• Посилання скопійовано

Замість спецрежиму — дотації

У 2017 році окремих спецрахунків для сільгосптоваровиробників уже немає — передбачається, що суб'єкти сільського господарства отримуватимуть бюджетні дотації. Наразі маємо Порядок розподілу таких дотацій, затверджений постановою КМУ від 08.02.2017 р. №83.

Замість спецрежиму, коли частина ПДВ залишалася у розпорядженні сільгосптоваровиробників, їм пропонується на 5 наступних років (2017 — 2021 роки) сплачувати повністю всю додатну різницю між сумами ПЗ та ПК до бюджету й отримувати дотацію. Для цього сільгосптоваровиробники мають бути внесені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації. Як і раніше, до декларації має бути щомісяця додано розрахунок питомої ваги вартості сільгосптоварів, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів (місяців). Далі у гру вступають податківці. На підставі поданих декларацій і переліку сільгосптоваровиробників із Реєстру отримувачів бюджетної дотації вони надсилають Міністерству аграрної політики і Держказначейству реєстр, де, зокрема, зазначено суму коштів для кожного отримувача із застосування коефіцієнтів пропорційності (п. 9 та 12 Порядку). На підставі даних цього реєстру Держказначейство буде перераховувати сільгосптоваровиробникам дотації.

Хто має можливість отримати бюджетну дотацію

Право на отримання бюджетної дотації мають юрособи та фізособи-підприємці, які:

— включені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації (далі — Реєстр),

— основною діяльністю яких є постачання сільськогосподарських товарів за умови, що питома вага вартості таких сільгосптоварів становить не менш як 75% вартості всіх товарів, поставлених ними протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.

Наявність податкового боргу позбавляє права на отримання дотації.

По суті, бюджетну дотацію отримуватимуть виробники продукції, що перелічена у пп. 16-1.3 Закону №1877. Якщо порівнювати з переліком, що наводився у колишньому пп. 209.7 ПКУ, то спецрежимом з ПДВ користувалися виробники товарів товарних груп 1 — 24, товарних позицій 4101 — 4103, 4301 УКТ ЗЕД, а також підприємства, які надавали сільгосппослуги. А тепер надання послуг не дає права на отримання дотації.

Розподіл бюджетної дотації здійснюється за такими напрямами:

— бюджетна дотація товаровиробникам, які займаються птахівництвом (КВЕД 01.47, 10.12 та 10.80);

— бюджетна дотація іншим товаровиробникам, які провадять види діяльності, визначені у п. 16-1.3 Закону №1877 (крім КВЕД 01.47, 10.12 та 10.80).

На який розмір дотації можна розраховувати? Норми п. 5 коментованого Порядку №83 передбачають, що дотація виплачується щомісяця з урахуванням вартості реалізованої продукції та вимог п. 4 цього Порядку пропорційно до частки сплаченої до бюджету суми ПДВ за визначеними видами діяльності в загальній сумі сплати ПДВ. Щодо строків, то дотація має бути перерахована адресату наступного дня після граничного строку сплати такого податку за звітний період, за який надається бюджетна дотація, тобто, по суті, дотацію буде отримано через місяць після звітного періоду, за який вона отримується.

Підприємство у Реєстрі

Iніціює внесення підприємства до Реєстру отримувачів бюджетної дотації саме підприємство. Наразі заяву на внесення до Реєстру можна подати тільки особисто. Форми заяви про внесення сільськогосподарського товаровиробника до Реєстру отримувачів бюджетної дотації (ф. №1-РОБД) та заяви про зняття сільськогосподарського товаровиробника з реєстрації як отримувача бюджетної дотації (ф. №2-РОБД) досі щойно в проекті1. У заяві ф. №1-РОБД підприємство наводить підстави для внесення сільськогосподарського товаровиробника до Реєстру та перелік його видів діяльності, здійснення яких дає право на бюджетну дотацію (передбачені новим пунктом 16-1.3 Закону №1877).

1 http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2017-rik/71347.html.

Податківці перевіряють відповідність вимозі щодо питомої ваги сільгосптоварів, реєстрацію платником ПДВ і відсутність прийняття рішення про припинення. Якщо підстав для відмови немає, податківці мають 3 робочі дні на внесення сільгосппідприємства до Реєстру отримувачів бюджетної дотації. Якщо надалі зникне хоча б одна з підстав перебування сільгосппідприємства у цьому списку (зокрема, не виконуватиметься умова щодо питомої ваги реалізації сільгосптоварів), таке підприємство буде вилучено з Реєстру.

Що записується в Реєстрі

Перелік інформації, яка буде внесена щодо кожного підприємства до цього Реєстру, передбачено п. 16-1.4 Закону №1877. У разі зміни найменування чи податкового номера конкретного отримувача бюджетної дотації зміни до Реєстру вносяться автоматично на підставі оновлення даних із ЄДР (без участі самого підприємства). Якщо ж змінюється перелік видів діяльності, що їх веде підприємство, або реквізити його банківського рахунку, на який перераховується бюджетна дотація, то підприємство має сповістити про цей факт заявою протягом 10 днів від факту таких змін (очевидно, заява має бути подана у довільній формі).

Звітність

Відповідно до п. 51 підр. 2 розд. ХХ ПКУ, товаровиробники щомісяця подаватимуть звітність з ПДВ із додатком. Форми такого додатка наразі немає. Очевидно, це буде щось подібне до додатків ДС9 та ДС10. У додатку слід здійснити розрахунок додатної різниці між ПЗ та ПК за звітний період конкретно за видами продукції, щодо яких отримується дотація. Крім того, там здійснюватиметься розрахунок питомої ваги вартості сільгосптоварів, поставлених протягом попередніх 12 послідовних місяців.

Якщо подаватиметься УР, унаслідок якого сума ПДВ до сплати буде зменшуватися, сума такого зменшення знайде своє відображення в розмірі дотації наступних звітних періодів.

Обмеження

Щомісячний розмір бюджетної дотації товаровиробникам, які займаються птахівництвом, не може перевищувати 50% виділених асигнувань на бюджетну дотацію у поточному місяці. А згідно з п. 16 Порядку №83 за результатами діяльності у листопаді — грудні кожного року бюджетна дотація буде виплачуватися товаровиробнику в наступному бюджетному році.

Загалом передбачається, що річний обсяг коштів держбюджету, які спрямовуються на державну підтримку сільськогосподарських товаровиробників, становитиме не менше 1% випуску продукції у сільському господарстві (новий п. 42 розд. VI БКУ). При цьому 10% такої підтримки у 2017 році, 15% — у 2018, 20% — у 2019 — 2021 роках має бути спрямовано сільськогосподарськими товаровиробниками на придбання у вітчизняних виробників сільськогосподарської техніки та обладнання.

Мінагрополітики розробить бюджетну програму, на підставі якої податківці в автоматичному режимі розподілятимуть дотації між отримувачами (п. 16-1.6 Закону №1877). По суті, дотацію розподілятиме Мінагрополітики на підставі даних податківців пропорційно до суми вартості реалізованої продукції. Розподіл бюджетної дотації здійснюватиметься пропорційно до суми ПДВ, що сплачено товаровиробником до бюджету (зверніть увагу: суми сплаченого до бюджету ПДВ, а не обсягу реалізації!), та з розрахунку не більш ніж 50 млн грн на одного сільськогосподарського товаровиробника на рік з урахуванням пов'язаних осіб (критерій пов'язаності буде братися у розумінні пп. 14.1.159 ПКУ). З 2018 року сумове обмеження розміру дотації на одного сільськогосподарського товаровиробника з урахуванням пов'язаних осіб зросте до 150 млн грн на рік.

Нормативна база

  • Порядок №83 — Порядок розподілу бюджетної дотації для розвитку сільськогосподарських товаровиробників та стимулювання виробництва сільськогосподарської продукції у 2017 році, затверджений постановою КМУ від 08.02.2017 р. №83.
  • Закон №1877 — Закон України від 24.06.2004 р. №1877-IV «Про державну підтримку сільського господарства України».

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру