• Посилання скопійовано

Автомобіль як благодійна допомога

Благодійному фонду донор із Литви хоче надати благодійну допомогу у вигляді мікроавтобуса. Які податкові наслідки чекають благодійний фонд? Чи треба буде розмитнювати і реєструвати цей транспортний засіб?

Митне оформлення

Позаяк ідеться про ввезення транспортного засобу з метою його використання на митній території України, таку операцію оформлюють митною декларацією в режимі імпорту. Але позаяк ідеться про надання благодійної допомоги, на митних платежах можна зекономити.

ПДВ. У разі безоплатного отримання товару (авто є товаром для потреб ПДВ) від нерезидента особа, що здійснює ввезення такого товару, повинна сплатити «ввізний» ПДВ (пп. «в» п. 185.1 ПКУ). При цьому байдуже, ввозиться авто платником ПДВ чи ні, головне — аби митна вартість авто була більшою за 150 євро (пп. 3 п. 180.1, пп. 196.1.16 ПКУ).

Утім, є й кілька випадків звільнення від сплати ПДВ у разі безкоштовного ввезення товарів з-за кордону. Вони прописані у ст. 197 ПКУ і підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ. Розгляньмо їх окремо.

На замітку!

Легковий автомобіль — автомобіль з кількістю місць для сидіння не більше 9, з місцем водія включно, який за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення пасажирів та їх багажу із забезпеченням необхідного комфорту та безпеки.

Мікроавтобус — одноповерховий автобус з кількістю місць для сидіння не більше 17 з місцем водія включно.

Правила дорожнього руху

Пільга перша. Відповідно до пп. 197.1.15 ПКУ, від ПДВ звільняється благодійна допомога (яка може бути й у вигляді товару), яку благодійній організації передають донори.

Але: така пільга не діє, якщо допомога надходить у вигляді підакцизних товарів, яким і є мікроавтобус згідно з п. 215.1 ПКУ. Тому скористатися цим звільненням у разі отримання мікроавтобуса від закордонного донора не вдасться.

Пільга друга: ще одне звільнення від сплати ПДВ передбачено пп. 197.4 ПКУ. Якщо благодійна організація імпортує товари, які їй з-за кордону передаються як благодійна допомога, пільга з ПДВ також діє.

Але: й тут звільнення не діє, якщо йдеться про підакцизні товари (п. 197.5 ПКУ).

Пільга третя: є звільнення від ПДВ, якщо йдеться про гуманітарну допомогу. Відповідно до п. 197.11 ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України майна як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону України від 22.10.99 р. №1192 «Про гуманітарну допомогу» (далі — Закон №1192).

Але: згідно ст. 6 Закону №1192 не належать до гуманітарної допомоги підакцизні товари, тобто автомобілі, як ми зазначили вище.

Щоправда, тут є винятки.

Можуть бути гуманітарною допомогою такі транспортні засоби:

— автомобілі швидкої медичної допомоги, легкові автомобілі спеціального призначення для Міністерства внутрішніх справ України, органів Національної поліції;

— транспортні засоби, що надходять у період проведення АТО, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях для отримання і використання Збройними силами України, Національною гвардією України, іншими утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями, Службою безпеки України, Міністерством внутрішніх справ України, Державною прикордонною службою України, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України для забезпечення проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях;

транспортні засоби, призначені для перевезення більше ніж 8 осіб, та автомобілі, обладнані для перевезення осіб з інвалідністю з ураженням опорно-рухового апарату, що передаються для використання установам соціального захисту населення, державним закладам охорони здоров'я і навчальним закладам, громадським організаціям осіб з інвалідністю, ветеранів війни та праці, Товариству Червоного Хреста України та його обласним організаціям, державним закладам системи реабілітації, фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю «Iнваспорт»;

— легкові автомобілі, які на момент ввезення на митну територію України були вперше зареєстровані не пізніше ніж 8 років тому, з об'ємом двигуна не більш як 1800 куб. см, що отримуються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міською державною адміністрацією або центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, для подальшої передачі особам з інвалідністю, які перебувають у встановленому порядку на обліку для отримання спеціального автотранспорту, на строк, визначений законодавством.

Як бачимо, більша частина таких винятків стосується державних організацій та установ. Але і благодійні організації до цього переліку потрапили — щоправда, тільки певні і лише щодо ТЗ, які обладнані для перевезення осіб з інвалідністю.

Утім, згадана категорія ТЗ може бути звільнена від оподаткування ПДВ за таких умов:

— отримувача гуманітарної допомоги внесено до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги;

— є відповідне рішення Мінсоцполітики про визнання того чи іншого транспортного засобу гуманітарною допомогою.

На це свого часу вказували фахівці ДФС у листі від 07.09.2015 р. №19063/6/99-99-19-02-02-15.

Як отримати гуманітарну допомогу

Для отримання гуманітарної допомоги необхідно:

— отримати від іноземного донора дарчий лист, інвойс зі специфікацією обладнання, інші документи, які можуть вимагатися;

— зареєструватися в Мінсоцполітики як отримувач гуманітарної допомоги згідно з Порядком реєстрації отримувачів гуманітарної допомоги, затвердженим постановою КМУ від 30.01.2013 р. №39*;

— акредитуватися в митних органах за місцезнаходженням організації;

— здійснити розмитнення вантажу, що надійшов, самостійно чи з допомогою митного брокера.

— звітувати про надходження, використання та розподіл гуманітарної допомоги у порядку, встановленому ст. 11 Закону №1192.

* Перелік усіх необхідних документів на вантаж можна знайти на сайті Мінсоцполітики.

Якщо ж визнати таку допомогу гуманітарною не вийшло, то авто, що ввозяться на митну територію України, оподатковують ПДВ за ставкою 20%. Базою оподаткування буде їх митна вартість з урахуванням митного збору й акцизного податку, що підлягають сплаті (п. 190.1 ПКУ). Про ці платежі ми поговоримо далі.

За безоплатним товаром митну вартість підтверджує рахунок-проформа (пп. 3 ч. 2 ст. 53 МКУ). У ньому наводять вартість товару з позначкою тільки з митною метою (а сама вартість товарів за договором постачання буде нульова) і вказують на безоплатний характер договору. У такому разі у митній декларації графи 20, 24, 28 не заповнюють (ч. 2 розд. II Порядку заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затвердженого наказом Мінфіну від 30.05.2012 р. №651).

Підтвердженням безоплатного отримання авто буде договір дарування (дарчий лист), акт приймання-передачі авто.

Датою виникнення зобов'язань зі сплати ПДВ з оподатковуваного ввезення завжди буде дата подання митної декларації для митного оформлення (п. 187.8 ПКУ). Сплатити імпортний ПДВ відповідно до п. 206.1 ПКУ слід ще до дня або в день подання МД.

Якщо благодійна організація є платником ПДВ, то сплачений імпортний ПДВ повернеться у вигляді ПК з ПДВ. Дата виникнення права на ПК — дата сплати імпортного ПДВ (п. 198.2 ПКУ). Право на ПК підтверджується митною декларацією, податкова накладна не потрібна. Якщо ж благодійна організація — неплатник ПДВ, то ця сума осяде в первісній вартості ТЗ (про це далі).

Мито. Гуманітарну допомогу, зокрема, звільнено від сплати ввізного мита (ст. 287 МКУ). Тому якщо мікроавтобус можна визнати гуманітарною допомогою (що ми детально обговорили вище), то й мита не буде.

А якщо ввезти авто як гуманітарну допомогу не вдасться, то сплати мита не уникнути.

Розмір мита залежить від багатьох факторів — це старе чи нове авто, який об'єм двигуна, бензиновий чи дизельний, з якої країни імпортовано.

Легкові автомобілі мають код 8703 УКТ ЗЕД, а моторні транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб і більше, включаючи водія (тобто мікроавтобуси), — 8702 УКТ ЗЕД.

Звичайні відсоткові ставки мита, в основному це 10%, можна знайти у групі 87 Закону України від 19.09.2013 р. №584 «Про Митний тариф України». Але застосовуються інші ставки, ніж зазначені у вищезгаданому Законі, якщо авто імпортовано з країн ЄС й Канади. Адже наразі діють такі міжнародні угоди:

— Міждержавна угода від 27.06.2014 р. «Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії i їхніми державами-членами, з іншої сторони» (див. лист ДФС від 06.01.2016 р. №21/99-99-25-02-02-18);

— Міждержавна угода від 11.07.2016 р. «Угода про вільну торгівлю між Україною та Канадою» (див. лист ДФСУ від 24.07.2017 р. №19504/7/99-99-19-04-17).

Позаяк розглядаємо імпорт мікроавтобуса з Литви, то відповідно до першої згаданої Угоди, учасницею якої є, зокрема, й Литва, ставка мита в основному становить 5% від митної вартості.

Акциз. Згідно з пп. 213.1.3 ПКУ ввезення підакцизних товарів (продукції) на митну територію України є об'єктом оподаткування акцизом. Звільнення можливе, якщо товар — ТЗ — буде визнано гуманітарною допомогою (пп. 213.3.9 ПКУ).

Ставки акцизу для товару за кодом 8702 УКТ ЗЕД зазначено у пп. 215.3.5 ПКУ. Це або 0,003, або 0,007 євро за 1 куб. см об'єму циліндрів двигуна залежно від того, чи ТЗ нове та з яким об'ємом двигуна.

Утім, ставки податку для транспортних засобів, що використовувалися понад 8 років і відповідають коду 8702 згідно з УКТ ЗЕД, застосовуються з коефіцієнтом 50.

Пенсійний збір. Відповідно до ст. 1 Закону України від 26.06.97 р. №400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування», підприємства, установи та організації незалежно від форми власності, які набувають право власності на легкові автомобілі, що підлягають першій державній реєстрації в Україні територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, є платниками пенсійного збору. Що вважається легковим автомобілем, ми уточнили вище.

Відповідно, не сплачують збір у випадках, коли транспортний засіб не належить до категорії легкових автомобілів та при повторній реєстрації в Україні. На це вказували фахівці ПФУ.

Позаяк ввозиться саме мікроавтобус, то пенсійний збір не сплачується.

Державна реєстрація

Держреєстрація авто здійснюється на підставі Порядку, затвердженого постановою КМУ від 07.09.98 р. №1388.

Власники зобов'язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом 10 діб після (п. 7 Порядку №1388), зокрема, митного оформлення.

До заяви на держреєстрацію ТЗ обов'язково додають документи, що підтверджують правомірність його придбання. Перелік таких документів наведено в п. 8 Порядку №1388.

Суми плати за держреєстрацію встановлені п. 14 Постанови КМУ від 04.06.2007 р. №795. Плата за держреєстрацію ТЗ усіх категорій вітчизняного виробництва та країн СНД становить 152,63 грн, а ТЗ усіх категорій іноземного виробництва — 190,15 грн.

Транспортний податок

Згідно з пп. 267.2.1 ПКУ об'єктом оподаткування є легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 375 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року.

Позаяк імпортуємо саме мікроавтобус, а вищезазначена норма стосується лише легкових авто, то транспортний податок сплачувати не потрібно.

Форма №20-ОПП

У разі придбання (отримання) ТЗ для власних потреб підприємство зобов'язане подати форму №20-ООП (повідомлення про об'єкти оподаткування) до ДФС за своїм основним місцем обліку протягом 10 р. д. після придбання (отримання) автомобіля.

ЗIР, підкатегорія 119.11

Бухоблік

Для благодійної організації, яка є неприбутковою, застосовуються звичайні норми з бухобліку, відповідно слід керуватися загальними нормами П(С)БО.

Так, позаяк мікроавтобус — ОЗ, отримується безкоштовно не просто так, а з відповідною метою, тобто є умова про його цільове використання — виключно з благодійною метою організації чи для передачі організацією такого ТЗ іншій особі для використання, — вважаємо, що йдеться саме про цільові надходження ОЗ. Тому з Д-т 105 «Транспортні засоби» має бути К-т 484 «Iнші кошти цільового фінансування і цільових надходжень».

За дебетом субрахунку 484 відображають використання отриманого активу за певними напрямами, визнання їх доходом. Якщо йдеться про використання активу самою благодійною організацією, то доходи визнають протягом строку корисного використання отриманого ТЗ, пропорційно до суми нарахованої на них амортизації (п. 18 П(С)БО 15). Якщо ж ТЗ передається іншій особі, — доходи визнаються в сумі витрат на передачу ТЗ іншим особам (п. 17 П(С)БО 15).

Згідно з п. 10 П(С)БО 7 первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів дорівнює їх справедливій вартості на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7.

Справедлива вартість

Справедлива вартість — це сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату.

Пункт 4 П(С)БО 7

Якщо підприємство понесло витрати, пов'язані з доведенням отриманих ОЗ до стану, придатного до використання (вартість транспортування, витрати зі страхування ризиків доставки ТЗ, послуги митного брокера, акцизний податок, мито, ПДВ (якщо благодійна організація — не платник ПДВ), плата за держреєстрацію, інші витрати, без яких неможливо було б зареєструвати ТЗ в Україні), то первісна вартість таких ОЗ формується з урахуванням цих витрат (п. 8 П(С)БО 7).

Податок на прибуток

Якщо благодійна допомога у вигляді ОЗ від благодійника отримана виключно на реалізацію мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності такої благодійної організації, визначених її установчими документами, тоді з вартості безкоштовної благодійної допомоги не треба сплачувати податку на прибуток. Це випливає з пп. 133.4.2 ПКУ.

Використання мікроавтобуса для установчої мети неприбуткової установи має бути документально оформлено. На жаль, податківці не надають конкретного переліку документів, які можуть це підтверджувати, та й законодавчі акти його не містять.

Скажімо, такий ТЗ використовуватиметься у власній діяльності благодійної організацій як основний засіб. У такому разі керівник повинен видати наказ щодо використання автомобіля для потреб неприбуткової установи, зазначивши П. I. Б. працівника, який використовуватиме цей автомобіль.

Щодо факту використання і заразом кількості витраченого пального підтвердним документом може бути подорожній лист. Відповідно до Закону від 05.07.2011 р. №3565 у текстах законів «Про автомобільний транспорт» та «Про дорожній рух» вилучено посилання на дорожні листи будь-яких автотранспортних засобів. Отже, установа може використовувати власно розроблену форму шляхового листа, дотримуючись вимог щодо наявності у такому документі всіх обов'язкових реквізитів.

Катерина КАЛАШЯН, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру