Облік платників податків та реєстрація платників ПДВ — є зміни!
! Платникам податків
Мінфін затвердив зміни до:
— Порядку обліку платників податків і зборів;
— Положення про реєстрацію платників ПДВ.
Установлено, що платники податків можуть переглянути інформацію про об'єкти оподаткування, у тому числі про ідентифікатор об'єкта оподаткування, присвоєний ДФС, у приватній частині Електронного кабінету платника.
У разі необхідності зміни ідентифікатора об'єкта оподаткування платник податків може подати до контролюючого органу зміни про об'єкт оподаткування шляхом подання повідомлення за формою №20-ОПП. Iнформація щодо такого об'єкта оподаткування подається двома рядками, а саме:
— в одному рядку зазначається інформація про закриття об'єкта оподаткування;
— у другому — оновлена інформація про об'єкт оподаткування.
З дня набрання чинності цим наказом утрачають чинність такі документи:
1) повідомлення про включення платника податків до категорії платників окремих податків за формою №16-ОПП;
2) довідки про взяття на облік платника податків за формою №4-ОПП (крім тих, що були видані платникам податків, відомості щодо яких не підлягають включенню до ЄДР).
Довідки за формою №4-ОПП, що були видані платникам податків, відомості щодо яких не підлягають включенню до ЄДР, застосовуються як довідки про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру, за формою №34-ОПП до моменту виникнення змін у даних платника податку, що зазначаються у таких довідках.
Наказ Мінфіну від 21.12.2016 р. №1125
набере чинності з дня опублікування
(станом на 14.02.2017 р. не опублікований)
Оновлено декларацію екологічного податку
! Платникам екологічного податку
Мінфін виклав у новій редакції додаток 4 «Розрахунок за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені)» до податкової декларації екологічного податку.
Додаток доповнено рядками 4.2.1.2.4, 4.2.2.2.4, 4.3.1.2.4, 4.3.2.2.4, які мають назву «коригуючий коефіцієнт».
Нагадуємо, що податкові зобов'язання з екологічного податку у частині екологічного податку за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) стосовно накопичених до 1 квітня 2009 року відходів обчислюються із застосуванням коригуючого коефіцієнта.
Крім того, з 01.01.2017 р. ставка податку за утворення радіоактивних відходів виробниками електричної енергії — експлуатуючими організаціями ядерних установок (атомних електростанцій), включаючи вже накопичені, становить 0,0114 гривні (раніше — 0,010136 грн) у розрахунку на 1 кВт год виробленої електричної енергії.
Наказ Мінфіну від 28.12.2016 р. №1177
набере чинності з дня опублікування
(станом на 14.02.2017 р. не опублікований)
Встановлення кінцевого бенефіціарного власника клієнта — роз'яснення НБУ
! Юрособам
НБУ наголосив, що кінцевим бенефіціарним власником (контролером) не може бути особа, яка має формальне право на 25% чи більше статутного капіталу або прав голосу в юрособі, але є агентом, номінальним утримувачем (номінальним власником) або є тільки посередником щодо такого права.
Банки під час здійснення ідентифікації та верифікації клієнтів — юридичних осіб мають вживати додаткових заходів для з'ясування даних, що дають змогу встановити реальних кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) цих юридичних осіб.
Крім того, у разі виникнення сумнівів у достовірності чи повноті наданої клієнтом інформації, в тому числі стосовно кінцевого бенефіціарного власника, банк зобов'язаний провести поглиблену перевірку клієнта.
Якщо з'ясування даних є неможливим, банк зобов'язаний відмовитися від встановлення ділових відносин або проведення фінансової операції.
За результатами проведення перевірок, під час яких встановлюватимуться факти, що свідчать про порушення вимог щодо ідентифікації клієнтів — юридичних осіб (резидентів/нерезидентів), зокрема нез'ясування даних, що дають змогу встановити реальних кінцевих бенефіціарних власників цих осіб, або непідтвердження факту їх відсутності, НБУ розглядатиме питання щодо застосування до банків адекватних заходів впливу відповідно до вимог законодавства України.
Лист НБУ від 10.02.2017 р. №25-0008/10883
Витрати на відрядження: чим підтверджуються та коли не оподатковуються ПДФО
! Роботодавцям
Податківці нагадують, що відповідно до пп. 165.1.11 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються, зокрема, кошти, отримані платником на відрядження або під звіт і розраховані згідно з п. 170.9 ПКУ.
Згідно з пп. 170.9.1 ПКУ, не є доходом платника податку — фізичної особи, яка перебуває у трудових відносинах зі своїм роботодавцем або є членом керівних органів підприємств, установ, організацій, сума відшкодованих йому у встановленому законодавством порядку витрат на відрядження в межах фактичних витрат.
При цьому зазначені в абзаці 2 пп. 170.9.1 ПКУ витрати не є об'єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб лише за наявності підтвердних документів, що засвідчують вартість цих витрат.
Будь-які витрати на відрядження не включаються до оподатковуваного доходу платника податку за наявності документів, що підтверджують зв'язок такого відрядження з господарською діяльністю роботодавця/сторони, що відряджає, зокрема (але не виключно) документів, що засвідчують участь відрядженої особи в переговорах, конференціях або симпозіумах, інших заходах, які проводяться за тематикою, що збігається з господарською діяльністю роботодавця/сторони, що відряджає.
Лист ДФСУ від 02.02.2017 р. №1945/6/99-99-13-02-03-15
Договір добровільного медстрахування припинено: чи коригувати фінрезультат
! Роботодавцям
ДФСУ нагадує: якщо договір довгострокового страхування життя чи договір страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення протягом перших 5 років його дії розривається з будь-яких причин до закінчення мінімального строку його дії або до настання відповідного страхового випадку, то платник податку — страхувальник, який визнав у бухобліку витрати, зобов'язаний збільшити фінансовий результат до оподаткування звітного періоду на суму таких попередньо сплачених платежів, унесків, премій із нарахуванням пені в розмірі 120% облікової ставки НБУ.
Якщо в результаті припинення трудових відносин між страхувальником і застрахованою особою строк дії договору добровільного медичного страхування не змінюється і такий договір не припиняється до завершення свого мінімального строку дії, визначеного пп. 14.1.52 ПКУ, то коригування, передбачене ст. 123-1 ПКУ, не застосовується.
Коригування, передбачене ст. 123-1 ПКУ, застосовується до договорів добровільного медичного страхування, якщо в результаті припинення трудових відносин між страхувальником і застрахованою особою договір добровільного медичного страхування перестав відповідати вимогам, передбаченим пп. 14.1.52-1 ПКУ.
Лист ДФСУ від 24.01.2017 р. №1316/6/99-99-15-02-02-15
Який коефіцієнт рентабельності гірничого підприємства за IV квартал 2016 р.?
! Платникам рентної плати за користування надрами
Податківці, базуючись на принципі рівномірності, обчислила розмір середньозваженої облікової ставки НБУ для визначення коефіцієнта рентабельності гірничого підприємства для розрахунку величини податкового зобов'язання з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин. Тривалість дії облікової ставки: 15% — 27 днів (01.10.2016 р. — 27.10.2016 р.); 14% — 65 днів (28.10.2016 р. — 31.12.2016 р.).
У зв'язку з цим ДФС доводить до відома платників рентної плати, що для обчислення податкових зобов'язань з рентної плати середньозважена облікова ставка за IV квартал 2016 року відповідає 14,29% (15% х 27 днів + 14% х 65 днів) : 92).
Таким чином, платники рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, які порушили строк регулярної геолого-економічної оцінки запасів корисних копалин у межах ділянок надр, на які їм надано спеціальні дозволи на користування надрами, обчислюють податкові зобов'язання з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин за IV квартал 2016 року із застосуванням коефіцієнта рентабельності гірничого підприємства у розмірі 42,87% — трикратний розмір середньозваженої облікової ставки НБУ.
Лист ДФСУ від 26.01.2017 р. №1820/7/99-99-12-03-04-17
Держпраці про облік витрат на охорону праці
! Платникам податку на прибуток
Держпраці зазначила, що витрати на придбання засобів для чищення чи побутової хімії, які використовуються не лише у виробничих приміщеннях, а на підприємстві загалом, може бути відображено у складі:
— податкових витрат як витрати на охорону праці у складі загальновиробничих витрат;
— або тих витрат, на які вони відносяться в бухгалтерському обліку, наприклад, у складі адміністративних витрат як інші витрати загальногосподарського призначення згідно з п. 18 П(С)БО 16 «Витрати».
У цьому випадку в податковому обліку такі витрати знайдуть відображення не серед витрат операційної діяльності, а серед інших витрат господарської діяльності.
Суми витрат, що включаються до витрат юридичної чи фізичної особи з охорони праці, яка використовує найману працю, визначаються згідно з переліком заходів та засобів з охорони праці, затвердженим Постановою №994.
Кожне підприємство може на свій розсуд обрати заходи з наведеного переліку з огляду на специфіку своєї роботи.
Якщо заходи та засоби з охорони праці мають конкретну спрямованість на збереження життя, здоров'я та працездатності людини саме в процесі трудової діяльності, платник податку на прибуток має право віднести витрати, які здійснено у зв'язку з проведенням заходів з охорони праці згідно з переліком, до складу своїх витрат за умови зв'язку таких витрат з господарською діяльністю і документального підтвердження цих витрат та оформлення первинних документів відповідно до вимог законодавства.
Щодо включення до колективного договору питання санітарного стану приміщень, то воно вирішується на рівні підприємства відповідно до вимог чинного законодавства про соціальний діалог.
Лист Держпраці від 13.09.2016 р. №9378/1/4.5-ДП-16
Податок на прибуток з продажу корпоративних прав, виражених в іншій, ніж ЦП, формі
! Платникам податку на прибуток
ДФСУ розглянула питання щодо оподаткування податком на прибуток операцій з продажу корпоративних прав, виражених в іншій, ніж цінні папери, формі, та повідомила.
Фінансовий результат до оподаткування збільшується:
— на суму від'ємного фінансового результату від продажу або іншого відчуження цінних паперів, відображеного у складі фінансового результату до оподаткування податкового періоду відповідно до НП(С)БО або МСФЗ;
— на суму уцінки цінних паперів, інвестиційної нерухомості і біологічних активів, які оцінюються за справедливою вартістю, відображених у складі фінансового результату до оподаткування податкового періоду відповідно до П(С)БО або МСФЗ, що перевищує суму раніше проведеної дооцінки таких активів.
Фінансовий результат до оподаткування зменшується:
— на суму додатного фінансового результату від продажу або іншого відчуження цінних паперів, відображеного у складі фінансового результату до оподаткування податкового періоду відповідно до П(С)БО або МСФЗ.
Платники податку окремо визначають загальний фінансовий результат за операціями з продажу або іншого відчуження цінних паперів звітного періоду відповідно до національних або міжнародних стандартів фінзвітності.
Враховуючи вищезазначене, фінансовий результат до оподаткування коригується на різниці за операціями з продажу або іншого відчуження цінних паперів, але не коригується на різниці за операціями з продажу та іншого відчуження корпоративних прав, виражених в іншій, ніж цінні папери, формі.
Лист ДФСУ від 24.01.2017 р. №1314/6/99-99-15-02-02-15
ДФС про визнання частини чистого доходу податковим боргом
! Державним унітарним підприємствам
ДФСУ нагадує, що грошовим зобов'язанням платника податків визначено суму коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства.
Податкове зобов'язання — сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, які визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
У переліку податків і зборів немає такого платежу, як частина чистого прибутку (доходу) державних унітарних підприємств та їх об'єднань, що вилучається до державного бюджету відповідно до закону.
Таким чином, частина чистого прибутку, не сплачена до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями у встановлені терміни, не є податковим боргом.
Лист ДФСУ від 24.01.2017 р. №1310/6/99-99-15-02-02-15
Нюанси заповнення додатка 1-1 до декларації акцизного податку
! Платникам акцизного податку
ДФСУ відповіла на запитання щодо заповнення додатка 1-1 до декларації акцизного податку.
Зокрема, зазначено, що у додатку 1-1 до декларації за грудень 2016 року на початок періоду (тобто на 01.12.2016 р.) у графі 3 слід було зазначити тільки обсяг залишків пального станом на 01.12.2016 р. за відповідним кодом товарної підкатегорії пального згідно з УКТ ЗЕД за даними СЕАРП.
Дані акцизних накладних/розрахунків коригування до них, які складені у листопаді, але зареєстровані у грудні, не враховуються у графі 3 додатка 1-1 до декларації за грудень 2016 року.
Крім того, у графі 18 «Обсяг залишків пального на кінець звітного періоду (в тис. л), приведеного до t 15 °C» додатка 1-1 зазначаються загальні обсяги пального, які були зареєстровані у СЕАРП за актом інвентаризації (одноразово), зареєстровані в СЕАРП за митними деклараціями, за акцизними накладними/розрахунками коригування до акцизних накладних (на збільшення), за заявками на поповнення (коригування) та не реалізовані протягом звітного періоду. Значення графи 18 звітного періоду переноситиметься до графи 3 наступного звітного періоду.
Отже, у додатку 1-1 до декларації за грудень 2016 року на кінець періоду (графа 18) потрібно було зазначити загальні обсяги нереалізованих залишків пального станом на 31.12.2016 р. за відповідним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД за даними СЕАРП.
Лист ДФСУ від 06.02.2017 р. №2158/6/99-99-15-03-03-15
Відображаємо у формі №1ДФ допомогу підприємцю від Фонду соцстраху
! ФОП
Фонд з ТВП зазначив, що дохід, отриманий фізичною особою — підприємцем та особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, у вигляді матеріального забезпечення (допомоги по вагітності та пологах, допомоги на поховання) (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві) від фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, не оподатковується ПДФО та військовим збором.
Якщо Фондом нараховується (виплачується) дохід у вигляді допомоги по тимчасовій непрацездатності, то сума такого доходу є об'єктом оподаткування ПДФО та військовим збором.
При цьому, згідно з Довідником ознак доходів, ці види допомоги відображаються податковим агентом у формі №1ДФ таким чином:
— сума допомоги по вагітності і пологах — за ознакою доходу «128»;
— допомога на поховання — за ознакою «146»,
— допомога по тимчасовій непрацездатності — за ознакою «127».
Лист ФСС з ТВП від 08.12.2016 р. №3.2-29-2184
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»