З 1 вересня збільшено розмір мінімальної зарплати
! Усім
Президент підписав Закон «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік».
Законом передбачено підвищення з 1 вересня 2015 року мінімальної зарплати до 1378 грн у місячному розмірі та до 8,29 грн у погодинному розмірі.
Закон України від 17.09.2015 р. №704-VIII
набере чинності з дня опублікування
(станом на 22.09.2015 р. не опублікований)
Строк видачі ліцензій: позиція Держрегуляторної служби
! СГД
Держрегуляторна служба вважає, що початок перебігу строку прийняття рішення про видачу ліцензії безпосередньо встановлюється нормами Закону про ліцензування.
Обчислення такого строку починається з дня одержання органом ліцензування заяви про отримання ліцензії.
Лист Держрегуляторної служби від 14.09.2015 р. №6810/0/20-15
Мінсоцполітики про скорочення роботи напередодні святкових днів і не тільки
! Роботодавцям і працівникам
Мінсоцполітики повідомило, що напередодні святкових і неробочих днів тривалість робочого часу скорочується на одну годину як при шестиденному, так і при п'ятиденному робочому тижні. В остаточному підсумку наслідком цього є відповідне скорочення робочого тижня, який при цьому становить не 40, а тільки 39 годин (при одному святковому або неробочому дні на тиждень).
Також Мінсоцполітики роз'яснило, що якщо надбавка до зарплати була встановлена працівникові, а потім якийсь час не виплачувалася і знову була встановлена працівникові у такому самому або меншому розмірі, то місяць повторного встановлення надбавки, на його думку, не є підставою вважати місяць базовим.
У разі зменшення грошового доходу працівника, зокрема за рахунок надбавки за складність і напруженість у роботі, базовим місяцем залишається місяць встановлення зазначеної надбавки.
Лист Мінсоцполітики від 05.06.2015 р. №8403/0/14-15/10
ДФС про пільги з ПДВ для постачання зернових та технічних культур
! Постачальникам зернових та технічних культур
ДФСУ роз'яснила: якщо платник податку для цілей оподаткування ПДВ не належить до сільськогосподарських підприємств (вартість сільськогосподарських товарів/послуг, поставлених протягом 12 місяців, становить менше 75% вартості всіх товарів/послуг), то операції з постачання власно вирощених зернових культур товарних позицій 1001 — 1008 згідно з УКТ ЗЕД та технічних культур товарних позицій 1205 і 1206 00 згідно з УКТ ЗЕД звільняються від оподаткування ПДВ.
Якщо в платника податку вартість сільськогосподарських товарів/послуг, поставлених протягом 12 місяців, становить більше 75% вартості всіх товарів/послуг, то операції з постачання власно вирощених зернових культур товарних позицій 1001 — 1008 згідно з УКТ ЗЕД та технічних культур товарних позицій 1205 і 1206 00 згідно з УКТ ЗЕД підлягають оподаткуванню за ставкою 20%.
Довідково ДФСУ зазначила, що якщо не зареєстровані платниками ПДВ філії та інші структурні підрозділи платника самостійно здійснюють постачання товарів та проводять розрахунки з постачальниками/споживачами, то зареєстрований платник може делегувати філії або структурному підрозділу право складання податкових накладних.
Лист ДФСУ від 16.09.2015 р. №19763/6/99-99-19-03-02-15
Продукція оборонного призначення: дія режиму звільнення від ПДВ
! Постачальникам оборонної продукції
ДФСУ нагадала, що продукція з кодами 9301 90 00 30, 9305 91 00 18, 9305 91 00 13, 9305 91 00 15 групи 93 входить до переліку продукції оборонного призначення, до якого застосовується режим звільнення від оподаткування ПДВ.
Операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України (в тому числі виробленої на митній території України) продукції оборонного призначення звільняються від оподаткування ПДВ незалежно від того, хто виробляє та закуповує таку продукцію, якщо закупівля відбувається для цілей АТО.
Для застосування пільгового режиму оподаткування ПДВ у договорі на поставку продукції оборонного призначення необхідно зазначити, що ця продукція постачається для використання з оборонною метою при проведенні антитерористичної операції та/або при запровадженні воєнного стану.
Вищезазначені пільги не поширюються на продукцію оборонного призначення, яка має походження з країни, визнаної державою-окупантом та/або визнаною державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозиться з території такої держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України.
Лист ДФСУ від 16.09.2015 р. №19770/6/99-99-19-03-02-15
Затверджено порядок подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків
! Платникам податків
Мінфін затвердив Порядок подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до контролюючих органів.
Згідно з документом, фінансові установи у день відкриття/закриття рахунку платника податків подають відомості про це в електронному вигляді на адресу Інформаційного порталу ДФС.
У разі неможливості подання з технічних причин повідомлення в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку таке повідомлення може бути надано або надіслано поштою з повідомленням про вручення в паперовому вигляді у день відкриття/закриття рахунку до контролюючого органу, в якому платник перебуває на обліку.
Контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня з дня отримання повідомлення в електронному вигляді зобов'язаний надіслати до фінансової установи електронне повідомлення-відповідь щодо взяття рахунку на облік у контролюючому органі. У разі відмови у взятті рахунку на облік повідомлення-відповідь повинно містити підставу для відмови.
Якщо контролюючий орган протягом вищезазначеного строку не надіслав повідомлення про відмову у взятті рахунку на облік, такий рахунок вважається взятим на облік у контролюючому органі за мовчазною згодою.
У разі надходження від фінансової установи повідомлення про відкриття рахунку платника податків у паперовому вигляді контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня з дня отримання повідомлення зобов'язаний надати або надіслати поштою з повідомленням про вручення до фінансової установи, в якій відкрито рахунок платника податків, корінець повідомлення з відміткою про взяття рахунку на облік або повідомлення контролюючого органу про відмову в узятті на облік рахунку платника податків із зазначенням причини відмови.
Наказ Мінфіну від 18.08.2015 р. №721 набере чинності з 26.11.2015 р.
Затверджено нову форму декларації екологічного податку
! Платникам екологічного податку
Мінфін затвердив нову форму податкової декларації екологічного податку.
Декларація подається платниками податку до контролюючого органу протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) кварталу.
Наказ Мінфіну від 17.08.2015 р. №715 чинний з 25.09.2015 р.
Облік осіб, які здійснюють операції з товарами: що змінилося?
! Імпортерам, експортерам
ДФСУ нагадує, що набрав чинності новий Порядок обліку осіб, які здійснюють операції з товарами.
Порядком запроваджено такі новації:
— взяття на облік осіб, які здійснюють операції з товарами, проводиться одноразово у відповідному підрозділі будь-якої митниці за зверненням таких осіб (у тому числі засобами електронного зв'язку на адресу Інформаційного порталу ДФС із використанням надійних засобів ЕЦП з посиленими сертифікатами відкритих ключів) або при першому здійсненні такими особами операцій з товарами;
— форма заяви про взяття на облік особи, яка здійснює операції з товарами (ф. №1-ЗЕД), скорочується з трьох сторінок до однієї та виключається надання копій реєстраційних та статутних документів;
— відомості про особу, яка здійснює операції з товарами, відповідний підрозділ митниці отримує в електронному вигляді з Єдиного банку даних юридичних осіб та/або ДРФО, у тому числі відомості, що надійшли до цих баз даних із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців;
— скасовано картку обліку осіб, які здійснюють операції з товарами;
— запроваджено витяг із реєстру осіб, які здійснюють операції з товарами, який видається або надсилається поштою, а також може бути направлений засобами електронного зв'язку.
Уже дійсні картки обліку осіб, які здійснюють операції з товарами, застосовуються як витяги із реєстру осіб, які здійснюють операції з товарами, до внесення змін до такого реєстру щодо відомостей, які зазначені у картці обліку осіб чи отримання витягу з реєстру.
Лист ДФСУ від 31.07.2015 р. №28176/7/99-99-11-01-04-17
Закупівлю сільгосппродукції у фізосіб можна оформити актом або відомістю
! Покупцям сільгосппродукції
ДФСУ повідомила, що закупівлю сільськогосподарської продукції у фізичних осіб можна оформити такими первинними документами: закупівельним актом та закупівельною відомістю.
Закупівельний акт або закупівельна відомість (якщо складається замість акта) повинні містити, зокрема, такі дані:
— місце укладання угоди;
— прізвище, ім'я, по батькові продавця;
— найменування продукції, ціну одиниці продукції;
— обсяг проданої продукції;
— суму виплачених коштів;
— підпис продавця про отримання цих коштів.
Крім того, у документах слід також зазначити:
— реєстраційний номер облікової картки платника податків — продавця сільськогосподарської продукції або серію та номер паспорта (якщо продавець через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомив про це відповідний контролюючий орган і має відмітку у паспорті);
— реквізити довідки про наявність у фізичної особи земельних ділянок (за наявності);
— загальну суму нарахованого доходу та суму утриманого при виплаті коштів ПДФО у разі, якщо він утримувався.
У ситуації, коли місце реєстрації суб'єкта господарювання відмінне від місця проживання громадянина, в якого проведено закупівлю сільгосппродукції, ПДФО має сплачуватися юридичною особою до відповідного місцевого бюджету за своїм місцезнаходженням (розташуванням).
Лист ДФСУ від 07.09.2015 р. №8479/X/99-99-17-02-01-14
Форма квитанції про прийняття податків і зборів — у новій редакції
! Платникам податків
Мінфін перезатвердив форму квитанції про прийняття податків і зборів.
Істотних змін нова форма не зазнала. Нагадаємо, що за допомогою таких квитанцій фізособи — платники податків, які проживають у сільській (селищній) місцевості, можуть сплачувати податки і збори через каси сільських (селищних) рад (зокрема, плату за землю).
Наказ Мінфіну від 17.08.2015 р. №714 чинний з 25.09.2015 р.
Лікарняні та відпустка без збереження зарплати: нюанси розрахунку
! Бюджетникам
ФСС з ТВП нагадав, що згідно з Порядком №1266 середньоденна зарплата обчислюється шляхом ділення нарахованої за розрахунковий період (12 календарних місяців) зарплати, на яку нараховано ЄСВ та/або страхові внески, на кількість календарних днів перебування у трудових відносинах у розрахунковому періоді без урахування не відпрацьованих з поважних причин днів:
— тимчасова непрацездатність;
— відпустка у зв'язку з вагітністю та пологами;
— відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та шестирічного віку за медичним висновком;
— відпустка без збереження зарплати.
Законом про відпустки передбачено надання двох видів відпусток без збереження зарплати:
— що надаються через суб'єктивне право, яке належить їм за законом, тобто в обов'язковому порядку;
— які надаються за погодженням сторін (роботодавця і працівника).
Крім того, Законом про Держбюджет-2014 передбачено право керівників центральних органів виконавчої влади у межах бюджетних призначень без згоди працівників надавати відпустки без збереження зарплати на визначений цими керівниками термін. Така норма передбачена і на 2015. При цьому положення статті 26 Закону про відпустки у частині обмеження терміну відпустки без збереження зарплати не застосовуються.
Враховуючи вищезазначене, Фонд соцстраху вважає, що з розрахункового періоду в разі обчислення допомоги по тимчасовій непрацездатності слід виключати лише відпустки без збереження зарплати, надані згідно з:
1) статтями 25 та 26 Закону про відпустки;
2) пунктом 6-6 Прикінцевих положень Закону України «Про державний бюджет України на 2014 рік»;
3) пунктом 9 Прикінцевих положень Закону України від 28.12.2014 р. №76 «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України».
Лист ФСС з ТВП від 20.08.2015 р. №5.2-32-1359
За порушення підприємствами із зон АТО термінів реєстрації ПН — штраф
! Платникам ПДВ із зони АТО
ДФСУ зазначила, що ні ПКУ, ні Порядком №1246 не передбачено особливих умов для платників податків із місцем реєстрації на території проведення АТО щодо функціонування системи електронного адміністрування ПДВ, складання податкових накладних/розрахунків коригування та реєстрації їх в ЄРПН.
Таким чином, за порушення платниками ПДВ, зареєстрованими у зоні АТО, граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН застосовується загальний порядок штрафування.
При цьому наявність у платника податку сертифікатів Торгово-промислової палати України не надає підстав такому платнику здійснювати реєстрацію в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних за правилами, що відрізняються від правил, визначених ПКУ та Порядком №1246.
Лист ДФСУ від 16.09.2015 р. №19769/6/99-99-19-03-02-15
«Спрощенець», який використовує електронні гроші, має сплатити податок 15%
! Фізособам — платникам єдиного податку
Мінекономрозвитку зазначило, що виходячи з особливостей спеціального режиму оподаткування фізичні особи — платники єдиного податку не можуть здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) через електронні платіжні системи.
Водночас, якщо фізособа — платник єдиного податку використовуватиме у своїй діяльності електронні гроші, то вона зобов'язана сплачувати податок за ставкою 15% як така, що застосовує інший спосіб розрахунків.
Лист Мінекономрозвитку від 03.06.2014 р. №3132-04/18028-02
Мінфін затвердив нову форму декларації з рентної плати
! Платникам рентної плати
Мінфін затвердив нову форму податкової декларації з рентної плати. Нагадуємо, що базовий податковий (звітний) період для рентної плати дорівнює календарному кварталу.
Платники рентної плати самостійно обчислюють суму податкових зобов'язань з рентної плати.
Сума податкових зобов'язань з рентної плати, визначена у податковій декларації за звітний період, сплачується платником до бюджету протягом 10 календарних днів після закінчення граничного строку подання такої податкової декларації з урахуванням фактично сплачених авансових внесків.
Наказ Мінфіну від 17.08.2015 р. №719
набере чинності з дня опублікування
(станом на 22.09.2015 р. не опублікований)
Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»