• Посилання скопійовано

Маркетинг VS реклама в ЗЕД

Поняття «послуги реклами» та «послуги маркетингу» часто плутають, адже такого роду послуги нерідко супроводжують одні одних та мають схожу мету. Якщо розглядати такі послуги в межах митної території України — облік з метою оподаткування ПДВ таких операцій є ідентичним. Інше питання — зовнішньоекономічна діяльність (далі — ЗЕД). Тут важливо розрізняти їх і, залежно від характеру послуг, правильно документально оформляти такі операції. Подробиці — далі1.

Реклама — це інформація про особу або товар, поширена в будь-якій формі і будь-яким способом та призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів і їх інтерес щодо таких осіб або товару (ст. 1 Закону про рекламу). Іншими словами — це повідомлення про якість, особливості, переваги товарів та послуг, а також про заслуги самого виробника/продавця.

Маркетинг — це послуги, що забезпечують функціонування діяльності у сфері вивчення ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача і післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності (пп. 14.1.108 ПКУ). Тобто це загальна діяльність, яка ставить собі за мету забезпечити зв'язок між споживачами ринку й економічними моделями реагування цього ринку. Простіше кажучи — комплекс заходів щодо просування товару.

Реклама є складовою маркетингу, його невід'ємною частиною. І маркетинг, і реклама спрямовані на спільну мету: сприяння продажу продукту, послуги або бренду.

Таким чином, наприклад, інформація про товар, розміщена в каталозі, відповідно до законодавства України є рекламою. Діяльність, що включає комплекс заходів: визначення кола споживачів для вибору місця для розміщення такої інформації, вивчення психології клієнтів для оптимальної форми подання такої інформації, планування розміщення такої інформації в часі, ну і власне сама реклама в каталозі, — вважається маркетингом. Не дивно, що поняття реклами і маркетингу починають плутати і підміняти одне поняття іншим. А, між іншим, з метою оподаткування ПДВ облік послуг маркетингу принципово відрізняється від обліку послуг реклами для нерезидентів. Тому в договорах та первинних документах важливо уточнювати суть операції і вид послуг, бо це надалі впливає на оподаткування продавця послуг.

Відповідно до пп. «б» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників ПДВ з постачання послуг, місце постачання яких знаходиться на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.

Місцем постачання послуг, зазначених у п. 186.3 ПКУ, вважається місце, в якому одержувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання, або — у разі відсутності такого місця — місце постійного або переважного його проживання. Ми розглядаємо ситуацію, коли покупець послуг — нерезидент.

Рекламні послуги зазначені в п. 186.3 ПКУ (підпункт «б»). Отже, операція з постачання платником ПДВ рекламних послуг нерезиденту не є об'єктом оподаткування ПДВ, бо місцем постачання таких послуг вважається місце їх постачання за межами митної території України.

Маркетингові послуги в п. 186.3 ПКУ не згадані, а тому їх постачання резидентом нерезиденту підлягає оподаткуванню ПДВ на загальних підставах. У цьому разі нараховувати ПДВ нас зобов'язує п. 186.4 ПКУ, що визначає місце надання таких послуг за місцезнаходженням їх виконавця. Таку думку висловили і податківці на загальнодоступному інформаційному ресурсі (підкатегорія 101.02)2.

1 У межах цієї статті не розглядаються операції маркетингу та реклами з метою трансфертного ціноутворення за ст. 39 ПКУ.

2 Відповідь на запитання: «Який порядок оподаткування ПДВ операції з постачання маркетингових послуг?».

Отже, для послуг реклами, наданих резидентом — платником ПДВ нерезиденту, на відміну від послуг маркетингу, виписувати ПН не треба, адже такі послуги не є об'єктом оподаткування (не виконується умова пп. «б» п. 185.1 ПКУ — місце постачання таких послуг не знаходиться на митній території України). А складання податкових накладних на послуги, що не є об'єктом оподаткування ПДВ, не передбачено ні самою формою ПН, ні Порядком її заповнення1 (див. п. 14 цього Порядку). Обсяг рекламних послуг, з урахуванням їх місця постачання відповідно до п. 186.3 ПКУ, зазначають у рядку 42 розділу I декларації з ПДВ3 (пп. 4 п. 3 р. V Порядку №966). При цьому обов'язково подають додаток Д6 із заповненою таблицею 2.

1 Затверджений наказом Мінфіну від 22.09.2014 р. №957.

2 Рядок 4 може заповнюватися тільки в декларації 0110, у деклараціях 0121 — 0123/0130 рядок 4 не заповнюється.

3 За формою, затвердженою наказом Мінфіну від 23.09.2014 р. №966 у редакції наказу Мінфіну від 23.01.2015 р. №13.

Щодо послуг маркетингу, то ПН складається з певними особливостями. Насамперед у такій ПН зазначають тип причини «02» — «Постачання неплатнику податку». У рядку «Особа (платник податку) — покупець» ставлять найменування «Неплатник», а в рядку «Індивідуальний податковий номер покупця» — умовний ІПН «100000000000». Така ПН підлягає реєстрації в ЄРПН у загальному порядку.

ПЗ з ПДВ при наданні послуг нерезиденту визнаються за датою першої події (п. 187.1 ПКУ). З 01.01.2015 р. база оподаткування за наданими послугами визначається виходячи з їх договірної вартості без урахування ПДВ (якщо договірна ціна була встановлена в іноземній валюті, то база оподаткування визначається за офіційним курсом НБУ на початок дня дати виникнення ПЗ з ПДВ). Щоб не допустити різночитань, важливо зазначати в актах повну суму, а також виокремлюти суму ПДВ 20% і без ПДВ.

Вартість маркетингових послуг фіксують у складі показників рядка 1.1 декларації з ПДВ з обов'язковим поданням додатка Д5 до неї. У додатку Д5 ця сума фіксується в рядку «інші» розділу I.

Бухгалтерський облік

Дохід від надання послуг та виконання робіт визнається за датою складання акта або іншого первинного документа, з наявністю обов'язкових реквізитів згідно з п. 2.4 Положення №88. Сума доходу залежить від того, чи була передоплата. Якщо була, то сума доходу визначається за курсом НБУ на дату такої оплати, а якщо першою операцією є постачання послуг нерезиденту — то за курсом НБУ на дату надання послуг (тобто на дату оформлення відповідного акта) (п. 5, 6 П(С)БО 21). Для розрахунків береться курс НБУ на початок дня.

ЗЕД-контроль

Щодо вимоги розрахунку за операціями експорту у визначений строк, то вони абсолютно однаково поширюються на операції кожного з видів послуг у цій парі. Нагадаємо, що згідно зі ст. 1 Закону про розрахунки в інвалюті виручка резидентів в іноземній валюті підлягає зарахуванню на їхні валютні рахунки в уповноважених банках у строки виплати заборгованостей, зазначені в контрактах, але не пізніше 90 календарних днів з дати підписання акта чи іншого документа, що підтверджує факт виконання робіт і надання послуг (п. 1 Постанови №160). Відлік 90 днів починається з наступного календарного дня після дня підписання акта.

Порушення резидентами вищезгаданого строку спричинює стягнення пені за кожен день прострочення у розмірі 0,3% від суми своєчасно не отриманої виручки в іноземній валюті, перерахованій у грошову одиницю України за валютним курсом НБУ на день виникнення заборгованості. При цьому загальний розмір нарахованої пені не може перевищувати суму недоотриманої виручки (ст. 4 Закону про розрахунки в інвалюті). За наслідками документальних перевірок стягувати пеню безпосередньо має право ДФСУ.

Висновок

Послуги реклами та маркетингу, що надаються нерезидентам підприємства — платникам ПДВ, відображаються по-різному. Тому в договорах із контрагентами такі суми слід зазначати окремо і, мало того, — уточнювати назву послуги, що надається, щоб уникнути спорів із контролюючими органами.

Приклад 01.04.2015 р. підприємство — платник ПДВ надало нерезиденту послуги за договором на надання маркетингових послуг у сумі 20000 дол. США, у т. ч. ПДВ (курс НБУ — 23,45 грн/дол. США).

06.04.2015 р. підприємство отримало оплату за надані послуги та попередню оплату за послуги реклами у розмірі 50000 дол. США (курс НБУ — 23,30 грн/дол. США). 09.04.2015 р. підписано акт надання рекламних послуг на суму 50000 дол. США (курс НБУ — 23,51 грн/дол. США).

Покажемо в таблиці, яким чином слід провести такі операції в обліку. Обов'язковий продаж валюти в рамках прикладу не розглядається.

Таблиця

Облік надання послуг з маркетингу та реклами нерезиденту

Дата
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн; USD/грн
Коригування фінрезультату до оподаткування
Д-т
К-т
Збільшення
Зменшення
01.04.15 Надано послуги з маркетингу на суму 20000 USD без ПДВ:
20000 х 23,45
362
703
20000 USD
469000
01.04.15 Нараховано ПЗ з ПДВ з маркетингу: 469000 : 1,2 х 0,2
703
641
3333,33 USD
78167
06.04.15 Отримано попередню оплату за послуги реклами у розмірі 50000 USD:
50000 х 23,30
312
6812
50000 USD
1165000
06.04.15 Отримано оплату за послуги з маркетингу на суму 20000 USD
20000 х 23,30
312
362
20000 USD
466000
06.04.15 Відображено від'ємну курсову різницю: (23,30 - 23,45) х 20000 USD
945
362
3000
09.04.15 Надано послуги з реклами на суму 50000 USD за курсом НБУ на дату попередньої оплати
362
703
50000 USD
1165000
09.04.15 Попередню оплату (аванс) зараховано в оплату
312
6812
50000 USD
1165000

Олександра ОЛЕФІРЕНКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру