Кабмін розмежував перевірки неоформлених працівників та інші порушення законодавства про працю. Причому неоформлених працівників відтепер перевірятимуть лише інспектори Держпраці. А ще — в інспекторів нові посвідчення, а Держпраці підпорядкована Мінекономіки.
Враховуючи, що навколо перевірок Держпраці багато поголосу за останній рік, уважно стежимо за змінами як у проведенні інспектувань, так і у повноваженнях інспекторів.
Нагадаємо, що ще у жовтні 2019 року уряд змінив порядок координації роботи центральних органів державної влади та уряду. Але відповідні зміни до нормативних документів, які стосуються трудових перевірок, були внесені щойно тепер Постановою №617. Її було опубліковано в «Урядовому кур'єрі» 23.07.2020 р. I саме з цієї дати діють внесені нею зміни.
Постановою №617, серед іншого, КМУ вніс зміни до:
— Постанови від 10.09.2014 р. №442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади», внаслідок чого тепер органи Держпраці координуються через Мінекономіки;
— п. 4 Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2013 р. №509. Згідно з цими змінами форму постанови щодо трудових штрафів мало затвердити Мінекономіки. I міністерство це зробило, і відповідний наказ від 19.05.2020 р. №920 з 24.07.2020 р. набрав чинності;
— Постанови КМУ від 21.08.2019 р. №823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю», а точніше: до затвердженого цією постановою Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю.
Останні зміни цікавлять нас найбільше, адже зміни до Порядку №823 наразі розмежовують повноваження Держпраці та органів місцевого самоврядування.
Наявність неоформлених працівників — хто перевіряє з 23 липня?
Насправді питання це непросте (і про податкові перевірки зараз ми не говоримо!).
Адже, з одного боку, Кабінет Міністрів, коли вносив зміни до Порядку №823, змінив редакцію першого абзацу пункту 2 цього Порядку. I з 23 липня заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю з питань виявлення неоформлених трудових відносин здійснюються у формі інспекційних відвідувань, що проводяться інспекторами Держпраці та її територіальних органів!
З іншого боку, без змін залишається другий абзац пункту 2 Порядку №823. А згідно з ним, щодо органів місцевого самоврядування (інспектори праці виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад), то вони можуть перевіряти питання:
— своєчасної та у повному обсязі оплати праці;
— дотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці;
— оформлення трудових відносин.
Причому органи місцевого самоврядування здійснюють перевірки у формі тих самих інспекційних відвідувань, що й Держпраці.
То хто ж має право перевіряти наявність неоформлених працівників? Судячи з усього, робитиме це тепер Держпраці. А місцеві ради перевірятимуть уже правильність оформлення тих працівників, які хоч якось оформлені у роботодавця.
Ці зміни були очікувані з огляду на численну судову практику зі здійснення перевірок неоформлених працівників. Але щодо цього вже напевно будуть роз'яснення від офіційних органів, і щойно вони з'являться, ми про це обов'язково повідомимо.
Слід враховувати, що розділивши такі перевірки, Кабмін фактично виокремив два типи таких трудових перевірок, а саме:
1) заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю — здійснюються відповідно до вимог Закону про держнагляд та з урахуванням пунктів 2 — 4 цього Порядку органами місцевого самоврядування та інспекторами Держпраці;
2) заходи державного контролю з питань виявлення неоформлених трудових відносин — також у формі інспекційних відвідувань, але виключно інспекторами Держпраці та її територіальних органів. Такі інспектування Держпраці здійснюються стосовно дотримання вимог Порядку №823.
Допуск та відмова у допуску до інспектування
Допуск до інспектування має відбуватися в такому порядку:
1) під час допуску до інспектування з питань неоформлених працівників інспектор Держпраці пред'являє лише посвідчення. Копію направлення він має вручити суб'єкту відвідування перед підписанням акта разом із внесенням запису про проведення інспектування до журналу реєстрації перевірок (заходів держконтролю);
2) під час інспектування з решти питань дотримання законодавства про працю інспекторами Держпраці та органів місцевого самоврядування на момент допуску слід вимагати не лише службове посвідчення, а й копію направлення з предметом перевірки та внесення запису до журналу відвідувань.
При цьому відмова у допуску можлива лише за двох умов:
— відсутність службового посвідчення;
— неоприлюднення на офіційному вебсайті Держпраці уніфікованої форми акта інспекційного відвідування.
Утім, ч. 4 ст. 2 Закону про держнагляд дає інспекторам можливість посилатися на норми Конвенції, яка надає таким інспекторам права перевіряти не лише без попередження, а й навіть без повідомлення про це роботодавця.
Нові посвідчення інспекторів праці
Щодо службових посвідчень, то внаслідок підпорядкування Держпраці Мінекономіки, і посвідчення мають бути переоформлені за формою, встановленою Мінекономіки.
Увага! У перехідний період (до затвердження Мінекономіки зазначених у цьому пункті форм службового посвідчення та картки обліку даних інспектора праці) застосовуються форма службового посвідчення та картка обліку даних інспектора праці, затверджені Мінсоцполітики.
Як дізнатися, чи посвідчення діє на момент інспекційного відвідування?
На момент допуску інспекторів Держпраці той, до кого вони завітали, має можливість перевірити дійсність пред'явлених йому посвідчень (номери посвідчень, фото інспектора і П. I. Б., посаду) на сайті Держпраці.
Це стосується не лише інспекторів територіальних органів Держпраці, а й посадових осіб органів місцевого самоврядування, які отримали службові посвідчення за зверненнями сільського, селищного, міського голови (п. 3 Порядку №823).
Відповідно, якщо на момент допуску на об'єкт перевірки інформація з посвідчення інспектора не збігатиметься з інформацією на вебсайті Держпраці, суб'єкт відвідування має право не допустити перевіряльників до перевірки (абз. 4 ч. 1 ст. 10 Закону про держнагляд).
Неоформлені працівники та інші трудові порушення — різні заходи
Коли ми говоримо про перевірки неоформлених працівників, то позаяк їх винесли в окремий тип перевірок, розуміємо це як позапланові заходи, які обмежуються виключно неоформленим(и) працівником(ами). Решта питань у такому разі не можуть перевірятись, якщо вони не зазначені у направленні. До того на цьому неодноразово наголошувалося у судовій практиці.
Наприклад, інспектування за зверненням фізособи або кількох фізосіб (пп. 2 п. 5 Порядку №823) є цільовим позаплановим контрольним заходом, під час якого перевіряється саме те питання, яке й стало підставою для призначення інспектування. Тобто, якщо підставою для інспекційного відвідування було звернення фізособи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин, то тільки наявність виконання трудових обов'язків саме цією особою й може перевірятись інспектором Держпраці.
Якщо інспекційним відвідуванням встановлено інші порушення, у т. ч. й правил оформлення трудових відносин стосовно іншої фізособи, яка на момент проведення перевірки перебувала в об'єкті інспектування, всі застосовані штрафи скасовуються судом.
Дещо ускладнюється ситуація, коли від ДПС надходить інформація про те, що фізособа-підприємець має шість магазинів, проте лише четверо офіційних працівників, що підтверджується звітом з ЄСВ.
Суб'єкт інспектування має надати документи, що підтверджують офіційні відносини з працівниками, які виконують посадові чи інші обов'язки, — йдеться про трудові договори чи договори цивільно-правового характеру. Але тут сама перевірка буде пов'язана також і з перевіркою виплати зарплати, іншого доходу та сплати податків. Адже йдеться про перевірку всіх працівників та виявлення тих, із ким трудові відносини взагалі не оформлялися.
Якщо перевірка неоформлених працівників відбувається за дорученням прем'єр-міністра України, то більшість таких перевірок супроводжується фото- і відеозйомками фізосіб-працівників, які продають товар, обслуговують клієнтів у закладах громадського харчування, виконують протягом певного часу трудові обов'язки тощо. I в інспекторів може виникнути запитання щодо оформлення саме тих працівників, робота яких чітко зафіксована на фото чи відео. А ось інші трудові порушення можуть перевірятися, лише якщо про це зазначено в дорученні.
Судові рішення як підстава для трудових штрафів від Держпраці
Цікава ситуація виникла із судовими рішеннями: працівники, які виконували роботу без укладення трудового договору, в разі доведення такого факту в суді мають право звернутися до Держпраці з копією судового рішення з метою притягнення роботодавця до відповідальності.
Нагадаємо, що органи Держпраці не наділені повноваженнями на перекваліфікацію договорів цивільно-правового характеру у трудові. Проте колишні працівники можуть звернутися до суду та встановити факт перебування з колишнім роботодавцем саме у трудових відносинах (зокрема, з метою отримання або перерахування пенсій).
I якщо суд перекваліфікує цивільно-правовий договір у трудовий (хоча, як правило, суди ставляться до права роботодавця і працівника самостійно обирати форму договору поблажливо), тут маємо повний «букет»: і неоформлення трудових відносин, і ненарахування або несвоєчасну виплату зарплати, а іноді й несплату ЄСВ та податків (якщо договір цивільно-правового характеру було укладено з фізособою-підприємцем).
Висновки
Отже, підсумуймо останні зміни.
1. Перевірки неоформлених працівників мають проводити інспектори Держпраці та її територіальних органів.
2. Iнспектори з праці (Держпраці та органів місцевого самоврядування) згодом отримають нові службові посвідчення, і при допуску на перевірку пред'явлені посвідчення бажано звіряти з інформацією на вебсайті Держпраці.
3. Iнспектори з праці органів місцевого самоврядування, найімовірніше, вже не проводитимуть перевірки неоформлених працівників. Проте перевірятимуть питання своєчасної та у повному обсязі оплати праці, дотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин (щодо оформлених працівників).
4. На момент допуску інспекторів Держпраці та органів місцевого самоврядування (коли перевірка не стосується неоформлених працівників!) слід вимагати не лише службового посвідчення, а й копії направлення з предметом перевірки та внесення запису до журналу відвідувань.
Нормативна база
- Закон про держнагляд — Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
- Постанова №617 — Постанова Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 р. №617 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України».
- Порядок №823 — Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю».
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»