• Посилання скопійовано

Що нового

Пенсійний збір з купівлі валюти для погашення кредитів не справляється

! Банкам, фізособам-резидентам

Нацбанк установив порядок проведення операцій з купівлі фізичними особами — резидентами готівкової іноземної валюти для погашення кредитів в іноземній валюті, одержаних ними від уповноважених банків.

Так, установлено, що збір на обов'язкове державне пенсійне страхування не сплачується з операцій купівлі фізичними особами — резидентами готівкової іноземної валюти для погашення кредитів, у тому числі для сплати процентів, нарахованих за користування цим кредитом. Банк продає готівкову іноземну валюту в сумі, що не перевищує обсягу зобов'язань в іноземній валюті фізичної особи — позичальника за кредитним договором. Банк зобов'язаний забезпечити контроль за неухильним дотриманням фізичною особою — резидентом вимоги щодо цільового використання купленої готівкової іноземної валюти з метою виконання власних зобов'язань цього позичальника в іноземній валюті за кредитним договором, укладеним із уповноваженим банком-кредитором.

У квитанції про здійснення валютно-обмінної операції додатково зазначаються інформація про те, що іноземна валюта куплена для погашення кредиту, номер та дата відповідного кредитного договору, що є підставою для купівлі іноземної валюти.

Постанова НБУ від 09.04.2015 р. №220 чинна з 11.04.2015 р.


Зарплата за період неявки з нез'ясованих причин не нараховується

! Роботодавцям

Мінсоцполітики повідомило, що Кодексом законів про працю України наведено вичерпний перелік підстав припинення трудових відносин з ініціативи роботодавця.

Водночас законодавство про працю не містить норм, відповідно до яких роботодавець має право звільнити за власною ініціативою працівника, який не поінформований в установленому порядку про майбутнє звільнення.

Працівникам, які не виходять на роботу у зв'язку з небезпекою для життя та здоров'я, в табелі обліку використання робочого часу доцільно такі неявки позначати умовним позначенням «НЗ» — неявки з нез'ясованих причин. Заробітна плата за цей період не нараховується.

Лист Мінсоцполітики від 02.03.2015 р. №51/06/186-15


Страховий стаж менший або дорівнює 6 місяцям: як розраховувати лікарняні?

! Страхувальникам у ФСС з ТВП

ФСС з ТВП повідомив: якщо протягом 12 місяців перед настанням страхового випадку застрахована особа має страховий стаж, менший за 6 місяців, допомога по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах, незалежно від набутого страхового стажу, надається в таких розмірах:

1) допомога по тимчасовій непрацездатності — виходячи з нарахованої зарплати, з якої сплачуються страхові внески, але з розрахунку на місяць не вище за розмір мінімальної зарплати, встановленої законом у місяці настання страхового випадку;

2) допомога по вагітності та пологах — виходячи з нарахованої зарплати, з якої сплачуються страхові внески, але з розрахунку на місяць не вище за двократний розмір мінімальної зарплати і не менше за розмір мінімальної зарплати, встановленої законом у місяці настання страхового випадку.

Якщо надалі у застрахованої особи страховий стаж у 12 місяцях перед настанням страхового випадку становитиме 6 місяців і більше, допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується залежно від страхового стажу, розрахованого сумарно, у встановлених розмірах, включаючи і стаж, набутий до зазначеного дванадцятимісячного періоду, а допомога по вагітності та пологах — у розмірі 100% середньої зарплати незалежно від страхового стажу.

Лист ФСС з ТВП від 11.02.2015 р. №5.2-32-307


Мін'юст урегулював порядок надання відомостей з ЄДР в електронній формі

! СПД

Мін'юст виклав у новій редакції Порядок надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців.

Тепер відомості, що містяться в Єдиному державному реєстрі, надаються:

1) у паперовій формі державним реєстратором юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців у вигляді витягу, довідки, виписки;

2) в електронній формі:

— у форматі бази даних або в іншому форматі відповідно до договору між технічним адміністратором та бюро кредитних історій або банком;

— держреєстратором через Реєстраційний портал у вигляді виписки, витягу та довідки, засвідчених його електронним цифровим підписом;

— програмними засобами ведення ЄДР через офіційний веб-сайт розпорядника Єдиного державного реєстру у вигляді виписки щодо юридичної особи, витягу та довідки або доступу до відомостей з Єдиного державного реєстру.

Крім того, встановлено, що виписки, витяги та довідки в паперовій та електронній формі мають однакову юридичну силу.

У виписках з ЄДР, які надаються в обов'язковому порядку при проведенні реєстраційних дій, зазначаються, зокрема, такі відомості:

— найменування юрособи (відокремленого підрозділу) або прізвище, ім'я та по батькові ФОП;

— П. І. Б. осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені юрособи або ФОП без довіреності, у тому числі підписувати договори, їхні реєстраційні номери облікових карток платників податків;

— наявність обмежень щодо представництва від імені юрособи або ФОП;

— відомості, отримані в порядку взаємного обміну інформацією з відомчих реєстрів Держстату України та ДФСУ;

— дата і номер запису в ЄДР;

— запис про перебування юрособи в процесі припинення або про припинення підприємницької діяльності ФОП;

— номер, дата і час формування виписки;

— відомості про особу, яка сформувала виписку.

Наказ Мін'юсту від 31.03.2015 р. №466/5 чинний з 07.04.2015 р.


Внесено зміни до Порядку проставлення апостиля

! Фізособам та юрособам

Мін'юст затвердив зміни до порядку проставлення апостиля на документах та підготовки нотаріально оформлених документів для подальшої консульської легалізації.

Змінами передбачено, що особа, уповноважена на проставлення апостиля чи підготовку документів для подальшої консульської легалізації, за результатом розгляду поданих документів приймає одне з таких рішень:

— проставляє апостиль або готує документи для подальшої консульської легалізації;

— відмовляє в проставленні апостиля або в підготовці документів для подальшої консульської легалізації.

Зверніть увагу: відмова в проставленні апостиля чи в підготовці документів до подальшої консульської легалізації здійснюється в усній формі із зазначенням підстав для відмови. При цьому на заяві робиться відповідна відмітка про повернення, а особа, якій відмовлено, має поставити підпис про отримання роз'яснення та повернення документів.

Наказ Мін'юсту від 31.03.2015 р. №464/5
набере чинності з дня опублікування
(станом на 14.04.2015 р. не опублікований)


Аграрна розписка посвідчується нотаріусом у разі відсутності обтяження

! Нотаріусам, сільгоспвиробникам

Мін'юст уніс зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України.

Змінами, зокрема, передбачено, що при посвідченні аграрної розписки нотаріус перевіряє відсутність обтяження за відомостями, що містяться в Державному реєстрі обтяжень рухомого майна.

Аграрна розписка посвідчується нотаріусом у разі відсутності обтяження (за винятком обтяжень за іншими аграрними розписками).

Відомості про предмет застави за аграрною розпискою вносяться до Державного реєстру обтяжень рухомого майна.

Крім того, встановлено: якщо нотаріус не може зняти заборону відчуження майна, вона може бути знята іншим нотаріусом.

Якщо заборону знімає нотаріус, який її не накладав, він надсилає за місцем зберігання справи, що містить відомості про накладання заборони, повідомлення про зняття заборони.

Наказ Мін'юсту від 30.03.2015 р. №454/5
набере чинності з дня опублікування
(станом на 14.04.2015 р. не опублікований)


УПК: включення до податкової знижки торішніх витрат на навчання

! Фізособам

ДФСУ затвердила Узагальнюючу податкову консультацію щодо включення до податкової знижки за звітний рік сум витрат, понесених минулого року на оплату вартості навчання за місяці звітного року.

Податківці, виходячи з того, що до податкової знижки за звітний календарний рік дозволено включати витрати за навчання протягом тільки звітного податкового року, а відповідно до умов договору про надання освітньої послуги (навчання) платник здійснює оплату і за місяці навчального року, що припадають на наступний календарний рік, одним платіжним документом (квитанцією), дійшли висновку, що при включенні до податкової знижки за звітний рік слід враховувати суму витрат (частину) у розрахунку за кожен повний або неповний місяць навчання протягом тільки звітного податкового року. Решта суми, як вони стверджують, сплаченої за таким платіжним документом (квитанцією), може бути включена платником податку при реалізації права на податкову знижку у наступному році. Але це не так, норми пп. 166.2.1 ПКУ не змінилися, а це означає, що суми, сплачені за навчання в попередньому році авансом, у податковій знижці, як і раніше, врахувати неможливо — ні у поточному, адже це витрати наступного року, ні у наступному, бо фактично такі витрати були здійснені у попередньому році.

Наказ ДФСУ від 06.04.2015 р. №247


З 15 травня відомості про банкрутство надаватимуть безкоштовно

! Юрособам і фізособам

Міністерство юстиції України затвердило зміни до Положення про Єдиний реєстр підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.

Згідно зі змінами, відомості з Єдиного реєстру підприємств надаватимуться виключно у вигляді скорочених та повних інформаційних довідок. Довідки можна буде отримати безкоштовно в електронній формі за онлайн-запитом юридичної або фізичної особи про видачу довідки з Єдиного реєстру підприємств. На сьогодні такі дані надаються безкоштовно у вигляді інформаційних довідок або платно у вигляді витягів.

Які відомості міститиме нова інформаційна довідка?

Обов'язковим атрибутом буде QR-код, який містить інформацію про документ.

Крім того, скорочена довідка міститиме:

— унікальний номер довідки;

— дату та час формування довідки;

— відомості про заявника, який звернувся за наданням довідки;

— відомості, за якими здійснювався пошук інформації у Єдиному реєстрі підприємств;

— відомості про боржника;

— примітку про автоматичне формування довідки.

Повна інформаційна довідка міститиме, крім вищезазначених відомостей, ще й такі:

— про стан провадження у справі про банкрутство та судову процедуру, в якій перебуває боржник;

— про реєстр вимог кредиторів та склад комітету кредиторів;

— загальні дані щодо вартості активів, кредиторської і дебіторської заборгованості;

— П. І. Б. арбітражного керуючого;

— дату винесення ухвали суду про припинення провадження;

— відмітку про відсутність у Єдиному реєстрі підприємств відомостей про суб'єкта підприємницької діяльності, щодо якого запитується інформація;

— про фінансове становище банкрута.

Наказ Мін'юсту від 27.03.2015 р. №441/5 набирає чинності з 15.05.2015 р.


ЄСВ з авторської винагороди

! Платникам ЄСВ

ДФСУ розглянула питання щодо нарахування ЄСВ на суми авторської винагороди і повідомила.

Якщо гонорар виплачується працівнику згідно з трудовим договором, він є базою для нарахування та утримання єдиного внеску.

Якщо винагорода за створення твору згідно з цивільно-правовим договором виплачується підприємством автору, який є його працівником, то на таку винагороду єдиний внесок нараховується на загальних підставах.

Винагороди, отримані згідно з договорами про передання виключних майнових прав інтелектуальної власності, не є базою для нарахування єдиного внеску.

Договір про створення за замовленням має ознаку договору, за яким виконуються роботи. Тобто на момент укладання такого договору об'єкт права інтелектуальної власності ще не створений, а тільки створюватиметься фізичною особою згідно з вимогами замовника в установлений ним строк.

Таким чином, договір за замовленням є базою для нарахування єдиного внеску.

Лист ДФСУ від 29.09.2014 р. №4238/6/99-99-17-03-01-16


ОСББ повернули статус неприбуткових організацій

! ОСББ

Президент підписав Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування деяких неприбуткових організацій».

Так, установлено, що повторне внесення до Реєстру неприбуткових організацій та установ (перереєстрація) неприбуткових організацій, які зазначені у підпунктах 1 та 2 підпункту 133.1.1 ПКУ і були внесені до Реєстру неприбуткових організацій та установ станом на 1 січня 2015 року, не вимагається.

Також зазначено, що неприбуткові організації, зазначені у підпунктах 1 та 2 підпункту 133.1.1 ПКУ, державна реєстрація яких відбулася після 31 грудня 2014 року та до набрання чинності цим Законом, у разі внесення їх до Реєстру неприбуткових організацій та установ протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом вважаються такими, що внесені до Реєстру неприбуткових організацій та установ з дня їх державної реєстрації.

Закон України від 18.03.2015 р. №263-VIII чинний з 10.04.2015 р.


Спрощено умови ведення бізнесу

! СГД

Президент підписав Закон, яким вносяться зміни до низки законодавчих актів щодо спрощення умов ведення бізнесу.

Зокрема, встановлено, що строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років. Строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим за 7 років.

При цьому визначено, що земельні ділянки, призначені для ведення особистого селянського господарства, можуть передаватися громадянами у користування юридичним особам України і використовуватися ними для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства без зміни цільового призначення цих земельних ділянок.

Крім того, скасовуються вимоги щодо державної реєстрації договору комерційної концесії.

Також Законом передбачено, що:

— виконання наймачем робіт з переобладнання та перепланування житлового будинку і житлового приміщення, які не передбачають втручання в несучі конструкції та/або інженерні системи загального користування, не потребує отримання документів, що дають право на їх виконання;

— довіреність на право участі та голосування на загальних зборах, видана фізичною особою, посвідчується нотаріусом або іншими посадовими особами, які вчиняють нотаріальні дії, а також може посвідчуватися депозитарною установою у визначеному НКЦПФР порядку.

Закон України від 12.02.2015 р. №191-VIII чинний з 05.04.2015 р.


У разі самостійного виявлення порушень штрафи не застосовуються

! Страхувальникам у ФСС з ТВП

ФСС з ТВП роз'яснив, що у разі самостійного виявлення страхувальником порушень при наданні матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду страхувальник зобов'язаний:

— зробити перерахунок матеріального забезпечення відповідно до законодавства;

— здійснити відповідний розрахунок із Фондом шляхом перерахування належної суми страхових коштів до робочого органу Фонду;

— письмово повідомити робочий орган Фонду про факт і зміст помилок при наданні матеріального забезпечення, а також у звітності із зазначенням причин виникнення помилок з наданням розрахунку донарахованої (зменшеної) суми витрат, здійснених за рахунок коштів Фонду. При цьому штрафні санкції до страхувальника не застосовуються.

Застрахована особа несе відповідальність за незаконне одержання з її вини (підроблення, виправлення в документах, подання недостовірних відомостей тощо) матеріального забезпечення та соціальних послуг за соціальним страхуванням.

Також Фонд повідомив, що у разі виявлення страхувальником помилок при заповненні зворотного боку листка непрацездатності вони підлягають виправленню відповідальними особами.

Лист ФСС з ТВП від 22.01.2015 р. №5.2-32-133

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру