• Посилання скопійовано

Акцизні накладні в одному примірнику

У минулій статті в «ДК» №29/2019, ми розповіли про акцизні накладні, які складають, коли пальне реалізується між акцизними складами, в тому числі пересувними. А зараз мова піде про операції, в яких фігурує лише один акцизний склад, і тому АН складають в одному примірнику.

На які операції складається акцизна накладна в одному примірнику?

Операції з реалізації або використання пального дуже різноманітні. Деякі з них ми вже розглянули у статті про складання АН у двох примірниках. Крім цих операцій, можливими є ще ситуації, коли пальне втрачається, випаровується, псується або знищується. Якщо пальне списують з одного акцизного складу, а на інший акцизний склад воно не надходить, то на таку операцію складають акцизну накладну в одному примірнику. В абзацах першому та другому п. 231.1 ПКУ визначено операції, при здійсненні яких потрібно складати акцизну накладну:

— при ввезенні на митну територію України пального, з якого сплачено акцизний податок на митниці;

— при ввезенні на митну територію України пального на умовах, визначених статтею 229 ПКУ;

— при використанні пального для власного споживання платником акцизного податку. В цьому разі АН складають на фактично використані обсяги.

— при реалізації та/або використанні для виробництва непідакцизної продукції на умовах ст. 229 ПКУ;

— на обсяги втраченого пального у межах та/або понад встановлені норми втрат;

— на обсяги зіпсованого, знищеного пального, в тому числі внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов'язаної з природним результатом;

— на обсяги випаровування пального у процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого пального;

— при здійсненні операцій, які не підлягають оподаткуванню або звільняються від оподаткування акцизним податком;

виробником пального, а також особою, яка здійснює розлив пального у споживчу тару ємністю до 5 літрів (включно), — на обсяги такого пального.

Три перші реквізити акцизної накладної

У лівій верхній частині акцизної накладної містяться три реквізити, заповнення яких характеризує всю операцію загалом. Вони згруповані у невелику таблицю з трьох рядків та двох граф — назва реквізиту та його значення. У примітках 1, 2 та 3 до форми АН передбачено коди для кожного з цих реквізитів. Головне завдання при заповненні цієї таблиці — правильно обрати код реквізиту.

Розгляньмо їх у таблиці 1, де ми навели комбінації їх заповнення для деяких видів операцій з пальним.

Таблиця 1

Заповнення лівої верхньої частини АН в одному примірнику

Операція, на яку складається АН Коди операцій для складання в одному примірнику Умови оподаткування Напрям використання
Власне споживання пального 1 0 0
Промислова переробка пального на умовах п. 229.2 — 229.7 ПКУ 1 4 0
Втрачене, зіпсоване, знищене пальне (п. 214.7, 216.3 ПКУ) 2 0 0
Реалізація пального оптом з паливного складу суб'єкту господарювання — неплатнику акцизу 3 0 0
Реалізація пального суб'єкту господарювання — неплатнику акцизу у споживчій тарі до 5 л виробником або СГ, який здійснив розлив пального у таку тару 3 0 1
Реалізація пального отримувачу, який не є СГ, у споживчій тарі до 5 л виробником або СГ, який здійснив розлив пального у таку тару 6 0 1
Реалізація пального уроздріб на АЗС суб'єкту господарювання — платнику або неплатнику акцизу (в т. ч. за талонами, картками тощо) 3 0 4
Реалізація пального у роздріб на АЗС отримувачу, який не є СГ (кінцевому споживачу) 6 0 4
Ввезення пального на митну територію України 4 0, або 2, або 3, або 4 0
Вивезення пального за межі митної території України — як при відвантаженні пального з АС на АСП з метою вивезення, так і при перетині кордону таким АСП 5 1 0
Реалізація пального в повітряні судна на умовах, передбачених п. 229.8 ПКУ, у разі переходу права власності до нерезидента, що засвідчено митною декларацією 5 3 0
Реалізація пального в повітряні судна на умовах, передбачених п. 229.8 ПКУ, у разі переходу права власності до резидента або у разі переходу права власності до нерезидента, при цьому митна декларація не оформлюється 3 3 0
Вивезення пального за межі митної території України у споживчій тарі до 5 л виробником або СГ, який здійснив розлив пального у таку тару 5 1 1

Зверніть увагу!

За загальним правилом, при реалізації пального платнику акцизного податку реквізит «Коди операцій для складання в одному примірнику» повинен мати значення «0». Але при цьому «0» означає, що акцизна накладна повинна складатися у двох примірниках із зазначенням акцизного складу — отримувача пального (п. 4 р. II Порядку №262). У разі реалізації пального з АЗС воно потрапляє у паливний бак транспортного засобу, який не є акцизним складом (пп. 14.1.6 ПКУ). Тому ми припускаємо, що незалежно від того, чи є покупець — суб'єкт господарювання платником акцизу, чи ні, цей реквізит повинен мати значення «3», а не «0». Втім, варто дочекатися офіційних роз'яснень податківців.

Дата, номер, реквізити сторін АН

Про те, як заповнити дату, номер, реквізити сторін та акцизних складів, ми писали у минулій статті в «ДК» №29/2019. При складанні АН в одному примірнику особливостей заповнення цих реквізитів немає, діємо за загальним правилом: зазначаємо дані відправника пального та його АС/АСП, а щодо отримувача — дані АС/АСП не наводимо, бо АН в одному примірнику сама по собі виключає наявність акцизного складу — отримувача.

В АН на роздрібний продаж пального кінцевому споживачу — не суб'єкту господарювання код за ЄДРПОУ для юросіб чи IПН для фізосіб, повне чи скорочене найменування юрособи або прізвище, ім'я, по батькові фізособи не заповнюють (п. 3 розд. II Порядку №262). Так само ці реквізити можуть не заповнюватися при складанні АН за щоденними підсумками операцій при реалізації пального вроздріб на АЗС (у лівій верхній частині зазначено 6, 0, 4). Замість цього тут зазначається «Неплатник» та умовний код «1000000000».

У разі реалізації пального на АЗС уроздріб суб'єктам господарювання ці реквізити обов'язково заповнюють, незалежно від того, чи є такий покупець платником акцизного податку, чи ні. У цьому разі у лівій верхній частині таких АН зазначають 3, 0, 4 (див. таблицю 1).

Якщо АН складають на обсяги власного споживання чи промислової переробки, втрат пального у межах та/або понад встановлені норми втрат; зіпсування, знищення, випаровування пального, при реалізації пального з акцизного складу (далі — АС), який є місцем роздрібної торгівлі пальним, реалізації пального з акцизного складу пересувного (далі — АСП) до паливного баку або до місця зберігання пального, яке не є акцизним складом, — у лівій частині зазначають реквізити АС або АСП, з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне, а відповідні реквізити щодо АС/АСП правої частини АН не заповнюють. Це випливає з того факту, що в цих операціях акцизного складу — отримувача просто немає, є тільки АС/АСП — відправник. У рядку «Особа — отримувач пального» зазначається «Неплатник» та вноситься умовний код «1000000000».

АН на експорт пального

При вивезенні (експорті) пального за межі митної території України складають дві АН (див. п. 7 розд. II Порядку № 262).

Першу АН складають на операцію з фізичного відпуску (відвантаження) пального з АС на АСП (зокрема, часто це навантаження пального з резервуару на автоцистерну з метою вивезення за кордон). В цій АН зазначають реквізити стаціонарного АС, з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне, та АСП, на який фізично відвантажене (отримане) пальне. Реквізити платника акцизу, що здійснює вивезення пального, наводять у лівій та правій частинах акцизної накладної (п. 15 розд. II Порядку №262) — тобто фактично це перевантаження пального з АС на АСП. У разі якщо на дату складення акцизної накладної митну декларацію не оформлено, реквізити митної декларації в акцизній накладній не заповнюють — таке часто відбувається тоді, коли автоцистерна тільки навантажується на паливному складі та ще не проходила митного оформлення. Ця АН складається в одному примірнику, код операції — 5.

Другу АН складають на операцію з фактичного вивезення пального за межі митної території України (зокрема, коли автоцистерна перетинає митний кордон). Ця АН може складатися і пізніше за першу, якщо транспортування пального зі складу до митниці тривало більше однієї дати. У лівій частині такої АН зазначають реквізити АСП (автоцистерни), яка фізично перетинає кордон. У правій частині АН реквізити АС/АСП, на який фізично відвантажене (отримане) пальне, не наводять. У рядку «Особа — отримувач пального» вписують «Неплатник» та вносять умовний код «1000000000».

В обох АН ліву верхню частину заповнюють однаково — 5, 1, 0 (див. таблицю 1).

Якщо в експортній АН зазначають реквізити митної декларації, то вони включають:

— код напрямку переміщення, код митного режиму, код типу декларації. Тут наводять 2-значний літерний код напрямку переміщення товарів згідно з класифікатором типів декларацій, коди митного режиму та типу декларації згідно з класифікаторами митних режимів і типів декларацій відповідно (див. п. 1 розд. II Порядку №651). Ці класифікатори затверджені Наказом №1011. Усі ці коди зазначають у графі 1 митної декларації;

— дата та номер самої МД.

АН на імпорт пального

Під час ввезення пального на митну територію України (імпорту) акцизну накладну складають в одному примірнику та реєструють в Єдиному реєстрі акцизних накладних не пізніше дня, наступного за днем належного оформлення митної декларації (п. 3 розд. II Порядка №262).

В АН на ввезення пального зазначають лише реквізити АСП — отримувача пального, який здійснює транспортування пального на митну територію України. У реквізиті «Отримувач пального» проставляють дані платника акцизного податку — імпортера.

Як заповнити три реквізити у лівій верхній частині «імпортної» АН, показано у таблиці 1. Код операції — 4, умова оподаткування може бути 0 (звичайний імпорт пального), 2, 3 або 4 — у разі звільнення або особливих умов оподаткування відповідно до ст. 229 ПКУ.

Реквізити митної декларації в «імпортній» АН зазначаються так само, як і в «експортній».

АН на бензини авіаційні або паливо для реактивних двигунів

Відповідно до п. 229.8 ПКУ, ввезення на митну територію України або реалізація вироблених в Україні бензинів авіаційних (код 2710 12 31 00 згідно з УКТ ЗЕД) та палива для реактивних двигунів (код 2710 12 70 00, 2710 19 21 00 згідно з УКТ ЗЕД) може здійснюватися зі сплатою акцизного податку за ставками, визначеними пп. 215.3.4 ПКУ, без застосування підвищувального коефіцієнта 10. Нагадаємо, що ставка акцизу для бензинів авіаційних становить усього 36 євро за 1000 кг, для палива для реактивних двигунів — 34 євро за 1000 кг та для гасу як палива для реактивних двигунів — 26 євро за 1000 кг. Тому у разі застосування цих ставок заповнення АН має свої особливості.

Умова оподаткування в таких АН завжди буде «3», а от коди операцій можуть мати значення «3», «4» або «5» (див. таблицю 1).

В АН на операції із заправлення повітряних суден бензинами авіаційними або паливом для реактивних двигунів, складених суб'єктами господарювання, які здійснюють авіапаливозабезпечення згідно з чинним сертифікатом на відповідність вимогам авіаційних правил України на здійснення наземного обслуговування, виданим уповноваженим органом з питань цивільної авіації, до правої частини таких накладних реквізити пересувного акцизного складу не вносять, а до рядка, призначеного для внесення реквізитів акцизного складу, вписують умовний код «2000000000».

В такій акцизній накладній зазначають серію та номер податкового векселя, виданого до отримання або ввезення пального на умовах, встановлених п. 229.8 ПКУ (див. п. 10 розд. II Порядку №262). Реквізити податкового векселя наводять за всім ланцюгом постачання такого пального, до підтвердження цільового використання такого пального і погашення податкового векселя у встановлені строки.

Після цього реквізиту в АН форми «П» передбачено поле для відповідної позначки залежно від того, на яку операцію складається АН. Усі чотири види таких операцій передбачено у пп. 229.8.10 ПКУ, і для кожної з них є окрема позначка в цьому реквізиті.

Особливі умови оподаткування пального за п. 229.2 — 229.7 ПКУ

Якщо пальне відвантажується з акцизного складу на особливих умовах, передбачених п. 229.2 — 229.7 ПКУ (пальне, реалізоване та/або використане як сировина для виробництва непідакцизної продукції), то реквізит «умови оподаткування» має значення «4». В акцизних накладних, складених на ці операції, отримувача пального зазначають відповідно до переліку підприємств, яким надано квоти на підакцизну продукцію, зокрема Постановою Кабміну від 04.03.2013 р. №158 (п. 14 розд. II Порядку). Очевидно, що на отримувачів, не зафіксованих у таких переліках, зареєструвати АН з такими умовами не вдасться. Крім цього, АН можуть бути виписані лише в межах ліміту квот, установлених Кабміном для отримувачів такого пального. Тобто, наприклад, якщо певний отримувач вже вибрав свою квоту щодо певного коду пального, на нього не вдасться зареєструвати ще одну АН на цей код пального.

Також за умови оподаткування «4» в акцизній накладній зазначають серію та номер податкового векселя, виданого до отримання або ввезення пального на умовах, встановлених п. 229.2 — 229.7 ПКУ.

АН за щоденними підсумками операцій

У роздрібній торгівлі пальним за готівку кінцевому споживачеві акцизна накладна може бути складена за щоденними підсумками операцій (якщо акцизні накладні не були складені на ці операції) за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД. При цьому розрахунки мають проводитися через касу/РРО або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок особи, що реалізує пальне). При складанні такої АН слід узяти до уваги всі роздрібні операції з продажу пального за день, на які не складали окремих АН. Складають таку АН на дату реалізації пального, за яку підбиваються щоденні підсумки, та реєструють не пізніше 15 к. д., наступних за датою складання — як і звичайну «роздрібну» акцизну накладну.

Чи можна складати зведені АН, якщо пальне відпускається для власних потреб?

Норми ПКУ з 01.07.2019 р. не передбачають можливості формувати зведені акцизні накладні за використання пального у власному виробництві.

Податківці в IПК ДФСУ від 24.05.2019 р. №2347/6/99-99-12-02-02-15/IПК наголосили: зведені акцизні накладні складають лише за контрагентами, з якими уклали договори на безперервне постачання пального.

Безперервне постачання пального

Поняття безперервного постачання залишається і після 01.07.2019 р. Як і раніше, у разі забезпечення безперервного постачання пального особа, яка реалізує пальне, може скласти для кожного отримувача пального суб'єкта господарювання зведені акцизні накладні за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД не пізніше останнього дня такого місяця на весь обсяг реалізованого пального протягом такого місяця. Під безперервним постачанням мається на увазі забезпечення особою, яка реалізує пальне, можливості для отримувачів пального — суб'єктів господарювання (контрагентів) отримувати пальне в будь-яку годину доби та будь-який день відповідного місяця.

Особа — отримувач пального вважається такою, що отримує пальне безперервно, якщо їй надано можливість отримувати пальне в будь-яку годину доби та будь-який день місяця від особи, яка реалізує пальне, що підтверджується умовами укладеного між ними договору (п. 231.3 ПКУ). З огляду на це формулювання акцизний склад, з якого відпускається пальне, повинен працювати цілодобово без вихідних. Зведені акцизні накладні можуть бути складені лише щодо контрагентів, умови договорів з якими передбачають безперервне постачання пального. При цьому зведені акцизні накладні можуть складатись постачальниками пального тільки на отримувачів пального, зареєстрованих платниками акцизного податку з реалізації пального, з відповідним відображенням їх реквізитів в акцизній накладній.

Така АН не може складатися з АСП, отже, вона складається тільки з АС. Перший примірник такої АН реєструється у день її складання, а другий — після фактичного отримання пального, але не пізніше 3 к. д., наступних за днем отримання пального на АС/АСП (таблиця 2).

Використання пального для власного споживання, переробки тощо

Акцизні накладні на власне споживання, промислову переробку пального, на втрачене, зіпсоване, знищене пальне, на випаровування пального складаються за одним і тим самим принципом. Різниця лише в заповненні верхньої лівої частини. Як її заповнити в кожному випадку, ми навели в таблиці 1: код операції «1» (власне споживання чи промислова переробка) або «2» (втрачене, зіпсоване, знищене пальне (п. 214.7, 216.3 ПКУ).

У лівій частині АН зазначаються реквізити платника як особи, що реалізує пальне; у правій частині акцизної накладної у рядку «Особа — отримувач пального» зазначається «Неплатник» та умовний код «1000000000».

Щодо акцизних складів: у лівій частині АН зазначаються реквізити АС та/або АСП, з якого фізично відвантажене (відпущене) пальне, а реквізити АС/АСП, на який фізично відвантажене (отримане) пальне, не зазначаються у відповідних рядках правої частини АН (п. 7 розд. II Порядку №262).

Iнформація про пальне в табличній частині АН

I нарешті, до табличної частини акцизної накладної вносять інформацію за кожним кодом товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД. При цьому на кожен окремий код товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД, реалізований із зазначеного в такій накладній акцизного складу/пересувного акцизного складу та/або отриманий на кожний окремий акцизний склад/пересувний акцизний склад, складають окрему акцизну накладну (п. 13 розд. II Порядку №262).

Відповідно до п. 16 розд. II Порядку табличну частину акцизної накладної заповнюють у такому порядку:

1) у графі 1 зазначають код товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД (10 знаків без пробілів);

2) до графи 2 вносять інформацію щодо опису пального згідно з УКТ ЗЕД;

3) у графах 3, 4 наводять інформацію щодо обсягу реалізованого (відвантаженого, втраченого) або ввезеного пального:

— у кілограмах (графа 3);

— у літрах, приведених до температури 15° C (графа 4).

Внесені до цих граф показники можуть мати лише додатне значення.

Для акцизних накладних з кодом операції «4» або «5» (імпорт або експорт) обсяг реалізованого (відвантаженого, втраченого) або ввезеного пального не може перевищувати обсягу, зазначеного в митній декларації, яка є підставою для зазначення такого коду операції.

Строки реєстрації АН, що складається в одному примірнику

Якщо АН складається в одному примірнику, то строки її реєстрації залежать від виду операції, на яку складається акцизна накладна. Строки складання АН визначені у п. 231.3 ПКУ, а строки її реєстрації в ЄРАН — у п. 231.6 ПКУ. Строки реєстрації АН у різних випадках ми звели у таблицю 2.

Таблиця 2

Строки реєстрації АН, що складається в одному примірнику

Вид операції, на яку складається АН в одному примірнику Строк складання та реєстрації АН в ЄРАН
Ввезення на митну територію України пального, з якого сплачено акцизний податок на митниці У день ввезення пального та реєструється не пізніше дня, наступного за днем оформлення належним чином митної декларації
Ввезення на митну територію України пального на умовах, визначених статтею 229 ПКУ  
Операції з реалізації пального з акцизного складу:
— використання пального для власного споживання платником акцизного податку;
— реалізація та/або використання для виробництва непідакцизної продукції на умовах ст. 229 ПКУ;
— на обсяги втраченого пального у межах та/або понад встановлені норми втрат. Така АН може бути складена не пізніше останнього дня звітного місяця на загальний обсяг втраченого пального за кожним кодом УКТ ЗЕД;
— на обсяги зіпсованого, знищеного пального, в тому числі внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов'язаної з природним результатом;
— на обсяги випаровування пального у процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого пального;
— при здійсненні операцій, які не підлягають оподаткуванню або звільняються від оподаткування акцизним податком;
— виробник пального, а також особа, яка здійснює розлив пального у споживчу тару ємністю до 5 літрів (включно), складає АН на обсяги такого пального;
— реалізація пального на експорт
У день реалізації пального, і реєструється у день її складання, але не пізніше здійснення операції з реалізації пального з акцизного складу
АН, складена у разі забезпечення безперервного постачання пального на весь обсяг реалізованого пального протягом такого місяця, при реалізації пального з АС або АСП (п. 231.3 ПКУ) Не пізніше останнього дня місяця та реєструється у день її складання
Реалізація пального з акцизного складу, який є місцем роздрібної торгівлі пальним, на яке отримано ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним, в тому числі АН за щоденними підсумками операцій У день реалізації пального та реєструється не пізніше 15 к. д., наступних за датою складання
АН, складена у разі забезпечення безперервного постачання пального на весь обсяг реалізованого пального протягом такого місяця, при реалізації з місця роздрібної торгівлі пальним (п. 231.3 ПКУ) Не пізніше останнього дня місяця та реєструється не пізніше 15 к. д., наступних за датою складання

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Порядок №262 — Порядок заповнення акцизної накладної, розрахунку коригування акцизної накладної, заявки на поповнення (коригування) залишку пального, заявки на поповнення (коригування) залишку спирту етилового, затверджений наказом Мінфіну від 19.06.2019 р. №262.
  • Порядок №651 — Порядок заповнення митних декларацій на бланку єдиного адміністративного документа, затверджений наказом Мінфіну від 30.05.2012 р. №651.
  • Постанова №158 — Постанова КМУ від 04.03.2013 р. №158 «Про затвердження переліків підприємств, які отримують або ввозять на митну територію України речовини, що використовуються як компоненти моторних палив, для використання як сировини для виробництва в хімічній промисловості та річних обсягів квот на відвантаження або ввезення таких речовин».
  • Наказ №1011 — Наказ Міністерства фінансів України від 20.09.2012 р. №1011 «Про затвердження відомчих класифікаторів інформації з питань державної митної справи, які використовуються у процесі оформлення митних декларацій».

Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру