• Посилання скопійовано

Що нового в ТЦУ

Законодавство щодо трансфертного ціноутворення є одним з найбільш змінюваних. Недавно сталася ще одна зміна — викладено в новій редакції Порядок №504. Розгляньмо, що змінилося.

Зміни, внесені до Порядку №504 Постановою №518, спричинені змінами, що їх Закон №2245 вніс до статті 39 ПКУ. Щоправда, Кабмін мав би відреагувати швидше й оновити Порядок №504 протягом трьох місяців з дня набрання чинності Законом №2245, але таку неповороткість уряд виявляє вже не вперше.

Строк дії договору

Як і раніше, договір про попереднє узгодження ціноутворення (далі — договір) укладається на 5 років. Однак є дві істотні зміни.

За згодою ДФС та платника податків дія договору може бути поширена на весь звітний період, в якому його укладено, та/або на звітні періоди, які передують набранню ним чинності, якщо стосовно таких звітних періодів не проведена та не проводиться перевірка з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки». Це положення прямо перенесено з нововведеного Законом №2245 пп. 39.6.2.6 ПКУ до абз. 2 п. 2 Порядку №504.

Крім того, тепер ДФС може продовжити строк дії договору на підставі заяви платника податків не більш як на п'ять календарних років. Для цього платник податків має надіслати до ДФС таку заяву в довільній письмовій формі не пізніше ніж за 5 місяців до завершення строку дії договору. У редакції Постанови №194 такого не передбачалося, можливість продовжити строк дії договору була запроваджена в пп. 39.6.2.4 ПКУ Законом №2245. Щоправда, однією з умов позитивного розгляду заяви робочою групою ДФС є «відсутність внесених до податкового законодавства змін, що істотно впливають на визначення відповідності умов контрольованих операцій, які є предметом договору, принципу «витягнутої руки».

Доцільність звернення із заявою

Так само, як і за попередньою редакцією, перш ніж звертатися із заявою про проведення процедури узгодження ціноутворення, платник податків має з'ясувати, чи це взагалі доцільно, для чого надіслати до ДФС лист у довільній формі. Нова редакція Порядку №504 розширила перелік відомостей, які має містити такий лист. Тепер у ньому мають зазначатися також:

— методи або комбінація методів визначення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки», які пропонуються для проведення процедури узгодження ціноутворення;

— характер договору, який пропонується укласти за результатами проведення процедури узгодження ціноутворення (одно-, дво- чи багатосторонній).

Попередній розгляд

Після надходження такого листа ДФС призначає попередній розгляд і повідомляє платника податків не тільки про його дату і місце, а й про час. Скорочено час реагування на лист: протягом 10 р. д. з дати надходження листа, але не пізніше ніж за 3 р. д. до проведення розгляду. У редакції Постанови №194 це було 15 і 5 р. д. відповідно.

Пункт 7 Порядку №504 тепер містить перелік питань, які можуть розглядатися ДФС та платником податків під час проведення попереднього розгляду. Слово «зокрема», яке передує цьому переліку, вказує на те, що перелік не є вичерпним. Крім того, пункт 8 Порядку №504 дозволяє під час попереднього розгляду обговорювати також питання, пов'язані з процедурою узгодження ціноутворення. Обидва ці пункти є нововведенням. А от норма про письмове повідомлення платника податків про результати попереднього розгляду протягом 60 к. д. з дати надходження листа залишилася без змін. Однак уточнено, що попередній розгляд не зобов'язує платника податків чи ДФС до укладення договору (абз. 2 п. 9 Порядку №504). Уточнено також, що попередній розгляд так само проводить робоча група ДФС — попередня редакція Порядку №504 відносила до її обов'язків лише розгляд заяв, проведення процедури узгодження ціноутворення і підписання договорів.

Попереднє узгодження ціноутворення

Як і раніше, платник податків має право подати заяву про попереднє узгодження ціноутворення (далі — заява) незалежно від того, чи звертався він з пропозицією про попередній розгляд, та незалежно від його результатів. Однак тепер у п. 11 Порядку №504 конкретизовано зміст заяви, цілком, зрештою, очевидний: найменування, код ЄДРПОУ, адреса для листування, номер телефону, короткий опис контрольованої операції, характер договору, дані про керівника та/або уповноважену особу. Перелік документів, які додаються до заяви, скоротився. Так, фінзвітність достатньо подати лише за останній рік, а не за три роки, а додаткові дані бухобліку взагалі не вимагаються. ДФСУ не може залишити заяву без розгляду, але може припинити процедуру попереднього узгодження ціноутворення, якщо, наприклад, додана до заяви інформація є неповною та/або недостовірною. Заява і додані матеріали тоді повертаються.

Сама процедура попереднього узгодження ціноутворення стала більш відкритою: ДФС та платник податків проводять спільні обговорення: перше — не пізніше ніж за 30 к. д. з дати отримання ДФС заяви, а надалі — відповідно до узгодженого графіка або у разі потреби.

Нова редакція Порядку №504 передбачає можливість внесення змін до чинного договору, ініціювати які може кожна зі сторін. Перелік підстав для таких змін у п. 31 Порядку №504 є вичерпним.

Висунуто додаткові умови для дострокового припинення договору: ДФС повинна повідомити платника податків про наявність підстав для цього, а той має право подати заперечення і брати участь у їх розгляді.

Звіт про виконання договору

У попередній редакції Порядку №504 йому було присвячено аж два пункти: 25 і 26. У новій редакції він лише побіжно згадується в п. 32 в контексті дострокового припинення договору (якщо у звіті виявлено недостовірні відомості). Тож не виключено, що маємо справу з рудиментом.

Нормативна база

  • Закон №2245 — Закон України від 07.12.2017 р. №2245-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році».
  • Порядок №504 — Порядок попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях, за результатами якого укладаються договори, що мають односторонній, двосторонній та багатосторонній характер, для цілей трансфертного ціноутворення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2015 р. №504.
  • Постанова №194 — Постанова КМУ від 29.03.2017 р. №194 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 2015 р. №504».
  • Постанова №518 — Постанова КМУ від 04.07.2018 р. №518 «Про внесення змін до Порядку попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях, за результатами якого укладаються договори, що мають односторонній, двосторонній та багатосторонній характер, для цілей трансфертного ціноутворення».

Андрій ПОРИТКО, головний редактор

До змісту номеру