• Посилання скопійовано

Перевірка Держпраці на орендованому об'єкті

Враховуючи перелік питань, наведених в акті перевірки, Держпраці має право перевіряти безпеку експлуатації виробничого обладнання. Якщо об'єктом перевірки є таке обладнання, а його передано в оренду, то постає запитання: чи має право власник не допустити до перевірки інспектора на територію виробничого цеху, що перебуває у користуванні орендаря?

Виробничий підрозділ як об'єкт оренди

Нагадаємо, що організаційну структуру підприємства наведено у ст. 64 ГКУ. Так, підприємство може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо), а також функціональних структурних підрозділів апарату управління (управлінь, відділів, бюро, служб тощо).

Виробничі і невиробничі фонди, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі підприємства, становлять майно підприємства (ч. 1 ст. 66 ГКУ).

Об'єктом оренди можуть бути, зокрема, нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення), а також інше окреме індивідуально визначене майно виробничо-технічного призначення, що належить суб'єктам господарювання.

При цьому об'єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації) є однією з істотних умов договору оренди (ч. 1 ст. 284 ГКУ). Орендар, своєю чергою, може бути зобов'язаний використовувати об'єкт оренди за цільовим призначенням відповідно до профілю виробничої діяльності підприємства, майно якого передано в оренду (ч. 2 ст. 285 ГКУ).

Щодо дозволу на експлуатацію виробничого обладнання, яке передано в оренду у складі виробничого підрозділу, то слід звернути увагу на таке.

Виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці (ч. 1 ст. 21 Закону про охорону праці).

Частина третя статті 21 Закону про охорону праці в чинній редакції регламентує обов'язок роботодавця одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі — дозвіл). На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання.

Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Видає такі дозволи на безоплатній основі центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Процедуру видачі або відмови у видачі, переоформленні, видачі дублікатів, анулювання дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки визначає Порядок №1107.

Нормами Порядку №1107 передбачено, що дозволи на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки видають як Держгірпромнагляд, так і його територіальні органи (відповідно Держпраці та її територіальні органи як правонаступники)1.

1 На підставі пункту 5 постанови КМУ від 10.09.2014 р. №442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» та розпорядження КМУ від 30.09.2015 р. №1021-р «Питання Державної служби з питань праці» Держпраці та її територіальні органи є відповідно правонаступниками Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України і її територіальних органів, що припиняються, — http://dsp.gov.ua/видача-дозволів/.

Строк дії дозволу продовжується органом, що його видав, тобто незважаючи на те, що дозволи видавалися ще Держгірпромнаглядом, продовження строку їх дії та, відповідно, дотримання вимог експлуатації здійснює вже Держпраці.

Отже, враховуючи вищенаведене, напрошується недвозначний висновок: під час укладання договору оренди виробничого підрозділу, визначення предмета договору бажано чітко описати об'єкт оренди, зокрема перелічити машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки.

Звісно, такий предмет оренди має використовуватись орендарем виключно за цільовим призначенням відповідно до профілю виробничої діяльності підприємств. А це, своєю чергою, потребує або повідомлення про наявність дозволів на експлуатацію такого виробничого обладнання, або надання копій таких дозволів орендарю.

А орендодавець у такому випадку отримує право перевіряти цільове використання орендованих машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Перевірки безпеки експлуатації машин та механізмів

Відповідно до ст. 39 Закону про охорону праці, посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці (на сьогодні — Держпраці та її територіальні органи), мають право:

— безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції;

— одержувати від роботодавця і посадових осіб письмові чи усні пояснення, висновки експертних обстежень, аудитів, матеріали та інформацію з відповідних питань, звіти про рівень і стан профілактичної роботи, причини порушень законодавства та вжиті заходи щодо їх усунення;

— забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Отже, закон надає право здійснювати перевірку дотримання вимог щодо охорони праці, складовою якої є й перевірка безпечної експлуатації об'єктів, устаткування, машин та механізмів. Комплексно, враховуючи вимоги акта перевірки, форму якого затверджено Наказом №826, посадові органи Держпраці мають право перевіряти відповідні питання — див. таблицю.

Таблиця

Окремі питання для планових заходів держнагляду у сфері промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду


з/п
Питання з безпеки та охорони праці, що підлягають перевірці
Нормативне обґрунтування
1.
Контроль роботодавцем за додержанням працівниками правил безпеки під час експлуатації засобів виробництва та проведення робіт здійснюється Ст. 13 Закону про охорону праці
2.
Технологічне обладнання, машини, механізми, устаткування, у т. ч. інженерні мережі, контрольно-вимірювальні прилади, засоби автоматичного попередження та локалізації аварій, а також інші засоби протиаварійного захисту, які забезпечують безпеку виробництва, правилам безпеки відповідають та експлуатуються правильно Ст. 13, 14, 21 Закону про охорону праці
3.
Висновки експертизи щодо відповідності обладнання, виготовленого за кордоном, вимогам нормативно-правових актів з охорони праці, чинним в Україні, наявні Ст. 21 Закону про охорону праці;
Iнструкція №13
4.
Машини, механізми, устаткування та інструменти, що використовуються, паспортам (сертифікатам) відповідають Ст. 13, 21 Закону про охорону праці;
ст. 20 Гірничого закону,
Iнструкція №13
5.
Електрообладнання умовам експлуатації відповідає Ст. 13 Закону про охорону праці
6.
Будівлі та споруди, виробниче обладнання та устаткування утримуються відповідно до встановлених вимог, моніторинг за їх технічним станом забезпечено належним чином Ст. 13 Закону про охорону праці

Держпраці проводить перевірки госпсуб'єктів, відповідні реквізити яких зазначають у документах на перевірку. Тому в разі передання в оренду виробничого підрозділу, у т. ч. виробничих приміщень разом із виробничим устаткуванням, перевірки можуть стосуватися як власника такого виробничого підрозділу, так і орендаря. В обох випадках предмет перевірки визначатиметься видами госпдіяльності, які зазначені в ЄДР. I в обох випадках предмет перевірки може охоплювати питання охорони праці, дотримання правил експлуатації машин та механізмів, відповідності вимогам чинного законодавства та наданим дозволам.

Допуск Держпраці до перевірки

Якщо ми вже говоримо про перевірки Держпраці, то зауважимо, що нещодавно ДРСУ в листі від 10.04.2017 р. №2368/0/20-17 (див. «ДК» №20/2017, коментар «ДК») висловилася щодо повноважень у сфері здійснення перевірок Держпраці (п. 51 додатка 1 до листа).

Так, Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері промислової безпеки та охорони праці і визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю), затверджені постановою КМУ від 28.04.2009 р. №413, визнані такими, що не відповідають вимогам законодавства.

Аналогічний висновок ДРСУ зробила й щодо Наказу №826. Проте Держпраці на своєму сайті у розділі «Уніфіковані форми актів, що складаються за результатами проведення заходів державного нагляду (контролю)» зазначає саме Наказ №826.

При цьому зауважимо, що відповідно до ч. 15 ст. 4 Закону про держнагляд при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов'язані використовувати виключно уніфіковані форми актів. Залежно від ступеня ризику орган державного нагляду (контролю) визначає перелік питань для здійснення планових заходів, що затверджується наказом такого органу; уніфіковані форми актів з переліком питань затверджуються органом державного нагляду (контролю) (ч. 2 ст. 5 Закону про держнагляд).

Зверніть увагу!

Суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику (ст. 10 Закону про держнагляд).

У контексті наведеного вище також згадаймо про те, що однією з підстав для анулювання дозволу є створення перешкод під час проведення посадовими особами Держпраці або її територіального органу перевірки додержання вимог законодавства про охорону праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки або експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, на які видано дозвіл (ч. 12 ст. 21 Закону про охорону праці).

Отже, законною підставою для недопуску може бути, зокрема, відсутність оприлюдненої на веб-сайті ДРСУ (чи Держпраці) форми уніфікованого акта перевірки. Втім, оскільки формально затверджена форма такого акта є на офіційному сайті http://dsp.gov.ua, недопуск з такої підстави навряд чи буде витлумачений як законний.

Що ж до суб'єкта перевірки, то, звісно, Держпраці призначатиме перевірку орендаря чи орендодавця за їхнім місцезнаходженням (за даними ЄДР). Крім того, сам факт передачі в оренду виробничого устаткування, на яке отримано дозвіл, не дає права не допустити до перевірки. Адже перевірка у сфері промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду не пов'язує об'єкт перевірки з правом власності чи правом оренди.

Приклад 1 Держпраці виписало документи на перевірку на власника виробничого підрозділу. Чи допускати?

У цій ситуації, коли Держпраці перевіряє отримувача дозволу, допустити до перевірки потрібно. Але при цьому треба подати документи, які свідчать про оренду ЦМК або окремого виробничого підрозділу. У будь-якому випадку перевірити дотримання вимог експлуатації виробничого устаткування вони вже не зможуть.

Приклад 2 Держпраці виписало документи на перевірку на орендаря виробничого підрозділу. Чи допускати?

На нашу думку, допустити потрібно. Адже таке устаткування використовується орендарем у госпдіяльності — ця перевірка може охоплювати, крім інших питань, ще й перевірку безпеки та охорони праці, пов'язаної з експлуатацією такого орендованого виробничого обладнання (перевірка виробничого об'єкта). У такому випадку наявність копій дозволів, які мали би передаватись, як ми зазначали вище, разом з іншою документацією на предмет оренди (виробничий цех/підрозділ), може знадобитися для підтвердження законних підстав експлуатації виробничого устаткування.

Нормативна база

  • ГКУ — Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. №436-IV.
  • Гірничий закон — Закон України від 06.10.99 р. №1127-XIV «Гірничий закон України».
  • Закон про держнагляд — Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
  • Iнструкція №13 — Iнструкція щодо застосування Порядку видачі дозволів Державним комітетом з нагляду за охороною праці та його територіальними органами, затверджена наказом Держохоронпраці від 21.01.2004 р. №13.
  • Наказ №826 — Наказ МНС від 11.08.2011 р. №826 «Про затвердження Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України та уніфікованої форми Акта перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта)».
  • Порядок №1107 — Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 р. №1107.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру