Як відомо, з 4 січня 2017 року НБУ зменшив аж утричі (зі 150 тис. грн до 50 тис. грн) граничний розмір суми, на яку фізособи можуть проводити готівкові розрахунки між собою та зі суб'єктами господарювання (юрособами та підприємцями). Звичайно ж, це викликало безліч запитань: на які розрахунки це обмеження поширюється, а на які — ні, яка відповідальність і на кого чекає за порушення таких граничних меж готівкових розрахунків, чи можна якось розрахуватися готівкою у сумі понад 50 тис. грн? Усе це ми розберемо далі на прикладах.
Коли діють готівкові обмеження
Відповідно до п. 2.3 Положення №637, підприємства (підприємці) мають право здійснювати розрахунки готівкою між собою та/або з фізичними особами протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами в межах граничних сум розрахунків готівкою, установлених відповідною Постановою №210. Саме до цієї постанови Постановою №407 і було внесено зміни, які запрацювали з 04.01.2017 р.
Так, пунктом 1 Постанови №210 встановлено граничну суму розрахунків готівкою:
— не більш ніж 10 тис. грн — між юрособами (ФОП) протягом одного дня;
— не більш ніж 50 тис. грн — між фізособою та юрособою (або ФОП)протягом одного дня;
— не більш ніж 50 тис. грн — між фізособами за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню.
Обмеження готівкових розрахунків поширюються як на ситуацію, коли фізична особа сплачує готівку підприємству (підприємцю), так і навпаки (листи НБУ від 24.03.2014 р. №11-117/12189, від 24.01.2014 р. №11-116/3159, від 25.10.2013 р. №25-311/19450).
При цьому з 4 січня 2017 р. готівкове обмеження (50000 грн) між фізичною особою та підприємством (підприємцем) протягом одного дня застосовується не за товари, роботи та послуги, як було раніше, а у разі будь-яких розрахунків, крім окремо зазначених у п. 2.3 Положення №637 (про них — далі). Як це вплине на проведення готівкових розрахунків у різних ситуаціях, розглянемо у таблиці.
Таблиця
Як діють готівкові обмеження на основні види розрахунків з 04.01.2017 р.
Ситуація
|
Особливості готівкових розрахунків
|
Роз'яснення з боку НБУ/ДФС
|
Зарплата та інші виплати, які як належать до фонду оплати праці, так і не належать | Як ми зауважили вище, оскільки наразі готівкові обмеження стосуються будь-яких розрахунків, крім окремо зазначених у п. 2.3 Положення №637, то виходить, що видачу зарплати та інших виплат працівникам у готівковій формі обмежено граничними сумами розрахунків. Таким чином, видавати зарплату та інші види платежів згідно з Iнструкцією №5 (незалежно від того, «зарплатні» вони чи ні), крім зазначених у п. 2.3 Положення №637, одному працівникові з каси можна у сумі, не більшій ніж 50 тис. грн за один день |
Поки що немає |
Відрядження | Обмеження граничної суми готівкового розрахунку не поширюється на готівкові розрахунки, пов'язані з відрядженням працівника підприємства. Тому на відрядження працівнику можна видавати готівкові кошти у будь-якій сумі. При цьому обмеження у розмірі 10 тис. грн поширюється на придбання таким працівником протягом дня за рахунок коштів, виданих на відрядження, ТМЦ |
Підкатегорія 109.13 ЗIР |
Продаж товарів та послуг через РРО | Обмеження граничної суми розрахунків, установлене у розмірі 50 тис. грн, поширюється на розрахунки між фізособою та підприємством (підприємцем) протягом одного дня за товари (роботи, послуги), проведені через РРО, розрахункові книжки | Підкатегорія 109.13 ЗIР |
Фіндопомога та позика | До 04.01.2017 р. як фахівці НБУ, так і податківці наполягали на тому, що на операцію і з видачі, і з повернення фіндопомоги чи позики у готівковій формі з однією особою протягом одного дня поширюються готівкові обмеження. Звичайно ж, на практиці багато хто сперечався з ними, адже прирівняти фіндопомогу до товару (послуги), про які згадувало Положення №210, було доволі важко. Проте з 04.01.2017 р. у зв'язку з тим, що готівкові обмеження стосуються будь-яких розрахунків, питання подальшого спору з податківцями з цього приводу відпало само собою. Тож на ці розрахунки поширюється гранична сума готівкових розрахунків: — 10 тис. грн — між самими підприємствами (ФОП); — 50 тис. грн — між фізособою та підприємством (ФОП) |
Листи НБУ від 21.06.2016 р. №50-0004/51974, від 24.03.2014 р. №11-117/12189, від 24.01.2014 р. №11-116/315, від 08.11.2013 р. №11-117/21669, лист ДФСУ від 21.07.2014 р. №25/6/99-99-22-06-03-15/415, підкатегорія 109.13 ЗIР |
Внески до статутного фонду | Тут за аналогією з фіндопомогою. Як до 04.01.2017 р., так і після цієї дати, готівкові обмеження поширюються на готівкові внески до статутного фонду |
Підкатегорія 109.13 ЗIР |
Виплата дивідендів | Тут за аналогією з фіндопомогою. Виплата дивідендів готівкою протягом одного дня підприємству (підприємцю) обмежується розміром 10 тис. грн, а фізичній особі — 50 тис. грн |
Лист НБУ від 01.08.2014 р. №11-117/41539, підкатегорія 109.13 ЗIР |
Придбання ТМЦ для потреб юрособи фізособою (працівником та не працівником) за власну готівку | Операція з придбання ТМЦ за власні кошти на виробничі потреби юрособи в сумі понад 10 тис. грн є порушенням вимог Постанови №637 щодо дозволеного розміру готівкових розрахунків між юрособами (ФОП). Адже якщо фізособа-працівник здійснює придбання товарів (робіт, послуг) на користь підприємства за власні готівкові кошти, то таке підприємство на підставі статей 1159 і 1160 ЦКУ зобов'язане відшкодувати ці витрати, у разі якщо придбані товари (роботи, послуги) своєчасно та у повному обсязі було оприбутковано та відображено у бухобліку підприємства. При цьому зазначимо, що коли фізособа придбаває товари (роботи, послуги) за готівку на користь підприємства, то вона діє від імені підприємства. А отже, документи на ТМЦ має бути виписано на ім'я підприємства. Якщо ж придбання здійснює не працівник підприємства, то вважаємо, що зазначене вище також може бути застосоване, якщо така особа діє за договором доручення, укладеним із підприємством. Адже згідно з ч. 1 ст. 1000 ЦКУ за договором доручення одна сторона (повірений) зобов'язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Тобто й у цій ситуації фізособа — не працівник, придбаваючи товар, діятиме від імені підприємства. А отже, мають бути враховані готівкові обмеження у сумі 10 тис. грн |
Листи НБУ від 21.06.2016 р. №50-0004/51974, від 30.01.2014 р. №27-011/3958, підкатегорія 109.13 ЗIР |
Компенсація фізособі власно витрачених коштів на придбання ТМЦ для потреб юрособи | Обмеження граничної суми готівкового розрахунку 10 тис. грн не поширюється на операції з повернення готівки з каси підприємства фізособі, яка витратила власні готівкові кошти на придбання ТМЦ для потреб юридичної особи. Але оскільки йдеться про розрахунки між юрособою (ФОП) та фізособою, вважаємо, що тут готівкові розрахунки будуть обмежені сумою у 50 тис. грн |
Підкатегорія 109.13 ЗIР |
Приймання й видача готівки одній особі протягом одного дня | Приймання СГ протягом одного дня від фізособи та видачу такій особі готівки у сукупному розмірі, який перевищує 50 тис. грн, вважається порушенням граничної суми розрахунків. За аналогією вважатиметься порушенням і приймання та видачу одним підприємством (ФОП) готівки іншому підприємству (ФОП) у сукупному розмірі, який перевищує 10 тис. грн |
Підкатегорія 109.13 ЗIР |
Зверніть увагу!
Готівкові обмеження згідно з абз. 2 п. 2.3 Положення №637 стосуються також розрахунків під час оплати за товари, придбані на виробничі (господарські) потреби за рахунок готівкових коштів, одержаних за допомогою електронного платіжного засобу.
Тож виходить, що видача зарплати та інших виплат працівникам, внесок до статутного капіталу готівкою, отримання та надання готівкою фіндопомоги (позики), оплата за придбаний товар, роботи, послуги у готівковій формі, повернення боргу, оплата матеріальної шкоди тощо однаково обмежені граничними сумами розрахунків.
Зверніть увагу!
Кількість підприємств (ФОП) та фізосіб, з якими здійснюються готівкові розрахунки, протягом дня не обмежується. Тобто видати чи отримати готівкою протягом дня можна хоч і мільйон гривень, але щодо різних осіб і так, щоб розрахунки з кожною не перевищували граничного розміру, визначеного у Постанові №210.
Коли обмеження не застосовуються
Відповідно до абз. 3 п. 2.3 Положення №637, обмеження готівкових розрахунків не поширюються на:
1) розрахунки підприємств (підприємців) із бюджетами та державними цільовими фондами;
2) добровільні пожертвування та благодійну допомогу;
3) використання коштів, виданих на відрядження.
Утім, це ще не всі випадки. Також не поширюються готівкові обмеження на розрахунки:
— за договорами купівлі-продажу між фізособами, які не підлягають нотаріальному посвідченню, незалежно від суми розрахунків (підкатегорія 109.13 ЗIР);
— з особою, яка здійснює незалежну професійну діяльність та яка одночасно не зареєстрована як ФОП, на суму, більшу ніж 10 тис. грн. Утім, на розрахунки з такою особою поширюється обмеження у розмірі 50 тис. грн (підкатегорія 109.13 ЗIР);
— з особою, яка одночасно зареєстрована як ФОП, однак розрахунки не пов'язані з підприємницькою діяльністю такої особи, на суму, більшу ніж 10 тис. грн. Але на розрахунки з такою особою поширюється обмеження у розмірі 50 тис. грн (підкатегорія 109.13 ЗIР);
— які проводяться із застосуванням платіжних карток (підкатегорія 109.13 ЗIР).
Як провести готівкові розрахунки понад граничні межі
Згідно з п. 2 Постанови №210, фізособи мають право здійснювати розрахунки на суму, яка перевищує 50 тис. грн, шляхом:
— перерахування коштів з поточного рахунку на поточний рахунок;
— внесення та/або перерахування коштів на поточні рахунки (у т. ч. у депозит нотаріуса на окремий поточний рахунок у національній валюті).
На сайті офіційного інтернет-представництва НБУ1 було наведено приклад з цього приводу. Так, коли фізособа інвестує кошти у придбання нерухомості, автомобіля тощо вартістю 70 тис. грн у юрособи (ФОП), то у такому випадку є три легальні способи розрахунку:
1) за допомогою платіжної картки в розмірі 70 тис. грн;
1 https://bank.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=42053190&cat_id=3127220.
2) шляхом перерахування коштів зі свого поточного рахунку на рахунок отримувача в розмірі 70 тис. грн;
3) шляхом внесення до каси банку готівки в сумі 70 тис. грн для перерахування та зарахування на рахунок юрособи (ФОП).
Проте фахівці НБУ звертають увагу, що внесення 50 тис. грн готівкою, а решти 20 тис. грн — безготівково Постановою №210 не передбачено.
Втім НБУ на сайті чомусь забув згадати про четвертий спосіб розрахунків — розбити вартість покупки по 50 тис. грн на день. Так, згідно з роз'ясненням фахівців ДФС (підкатегорія 109.13 ЗIР), чинним законодавством не передбачено обмежень терміну проведення розрахунків готівкою за товари (роботи, послуги), вартість яких перевищує 50 тис. грн. Тож у разі проведення розрахунків протягом кількох днів (відповідно до умов, визначених у договорі між продавцем та покупцем) обмеження сум розрахунків 50 тис. грн стосується кожного окремого дня проведення розрахунків.
НБУ на сайті також зауважив, що готівкове обмеження розрахунків із фізособами сумою 50 тис. грн із 04.01.2017 р. є обов'язковим під час проведення будь-яких розрахунків за участю фізосіб незалежно від дати укладення договору, за яким вони здійснюються.
Вважаємо, що зазначені вище правила готівкових розрахунків поширюються і на розрахунки між юрособами (ФОП). Адже НБУ в листах від 18.11.2013 р. №11-117/23064 та від 13.09.2016 р. №50-0004/76522 роз'яснив, що у разі якщо одне підприємство розрахувалося за товари (послуги) з іншим підприємством готівкою на суму понад установлене Постановою №210 обмеження шляхом внесення коштів у готівковій формі до каси банку, це не суперечитиме вимогам нормативно-правових актів НБУ.
Відповідальність
Розміри фінансових санкцій за порушення касової дисципліни встановлено Указом №436/95. Але цим Указом не передбачено фінансової відповідальності за недотримання СГ вимог Постанови №210. Про це, зокрема, пишуть податківці у листі ДФС від 19.12.2016 р. №13583/М/99-99-13-04-02-14.
Тож у разі здійснення СГ розрахунків готівкою понад установлену граничну суму таких платників притягують до відповідальності згідно з нормами КпАП.
Так, ст. 163-15 КпАП передбачено, що порушення порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), у т. ч. перевищення граничних сум розрахунків готівкою, недотримання установлених законодавством вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів, тягне за собою накладення штрафу на фізичну особу — підприємця, посадових осіб юридичної особи від 100 до 200 н. м. д. г., а це від 1700 до 3400 грн.
Дія, передбачена ч. 1 ст. 163-15 КпАП, вчинена особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за таке ж порушення, тягне за собою накладення штрафу від 500 до 1000 н. м. д. г., а це від 8500 до 17000 грн.
Зазначимо, що відповідальності звичайних фізичних осіб за перевищення граничних сум розрахунків готівкою чинним законодавством не передбачено (підкатегорія 109.21 ЗIР). Але таку відповідальність несуть не тільки посадові особи платника готівки, але й посадові особи одержувача цих коштів, якщо під час цих операцій було перевищено обсяг граничних сум розрахунків готівкою.
Згідно з пп. 19-1.1.4 та пп. 20.1.10 ПКУ, контроль за дотриманням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги) здійснюють органи Державної фіскальної служби України.
Вони розглядають справи про адмінправопорушення, пов'язані з порушенням порядку проведення готівкових розрахунків згідно з ст. 163-15 КпАП, та мають право складати протоколи про правопорушення, тобто накладають адмінштраф згідно з ст. 234-2 КпАП, п. 1 р. II Iнструкції №566.
Нормативна база
- КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. №8073-X.
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
- Указ №436/95 — Указ Президента України від 12.06.95 р. №436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки».
- Положення №637 — Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою НБУ від 15.12.2004 р. №637.
- Постанова №210 — Постанова НБУ від 06.06.2013 р. №210 «Про встановлення граничної суми розрахунків готівкою».
- Постанова №407 — Постанова НБУ від 25.11.2016 р. №407 «Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 6 червня 2013 року №210».
- Iнструкція №5 — Iнструкція зі статистики заробітної плати, затверджена наказом Держкомстату від 13.01.2004 р. №5.
- Iнструкція №566 — Iнструкція з оформлення органами доходів і зборів матеріалів про адміністративні правопорушення, затверджена наказом Мінфіну від 02.07.2016 р. №566.
Катерина КАЛАШЯН, «Дебет-Кредит»