

За заявою суб'єкта господарювання таку кількість може бути збільшено виходячи з розрахунку максимальної кількості розрахункових документів (чеків), які формуються ПРРО в режимі онлайн протягом 36 годин безперервно упродовж календарного року.

Щоразу після приймання фіскальним сервером ДПС від ПРРО пакета створених ним копій чеків із присвоєними ним фіскальними номерами з діапазону для такого ПРРО формується наступна порція фіскальних номерів.

Кількість виданих (зарезервованих) номерів відповідає кількості отриманих фіскальним сервером (використаних таким ПРРО) номерів.

У який момент списуються фіскальні номери з виданого фіскальним сервером ДПС діапазону номерів для відповідного ПРРО?

Засобами фіскального сервера ДПС ведеться облік виданих діапазонів для ПРРО з присвоєнням відповідного статусу фіскальним номерам: зарезервовані (видані, але не надіслані до фіскального сервера), використані (надіслані до фіскального сервера та прийняті фіскальним сервером розрахункові документи з присвоєними фіскальними номерами з діапазону).

Чи має право СГ, який використовує ПРРО, не отримувати діапазону фіскальних номерів?

Суб'єкт господарювання може не отримувати діапазону фіскальних номерів у разі, якщо він приймає рішення не використовувати ПРРО під час відсутності зв'язку між ПРРО та фіскальним сервером ДПС та не проводити у цей період розрахункових операцій.

Що таке «офлайн-режим» для застосування ПРРО?

На період відсутності зв'язку між ПРРО та фіскальним сервером контролюючого органу розрахункові операції здійснюються в режимі офлайн, що може тривати не більше ніж 36 годин, зі створенням електронних розрахункових документів, яким присвоюються фіскальні номери з діапазону фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером ДПС.

З якого часу здійснюється відлік 36 годин, дозволених для роботи ПРРО в режимі офлайн?

Відлік часу, протягом якого ПРРО працював у режимі офлайн, починається з дати і часу, зазначених у повідомленні про проведення розрахункових операцій у режимі офлайн із позначкою «початок переведення ПРРО в режим офлайн» до дати і часу, зазначених у повідомленні з позначкою «завершення режиму офлайн», а також з дати і часу, зазначених у повідомленні з позначкою «завершення режиму офлайн» до дати та часу, зазначених у повідомленні з позначкою «початок переведення ПРРО в режим офлайн», якщо у період між такими строками фіскальний сервер ДПС не зареєстрував розрахункових документів у режимі онлайн-обміну.

Де контролюється час офлайн і як він рахується?

Проектами нормативно-правових актів передбачено вимоги до ПРРО, програмне рішення якого під час роботи в режимі офлайн має забезпечувати контроль залишку часу, протягом якого може тривати режим офлайн (36 годин поспіль або 168 годин на місяць).

Час, протягом якого ПРРО перебував у режимі офлайн, підраховується шляхом підсумовування таких періодів: з дати і часу, що зазначаються у повідомленні з позначкою «початок переведення ПРРО в режим офлайн» до дати і часу, зазначених у повідомленні «завершення режиму офлайн».

З дати і часу, зазначених у повідомленні «завершення режиму офлайн» до дати і часу, зазначених у повідомленні «початок переведення ПРРО в режим офлайн», якщо у період між такими строками на фіскальному сервері ДПС не реєструвалися у режимі онлайн-обміну розрахункові документи, отримані від цього ПРРО.

Чи накладається електронна мітка часу на розрахункові документи, що створюються ПРРО в режимі офлайн?

Під час роботи ПРРО у період відсутності зв'язку між ПРРО та фіскальним сервером ДПС та за наявності інтернет-зв'язку або мобільного інтернет-зв'язку електронна позначка часу на розрахункові документи накладається надавачем електронних довірчих послуг.

Як контролюється перехід режиму роботи ПРРО з офлайн в онлайн?

Проектами нормативно-правових актів передбачено, що ПРРО автоматично переводяться з режиму офлайн у режим онлайн-обміну з фіскальним сервером ДПС у момент відновлення зв'язку між ПРРО та фіскальним сервером.

Програмне рішення ПРРО, працюючи в режимі офлайн, повинно забезпечувати постійний контроль щодо відновлення зв'язку ПРРО з фіскальним сервером та перевіряти наявність зв'язку перед формуванням кожного чека в режимі офлайн.

Яким чином покупець зможе перевірити розрахунковий документ (чек), виданий ПРРО, що працює в режимі офлайн?

У розрахунковому документі (чеку) обов'язково має бути позначка про проведення розрахункової операції в режимі офлайн.

Перевірити наявність цього чека в базі даних ДПС можливо через Електронний кабінет після завершення роботи ПРРО в режимі офлайн та передачі ним чека/чеків до фіскального сервера.

Iнформацію про фіскальні номери, які увійшли до діапазону для використання ПРРО, що працює у режимі офлайн, буде оприлюднено в Електронному кабінеті із зазначенням даних про фіскальний номер ПРРО та про суб'єкта господарювання, для ПРРО якого зарезервовано фіскальні номери.

Чи прийнято нормативно-правові акти, що регулюють порядок реєстрації та застосування ПРРО, порядок визначення діапазону фіскальних номерів для ПРРО, які працюють у режимі офлайн?

Нормативно-правові акти, що регулюють порядки реєстрації та застосування ПРРО, затверджують форму розрахункового документа (чека), зареєстровано у Міністерстві юстиції України, розміщено на сайті ДПС.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про РРО — Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
  • Порядок №557 — Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 р. №557.

Станіслав ГОРБОВЦОВ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру