У податковій накладній від 06.08.2015 р. зазначено підпис, що відрізняється від електронного. Як це виправити? Скласти розрахунок коригування до цієї накладної і підписати правильно?
Враховуючи, що відсутність факту реєстрації продавцем ПН в ЄРПН та/або порушення порядку заповнення обов'язкових реквізитів ПН, передбачених п. 201.1 ПКУ, не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту (норма п. 201.10 ПКУ), покупці досить уважно стежать за правильністю заповнення цього документа. Згідно з п. 7 Порядку №9571, ПН є підставою для віднесення сум податку до ПК покупця, за умови не тільки реєстрації в ЄРПН, а й дотримання інших вимог, передбачених законодавством (зокрема порядку заповнення ПН).
Електронний підпис не належить до обов'язкових реквізитів ПН, перелік яких установлено п. 201.1 ПКУ. Але все ж таки цим пунктом установлено вимогу, що продавець — платник ПДВ зобов'язаний скласти ПН в електронній формі з дотриманням умови щодо електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН. Підписуються ПН електронними цифровими підписами посадових осіб платника ПДВ — продавця та електронним цифровим підписом, що є аналогом відбитка печатки (норма п. 19 Порядку №957). Накладають електронні цифрові підписи посадових осіб (печаток) відповідно до Порядку №12462.
Пунктом п. 5 Порядку №1246 встановлено, що після складання ПН на неї накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника: першим — електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника, другим — електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки постачальника (продавця) (за наявності)3. У ДПІ за місцем реєстрації постачальника є посилені сертифікати електронного цифрового підпису особи, уповноваженої підписувати податкові накладні. Право підпису має не лише бухгалтер чи керівник, а й інша посадова особа, на яку в акредитованих центрах сертифікації ключів отримано засоби електронного цифрового підпису.
1 Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом Мінфіну від 22.09.2014 р. №957.
3 За відсутності у продавця посади бухгалтера документ підписується ЕЦП керівника. Якщо постачальником є підприємець, ПН підписується ЕЦП такої особи та ЕЦП, що є аналогом відбитка печатки (за наявності) (п. 5 Порядку №1246).
Після надходження ПН та/або розрахунку коригування в електронній формі до ДФСУ здійснюється їх розшифрування та перевіряється електронний цифровий підпис, і в разі відсутності причин для відмови відбувається їх реєстрація. Відповідно, якщо є факт реєстрації ПН в ЄРПН, то підстав хвилюватися немає. На запит покупця — платника ПДВ щодо надання інформації, яка міститься в ЄРПН, можна отримати не лише повідомлення про факт реєстрації, а й сам документ.
У разі нереєстрації ПН в ЄРПН через невідповідність електронного підпису продавця просто складається та підписується належним чином (із відповідністю електронного підпису) нова ПН (за умовами запитання ПН буде датована 06.08.2015 р.). Саме ця ПН, підписана уповноваженою на це особою, і буде реєструватися в ЄРПН. У цьому разі покупцю слід звернути увагу на вимоги п. 198.6 ПКУ. Суми податку, зазначені в ПН, зареєстрованих в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, відносять до ПК за звітний податковий період, в якому зареєстровано податкову накладну в ЄРПН. Враховуючи, що датою ПН є 06.08.2015 р., у разі реєстрації документа у вересні саме цього місяця у покупця виникає право на податковий кредит. Адже останній день реєстрації такої ПН, враховуючи норми п. 39 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, — це 31.08.2015 р. У разі невчасної реєстрації ПН в ЄРПН продавці тимчасово згідно з п. 35 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ звільнені від санкцій згідно з п. 120-1.1 ПКУ за порушення термінів реєстрації (при порушенні термінів реєстрації за ПН, складеними до 01.10.2015 р.).
Олена ВОДОП'ЯНОВА, «Дебет-Кредит»