Від 17 липня 2018 року почав діяти новий коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф). У багатьох платників виникло запитання, чи впливає новий коефіцієнт на розмір земельного податку чи орендної плати за землю у 2018 році. Прямої норми в ПКУ немає.
Кого стосується новий коефіцієнт?
Новий коефіцієнт вплине на нормативну оцінку землі всіх категорій та землі населених пунктів, окрім земель сільгосппризначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення. Тож ці зміни не впливають на розмір податку сільгосптоваровиробників — платників ЄП 4-ї групи.
У п. 1 Наказу №162 визначено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) при розрахунку її нормативної грошової оцінки, застосовується з 17.07.2018 р. зі значенням 3,0 для:
1) земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земкадастру;
2) у разі якщо у відомостях Державного земкадастру немає коду Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки.
Щодо п. 1 — тут йдеться або про земельні ділянки без кадастрового номера, або про ділянки, які не внесені до Державного земкадастру за наявності такого номера. Для останніх — інформацію вносять за заявою власників. Щодо п. 2, то нагадаємо, що відповідно до п. 3 розділу II Порядку №489 нормативна грошова оцінка всіх категорій земель та земельних ділянок населених пунктів (за винятком земель сільгосппризначення та земельних ділянок водного фонду, що використовуються для риборозведення) визначається за формулою:
де: Цн — нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В — витрати на освоєння та облаштування території з розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп — норма прибутку (6%);
Нк — норма капіталізації (3%);
Кф — коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки;
Км — коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Відповідно до п. 2 Приміток до дод. 1 до Порядку №489, якщо у відомостях Держземкадастру немає коду Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (далі — коефіцієнт Кф), застосовується із значенням 2,0. З 17.07.2018 р. цей коефіцієнт становить 3,0.
Отже, коефіцієнт є складовою частиною нормативної грошової оцінки землі.
Чи вплине новий коефіцієнт на розмір земельного податку?
У разі зміни протягом року об'єкта та/або бази оподаткування платник плати за землю подає податкову декларацію протягом 20 к. д. місяця, наступного за місяцем, у якому відбулися такі зміни (абз. 2 п. 286.4 ПКУ).
Крім того, відповідно до п. 286.2 ПКУ при поданні першої декларації (фактичному початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Водночас сам факт зміни коефіцієнта Кф не говорить про автоматичну зміну даних Державного земельного кадастру в частині розміру нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до п. 118, 121 Порядку №1051, внесення до Поземельної книги відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку (крім випадків, зазначених у п. 119 цього Порядку) здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності відповідно до документації, що є підставою для внесення відповідних відомостей (змін до них), у т. ч. у разі змін цільового призначення земельної ділянки.
Відповідно до п. 5 розд. II Порядку №489, коефіцієнт Кф встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Держкомзему від 23.07.2010 р. №548 (дод. 1 до Порядку №489).
Чи потрібно уточнювати декларацію з плати за землю за 2018 рік?
Офіс великих платників податків ДФС ще у травні 2018 року прямо вказав на необхідність подавати уточнюючу декларацію за II півріччя 2018 року з новою довідкою (витягом) про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка видана з врахуванням вимог Порядку (з 17.07.2018 р.).
Згодом, у липні, у ЗIР, підкатегорія 112.05, було розміщено роз'яснення ДФС щодо цього. За ним, податкові зобов'язання з плати за землю обчислюються відповідно до витягу про оцінку, що виконана та затверджена у порядку, визначеному Законом, із застосуванням до неї кумулятивної величини коефіцієнта індексації, розрахованої залежно від дати затвердження такої оцінки.
З огляду на це слід коригувати суму задекларованої плати за землю за II півріччя 2018 року. А підставою для такого коригування є новий витяг.
У будь-якому разі зміна розміру коефіцієнта Кф потребує внесення змін до відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру.
Якщо витяг усе-таки буде отримано (внесено зміни до Кадастру), то виникає запитання коли подавати уточнюючу декларацію: вже зараз чи після отримання витягу?
Щодо обов'язку отримати витяг
Відповідей на це запитання ні ПКУ, ні Порядки №1051 та №489 не містять. Тому платникові земельного податку слід прийняти рішення:
— подавати уточнюючу без нового витягу, керуючись приписами абз. 2 п. 286.4 ПКУ (за умови що витяг був отриманий після 01.01.2017 р.);
— чи отримати витяг після 17.07.2018 р. та подати уточнюючу до 20 числа місяця за місяцем отримання нового витягу.
Як бути з орендною платою?
Будемо відверті: випадків передачі земель державної та комунальної власності в оренду без визначеного цільового призначення небагато. Проте нагадаємо, що у постанові від 07.10.2015 р. у справі №3-481гс151 ВСУ зазначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. До речі, відповідні приписи містяться у п. 13 Типового договору оренди землі.
Отже, зміна коефіцієнта (Кф), що тягне за собою зміну нормативної грошової оцінки землі, має призвести до внесення змін до укладених договорів оренди щодо земель державної та комунальної власності (звісно, за умови що до тексту таких договорів не внесено умову про односторонню зміну розміру орендної плати у разі зміни нормативної оцінки без оформлення відповідних змін до договору оренди землі).
Водночас подати уточнюючу декларацію з плати за землю за II півріччя 2018 року слід незалежно від того, чи підписані додаткові угоди до договорів оренди землі.
Нормативна база
- Закон про оцінку земель — Закон України від 11.12.2003 р. №1378-IV «Про оцінку земель».
- Наказ №162 — Наказ Мінагрополітики від 27.03.2018 р. №162 «Про внесення змін до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів».
- Порядок №489 — Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Мінагрополітики від 25.11.2016 р. №489.
- Порядок №1051 — Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою КМУ від 17.10.2012 р. №1051.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»