• Посилання скопійовано

Скарга на зупинення ПН без рішення

27.09.2017 р. надіслано пакет документів для розблокування ПН. 09.10.2017 р. працівник комісії місцевої ДФС повідомила в телефонному режимі, що за деякими ПН статус — відмова в реєстрації, рішення було прийнято ще 03.10 — 04.10. Квитанцій від ДФС досі немає. Хочемо оскаржити, як правильно це зробити без посилання на номер рішення, адже квитанції не надходило?

Схема роботи щодо зупинення ПН

Загальну схему дій платника податків та органів ДФС ми описували у «ДК» (див. «ДК» №36/2017).

За правилом, визначеним у пп. 201.16.1 ПКУ, про зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН) платнику податку протягом операційного дня (з дати надсилання ПН/РК на реєстрацію.Авт.) контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої ПН/РК.

Надалі — важливим є дотримання строків, протягом яких платник податків має скористатися правом та оскаржити дії органів щодо зупинення ПН.

Нагадаємо, що після зупинення ПН у квитанції, крім реквізитів ПН/РК (порядкового номера, дати складення) та підстав для зупинення реєстрації ПН/РК, також зазначається пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої ПН/РК в ЄРПН.

Строк подання таких письмових пояснень та/або копії документів, на перший погляд, доволі значний — 365 календарних днів, наступних за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування (пп. 201.16.2 ПКУ).

Водночас строк оскарження результату розгляду цих пояснень/документів до ДФС України значно коротший — відповідно до п. 5 Порядку №485 — 10 календарних днів після отримання платником податків рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН (далі — рішення комісіі ДФС).

I ось тут дата отримання рішення комісії ДПС1 про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН платником податків є ключовою, адже така скарга повинна містити, зокрема, реквізити оскаржуваного рішення комісії ДФС (п. 9 Порядку №485).

1 Додаток до Порядку №566.

Увага! На відміну від Порядку №916, відсутність посилання у скарзі на реквізити оскаржуваного рішення (тобто подання скарги без дотримання вимог щодо її оформлення) не дає права відмовити у прийнятті та розгляді такої скарги. У п. 7 Порядку №485 сказано, що ДФС не може відмовити платнику податку у реєстрації скарги — фактично йдеться про неможливість відмовити у прийнятті скарги з будь-яких, навіть формальних, підстав.

Отже, фактично, скласти скаргу до ДФС України на рішення комісії про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН неможливо. Проте це не підстава відпускати ситуацію...

Рішення немає — скаргу треба подавати

У ситуації, коли платник податків з телефонного дзвінка довідався про вже прийняте рішення комісії ДФС про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, але фізично його не отримав, не говорить про відсутність права у платника податків оскаржити його. Та сама ситуація виникає і тоді, коли минає тривалий час, а рішення комісії не отримано, ПН/РК не зареєстровано в ЄРПН.

Звісно, ПКУ прямо не зазначає, як саме слід діяти платнику податків.

Річ у тім, що п. 21 Порядку №566 комісії для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або відмову у такій реєстрації надається строком у п'ять робочих днів, наступних за днем отримання пояснень/документів від платника податків (це підтверджує пп. 201.16.3 ПКУ). А саме рішення комісії надсилається виключно в електронному вигляді.

Цікаво, але про продовження такого строку Порядок №566 не згадує. Хоча й про наслідки на зразок «... скарга вважається задоволеною на користь платника податку...» — також ані слова.

При цьому комісія у день прийняття рішення вносить запис до ЄРПН про реєстрацію ПН/РК або відмову в такій реєстрації.

Оскільки доступ до ЄРПН має ДПI, на обліку в якій перебуває такий платник податків, то за бажання можна звернутися й до інспекції, яка й здійснила зупинення ПН/РК.

Водночас платнику податків не обов'язково виявляти таку суперактивність. ПКУ покладає обов'язок інформувати платників податків про вчинені дії саме на органи ДФС, тобто ДПI за місцем обліку, які приймають рішення щодо зупинення ПН/РК, комісію ДФС, яка за результатами розгляду пояснень/документів приймає рішення про реєстрацію ПН/РК або відмову у цьому, та ДФС України, яка приймає рішення за результатами розгляду скарг на рішення комісії.

Платник податків має право й без фактично отриманого рішення комісії ДФС про відмову у реєстрації ПН/РК скласти скаргу, де й зазначити всі події, які відомі йому, — про відсутність рішення (на порушення строків п. 21 Порядку №566), про факт прийняття такого рішення, про що платник податків дізнався телефоном, про порушення прав платника податків на оскарження такого рішення, зокрема належного оформлення скарги, та мотивів його прийняття (тим більше що вони абстрактні та не деталізовані з огляду на закон і не відрізняються у рішеннях комісії.Авт.), а також прохання до ДФС України витребувати таке рішення у комісії.

Не забуваймо і про те, що строк у 10 календарних днів для подання скарги на рішення комісії про відмову в реєстрації ПН/РК відлічується від дня отримання рішення комісії ДФС. Тому, фактично, у разі якщо таке рішення не надсилається платнику податків, а лише реєструється в ЄРПН (п. 21 Порядку №566), то строк для подання скарги до ДФС України слід вважати таким, що не настав.

Отже, відсутність самого рішення та/або наявність у платника податків інформації про дату та номер рішення комісії без його фактичного отримання не позбавляє платника податків права подати скаргу1 й описати у ній усю ситуацію, що склалася. Окрім того, строк подання скарги може бути подовженим за правилами і на підставах, визначених пунктом 102.6 статті 102 Кодексу (п. 5 Порядку №485).

1 Ми не виключаємо оскарження й бездіяльності комісії, проте слід пам'ятати, що скарга на бездіяльність подається окремо від скарг на рішення органів ДФС та розглядається в загальному порядку (Порядок №916).

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Порядок №485 — Порядок розгляду скарг на рішення комісії Державної фіскальної служби про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою КМУ від 04.07.2017 р. №485.
  • Порядок №566 — Порядок роботи комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затверджений наказом Мінфіну від 13.06.2017 р. №566.
  • Порядок №916 — Порядок оформлення і подання скарг платниками податків та їх розгляду контролюючими органами, затверджений наказом Мінфіну від 21.10.2015 р. №916.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру