• Посилання скопійовано

Трансфертне ціноутворення: знову зміни

Законопроектом №1861 до норм, що регулюють питання трансфертного ціноутворення, внесено низку суттєвих змін. Нововведення набирають чинності вже з дня, наступного за днем його офіційного опублікування1, тому радимо не зволікати з їх опрацюванням, адже операції 2015 року здійснюватимуться на підставі та з урахуванням оновлених норм.

Визначення контрольованих операцій

Нарешті вирішене болюче питання щодо ПДВ та трансфертного ціноутворення. Оновлений підпункт 39.1.4 визначає необхідність застосування правил трансфертного ціноутворення лише з метою перевірки правильності, повноти нарахування та сплати податку на прибуток підприємств (посилання на податок на додану вартість виключено). Забрали також зв'язок з контрольованими операціями з розділу ПКУ про ПДВ (п. 198.3 та п. 188.1 ПКУ).

Умови визнання госпоперацій контрольованими змінено. Так, згідно з оновленими нормами пп. 39.2.1.7 ПКУ, контрольованими визнаються операції, проведення яких супроводжується одночасним виконанням двох умов:

— річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 50 мільйонів гривень (за мінусом непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік (до внесення змін цей поріг становив 20 млн грн);

— обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 5 мільйонів гривень (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік (до внесення змін цей поріг становив 1 млн грн). Зверніть увагу: критерій у розмірі 3% доходу платника податку на прибуток виключено.

Норма пп. 39.2.1.5 ПКУ тепер більш деталізована. Коли в ланцюгу між платником податків і його пов'язаною особою — нерезидентом право власності переходить до непов'язаних осіб, операція між такими пов'язаними особами є контрольованою, як і раніше, за умови що такі непов'язані особи:

— не виконують у такій сукупності операцій істотних функцій, пов'язаних з придбанням (продажем) товарів (робіт, послуг), між пов'язаними особами;

— не використовують у такій сукупності операцій істотних активів та/або не беруть на себе істотних ризиків для організації придбання (продажу) товарів (робіт, послуг) між пов'язаними особами.

Як відомо, для статусу контрольованої операції одним із ключових факторів є реєстрація нерезидента у країні, що включена до переліку держав, затвердженого КМУ2. Зверніть увагу: для визначення операції контрольованою має значення дата включення до цього переліку або виключення з нього (оновлений абз. 2 пп. 39.2.1.2 ПКУ).

1 Закон прийнято 15.07.2015 р., на день підписання номера до друку остаточного варіанта тексту, підписаного Президентом, не було.

2 На 2015 рік діє перелік держав, затверджений розпорядженням КМУ від 14.05.2015 р. №449-р (з 1 серпня 2015 року до цього розпорядження будуть внесені зміни згідно з розпорядженням КМУ від 01.07.2015 р. №677-р).

Принцип «витягнутої руки»

Платник податку, який бере участь у контрольованій операції, повинен визначати обсяг свого оподатковуваного прибутку відповідно до принципу «витягнутої руки». Новий пп. 39.2.1.8 ПКУ визначає низку умов, коли госпоперації відповідатимуть принципу «витягнутої руки»:

— якщо ціни (націнки) на товари (роботи, послуги) підлягають державному регулюванню згідно із законодавством, ціна вважається такою, що відповідає принципу «витягнутої руки», якщо вона встановлена відповідно до правил такого регулювання (за винятком установлення мінімальної (максимальної) ціни продажу або індикативної ціни);

— якщо під час здійснення операції обов'язковим є проведення оцінки, вартість об'єкта оцінки є підставою для встановлення відповідності принципу «витягнутої руки» для цілей оподаткування;

— у разі проведення аукціону (публічних торгів), обов'язковість проведення якого визначена законом, умови, які склалися за результатами такого аукціону (публічних торгів), визнаються такими, що відповідають принципу «витягнутої руки»;

— якщо продаж (відчуження) товарів, у тому числі майна, переданого у заставу позичальником з метою забезпечення вимог кредитора, здійснюється у примусовому порядку згідно із законодавством, умови, сформовані під час такого продажу, визнаються такими, що відповідають принципу «витягнутої руки».

Суттєво оновлено пп. 39.3.2.5 ПКУ. Зазначений пункт визначає низку фінансових показників, які можуть бути використані під час визначення рівня рентабельності і які забезпечують установлення відповідності конкретних умов принципу «витягнутої руки». Якщо раніше до уваги бралися, зокрема, характеристики товарів (робіт, послуг), їх кількість, умови проведення платежів під час здійснення операції та строк виконання господарських зобов'язань, то оновлена редакція пп. 39.3.2.5 ПКУ орієнтує на валову рентабельність, валову рентабельність собівартості, чисту рентабельність, чисту рентабельність витрат, рентабельність активів, операційних витрат і капіталу.

Для контрольованих операцій з експорту та імпорту товарів із біржовим котируванням відповідність принципу «витягнутої руки» встановлюється за методом порівняльної неконтрольованої ціни (пп. 39.2.1.3 ПКУ). Біржові ціни підлягають коригуванню з урахуванням обсягу контрольованої операції, умов оплати та поставки товару, якісних характеристик та транспортних витрат.

Звітність та відповіді на запити

Норми пп. 39.4.2 ПКУ зобов'язували платників податку на прибуток, які здійснювали контрольовані операції, подавати разом із декларацією з податку на прибуток окремий додаток ТЦ1, у якому мала би бути відображена інформація про здійснені контрольовані операції. Завдяки змінам такого обов'язку не буде.

1 Форма декларації з податку на прибуток та її додатків затверджена наказом Міндоходів від 30.12.2013 р. №872.

За потреби податківці мали можливість надіслати платнику податків, що подав до контролюючого органу документацію з трансфертного ціноутворення, запит. Відповідь мала бути підготовлена та надіслана контролюючому органу протягом 10 днів з моменту його отримання. Завдяки внесеним до пп. 39.4.8 ПКУ змінам тепер строк на підготовку відповіді становитиме 30 к. д.

Пропорційне коригування

Норму пп. 39.5.5 ПКУ, яка регламентувала пропорційне коригування, вилучено. Але, зверніть увагу, цей алгоритм коригування діятиме для контрольованих операцій з резидентами, здійснених до 1 січня 2015 року (новий п. 36 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).

Штрафні санкції

Окремий строк давності за контрольованими операціями у 7 років із норм п. 102.1 ПКУ забрали, тепер у сфері трансфертного ціноутворення діє загальний строк 3 роки. Крім того, сталися зміни у системі штрафів. Так, у разі неподання (несвоєчасного подання) звіту про контрольовані операції підприємству загрожує штраф у розмірі 300 МЗП (на 2015 рік 300 х 1218 = 365400 грн), до внесення змін таке правопорушення коштувало би підприємству втричі менше. Водночас зменшено штраф за недекларування контрольованих операцій: наразі штраф становитиме 1% від суми незадекларованих операцій (раніше — 5%), після внесених змін зазначена санкція не може перевищувати 300 МЗП (на 2015 рік 300 х 1218 = 365400 грн). А от у частині неподання документації за контрольованою операцією штраф залишився тим самим: 3% від суми контрольованої операції, щодо якої не була подана документація, але не більше 200 МЗП за всі контрольовані операції, здійснені у відповідному звітному році (на 2015 рік 200 х 1218 = 243600 грн). Крім того, уточнюється, що сплата штрафу не звільняє платника податку від обов'язку подання звіту про контрольовані операції та/або документації з трансфертного ціноутворення (п. 120.3 ПКУ доповнено новим абзацом).

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру