• Посилання скопійовано

Списання штрафів — перехідний період

На нашому підприємстві була проведена планова перевірка, внаслідок якої ми отримали податкове повідомлення-рішення з нарахованими ПЗ та штрафами. Податкове повідомлення-рішення датовано 31.08.2015 р., а ми його отримали 04.09.2015 р. Чи треба якимось чином повідомляти податковий орган, що ми згодні оплатити лише ПЗ? Чи повинна податкова повідомити нас про те, що штрафні санкції списані у зв'язку зі сплатою ПЗ у строки, зазначені у п. 35 підрозділу 10 Перехідних положень ПКУ?

За приписами п. 35 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ тимчасово, до 31 грудня 2016 року включно, платникам податків, обсяг доходів та/або операцій яких за попередній (звітний) рік становив менше ніж 20 млн гривень, штрафні (фінансові) санкції, нараховані на суму податкового зобов'язання, що її платник податків сплатив без оскарження податкового повідомлення-рішення в терміни, визначені ПКУ1, скасовуються протягом 10 днів з дня сплати такого податкового зобов'язання у порядку, встановленому Мінфіном.

1 Визначені за п. 57.3 ПКУ — протягом 10 к. д. за днем отримання ППР.

Увага! Зазначена норма не застосовується у разі повторного протягом року визначення контролюючим органом суми податкового зобов'язання з одного й того самого податку або збору. При цьому в разі скасування штрафної санкції відповідне сплачене податкове зобов'язання не підлягає подальшому оскарженню.

Відразу зазначимо, що у базі ДФС «ЗІР», підкатегорія 138.01, у відповіді на запитання: «За яких умов платнику податків скасовуються нараховані штрафні санкції?» — фіскали вказують на те, що наведена норма набирає чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем опублікування Закону №655, тобто з 01.09.2015 р., без посилання на те, про які саме податкові повідомлення-рішення йдеться — про ті, що прийняті до 01.09.2015 р., чи після.

Отже, чи має тут значення дата складення податкового повідомлення-рішення — питання наразі відкрите. Загалом, за приписами ст. 58 Конституції України, закони й інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Але за приписами п. 35 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ йдеться про скасування штрафів саме податковими органами. Тож як вони читатимуть цю норму, наразі не відомо. Спробуймо передбачити це самі.

Насамперед зазначимо, що згідно з п. 3.5 Порядку №1236 не пізніше наступного робочого дня після складання податкове повідомлення-рішення передається структурному підрозділу, до функцій якого входить реєстрація вхідної та вихідної кореспонденції органу державної податкової служби, який, своєю чергою, того самого дня надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення платнику податків (п. 3.6 Порядку №1236).

Згідно з пунктом 2 розділу II «Прикінцеві положення» Закону №655 Кабмін повинен у тримісячний строк із 13.08.2015 р. (з дня, наступного за днем опублікування Закону):

— привести свої нормативно-правові акти у відповідність до цього Закону;

— забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність до цього Закону.

Проте, якщо є яка-небудь невідповідність нормативних документів Мінфіну до п. 35 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, це не означає, що платники податків мають очікувати прийняття якогось додаткового порядку, а доти сплачувати і податкове зобов'язання, і штрафи за прийнятим податковим повідомленням-рішенням. Так, на «гарячій лінії» органу ДФС наголошують, що ця норма має пряму дію і жодного документа, який би підтверджував виконання вимог для скасування штрафної санкції, не вимагає.

То як правильно поводитися платнику податків, який отримав податкове повідомлення-рішення, проте не вважає за потрібне його оскаржувати, а бажає сплатити податкові зобов'язання без штрафних санкцій?

За умовами запитання, податкове повідомлення-рішення датоване 31.08, а отримане платником — лише 04.09.

Тобто в описаній ситуації податкове повідомлення-рішення прийнято до набрання чинності п. 35 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, а строк сплати — вже на час дії цієї нової норми.

На нашу думку, відповідь була б очевидною, якби і дата прийняття ППР, і дата сплати нарахованих у ньому грошових зобов'язань припадала на період після 01.09.2015 р. У такому разі платник податків міг би сплатити лише суму нарахованих податкових зобов'язань. І, зважаючи на відсутність порядку, не заперечуємо, що було б доцільно повідомити податковий орган про свої дії. Хоча це й не передбачено п. 35 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, але й не суперечить йому.

Утім, якщо говорити про описану в запитанні ситуацію, то вона може бути оцінена фіскалами далеко не на користь платника.

Так, у п. 35 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ наведено вимоги, за яких штрафні санкції скасовуються у разі сплати визначеного у ППР податкового зобов'язання в термін, визначений ст. 57 ПКУ (зокрема, за п. 57.3 ПКУ — це 10 днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення-рішення), зокрема:

1) обсяг доходів та/або операцій такого платника за попередній (звітний) рік становив менше ніж 20 млн грн;

2) сума визначеного у ППР податкового зобов'язання не оскаржена у строки, визначені у ст. 56 ПКУ;

3) платник податків сплатив нараховану в ППР суму у строки, визначені ст. 57 ПКУ.

Єдиний виняток — те, що сума податкового зобов'язання з відповідного податку має бути визначена вперше протягом року (тобто читаємо — протягом 2015 року).

Отже, з огляду на вищенаведені вимоги (з урахуванням винятку), дата прийняття податкового повідомлення-рішення в цьому разі не мала би братися до уваги. Адже, на нашу думку, важливою є дата сплати, яка відраховується саме від дати отримання ППР. А остання, своєю чергою, припадає вже на період дії норми п. 35 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ. Принаймні саме на такі думки наводить прочитання приписів п. 58.3 та 57.3 ПКУ.

Та зауважимо, що ми все ж таки не бачили порядку, а Мінфін може вкрай здивувати платників своїм розумінням цієї норми та можливості її застосування. Тож наразі, з огляду на вищенаведене, ми не можемо заперечувати можливості сплати нарахованих податкових зобов'язань, про яку йдеться в запитанні, та, за бажанням, надсилання листа-повідомлення про це органу ДФС, який таке податкове повідомлення-рішення прийняв та надіслав.

Водночас саме орган ДФС має скасувати штрафні санкції протягом 10 днів з дати сплати податкових зобов'язань. Оскільки повідомляти про своє рішення щодо скасування штрафів чи відмови у цьому орган ДФС не зобов'язаний, то в разі відмови платнику доведеться сплатити не лише штрафні санкції, а й пеню. Тоді залишається або оскаржувати рішення про нарахування пені (якщо таке буде винесено), або оскаржувати факт відмови (якщо про це дізнається платник) безпосередньо до суду.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон №655 — Закон України від 17.07.2015 р. №655-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків».
  • Порядок №1236 — Порядок направлення органами державної податкової служби податкових повідомлень-рішень платникам податків, затверджений наказом Мінфіну від 28.11.2012 р. №1236.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру