Субсидії 2017 — 2018
Бухгалтерам кооперативів, ОСББ та приватних ЖЕКів часто доводиться пояснювати мешканцям загальні принципи, а часто й окремі нюанси нарахування субсидій. Про основні новації роботи із субсидіями1, з якими матимемо справу в новому опалювальному сезоні 2017 — 2018 рр., поговоримо далі.
Нормативне підґрунтя
Основним нормативним актом, що регулює надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату, зокрема, житлово-комунальних послуг, є Положення №8482.
Цей нормативний акт визначає умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком3, користування житлом або його утримання, послуг з транспортування та розподілу природного газу та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
1 Предметом розгляду цієї статті є аналіз нюансів нарахування субсидій, якщо конкретний отримувач субсидії не провадить підприємницької діяльності, а є найманим працівником.
2 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затверджене постановою Кабміну від 21.10.95 р. №848.
3 Iз двох складових витрат на управління багатоквартирним будинком (утримання прибудинкової території та капітальний ремонт) субсидія видається тільки на утримання прибудинкової території.
У 2017 році до нього вже тричі вносилися зміни: постановами Кабміну від 26.04.2017 р. №300, від 18.08.2017 р. №609 та від 13.09.2017 р. №735. Порівняно з тогорічним опалювальним сезоном є чимало нововведень. Тож поговоримо про них докладно.
Тривалість опалювального/неопалювального сезону
Неопалювальним сезоном є період із 1 травня до 30 вересня, а опалювальний сезон триває з 1 жовтня до 30 квітня (п. 14 Порядку №848). Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців. Тобто на опалювальний і неопалювальний сезон субсидія розраховується окремо. Розмір субсидії на опалювальний сезон для домогосподарств, які використовують природний газ/електричну енергію для індивідуального опалення, розраховується з 16 жовтня до 15 квітня включно. Після закінчення терміну отримання субсидії органи соціального захисту населення самостійно розраховують субсидію на наступний період без звернень громадян (крім сімей, які орендують житло або отримують субсидію на тверде паливо).
Суть субсидії
Громадяни, яким призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, повинні щомісяця сплачувати вартість фактично спожитої послуги з урахуванням розміру призначеної субсидії. Якихось середніх чи стандартних орієнтирів тут немає. Слід розуміти, який розмір субсидії в розрізі окремих видів послуг громадянину призначено. За підсумками місяця, коли вже є інформація про обсяг спожитих послуг, відображених у квитанції на оплату житлово-комунальних послуг, до сплати підлягає вартість спожитих послуг за мінусом розміру субсидії.
Суть субсидії на комунальні послуги полягає в тому, що громадянин, який оформив її, має можливість сплачувати не всю повну суму комунальних послуг, а лише її частину. Решту вартості комунальних послуг постачальнику таких послуг компенсує бюджет. Отримувач субсидії одержує розрахунок обов'язкового платежу за окремими послугами (теплопостачання, водопостачання, утримання прибудинкової території), які слід сплачувати (якщо послуги були надані і спожиті в повному обсязі), аби не мати проблем із відділом соцзахисту щодо анулювання права на отримання субсидії. У разі коли окрема послуга не надається (наприклад, гаряче водопостачання), треба подбати, щоб органи соцзахисту мали інформацію, що ця послуга реально в конкретному будинку не надається, аби органи соцзахисту не сприймали несплату обов'язкового платежу як порушення умов надання субсидії.
Хто має право на субсидію
Право на отримання житлових субсидій мають ті сім'ї, у яких плата за житлово-комунальні послуги є більшою, ніж визначений для них обов'язковий платіж.
Зверніть увагу: обов'язковий платіж розраховується індивідуально для кожної сім'ї за встановленою формулою і залежить виключно від доходів сім'ї:
— обчислюється середньомісячний сукупний дохід домогосподарства за попередні два квартали;
— середньомісячний сукупний дохід ділиться на кількість членів домогосподарства, і визначається середньомісячний дохід на одну особу;
— дохід на одну особу ділиться на розмір прожиткового мінімуму на одну особу з розрахунку на місяць (з травня 2017 року — 1624 грн, а з грудня 2017 — 1700 грн);
— отриманий результат ділиться на 2, а потім множиться на 15%, і таким чином визначається відсоток від середньомісячного сукупного доходу.
Після цього розраховується розмір обов'язкового платежу: обов'язковий відсоток платежу множиться на середньомісячний сукупний дохід домогосподарства.
Субсидія призначається одній із зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, тобто за місцем реєстрації особи, але з урахуванням усіх зареєстрованих осіб (у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу). Кількість зазначених осіб визначається на початок місяця, з якого призначається субсидія. В окремих випадках, якщо особи, зареєстровані у житловому приміщенні (будинку), сплачують за житлово-комунальні послуги на розділені особові рахунки, субсидія може призначатися окремо за розділеними особовими рахунками пропорційно до кількості зареєстрованих осіб, які сплачують за послуги на такі рахунки (але для цього потрібне рішення районної, районної у м. Києві держадміністрації та виконавчого органу міської і районної ради або утвореної ними комісії та акт обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства, ч. 5 п. 7 Порядку №848).
Для оформлення субсидії слід подати такі документи:
— заяву про призначення житлової субсидії (за встановленою формою);
— декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (за встановленою формою);
— договір найму (оренди) житла (за наявності);
— довідки про доходи (у разі зазначення у декларації доходів, інформації про які немає в ДФС, ПФУ).
Заява і декларація можуть бути надіслані поштою або в електронному вигляді.
За загальним правилом субсидія призначається за місцем реєстрації. З 19 серпня 2017 року п. 6 Положення №848 зазнав змін: тепер конкретизовано, що субсидії не можуть призначатися одночасно за місцем реєстрації особи та за місцем її фактичного проживання. Отже, особа, яка зареєстрована у житловому приміщенні, має звернутися до органу соціального захисту населення за місцем власної реєстрації.
У сільській місцевості приймання заяв із необхідними документами для призначення субсидій та передачу їх відповідним органам праці та соціального захисту населення здійснюють уповноважені особи, які визначаються виконавчими органами сільських і селищних рад.
В окремих випадках субсидія може бути оформлена за фактичним місцем проживання. Так, за рішенням місцевих органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування субсидія може бути призначена за фактичним місцем проживання особам, які орендують житло на підставі договору найму, або індивідуальним забудовникам, будинки яких наразі не прийнято в експлуатацію. З 1 травня 2017 року комісії, створені місцевими радами, можуть (зверніть увагу: це право, а не обов'язок!) приймати рішення про призначення субсидії у випадках, не передбачених Положенням №848 (п. 5-1 Положення №848). Фінансують такі субсидії за рахунок коштів місцевих бюджетів. Також комісії можуть приймати рішення щодо неврахування при призначенні субсидії окремих осіб з числа зареєстрованих, які фактично не проживають за місцем реєстрації.
Якщо в житловому будинку зареєстровано недієздатну особу працездатного віку, над якою встановлено опіку, субсидія призначається за заявою опікуна (піклувальника) і розраховується виходячи з розміру пенсії та соціальних виплат, що їх отримує опікун на недієздатну особу. Розміри цих виплат не потрапляють до розрахунку сукупного доходу опікуна в разі його звернення за місцем власної реєстрації за оформленням субсидії. Аналогічний алгоритм діє і в частині зареєстрованих у житловому приміщенні неповнолітніх дітей, які залишилися без батьківської опіки (піклування).
Важливо пам'ятати низку випадків, про які субсидіант повинен проінформувати органи соцзахисту протягом місяця:
— зміна складу осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні (будинку);
— якщо будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають) протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії придбав товарів чи послуг на суму, яка на дату купівлі (оплати) перевищує 50 тис. грн1;
1 На практиці ці придбання моніторяться органами, підконтрольними Мінфіну, і інформація передається безпосередньо органам соцзахисту, що спричиняє анулювання субсидії.
— зміна переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, підприємств — виробників/виконавців житлово-комунальних послуг;
— закінчення строку реєстрації місця перебування.
Якщо має місце зміна складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, слід подати також нові заяву і декларацію.
Новаціями запроваджено дещо інший алгоритм дій в ситуації, коли отримувач субсидії помирає. Раніше у разі смерті особи, на яку було оформлено субсидію, її нарахування не припинялося до закінчення опалювального/неопалювального сезону за умови, що в житловому приміщенні мешкають інші особи, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги. З 19 серпня 2017 року в разі смерті отримувача субсидії надання субсидії не припиняється до закінчення строку її призначення за умови, що у житловому приміщенні (будинку) зареєстровані інші особи, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги. З дати смерті отримувача субсидії одній із осіб, з урахуванням яких було призначено субсидію, надано можливість одержати частину невикористаної субсидії на оплату газо-, електропостачання, на індивідуальне опалення (або готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива).
Як обраховують субсидію
Розмір субсидії розраховується як різниця між вартістю житлово-комунальних послуг у межах соціальних нормативів та обсягом обов'язкового платежу.
Субсидія = плата за ЖКП у межах норм - обов'язковий платіж
З 19 серпня 2017 року змінено період, за який враховуються доходи для призначення субсидії (п. 12 Положення №848). Досі у загальному випадку субсидія призначалася виходячи з розміру середньомісячного сукупного доходу осіб за чотири квартали перед місяцем, що передує місяцю, з якого призначається субсидія. Наприклад, громадянин звернувся за субсидією вперше у листопаді 2017 року, отже, для обрахунку розміру субсидії братимуться до уваги доходи за II і III квартали 2017 року (з 1 квітня до 30 вересня 2017 року включно). Якщо йдеться про обрахунок субсидії для сім'ї, що вже зверталася за субсидією в попередніх періодах і тепер відбувається розрахунок субсидії на новий період, то в цьому випадку враховуються доходи за третій — четвертий квартали попереднього року. Розрахунок субсидії на опалювальний сезон у жовтні здійснюється на підставі доходів за перший — другий квартали поточного року.
При призначенні субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, як і раніше, враховуються доходи за попередній календарний рік.
По всій Україні діють єдині соціальні норми житла та нормативи споживання житлово-комунальних послуг (регламентовано постановою Кабміну від 06.08.2014 р. №409 (зі змінами), див. таблицю).
Таблиця
Єдині соціальні норми житла та нормативи споживання житлово-комунальних послуг
Послуга | Норма |
НОРМА ПЛОЩI ЖИТЛА: | |
Утримання житла, опалення | 13,65 м2 на особу + 35,22 м2 на сім'ю 75 м2 на домогосподарство, яке складається з однієї або двох непрацездатних осіб Комісії можуть приймати рішення щодо призначення субсидії на понаднормову площу житла непрацездатним особам, які проживають самі |
СПОЖИВАННЯ ПРИРОДНОГО ГАЗУ: | |
на опалення | 5,0 м3 на 1 м2 опалюваної площі х кориг. коеф. (в опалювальний період) |
на газову плиту (приготування їжі) | 3,3 м3 на особу |
на газову плиту за відсутності гарячого водопостачання і газового водонагрівача (приготування їжі і підігрів води) | 5,4 м3 на особу |
на газову плиту і водонагрівач | 10,5 м3 на особу |
ЦЕНТРАЛIЗОВАНЕ ВОДОПОСТАЧАННЯ ТА ВОДОВIДВЕДЕННЯ: | |
постачання холодної води | 2,4 м3 на особу (за наявності централіз. постачання гарячої води), 4,0 м3 на особу (за відсутності централіз. постачання гарячої води |
постачання гарячої води | 1,6 м3 на особу |
водовідведення | 4,0 м3 на особу |
СПОЖИВАННЯ ЕЛЕКТРИЧНОЇ ЕНЕРГIЇ: | |
на опалення | 51 кВт•год на 1 м2 опалюваної площі х кориг. коеф. (в опалювальний період) |
у будинках, обладнаних стаціонарними електроплитами | 130 кВт•год на сім'ю з однієї особи + 30 кВт•год на іншого члена сім'ї (за наявності централізованого постачання гарячої води) 150 кВт•год на сім'ю з однієї особи + 30 кВт•год на іншого члена сім'ї (за відсутності централізованого постачання гарячої води) |
у будинках, не обладнаних стаціонарними електроплитами | 90 кВт•год на сім'ю з однієї особи + 30 кВт•год на іншого члена сім'ї (за наявності централізованого постачання гарячої води або за відсутності цетралізованого постачання гарячої води, наявності централізованого постачання холодної води та газових нагрівальних приладів)120 кВт•год на сім'ю з однієї особи + 30 кВт•год на іншого члена сім'ї (за відсутності централізованого постачання гарячої води, газових нагрівальних приладів та наявності централізованого постачання холодної води) |
СПОЖИВАННЯ ТЕПЛОВОЇ ЕНЕРГIЇ: | |
на опалення | 0,0431 Ккал на 1 м2 опалюваної площі х кориг. коеф. (в опалювальний період) |
ВИВЕЗЕННЯ ТВЕРДИХ ПОБУТОВИХ ВIДХОДIВ ТА РIДКИХ НЕЧИСТОТ | |
вивезення твердих побутових відходів | 0,4167 куб. метра на одну особу |
вивезення рідких побутових відходів та нечистот | 0,76 куб. метра на одну особу 4,0 м3 на домогосподарство — у разі відсутності системи централізованого водовідведення та за наявності централізованого водопостачання і вигрібних ям |
Доходи
За загальним правилом п. 8 Порядку №848 для призначення субсидії сукупний дохід обчислюється виходячи з доходів, нарахованих особам, які досягли 14-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи, без урахування ПДФО та державної соціальної допомоги1. До сукупного доходу не враховуються сплачені особою аліменти, доходи від розміщення депозитів, допомога на поховання, одноразова допомога, вартість безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок, протезно-ортопедичних виробів, засобів реабілітації, суми, які виплачуються в порядку відшкодування шкоди, заподіяної працівникові, за ушкодження його здоров'я, що пов'язане з виконанням ним трудових обов'язків. До сукупного доходу також не включаються грошове забезпечення та благодійна допомога особам, які беруть (брали) безпосередню участь у проведенні антитерористичної операції, та/або членам їх сімей.
1 Крім частини допомоги при народженні дитини (здійснюється одноразово), частини допомоги при усиновленні дитини (одноразово), державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
У ситуації, коли орган соцзахисту не може отримати інформацію про доходи, необхідну для проведення автоматичного розрахунку субсидії, через помилку в персональних даних особи, він повідомляє особу про необхідність виправлення помилки і проводить розрахунок субсидії протягом десяти днів після подання особою оновлених даних та отримання інформації про доходи (ч. 10 п. 14 Порядку №848).
Для окремих категорій осіб розмір їх доходу береться на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб (абз. 3 — 7 п. 12 Порядку №848). До 1 травня 2017 року враховувався розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 31 грудня року, за який враховуються доходи для призначення субсидії. А вже після 1 травня 2017 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб береться станом на кінець періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії.
Заборгованість за житлово-комунальні послуги
Якщо субсидія оформляється вперше, наявність заборгованості із житлово-комунальних послуг жодним чином не впливає на рішення про призначення субсидії. Якщо ж ідеться про призначення субсидії на наступний період, то з 19 серпня 2017 року вартісний критерій заборгованості, що може позбавити права на отримання субсидії, становить 20 н. м. д. г. (340 грн) за умови прострочення її сплати понад два місяці. Про факт непризначення субсидії органи соцзахисту мають проінформувати особу.
Але норми п. 14 Положення №848 стверджують, що в ситуації, коли протягом двох місяців з дати інформування про непризначення субсидії на наступний строк громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію чи оскарження заборгованості в судовому порядку (у тому числі до винесення рішення судом), субсидія має бути призначена з дати закінчення дії попередньої субсидії, в іншому випадку — з місяця, в якому громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору.
Перерахунок субсидії
Перелік підстав для проведення перерахунку розміру субсидій передбачено в п. 14 Порядку №848. Такими підставами є зміни цін і тарифів на послуги, для оплати яких призначено субсидію (наприклад, підвищення тарифу на утримання прибудинкової території), отримання за запитом уточненої інформації про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами, доходи осіб, а також проведення перерахунку розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі (цю інформацію треба підтвердити інформаційним листом від управителя багатоквартирного будинку, житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, ОСББ та організацій, що безпосередньо надають житлово-комунальні послуги).
Порядок проведення перерахунку призначених субсидій визначається районними, районними у м. Києві держадміністраціями та виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад. До речі, у разі необхідності проведення перерахунку за минулі періоди не обмежується строк, за який здійснюється перерахунок.
Припинення нарахування субсидії
Надання раніше призначеної субсидії припиняється, зокрема, у разі коли виявиться, що громадянин приховав або свідомо подав недостовірні дані, у тому числі про доходи (не зазначив один із видів доходів) та майнове становище, які вплинули на встановлення права на субсидію, або не повідомив про купівлю товарів або оплату послуг, передбачених ч. 5 п. 5 Порядку №848, унаслідок чого йому була надміру перерахована сума субсидії. Нарахування субсидії припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.
Сума надміру нарахованої субсидії (внаслідок свідомого подання громадянином документів із недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, зазначені у п. 14 Порядку №848) повертається на вимогу соцстраху або безпосередньо отримувачем (фізособою) чи шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії на підприємствах — виробниках/виконавцях житлово-комунальних послуг (кооператив, ОСББ недоотримає суму повернутих субсидій із бюджету на свій рахунок на суму такої неправомірно нарахованої субсидії).
Невикористані суми субсидій
Після закінчення терміну дії субсидії невикористані частини субсидій на опалення, водопостачання і водовідведення (накопичені мінуси у квитанціях на оплату комунальних послуг) повертаються до бюджету. Для цього бухгалтери кооперативів, ОСББ та приватних ЖЕКів надають органам соцзахисту інформацію про невикористані суми субсидій (окремо щодо води й окремо щодо тепла, можна згорнуто, а не в розрізі окремих квартир). А перед новим опалювальним сезоном (зазвичай на 1 жовтня) накопичений мінус у квитанціях на оплату має бути знято, бо за фактом ідеться про економію бюджетних коштів, які вже повернуті до бюджету, а не використані громадянами, тож у їхніх платіжках мінуси фігурувати не повинні.
Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор