• Посилання скопійовано

Порядок списання твердого палива

Підприємство опалюється дровами і брикетами. Як правильно розрахувати витрати палива і як правильно провести списання витрачених дров і брикетів?

Документальне оформлення

Не зайвим буде нагадати, що активи в обліку підприємства відображаються на підставі підтвердних документів. Якщо брикети, дрова та паливні гранули придбані за плату, підтвердженням буде накладна від постачальника (зокрема товарний чек від підприємця). Якщо дрова придбані у фізичної особи — не підприємця, слід оформити закупівельний акт. В акті фіксуються дата і місце складання, назва підприємства, одиниця виміру господарської операції, зміст та обсяг (кількісний і вартісний) господарської операції, посада особи-покупця та підписи сторін.

Згодом відпуск для внутрішнього переміщення (наприклад, брикети та дрова зберігатимуться на складі підприємства) оформлятиметься накладною-вимогою на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів1. Відпуск та облік в місцях зберігання здійснює вже матеріально відповідальна особа. Облік запасів на складі може здійснюватися із застосуванням картки складського обліку матеріалів2. У визначений строк (як правило, місяць) матеріально відповідальна особа подає до бухгалтерії документи з надходження та вибуття запасів, зокрема матеріальний звіт3 з відображенням у ньому наявності і руху паливних брикетів та дров. Списання запасів оформляється актом на списання (форму документа можна розробити самостійно, головне — наявність обов'язкових реквізитів, перелік яких наводиться у ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік).

1 Типова форма №М-11, затверджена Наказом №193.

2 Типова форма №М-12, затверджена Наказом №193.

3 Типова форма №М-19, затверджена Наказом №193.

Бухоблік

Паливні брикети, дрова та паливні гранули (пелети або біопаливо) зараховуються на баланс підприємства як запаси. Облік ведеться на рахунку 20 «Виробничі запаси», призначеному для узагальнення інформації про наявність і рух належних підприємству запасів. За ознакою використання такий актив відображається в обліку на субрахунку 203 «Паливо» (на субрахунку 203 обліковуються наявність та рух палива, що придбається для опалення будівель), проте дехто веде облік за субрахунком 209 «Iнші матеріали», що вважається не помилкою, а, радше, некоректним відображенням.

Первісна вартість складається з витрат, що виникли з придбанням брикетів, зокрема: ціни придбання (за мінусом ПДВ, якщо підприємство є платником ПДВ) та інших витрат, які безпосередньо пов'язані з придбанням (наприклад, доставка, якщо послуга оплачується окремо).

На підставі підтвердних документів паливо списується на витрати. Класифікація витрат залежатиме від напряму використання твердопаливного котла або пічного опалення. Вартість біопалива, яку згідно з калькуляцією відносять до собівартості виробленої продукції (виконаних робіт, наданих послуг) і до первісної вартості придбаних товарів, відображають у витратах підприємства лише в періоді визнання доходів від реалізації. Або ж такі витрати за датою понесення (дата за актами списання) будуть складовою адміністративних чи збутових витрат.

Порядок розрахунку витрат

Найскладніше — це з'ясувати, як правильно розрахувати витрати палива і як правильно провести списання за витраченими дровами, брикетами (біопаливом). Складність полягає в тому, щоби правильно вибрати вихідні дані для виконання розрахунків з урахуванням кількості спалюваних у топці котла деревини та брикетів. За аналогією зі списанням пального, списання відбувається за нормами витрат дров на опалення.

Отже, підприємство повинне самостійно розробити внутрішні документи щодо нормування витрат. I вже у межах самостійно розрахованих норм витрачання дров і брикетів відображати витрати в обліку. Зрозуміло, що витрати мають бути економічно обґрунтованими та підтвердженими документально, у тому числі слід документально затвердити самостійно розраховані норми. А це означає, що потрібно розрахувати нормативні витрати дров для опалення приміщення і бути готовим обґрунтувати свої розрахунки.

Як розрахувати норми

Зверніть увагу: якщо на підприємстві використовується твердопаливний котел, то, розробляючи розрахунок витрат, потрібно врахувати норми витрат палива для опалювальних котлів (затверджені наказом Держкоменергозбереження від 07.05.2001 р. №46). У п. 1.3 зазначеного документа сказано, що ці норми є обов'язковими для підприємств усіх форм власності, вони поширюються на всі котли, що експлуатуються в Україні, крім імпортних (за винятком тих, що придбані в республіках колишнього СРСР) та побутових котлів.

Для пічного опалення нормативів витрачання твердого палива немає. Тут можна скористатися калькуляторами, які розміщуються на різних онлайн-ресурсах. Також зауважимо, що згідно з ч. 3 ст. 17 Закону про місцеві держадміністрації місцева держадміністрація складає необхідні для управління соціально-економічним розвитком відповідної території баланси палива. Тому рекомендуємо під час розрахунку витрат щодо норм витрачання твердого палива при пічному опаленні та під час розроблення Положення про норми витрат звернутися із запитом до місцевої адміністрації. Норми витрат умовного палива встановлюються, як правило, обласними органами державної влади.

Якщо бути зовсім запобігливими, то з огляду на те, що під час горіння дров з різних дерев виділяється неоднакова кількість тепла1, не зайвим буде розробити Положення про норми витрат. Звісно, складає Положення та матеріальний звіт про витрату біопалива не бухгалтер, проте контроль витрат залишається саме за ним.

1 Різні породи дерев мають різну щільність і теплотворну здатність. Також кількість дров на 1 кВт теплової енергії залежить від їх вологості.

Податковий облік

У податковому обліку все відображається класично, аналогічно до багатьох стандартних операцій. Податок на прибуток — це результат бухобліку, а суми ПДВ у платників цього податку потрапляють до складу ПК.

Для тих платників, які визначають податковий фінрезультат із застосовуванням різниць, немає жодних обмежень. Єдиний можливий нюанс — це придбання біопалива у неприбуткових організацій, та й то він з'являється за умови досягнення певної суми за рік, установленої пп. 140.5.4 ПКУ.

Платникам ПДВ слід пам'ятати про застереження п. 198.5 ПКУ та ст. 199 ПКУ. Якщо придбання пов'язане з операціями, перелік яких наводиться у п. 198.5 ПКУ, а також за нормами ст. 199 ПКУ, потрібно визнати ПЗ з ПДВ. У цьому випадку слід скласти та зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну (код товару згідно з УКТ ЗЕД у графі 3 ПН не зазначається). База оподаткування визначається з вартості придбання біопалива.

Зверніть увагу: якщо виникає переліміт використання біопалива (порівняно з Нормами для твердопаливних котлів або Положенням про норми витрат для пічного опалення), податківці можуть вважати, що такі «зайві» витрати не пов'язані з господарською діяльністю. Тоді слід пам'ятати про норму пп. «г» п. 198.5 ПКУ. А це означає: якщо активи, за якими визнавався ПК з ПДВ, призначаються для їх використання в операціях, що не є господарською діяльністю платника, треба нарахувати ПЗ з ПДВ.

Тому радимо дотримуватися Норм і не виходити за ці межі, інакше слід нарахувати «технічні» ПЗ з ПДВ на переліміт.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
  • Закон про місцеві держадміністрації — Закон України від 09.04.99 р. №586-XIV «Про місцеві державні адміністрації».
  • Наказ №193 — Наказ Мінстату від 21.06.96 р. №193 «Про затвердження типових форм первинних облікових документів з обліку сировини та матеріалів».

Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру